Żele kontra Li-Iony

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
tkoko
Forumowicz
Posty: 4987
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Żele kontra Li-Iony

Post autor: tkoko »

Żele kontra Li-Iony (temat przeniesiony z poprzedniego forum)

W nawiazaniu do

zeeltom napisał/a:
....Sam jeżdżę na żelach od lat i żadne sugestie, że są do bani, że ciężkie, że mało cykli, jakoś do mnie nie przemawiają ;) Da się jeździć na żelach, przy typowych prędkościach dla rowerka elektrycznego, przez rozsądny czas i rozsądne pieniądze. Tylko trzeba kupować żele od firm o sprawdzonej renomie. Przez 3 lata da się spokojnie jeździć na akumulatorach za 300 zł a nie za 1500 ;)


Wiem że da się jeździć na żelach bez problemu i nie zamierzam zmieniać Twoich upodobań. Pozwolę sobie jednak zestawić parametry najlepszych znanych Tobie akumulatorów GreenSaver (dedykowanych zresztą do "Electric Vehicle"), z popularnymi/przeciętnymi Li-Ionami. Wszystkie porównania są z fabrycznych datasheet'ów (w załącznikach). Do praktycznego porównania posłużą rowerki Trendline które masz również.
Na początek prosta tabela, po lewej GreenSaver, po prawej Li-Ion :

Obrazek

Pierwsza pozycja; faktyczna pojemność obu rodzajów baterii przy prądach; 0.2C, 1C, 3C, co dla baterii 10Ah/24V, daje prądy; 2A (50 Watt), 10A (240 Watt), 30A (720 Watt)
Jak widać żel przy prądzie 0.2C ma ~20% spadek pojemności, przy prądzie 1C jest to już ~30% pojemności, przy 3C jest to już 50% pojemności!!! (obliczone z tabeli Discharce 3CA) - dla porównania Li-Ion ma tylko 5% sadek pojemności i to przy 5C!
Druga pozycja; zalecane parametry ładowania. Jak widać z tabeli, GreenSaver ma bardziej restrykcyjne parametry ładowania niż Li-Ion który ma tylko zalecane nie przekraczanie napięcia granicznego 4.2V!!!
Trzecia pozycja; porównanie zasięgów; 0.2C żel - 5godz / Li-Ion -5godz, 1C żel - 40min / Li-Ion 55min, 3C żel - 10min / Li-Ion 20min.
Czwarta pozycja; "magiczna" liczba cykli ładowania. Dla 100% rozładowań GreenSaver ma ~300 cykli i to dla 60% pojemności akumulatora, Li-Ion ma 500 cykli dla ~80% pojemności akumulatora przy prądzie 2C.
o różnicy w wadze i wymiarach obu rodzajów baterii nie wspomnę.
Waga rowerków z bateriami to ~23Kg

A teraz praktyczne porównanie kosztów baterii na bazie wspomnianych Trendline.

Obrazek

GreenSaver 10Ah/24V 240Wh, waga zapewne 8kg, z obudową prawie 9 - przyjmijmy 2 x 150zł
moja 11Ah/28.8V 320Wh waga z obudową 2.85kg, bez obudowy 2kg (40 nowych baterii Samsunga 10A, w pakiecie 8S5P) 350zł (z przesyłką).
Taką baterię możesz już używać dokładnie tak samo jak swoje żele, czyli montujesz wskaźnik napięcia na najsłabszej S'ce patrzysz by napięcie nie schodziło poniżej 3V i masz dokładnie to samo co przy żelach. Przy ładowaniu pakietu jest większy kłopot gdyż potrzebujesz balancery (omezowace) aby nie przeładować ogniwa. Ponieważ znasz podstawy elektroniki zlutowanie tego układu z gotowych elementów nie powinien być dla Ciebie problemem.
Dla pełnego zabezpieczenia baterii użyłem BMS'a (~80zł). Bateria jest ładowana z ładowarki 36V (Li-Ion) poprzez ~10 diod (~10zł) wymuszających spadek napięcia na wtyczce do max 33.6V.
Całość jeździ powyżej 30Km/godz.
Mam też drugi Trendline (żony) z baterią 7.8Ah/36V 280Wh, waga 1.65kg. Ten już jeździ podobnie do oryginału gdyż jest wymieniony silnik na 36V.
Cena nowej oryginalnej baterii z BMS'em to 500zł
Różnica w cenie ładowarek z magmy to 20zł (do żeli ~50zł, do Li-Ion ~70zł)

Na koniec porównanie cenowe tych 3 baterii
GreenSaver - 300zł / 240Wh = 1.25zł/Wh dla 0.2C, 1.66zł/Wh dla 1C, 2.15zł/Wh dla 3C
moja - 440zł / 320Wh = 1.37zł/Wh
żony - 500zł / 280Wh = 1.8zł/Wh

Jak z powyższego porównania widać już dla typowej mocy 250Watt, ten żel jest w cenie baterii żony (oryginalnej fabrycznej) i pojęcie "drogi Li-Ion" jest względne. :D

Jedyny plus żeli to fakt że są "standaryzowane" i produkowane przez różnych producentów przez co są w miarę łatwiej dostępne. Dodatkowo rowery w których wymieniasz te baterie są najczęściej przystosowane do żeli.
Moim zdaniem w rowerach 24V możesz bez problemu zastosować Li-Iony 2 x 4SxP z BMS'ami. Jedyna różnica to rowery będą szybsze i mocniejsze. Dla 36V bateria 10SxP to standard, zamienny z żelami.

PDF'y nie są w wykazie załączników, więc nie mogę ich dołączyć. :D
scuda
Forumowicz
Posty: 747
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49
Lokalizacja: Stalowa Wola

Re: Żele kontra Li-Iony

Post autor: scuda »

Nie ma co, żele giną śmiercią naturalną jako energia dla e-rowerów.
gienek333
Forumowicz
Posty: 632
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Żele kontra Li-Iony

Post autor: gienek333 »

Dodam, że żywotność li-ion dla 1C będzie znacznie wyższa (ok 1000 cykli) niż dla 2C-500 cykli.
ODPOWIEDZ