Ładowarka do baterii do samodzielnego montażu

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Batory
Forumowicz
Posty: 133
Rejestracja: 22 lut 2018, 19:34
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

Ładowarka do baterii do samodzielnego montażu

Post autor: Batory »

Witam,
Może komuś przyda się ładowarka dla różnych baterii akumulatorów, np. na rożne napięcia 24V, 36V. Tak się złożyło, że jeden rower ma 36V 6Ah, a drugi 36V 26Ah i to zainspirowało mnie do zrobienia takiej ładowarki.

Jako, że jest to forum dla majsterkowiczów to pokaże prostą ładowarkę, którą można w prosty sposób zrobić samemu :-)

Za wszelkie błędy słowne lub merytoryczne przepraszam.

Ładowarka zbudowana jest z:
-transformatora 200VA 230/50V
-mostek prostowniczy 10A
-za mostkiem dwa kondensatory elektrolityczne 4700 uF/63V
-DPS5005 przetwornica napięcia 0-50V 5A 250W
-dioda Schottky’ego
-kilka elementów, jakaś obudowa, trochę przewodów, radiatory :-)

Konstrukcja obudowy własna dowolna zależna od Waszego gustu, każdy może to zrobić po swojemu, na zdjęciach pokazałem jak ja to zrobiłem.

Obrazek

Obrazek

Transformator zamówiłem na stronie www.toroidy.pl (https://sklep.toroidy.pl/pl/p/TTS0200-T ... o-50-V/166)
TTS0200 – Transformator TS200VA/230 – napięcie do 50V, napięcie wyjścia: 36V
Można tam poprosić o dokładnie takie napięcie wtórne jakie potrzebujecie czy to na biegu jałowym, czy to na pełnym obciążeniu. Ja wybrałem 200VA i 36V przy pełnym obciążeniu i takie mi zrobili.

Moduł DPS5005 zamówiłem na stronie www.gotronik.pl (https://www.gotronik.pl/dps5005-przetwo ... -4323.html)

Obrazek

Producent zaleca na wyjściu modułu zastosować diodę Schottky’ego

Mostek prostowniczy i pozostałe elementy dostaniecie w każdym sklepie elektronicznym, także wybór pozostawiam Wam.

Programowanie modułu jest bardzo proste i dobrze wytłumaczone w instrukcji dołączonej do modułu.
Możemy tam ustawić:
U-SET – wartość napięcia na wyjściu
I-SET – wartość prądu na wyjściu
S-OVP – górna granica wartości napięcia na wyjściu
S-OCP – górna granica wartości prądu na wyjściu
S-OPP – górna granica wartości mocy na wyjściu
B-LED – ustawienie jasności ekranu LCD
M-PRE – możliwość zapisania ustawień do pamięci (od M0 do M9)

Na początku popełniłem błąd i w ustawieniach wybrałem napięcie 42,4V, prąd ładowania 5A i moc 200W. Podłączyłem nowo zrobioną baterię 36V 16Ah do ładowania:

Obrazek

I po około godzinie przyszedłem sprawdzić jak idzie proces ładowania, wyglądało wszystko bardzo ładnie jeśli chodzi o parametry na wyświetlaczu, ale gdy dotknąłem ręką góry obudowy (wtedy była zamknięta) to aż się poparzyłem. Otworzyłem górną cześć, a tu trafo bucha gorącem, a radiatory z mostka prostowniczego i modułu nie idzie dotknąć takie gorące.
Zrozumiałem wtedy, że dałem za duże ustawienia i wprowadziłem nowe: napięcie 42,4V, prąd ładowania 3,5A i moc 160W

