Na całej długości linii rezystorów jak przystawiłem palec to wytrzymałem kilka sekund i zaczęło parzyć - więc było gorąco. Pozostały obszar BMS delikatnie ciepły.
BMS się grzeje
-
- Forumowicz
- Posty: 200
- Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
- Lokalizacja: Wrocław
Re: BMS się grzeje
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
-
- Forumowicz
- Posty: 200
- Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
- Lokalizacja: Wrocław
Re: BMS się grzeje
Tutaj mogę powiedzieć że było odwrotnie - w sensie jak zaczął balansować przez godzinkę obserwowałem to osłonka się nie zdeformowała. Dopiero na drugi dzień rano zastałem przygrzaną osłonkę. Chyba że proces deformacji przebiegał w sposób bardzo powolny niezauważalny który umknął mojej uwadze.WojtekErnest pisze: ↑22 mar 2018, 8:56Czyli jeśli segmenty są nierówne np niektóre > 4,20 i w tym czasie jest nadal duży prąd ładowania > 200-300 mA, to następuje silniejsze grzanie.
Jeśli segmenty są równe, prąd ładowania mały lub balansowanie odbywa się już bez podładowywania, to rezystory będą/powinny być letnie.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: BMS się grzeje
Rozładuj z 10 proc. baterię, podłącz ładowanie i obserwuj. Ma być ciepłe, nie gorące. Może ta osłonka jest wrażliwa tylko i się łatwo deformuje
-
- Forumowicz
- Posty: 200
- Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
- Lokalizacja: Wrocław
Re: BMS się grzeje
Może jakąś taśmę termo-przewodzącą na to nakleić - na ten pasek rezystorów czy też tranzystorów?
np: http://electropark.pl/85-radiatory
np: http://electropark.pl/85-radiatory
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
-
- Forumowicz
- Posty: 200
- Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
- Lokalizacja: Wrocław
Re: BMS się grzeje
Podłączyłem ładowarkę, rozpoczęło się balansowanie, przystawiam palca na kilka sekund - bardzo gorąco - dłużej się nie da utrzymać.
Położyłem kawałek płytki aluminiowej - myślę że około 70 stopni już ma.
Nie wiem co z tym fantem zrobić.
Położyłem kawałek płytki aluminiowej - myślę że około 70 stopni już ma.
Nie wiem co z tym fantem zrobić.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
- Goliath
- Forumowicz
- Posty: 1320
- Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
- Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek
Re: BMS się grzeje
Mam nadzieję że nie bezpośrednio na "elektronikę" to się może źle skończyć
Jeżeli chcesz odprowadzić z tego miejsca ciepło to użyj taśmy termo-przewodzącej http://electropark.pl/radiatory/10019-t ... 6w-mk.html między elektronikę a radiator/blachę aluminiową.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: BMS się grzeje
Co zrobic ? Włączyć między ładowarkę a wej BMS amperomierz/watomierz. Musisz wiedziec jaki tam plynie PRĄD i jakie jest napięcie na Wejsciu akumulatorow. Jesli ten prąd w czasie balansowania przekracza 200-300 mA to będzie gorące a w konsekwencji BMS dlugo nie pozyje a to oznacza ze na czesci ogniw jest > 4,20.. Jesli masz dostęp (bez wypinania zlacza balansujacego) to zmierz napięcie na kazdym kanale. Uwaga : jesli kable balansera byly przedluzane to napiecie na stykach balansera i ogniw może się różnić i byc przyczyną anomalii BMS.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 200
- Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
- Lokalizacja: Wrocław
Re: BMS się grzeje
U mnie to balansowanie przebiegało już bez użycia ładowarki (za pierwszym razem też bez użycia ładowarki).WojtekErnest pisze: ↑23 mar 2018, 6:33Co zrobic ? Włączyć między ładowarkę a wej BMS amperomierz/watomierz. Musisz wiedziec jaki tam plynie PRĄD i jakie jest napięcie na Wejsciu akumulatorow. Jesli ten prąd w czasie balansowania przekracza 200-300 mA to będzie gorące a w konsekwencji BMS dlugo nie pozyje a to oznacza ze na czesci ogniw jest > 4,20.. Jesli masz dostęp (bez wypinania zlacza balansujacego) to zmierz napięcie na kazdym kanale. Uwaga : jesli kable balansera byly przedluzane to napiecie na stykach balansera i ogniw może się różnić i byc przyczyną anomalii BMS.
Zrobiłem drugie ładowanie.
