BMS się grzeje

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

BMS się grzeje

Post autor: xyz2a »

Hejka,
Wczoraj załączyłem pierwsze ładowanie - które trwało ok 4 godz (w odstępie czasu około 10 minut zapaliły się wszystkie diody sygnalizujące więc chyba w miarę równo) a następnie odbyło się balansowanie. Temperatura na BMS w jednym rzędzie (obok diod) był dosyć wysoka - tak że wygięła mi się od temperatury warstwa ochronna - przy BC0 jak na zdjęciu.
Czy to normalne czy jednak coś nie bardzo?
Zmierzyłem cele miernikiem - 12 cel ma wartość 4.18V, a 4 cele wartość 4.17V.
Obrazek

BMS i ładowarka standardowe z nexun:
BMS 4-20s LiPo/LiIon - 50A/10A
Ładowarka 15s - 22s 3.5A LiPo/LiIon
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1320
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: BMS się grzeje

Post autor: Goliath »

Normalne... tam są ulokowane rezystory na których odbywa się wytracanie energii /w postaci ciepła/ z poszczególnych cel przy balansowaniu.
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMS się grzeje

Post autor: xyz2a »

Gdy go zapieczętuję razem z baterią to odprowadzanie ciepła będzie bardziej utrudnione i mam pewne obawy. Jakiegokolwiek elementu odprowadzającego ciepło na to też nie położę.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMS się grzeje

Post autor: WojtekErnest »

xyz2a pisze:
20 mar 2018, 16:21
Temperatura na BMS w jednym rzędzie (obok diod) był dosyć wysoka - tak że wygięła mi się od temperatury warstwa ochronna - przy BC0 jak na zdjęciu.
Czy to normalne czy jednak coś nie bardzo?
Tak jakby za długo był zbyt duży prad ładowania. Nie jest zbyt normalne aby z powodu ciepła na rezystorach była taka temperatura że aż deformuje płytę, gdy plyta jest nieosłonięta.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMS się grzeje

Post autor: xyz2a »

W zasadzie podczas ładowania to temperatura BMS była pokojowa - lekko ciepły. Dopiero podczas balansowania nabrał temperatury.
Nie wiem też jakie było końcowe napięcie na poszczególnych sekcjach po zakończeniu procesu ładowania, wiem że łączne to było 67.2V.
Przed ładowaniem pomierzyłem sekcje których napięcie oscylowało w granicach od 3.73 do 3.75V - w przeważającej większości 3.74.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
slow
Forumowicz
Posty: 525
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: BMS się grzeje

Post autor: slow »

w odstępie czasu około 10 minut zapaliły się wszystkie diody sygnalizujące więc chyba w miarę równo
Skoro na wszystkich celach było za wysokie napięcie wymagające balansowania to przypadkiem ładowarka nie daje za dużo?
Zmierz może napięcie końcowe ładowarki.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMS się grzeje

Post autor: WojtekErnest »

slow pisze:
20 mar 2018, 22:45
w odstępie czasu około 10 minut zapaliły się wszystkie diody sygnalizujące więc chyba w miarę równo
Skoro na wszystkich celach było za wysokie napięcie wymagające balansowania ....
Balansowanie nie odbywa się > 4,20 ale wcześniej z reguły 4,15-4,17, więc to akurat nic dziwnego.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMS się grzeje

Post autor: xyz2a »

Ładowarka na wyjściu ma 67.3V - przynajmniej tyle wykazał multimetr.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMS się grzeje

Post autor: WojtekErnest »

Czyli ok = 16S. Po odłączeniu ladowarki, niech sobie aku polezy, pobalansuje się i wtedy sprawdz czy wszystkie segmenty sa równe. A jak będziesz używał, to okresowo sprawdź czy te 4-ry, ktore mialy inne napięcie, się nadal nie rozjezdzaja.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMS się grzeje

Post autor: xyz2a »

