Strona 1 z 1

Moc wydzielona na silnik

: 17 cze 2018, 18:58
autor: Dede
Mam takie pytanie chodzi o moc wydzielona na silnik.
Więc jak będzie silnik 3000W sterownik 100A
I będę miał baterie na napięcie 66,6V 18S lub 72V 20S lub 81,4V 22S
Na forum pisze że czym większe napięcie to szybciej pójdziemy ale czy też zwiększymy przyśpieszenie?

Re: Moc wydzielona na silnik

: 17 cze 2018, 19:13
autor: Przemek
przyspieszenie to ampery prędkość to wolty
witam kolegę z Rudy

Re: Moc wydzielona na silnik

: 17 cze 2018, 20:02
autor: Dede
No tak ale mamy jeszcze coś takiego jak waty ile idzie na silnik jest to suma napięcia i prądu . Więc jak damy więcej watów na silnik to mimo nie uzyskam na przyspieszeniu na większym napieciu?

Re: Moc wydzielona na silnik

: 17 cze 2018, 20:12
autor: Rugos
Jeżeli damy wyższe napięcie to dłużej sterownik będzie podawał maksymalny prąd, przez co dłużej będziemy przyśpieszać z maksymalną mocą, czyli przyspieszenie będzie większe.

Re: Moc wydzielona na silnik

: 17 cze 2018, 20:58
autor: Dede
Według moich wyliczeń mocy wat do silnika jest:
66,6V 100A dostarczamy 6660 Watów do silnika
72V 100A dostarczamy 7200 Watów do silnika
81,4V 100A dostarczamy 8140 Watów do silnika

Teoretycznie według wyliczeń Watów do silnika widzimy że przy napięciu 66,6V a 81,4V mamy różnicę aż 1480W więcej przy większym napięciu i gdzieś ta moc też będzie przekładać na przyśpieszenie.

Pod warunkiem że tyle będzie pobierał nasz silnik od początku kręcenia bez funkcji start Soft który ogranicza prąd na starcie koła.

Pytanie do wasz kto ma watomierz rowerku czy jak ustawi np 100A i od startu tyle pobiera prądu czy powoli zwiększa prąd zależy od prędkości i później pobiera 100A

Re: Moc wydzielona na silnik

: 17 cze 2018, 21:04
autor: Przemek
Rugos pisze:
17 cze 2018, 20:12
Jeżeli damy wyższe napięcie to dłużej sterownik będzie podawał maksymalny prąd,
tak, by osiągnąć max prędkości obrotowej
Rugos pisze:
17 cze 2018, 20:12
przez co dłużej będziemy przyśpieszać z maksymalną mocą,
tak, maksmalna moc jest warunkowana podawanym amperem ~
Rugos pisze:
17 cze 2018, 20:12
czyli przyspieszenie będzie większe.
nie
mając z baterii 100v i 1A w silnik o nawoju 1V na 1km to będzie przyspieszał ( do osiągnięcia wedle nawoju od rana do nocy aż osiągnie 100km)
mając z baterii 100v i 100a silnik o nawoju 1v na 1km będzie przyspieszał szybciej... nie od rana do nocy..
według mnie napięcie niema nic wspólnego z przyspieszeniem

Re: Moc wydzielona na silnik

: 17 cze 2018, 21:22
autor: Dede
100V i 1A jest to moc 100W
100V i 100A jest to moc 10000W
A ja nie chce porównywać prądu chce uzyskać odp przy stałym prądzie 100A ale przy różnych napieciach czy ta moc przekłada na przyśpieszenie jak wcześniej pisałem różnicę Watów
przy napięciu 66,6V a 81,4V mamy różnicę aż 1480W przy 100A
I fizycznie powinno lepiej przyspieszać o te 1480W

Re: Moc wydzielona na silnik

: 17 cze 2018, 21:26
autor: Umbur
Jeszcze jest coś takiego jak charakterystyka silnika. Tutaj przykład:

Obrazek

Jak widać wykres nie jest liniowy.

Re: Moc wydzielona na silnik

: 17 cze 2018, 21:38
autor: Dede
Bardzo dobry przygład dałeś.
Więc moment jest stały od 1000 obrotów do 5000 obrotów ale moc nie jest stała tylko powoli wzrasta do 5000 obrotów.
A tak ciekawości ma ktoś taki przykład charakterystyki silnika przy różnym napięciu?

Re: Moc wydzielona na silnik

: 17 cze 2018, 22:52
autor: Inc0
odpowiedz na twoje pytanie w duzym uproszczeniu z pierwszego posta brzmi: im wiecej V tym szybciej bedzie krecił sie silnik a im wiecej A tym wiekszy bedzie moment obrotowy ( ofc nie bedzie sie tak dziac w nieskończonośc bo kazda konstrukcja ma swoje ograniczenia wynikajace z praw fizyki)moc silnika elektrycznego to V x A czyli teoretycznie jesli podasz napiecie 48V i 100A silnik dajmy na to osiagnie moc 4800W przedkosc obrotowa 4800rmp i moment 100Nm jesli zapodamy 60V 80A tez uzyskasz moc 4800W predkosc obroitowa 6000rmp i moment 80Nm i td ofc to duże uproszczenie i pomijam skomplikowane kwestie strat oporów i innych niuansów o których zwykły zjadacz chleba i uzytkownik bateryjek R6 nie ma bladego pojecia

Re: Moc wydzielona na silnik

: 17 cze 2018, 23:04
autor: tas
Mamy bajka o prędkości maksymalnej 50km/h i instalacji: 48V 45A sterownik
Wymieniacie mu akumulator na 60V, reszta bez zmian.