I dopiero wtedy praca ładowarki była w pełni do zaakceptowania, była ciepła ale nie gorąca, nie parzyła.
I po około 2,5 godziny bateria w pełni naładowana i ładowarka przerwała swoją pracę, choć może nie do końca ponieważ na górze baterii zastosowałem dwie przetwornice napięcia i prąd ładowania zatrzymał się na 50mA. Tak wnioskuje, że to te dwie przetwornice pobierają ten malutki prąd. Jedna 6V do oświetlenia przód i tył, a druga 12V do lusterka wstecznego (kamerka z tył i wyświetlacz z przodu).
Najważniejsze, że wszystko działa i jak tylko zrobi się cieplej podłączę tą nową baterię 16Ah do tej starej 10Ah i zobaczę jaki osiągnę zasięg na silniku 250W 36V. Druga bateria poszła do kuferka na bagażniku :-)


A za jakiś czas pokażę Wam jak zrobić prosty przyrząd do rozładowywania Waszych baterii z pomiarem pojemności tych baterii:

Obrazek


Pozdrawiam i udanej zabawy :-)
Załączniki
Żarówki.jpg
zdjecia.jpg
Przód.jpg
ładowarka23.jpg
Bateria.jpg
Ostatnio zmieniony 08 mar 2018, 11:17 przez Batory, łącznie zmieniany 15 razy.
Zestaw S1000 silnik przekładniowy od Glebora, bateria 48V 13S8P 23Ah Samsung, sterownik kwadrat 48V 25A, wyświetlacz C500B
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Ładowarka do baterii do samodzielnego montażu

Post autor: EV-Maniak »

Zapowiada się ciekawie. Kolejny geniusz na forum :)
Fotek nie widać :? To jeśli możesz popraw. Dzięki.
Awatar użytkownika
Batory
Forumowicz
Posty: 133
Rejestracja: 22 lut 2018, 19:34
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

Re: Ładowarka do baterii do samodzielnego montażu

Post autor: Batory »

henio pisze:
07 mar 2018, 13:27
Zapowiada się ciekawie. Kolejny geniusz na forum :)
Fotek nie widać :? To jeśli możesz popraw. Dzięki.

Przepraszam coś poknociłem, a teraz?
Zestaw S1000 silnik przekładniowy od Glebora, bateria 48V 13S8P 23Ah Samsung, sterownik kwadrat 48V 25A, wyświetlacz C500B
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Ładowarka do baterii do samodzielnego montażu

Post autor: EV-Maniak »

O tak! Teraz widać :)

---edit---
Ale jeszcze nie wszystkie...
Awatar użytkownika
Batory
Forumowicz
Posty: 133
Rejestracja: 22 lut 2018, 19:34
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

Re: Ładowarka do baterii do samodzielnego montażu

Post autor: Batory »

henio pisze:
07 mar 2018, 13:36
O tak! Teraz widać :)

---edit---
Ale jeszcze nie wszystkie...
Ok szukam dalej
Zestaw S1000 silnik przekładniowy od Glebora, bateria 48V 13S8P 23Ah Samsung, sterownik kwadrat 48V 25A, wyświetlacz C500B
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Ładowarka do baterii do samodzielnego montażu

Post autor: EV-Maniak »

Normalnie fotkę zrzuć na pulpit i żeby była w JPG i dodaj ją jako załącznik przez pełną edycję posta.
Awatar użytkownika
Batory
Forumowicz
Posty: 133
Rejestracja: 22 lut 2018, 19:34
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

Re: Ładowarka do baterii do samodzielnego montażu

Post autor: Batory »

henio pisze:
07 mar 2018, 13:43
Normalnie fotkę zrzuć na pulpit i żeby była w JPG i dodaj ją jako załącznik przez pełną edycję posta.
Coś poszło nie tak nie mogę edytować posta, a nie dodałem wszystkich zdjęć. Co mogę teraz zrobić?
Zestaw S1000 silnik przekładniowy od Glebora, bateria 48V 13S8P 23Ah Samsung, sterownik kwadrat 48V 25A, wyświetlacz C500B
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Ładowarka do baterii do samodzielnego montażu

Post autor: EV-Maniak »