Po 6 godzinach od zakończenia ładowania napięcie baterii wynosiło 66.8V - i jest ok.
Po 20 godzinach od zakończenia ładowania napięcie baterii wynosiło 66.4V.
Po kolejnych 12 godzinach zmierzyłem i jest 64.2V - to chyba nie jest normalne.
Bateria posiada tylko BMS i nie są do niej podłączone żadne inne elementy.
Czy BMS zjada ten prąd?
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMS się grzeje

Post autor: WojtekErnest »

66,4 / 16 = średnio 4,175 V (ok)
64,2 / 16 = średnio 4,0125 V żle.
Masz wg mnie wyrażnie nierówne segmenty, które już w procesie ładowania były poważnie rozjechane. Trzeba zdecydowanie pomierzyć napięcie każdego a nawet zapisywać co 12 godz wyniki.
Jeśli nadal będzie spadać to pakiet jest raczej poważniej 'niepoprawny'.. Trzeba ustalić przyczynę....
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: BMS się grzeje

Post autor: sambor »

2,2V to cała masa energii. Jak dużą masz baterię w Ah, Wh?
Segmenty nie były rozjechane, bo przecież mierzył i odchylenie było 0,01V czyli w granicy błędu pomiaru. Cele były równe
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: BMS się grzeje

Post autor: EV-Maniak »

A skąd masz akumulator? Sam robiłeś? Nie jestem fachowcem, ale wydaje się, że coś nie tak z akumulatorem, może ma jakiś upływ, jakieś zwarcie?
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: BMS się grzeje

Post autor: sambor »

henio pisze:
21 mar 2018, 14:20
A skąd masz akumulator? Sam robiłeś? Nie jestem fachowcem, ale wydaje się, że coś nie tak z akumulatorem, może ma jakiś upływ, jakieś zwarcie?
Dobrze kombinujesz. Jest gdzieś upływność. Załóżmy, że ma akku 20Ah (1152Wh).
2,2V to 12% całego akku, czyli 140Wh

140Wh w ciągu 40 godzin to 3,5W - coś tyle grzeje

Powinno być wyraźnie czuć ciepło. Jeśli BMS zimny, to któreś ogniwo, może w środku baterii. Zmierzyć teraz cele i będzie wiadomo, która siadła. Musiała siąść do 2V- do wyrzucenia cała cela :(
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMS się grzeje

Post autor: xyz2a »

Z tym szybkim zanikiem napiecia to chyba mój błąd metody pomiarowej - ale o tym za chwilkę.
Posiadam akumulator 16s3p LiPo Turnigy HC - który sam zrobiłem.

Wklejam szczegóły naładowania sekcji:

Kod: Zaznacz cały

     pom_nr_1  pom_nr_2
01.    4.18   4.17
02.    4.18   4.18
03.    4.18   4.17
04.    4.18   4.18
05.    4.17   4.17
06.    4.18   4.17
07.    4.17   4.17
08.    4.17   4.17
09.    4.18   4.17
10.    4.18   4.18
11.    4.18   4.18
12.    4.18   4.18
13.    4.18   4.18
14.    4.18   4.18
15.    4.17   4.17
16.    4.18   4.18
------------------
nap1   66.8   66.7
nap2          64.2
I teraz tak - po zakończeniu balansowania odpiąłem złącze balansujące i wykonałem pomiar nr 1. Napięcie 66.8 zmierzyłem między BAT+ a BMS B-.
zostawiłem tak akumulator i na następny dzień zrobiłem pomiar nr 2 - wpisałem że napięcie wynosi 64.2 - więc dużo ubyło. BMS był podłączony tylko do BAT- <--> B-. Złącze balansujące odłączone. Pomierzyłem sekcje - prawie identyczne jak przy pomiarze nr 1. Zmierzyłem napięcie na złączu balansującym między B0 a B16 - i jest 66.7V. Nie wiem jak się do tego odnieść - i nie wiem jak się powinno prawidłowo mierzyć. Skąd jest ta różnica 66.7 a 64.2V?
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: BMS się grzeje