Czy bajk osiągnie 50km/h szybciej po zmianie napięcia i tylko samego napięcia? ;)
A jeśli tak to dlaczego? :)

Odpowiedź jest na wykresie z poprzedniej strony.

Re: Moc wydzielona na silnik

: 18 cze 2018, 0:53
autor: Dede
Znalazłem symulator silnika do roweru elektrycznego.
I przy tym samym silniku przy sterowniku 40A i tylko zmiana napięcia akumulatora, symulator wykazało że przy małych obrotach przy stracie silnika przy większym napięciu jest większe przyśpieszenie i za razem szybciej przegrzewa silnik do wysokich temperatur.
Daje załocznik i co o tym myślicie?

Re: Moc wydzielona na silnik

: 18 cze 2018, 10:42
autor: Inc0
mozesz zapodac link do tego symulatora

Re: Moc wydzielona na silnik

: 18 cze 2018, 12:34
autor: Dede
Oczywiście że mogę i polecam
Jest sporo do ustawienia i idzie sporo dowiedzieć zależy jaki silnik.

http://www.ebikes.ca/tools/simulator.html

Re: Moc wydzielona na silnik

: 18 cze 2018, 12:47
autor: Dede
Według symulatora idzie ustawić własny silnik baterie i sterownik.
Poszukam dane z silnika 3000W i 5000W
Poszukam też sterownika dane na 100A
Bateria to najmniejszy problem tam zmienić.
Bo mam zamiar zobaczyć jak silnik bedzie pracować i jak z wydajnością będzie przy różnych napieciach baterii.

Re: Moc wydzielona na silnik

: 13 lip 2018, 15:16
autor: Witt
Inc0 pisze:
17 cze 2018, 22:52
...skomplikowane kwestie strat oporów i innych niuansów o których zwykły zjadacz chleba i uzytkownik bateryjek R6 nie ma bladego pojecia
Wielu z Was ma mega mocne jednostki, ja gustuję w małych "250"tkach,
Przy moich małych mocach i stałym prądzie na poziomie 14-18A ze sterownika, zauważyłem, że w zależności od temp otoczenia przepalam ampery (nie mówię o ustawieniu kierownicy, wietrze tylko o temp. otoczenia powyżej 28oC), a wszystko idzie w ciepło silnika. A im dłuższa trasa na 11-12 km z tych 18A i 38V, niezwykle ciężko mi uzyskać 38km/h. Na pierwszych 5 km 42km/h przy lekkim wspomaganiu, na ostatnich 5km, 35km/h to maks do wyciągnięcia, a gniecenie w manetkę nic nie daje.

Re: Moc wydzielona na silnik

: 13 lip 2018, 15:55
autor: tkoko
Witt pisze:
13 lip 2018, 15:16
...Przy moich małych mocach i stałym prądzie na poziomie 14-18A ze sterownika, zauważyłem, że w zależności od temp otoczenia przepalam ampery (nie mówię o ustawieniu kierownicy, wietrze tylko o temp. otoczenia powyżej 28oC), a wszystko idzie w ciepło silnika. A im dłuższa trasa na 11-12 km z tych 18A i 38V, niezwykle ciężko mi uzyskać 38km/h. Na pierwszych 5 km 42km/h przy lekkim wspomaganiu, na ostatnich 5km, 35km/h to maks do wyciągnięcia, a gniecenie w manetkę nic nie daje.
To jest "realna" moc wydzielana na silniku. Gdy zaczynasz jazdę masz przykładowo 40V x 15A czyli 600wat. W trakcie jazdy napięcie spada do 36-38V wiec przy natężeniu 15A masz już tylko ~550wat. Pod koniec jazdy napięcie spada do 33V co przy 15A daje poniżej 500wat. Stąd wyraźny spadek prędkości zależny od spadku napięcia na baterii. W praktyce zapewne ze spadkiem napięcia, spada Ci również amperaż, wiec te różnice będą jeszcze większe.

Re: Moc wydzielona na silnik

: 13 lip 2018, 16:29
autor: Witt
tkoko pisze:
13 lip 2018, 15:55
.....spada Ci również amperaż, wiec te różnice będą jeszcze większe.
No nie dokońca tak, u mnie przekładnia na silniku jest 1,1-1,2 tj. Przy napięciu 38,5V mogę wykręcić 42,5km/h bez wspomagania.
Jak pcham regen w silnik to ten nagrzewa się błyskawicznie (bo pewnie mały) i efekt jest taki że jak silnk ma 130C to już zaczyna się u mnie to zjawisko o którym pisałem wyżej tj. przekładnia zmniejsza się do 1, a przy temp otoczenia powyżej 28 stopni (ostatnie tygodnie), ruch manetką delikatny silnik reaguje prędkość wzrasta bardzo wolno, ale za to pociągnięcie do maksimum manetki powoduje wzrost prądów do 18A, zero przyśpieszenia, zero wzrostu prędkości, to opisywał Wesmar 2 lata temu, że od pewnej mocy te nasze malutkie silniki przerabiają w Ciepło ampery.

A regen bo o tym rozmawiamy bardzo mocno zintensyfikował to zjawisko. Na dzień dzisiejszy nawet werbalnie (nie patrząc na czujnik temp) wiem kiedy silnik robi się gorący przez regen, bo po ostrym / intensywnym hamowaniu jak chcę przyśpieszyć na maksymalnej manetce silnik wpada w rezonans (jakby sterownik nienadążył zmienić pola uzwojeniach, albo cały układ się namagnesował i potrzebuje zwłoki na stabilizację). Ale Wy pewnie przy większych jednostkach tego nie widzicie. Tak ot sobie obserwacja po 1,5 roku jazdy na różnych sterownikach.