Poproś admina Zeeltoma
Awatar użytkownika
Batory
Forumowicz
Posty: 133
Rejestracja: 22 lut 2018, 19:34
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

Re: Ładowarka do baterii do samodzielnego montażu

Post autor: Batory »

henio pisze:
07 mar 2018, 13:54
Poproś admina Zeeltoma
Ok napisałem, to mój pierwszy post i dopiero się uczę, ale coś zrobiłem źle :-(
Zestaw S1000 silnik przekładniowy od Glebora, bateria 48V 13S8P 23Ah Samsung, sterownik kwadrat 48V 25A, wyświetlacz C500B
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Ładowarka do baterii do samodzielnego montażu

Post autor: EV-Maniak »

Spoko. Zaraz Ci poprawi. Może nawet odezwą się chętni by kupić coś takiego :)
Awatar użytkownika
Tsport
Forumowicz
Posty: 135
Rejestracja: 19 lut 2018, 13:53
Lokalizacja: Warszawa-Ursus

Re: Ładowarka do baterii do samodzielnego montażu

Post autor: Tsport »

Bardzo fajny projekt, na pewno daje dużo zadowolenia.Mimo, że cenowo wyszedł pewnie porównywalnie jak zakup sklepowej ładowarki przez internet.
Awatar użytkownika
Batory
Forumowicz
Posty: 133
Rejestracja: 22 lut 2018, 19:34
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

Re: Ładowarka do baterii do samodzielnego montażu

Post autor: Batory »

Tsport pisze:
07 mar 2018, 17:17
Bardzo fajny projekt, na pewno daje dużo zadowolenia.Mimo, że cenowo wyszedł pewnie porównywalnie jak zakup sklepowej ładowarki przez internet.

Tak tu masz racje nie jest to tańsze od kupnych ładowarek, ale zależało mi na pełnym podglądzie parametrów w czasie ładowania, a także możliwości zastosowania kilku ustawień, bo do naszej dyspozycji jest 10 ustawień, które możemy zapisać na module. Dziękuję :-)
Zestaw S1000 silnik przekładniowy od Glebora, bateria 48V 13S8P 23Ah Samsung, sterownik kwadrat 48V 25A, wyświetlacz C500B
Awatar użytkownika
Batory
Forumowicz
Posty: 133
Rejestracja: 22 lut 2018, 19:34
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

Re: Ładowarka do baterii do samodzielnego montażu

Post autor: Batory »

Batory pisze:
07 mar 2018, 13:20

I po około godzinie przyszedłem sprawdzić jak idzie proces ładowania, wyglądało wszystko bardzo ładnie jeśli chodzi o parametry na wyświetlaczu, ale gdy dotknąłem ręką góry obudowy (wtedy była zamknięta) to aż się poparzyłem. Otworzyłem górną cześć, a tu trafo bucha gorącem, a radiatory z mostka prostowniczego i modułu nie idzie dotknąć takie gorące.
Zrozumiałem wtedy, że dałem za duże ustawienia i wprowadziłem nowe: napięcie 42,4V, prąd ładowania 3,5A i moc 160W
I dopiero wtedy praca ładowarki była w pełni do zaakceptowania, była ciepła ale nie gorąca, nie parzyła.
Po dłuższych przemyśleniach postanowiłem jednak wstawić w obudowę dwa wentylatorki, jeden wyciągowy, a drugi nadmuchowy, aby zapewnić przepływ powietrza przez obudowę, ponieważ teraz jak testowałem to w miarę jest chłodno, natomiast latem w garażu raczej jest upalnie i znowu bym się martwił czy w środku nie jest za gorąco.

Obrazek
Załączniki
Cztery w jednym2.jpg
Zestaw S1000 silnik przekładniowy od Glebora, bateria 48V 13S8P 23Ah Samsung, sterownik kwadrat 48V 25A, wyświetlacz C500B
ODPOWIEDZ