Post autor: sambor »

Mierzyłeś coś innego :). Musisz pogłówkować sam co. W każdym razie masz wszystko w porządku.
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMS się grzeje

Post autor: xyz2a »

Przekręciłem - mierzyłem na BMS P- czyli przewodzie który ma prowadzić do sterownika a BAT+.
Rzeczywiście między BAT+ a BMS B- jest prawidłowe napięcie.
Pytanie takie - z czego wynika ta różnica napięcia?
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMS się grzeje

Post autor: xyz2a »

A wracając do meritum tematu - czy mogę coś zrobić z tym grzaniem? Czy są jakieś płytki odprowadzające ciepło a nie przewodzące prądu? Czy jednak ten typ tak ma?
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
Awatar użytkownika
Mitar
Forumowicz
Posty: 679
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: BMS się grzeje

Post autor: Mitar »

A jesteś w stanie sprawdzić jaka to jest temperatura?
Bo u mnie BMSy się owszem grzały podczas balansowania ale raczej były lekko ciepłe.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMS się grzeje

Post autor: WojtekErnest »

xyz2a pisze:
22 mar 2018, 7:23
A wracając do meritum tematu - czy mogę coś zrobić z tym grzaniem? Czy są jakieś płytki odprowadzające ciepło a nie przewodzące prądu? Czy jednak ten typ tak ma?
Grzanie Balansera (rezystorów) zależy indywidualnie od (celowo pomijam prąd max balansera):
- napięcia segmentu
- prądu ładowania w czasie (zakresie napięć ) balansowania
Czyli jeśli segmenty są nierówne np niektóre > 4,20 i w tym czasie jest nadal duży prąd ładowania > 200-300 mA, to następuje silniejsze grzanie.
Jeśli segmenty są równe, prąd ładowania mały lub balansowanie odbywa się już bez podładowywania, to rezystory będą/powinny być letnie.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMS się grzeje

Post autor: xyz2a »

Mitar pisze:
22 mar 2018, 7:49
A jesteś w stanie sprawdzić jaka to jest temperatura?
Bo u mnie BMSy się owszem grzały podczas balansowania ale raczej były lekko ciepłe.
Na całej długości linii rezystorów jak przystawiłem palec to wytrzymałem kilka sekund i zaczęło parzyć - więc było gorąco. Pozostały obszar BMS delikatnie ciepły.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMS się grzeje

Post autor: xyz2a »

WojtekErnest pisze:
22 mar 2018, 8:56
Czyli jeśli segmenty są nierówne np niektóre > 4,20 i w tym czasie jest nadal duży prąd ładowania > 200-300 mA, to następuje silniejsze grzanie.
Jeśli segmenty są równe, prąd ładowania mały lub balansowanie odbywa się już bez podładowywania, to rezystory będą/powinny być letnie.
Tutaj mogę powiedzieć że było odwrotnie - w sensie jak zaczął balansować przez godzinkę obserwowałem to osłonka się nie zdeformowała. Dopiero na drugi dzień rano zastałem przygrzaną osłonkę. Chyba że proces deformacji przebiegał w sposób bardzo powolny niezauważalny który umknął mojej uwadze.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: BMS się grzeje

Post autor: sambor »

Rozładuj z 10 proc. baterię, podłącz ładowanie i obserwuj. Ma być ciepłe, nie gorące. Może ta osłonka jest wrażliwa tylko i się łatwo deformuje
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMS się grzeje

Post autor: xyz2a »

Może jakąś taśmę termo-przewodzącą na to nakleić - na ten pasek rezystorów czy też tranzystorów?
np: http://electropark.pl/85-radiatory
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMS się grzeje

Post autor: xyz2a »

Podłączyłem ładowarkę, rozpoczęło się balansowanie, przystawiam palca na kilka sekund - bardzo gorąco - dłużej się nie da utrzymać.
Położyłem kawałek płytki aluminiowej - myślę że około 70 stopni już ma.
Obrazek

