Żele kontra Li-Iony

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
tkoko
Forumowicz
Posty: 4987
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Żele kontra Li-Iony

Post autor: tkoko »

Żele kontra Li-Iony (temat przeniesiony z poprzedniego forum)

W nawiazaniu do

zeeltom napisał/a:
....Sam jeżdżę na żelach od lat i żadne sugestie, że są do bani, że ciężkie, że mało cykli, jakoś do mnie nie przemawiają ;) Da się jeździć na żelach, przy typowych prędkościach dla rowerka elektrycznego, przez rozsądny czas i rozsądne pieniądze. Tylko trzeba kupować żele od firm o sprawdzonej renomie. Przez 3 lata da się spokojnie jeździć na akumulatorach za 300 zł a nie za 1500 ;)


Wiem że da się jeździć na żelach bez problemu i nie zamierzam zmieniać Twoich upodobań. Pozwolę sobie jednak zestawić parametry najlepszych znanych Tobie akumulatorów GreenSaver (dedykowanych zresztą do "Electric Vehicle"), z popularnymi/przeciętnymi Li-Ionami. Wszystkie porównania są z fabrycznych datasheet'ów (w załącznikach). Do praktycznego porównania posłużą rowerki Trendline które masz również.
Na początek prosta tabela, po lewej GreenSaver, po prawej Li-Ion :

Obrazek

Pierwsza pozycja; faktyczna pojemność obu rodzajów baterii przy prądach; 0.2C, 1C, 3C, co dla baterii 10Ah/24V, daje prądy; 2A (50 Watt), 10A (240 Watt), 30A (720 Watt)
Jak widać żel przy prądzie 0.2C ma ~20% spadek pojemności, przy prądzie 1C jest to już ~30% pojemności, przy 3C jest to już 50% pojemności!!! (obliczone z tabeli Discharce 3CA) - dla porównania Li-Ion ma tylko 5% sadek pojemności i to przy 5C!
Druga pozycja; zalecane parametry ładowania. Jak widać z tabeli, GreenSaver ma bardziej restrykcyjne parametry ładowania niż Li-Ion który ma tylko zalecane nie przekraczanie napięcia granicznego 4.2V!!!
Trzecia pozycja; porównanie zasięgów; 0.2C żel - 5godz / Li-Ion -5godz, 1C żel - 40min / Li-Ion 55min, 3C żel - 10min / Li-Ion 20min.