Nie wiem co z tym fantem zrobić.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1320
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: BMS się grzeje

Post autor: Goliath »

xyz2a pisze:
23 mar 2018, 0:10
Położyłem kawałek płytki aluminiowej
Mam nadzieję że nie bezpośrednio na "elektronikę" :shock: to się może źle skończyć :?
Jeżeli chcesz odprowadzić z tego miejsca ciepło to użyj taśmy termo-przewodzącej http://electropark.pl/radiatory/10019-t ... 6w-mk.html między elektronikę a radiator/blachę aluminiową. :D
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMS się grzeje

Post autor: WojtekErnest »

Co zrobic ? Włączyć między ładowarkę a wej BMS amperomierz/watomierz. Musisz wiedziec jaki tam plynie PRĄD i jakie jest napięcie na Wejsciu akumulatorow. Jesli ten prąd w czasie balansowania przekracza 200-300 mA to będzie gorące a w konsekwencji BMS dlugo nie pozyje a to oznacza ze na czesci ogniw jest > 4,20.. Jesli masz dostęp (bez wypinania zlacza balansujacego) to zmierz napięcie na kazdym kanale. Uwaga : jesli kable balansera byly przedluzane to napiecie na stykach balansera i ogniw może się różnić i byc przyczyną anomalii BMS.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMS się grzeje

Post autor: xyz2a »

WojtekErnest pisze:
23 mar 2018, 6:33
Co zrobic ? Włączyć między ładowarkę a wej BMS amperomierz/watomierz. Musisz wiedziec jaki tam plynie PRĄD i jakie jest napięcie na Wejsciu akumulatorow. Jesli ten prąd w czasie balansowania przekracza 200-300 mA to będzie gorące a w konsekwencji BMS dlugo nie pozyje a to oznacza ze na czesci ogniw jest > 4,20.. Jesli masz dostęp (bez wypinania zlacza balansujacego) to zmierz napięcie na kazdym kanale. Uwaga : jesli kable balansera byly przedluzane to napiecie na stykach balansera i ogniw może się różnić i byc przyczyną anomalii BMS.
U mnie to balansowanie przebiegało już bez użycia ładowarki (za pierwszym razem też bez użycia ładowarki).
Zrobiłem drugie ładowanie.
Podłączyłem ładowarkę, po około 10 minutach już wszystkie diody BMS się zapaliły, po następnych około 10/20 minutach ładowarka się wyłączyła (wiatrak przestał szumieć).
Wówczas odłączyłem całkowicie ładowarkę od baterii - a samo balansowanie trwało ładnych parę godzin - ostatnia dioda zgasła przy BC0, natomiast praktycznie cały rząd elementów obok diod miał wysoką temperaturę. Miałem odczucie im bliżej BC0 tym goręcej.

Przewody balancera mają różną długość: długość rośnie w kierunku BC0 --> BC16. Przewody balancera są ciepłe tylko przy BMS (może do 3 cm), dalej są już chłodne.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: BMS się grzeje

Post autor: EV-Maniak »

Bardzo ciekawy przypadek z tym grzaniem BMS-a....
Ciekawe co jest główną przyczyną i czy samo po czasie przejdzie?
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: BMS się grzeje

Post autor: sambor »

Nie długość przewodów ma znaczenie, a ewentualny brak kontaktu na styku przedłużenia - to miał na myśli WojtekErnest.
Jeśli całość grzeje jednakowo, to mi wygląda, że ten typ tak ma. Rezystory, tranzystory projektuje się nawet na temperaturę 80st.C. Niepokoi fakt, że osłonka się wypaczyła. A masz gdzieś parametry techniczne tego BMS?
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: BMS się grzeje

Post autor: EV-Maniak »

Czy dobrym byłoby pomysłem przeszklić pokrywę pojemnika w miejscu gdzie jest BMS - taki mały paseczek z pleksy zrobić i doglądać przez to okienko czy z BMS-em wszystko OK? Czy diody się równo świecą, czy już zakończył pracę itp. ? Czy to mija się z celem?
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMS się grzeje

Post autor: WojtekErnest »

sambor pisze:
23 mar 2018, 9:47
Nie długość przewodów ma znaczenie, a ewentualny brak kontaktu na styku przedłużenia - to miał na myśli WojtekErnest.
Miałem na myśli nie tylko brak dobrego kontaktu ale i jednak zbytnią długość przedłużanych kabli, czyli wzrost ich rezystancji.
Daje się zauważyć przy prądzie rzędu kilkuset mA, róznice napięć na gniezdzie BMS a oddalonym o kilkadziesiąt cm ogniwem.
Jeśli w jednym miejscu jest 4,165V a w drugim końcu kabla 4,18V czy 4,175 i 4,19 to dla BMS-u są to progi przy których różnie działa i wymusza lub nie, większe lub mniejsze balansowanie. Jaki wg parametrów ma max prąd balansowania ?
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: BMS się grzeje

Post autor: sambor »

WojtekErnest pisze:
23 mar 2018, 11:52

Miałem na myśli nie tylko brak dobrego kontaktu ale i jednak zbytnią długość przedłużanych kabli, czyli wzrost ich rezystancji.
Daje się zauważyć przy prądzie rzędu kilkuset mA, róznice napięć na gniezdzie BMS a oddalonym o kilkadziesiąt cm ogniwem.
Mówisz o prądzie rozładowania w jednej sekcji? Zwykły BMS ma prąd rozładowania 50mA. Lepsiejsze 150mA. Nie widzę tak cienkiego kabla, żeby wywołał spadek napięcia przy tych prądach :) A prąd rozładowania 0,5A na sekcji to by było 2W mocy każdego opornika. Nierealne w BMS.
Poza tym większa oporność kabla, to ciut mniejszy prąd rozładowania, a nie odwrotnie.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: BMS się grzeje

Post autor: sambor »

henio pisze:
23 mar 2018, 11:26
Czy dobrym byłoby pomysłem przeszklić pokrywę pojemnika w miejscu gdzie jest BMS - taki mały paseczek z pleksy zrobić i doglądać przez to okienko czy z BMS-em wszystko OK? Czy diody się równo świecą, czy już zakończył pracę itp. ? Czy to mija się z celem?
Z reguły się tego nie kontroluje, ale jak ktoś bardzo chce, to lepiej kupić BMS z bluetooth i kontrolować z telefonu. Ma to sens przy dużych, drogich bateriach. Z bluetooth widać dokładnie napięcia. Same diody niewiele mówią.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMS się grzeje

Post autor: WojtekErnest »

sambor pisze:
23 mar 2018, 12:04

Poza tym większa oporność kabla, to ciut mniejszy prąd rozładowania, a nie odwrotnie.
Oczywiście ale BMS mierzy napięcie na własnych zaciskach a na oddalonym aku może być z tego powodu o trochę inne.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: BMS się grzeje

Post autor: sambor »

WojtekErnest pisze:
23 mar 2018, 12:06
Oczywiście ale BMS mierzy napięcie na własnych zaciskach a na oddalonym aku może być z tego powodu o trochę inne.
Błędny trop.
1.Napięcie będzie nieco niższe tylko pod obciążeniem. Wyrównuje się z chwilą zaniku prądu rozładowania.
2. Ewentualnie nieco niższe napięcie na BMS to mniejszy prąd rozładowania
3. Różnice między napięciami nie mogą być powodem PRZEGRZEWANIA BMS. Różne cele mają różne napięcia i z tego powodu BMS nie zgłupiał

Nie wymyślajmy 1000 możliwych powodów, bo chłopak się załamie i wyrzuci rower przez okno.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMS się grzeje

Post autor: WojtekErnest »

Przenanalizuj jeszcze raz jak się zachowa BMS gdy :
a) U na zaciskach BMS = 4,165 ; U na zaciskach aku = 4,18
b) U na zaciskach BMS = 4,18 ; U na zaciskach aku = 4,165 w czasie gdy TRWA ŁADOWANIE
c) U na zaciskach BMS = 4,18 ; U na zaciskach aku = 4,18
Pamiętaj, że sytuacja jest zmienna i wcale nie oczywista w czasie ładowania i rozładowania, gdy cienkie i zbyt długie połączenia balansujące powodują że BMS głupieje pozornie bez powodu. To dotyczy zachowań na progu balansowania, gdzie komparatory gwałtownie zmieniają sterowanie prądem i włączeniem rezystorów przez optoizolatory.
Ps. Autorze nie wyrzucaj roweru, jeszcze się przyda :-)
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: BMS się grzeje

Post autor: sambor »

W sytuacji
a) BMS pewnie zacznie "migotać" - balansowanie on/off. Średnia prądu będzie mała
b) nie jest możliwe, bo ładowarka ładuje nie przez złącze wielopinowe, a przez "+" i P-

Sprawdzam czy taki odchył woltażu w ogóle możliwy
0,015V/0,075A=0,2 Ohm
Taką rezystancję musiałby mieć kabelek. Z oporu właściwego miedzi wychodzi, że 25 cm kabelka musiałoby mieć przekrój 0,02 mm2. Średnica 0,16mm. Trochę grubszy niż włos
Wniosek taki odchył nie jest możliwy, bo stosowane przewody są kilkunastokrotnie grubsze, Prawdopodobny maks odchył to 0,01V
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMS się grzeje

Post autor: xyz2a »

Rozmawiałem z nexunem - i w przyszłym tygodniu wyślę go na sprawdzenie.
Jak coś dowiem się nowego to dam znać.

Nie wyrzucam roweru - jeszcze go nie zrobiłem ale jeszcze kilka dni i mam nadzieje pojeździć.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMS się grzeje

Post autor: WojtekErnest »

sambor pisze:
23 mar 2018, 15:16

b) nie jest możliwe, bo ładowarka ładuje nie przez złącze wielopinowe, a przez "+" i P-
Ładowanie jest przez + i -P, ogniwa są szeregowo i napięcie jest na każdym segmencie BMS-a. Jest ono BEZ WZGLEDU, na to
czy złącze od aku jest włożone.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: BMS się grzeje

Post autor: sambor »

Sytuacja b) nie może wystąpić. Napięcie na złączu nie może być wyższe niż na celi.
xyz2a
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMS się grzeje

Post autor: xyz2a »

Wymieniłem BMS w nexun - wnioski są takie że podczas balansowania BMS jest gorący wzdłuż diod - ale zauważalnie mniej gorący niż pierwsza wersja.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
Awatar użytkownika
Vegasnight9
Forumowicz
Posty: 569
Rejestracja: 04 cze 2018, 0:10
Lokalizacja: Żary

Re: BMS się grzeje

Post autor: Vegasnight9 »

Ostatnio zdarzyło mi się w czasie jazdy że BMS odciął zasilanie z powodu przegrzania (sprawdzone organoleptycznie - gorący był), zadziałało zabezpieczanie "mosfet protection" (w aplikacji pokazało na telefonie). Dziwne bo to model 50A a prąd jaki go zagrzał to było max 20A. Przez 4lata zrobiłem ponad 30tys km i nigdy się to nie zdarzyło. Czy to możliwe że uszkodzeniu uległa część mosfetów i teraz cały prąd idzie przez te dobre które pozostały i dlatego się grzeje? Da się to naprawić?

taki mam BMS:
https://pl.aliexpress.com/item/32793597 ... pt=glo2pol
Jeżdżę na HT Viper GTS 3kW :arrow: viewtopic.php?f=30&t=1243
ODPOWIEDZ