Podłączyłem ładowarkę, po około 10 minutach już wszystkie diody BMS się zapaliły, po następnych około 10/20 minutach ładowarka się wyłączyła (wiatrak przestał szumieć).
Wówczas odłączyłem całkowicie ładowarkę od baterii - a samo balansowanie trwało ładnych parę godzin - ostatnia dioda zgasła przy BC0, natomiast praktycznie cały rząd elementów obok diod miał wysoką temperaturę. Miałem odczucie im bliżej BC0 tym goręcej.
Przewody balancera mają różną długość: długość rośnie w kierunku BC0 --> BC16. Przewody balancera są ciepłe tylko przy BMS (może do 3 cm), dalej są już chłodne.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: BMS się grzeje
Bardzo ciekawy przypadek z tym grzaniem BMS-a....
Ciekawe co jest główną przyczyną i czy samo po czasie przejdzie?
Ciekawe co jest główną przyczyną i czy samo po czasie przejdzie?
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: BMS się grzeje
Nie długość przewodów ma znaczenie, a ewentualny brak kontaktu na styku przedłużenia - to miał na myśli WojtekErnest.
Jeśli całość grzeje jednakowo, to mi wygląda, że ten typ tak ma. Rezystory, tranzystory projektuje się nawet na temperaturę 80st.C. Niepokoi fakt, że osłonka się wypaczyła. A masz gdzieś parametry techniczne tego BMS?
Jeśli całość grzeje jednakowo, to mi wygląda, że ten typ tak ma. Rezystory, tranzystory projektuje się nawet na temperaturę 80st.C. Niepokoi fakt, że osłonka się wypaczyła. A masz gdzieś parametry techniczne tego BMS?
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: BMS się grzeje
Czy dobrym byłoby pomysłem przeszklić pokrywę pojemnika w miejscu gdzie jest BMS - taki mały paseczek z pleksy zrobić i doglądać przez to okienko czy z BMS-em wszystko OK? Czy diody się równo świecą, czy już zakończył pracę itp. ? Czy to mija się z celem?
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: BMS się grzeje
Miałem na myśli nie tylko brak dobrego kontaktu ale i jednak zbytnią długość przedłużanych kabli, czyli wzrost ich rezystancji.
Daje się zauważyć przy prądzie rzędu kilkuset mA, róznice napięć na gniezdzie BMS a oddalonym o kilkadziesiąt cm ogniwem.
Jeśli w jednym miejscu jest 4,165V a w drugim końcu kabla 4,18V czy 4,175 i 4,19 to dla BMS-u są to progi przy których różnie działa i wymusza lub nie, większe lub mniejsze balansowanie. Jaki wg parametrów ma max prąd balansowania ?
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: BMS się grzeje
Mówisz o prądzie rozładowania w jednej sekcji? Zwykły BMS ma prąd rozładowania 50mA. Lepsiejsze 150mA. Nie widzę tak cienkiego kabla, żeby wywołał spadek napięcia przy tych prądach A prąd rozładowania 0,5A na sekcji to by było 2W mocy każdego opornika. Nierealne w BMS.WojtekErnest pisze: ↑23 mar 2018, 11:52
Miałem na myśli nie tylko brak dobrego kontaktu ale i jednak zbytnią długość przedłużanych kabli, czyli wzrost ich rezystancji.
Daje się zauważyć przy prądzie rzędu kilkuset mA, róznice napięć na gniezdzie BMS a oddalonym o kilkadziesiąt cm ogniwem.
Poza tym większa oporność kabla, to ciut mniejszy prąd rozładowania, a nie odwrotnie.
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: BMS się grzeje
Z reguły się tego nie kontroluje, ale jak ktoś bardzo chce, to lepiej kupić BMS z bluetooth i kontrolować z telefonu. Ma to sens przy dużych, drogich bateriach. Z bluetooth widać dokładnie napięcia. Same diody niewiele mówią.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: BMS się grzeje
Oczywiście ale BMS mierzy napięcie na własnych zaciskach a na oddalonym aku może być z tego powodu o trochę inne.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: BMS się grzeje
Błędny trop.WojtekErnest pisze: ↑23 mar 2018, 12:06Oczywiście ale BMS mierzy napięcie na własnych zaciskach a na oddalonym aku może być z tego powodu o trochę inne.
1.Napięcie będzie nieco niższe tylko pod obciążeniem. Wyrównuje się z chwilą zaniku prądu rozładowania.
2. Ewentualnie nieco niższe napięcie na BMS to mniejszy prąd rozładowania
3. Różnice między napięciami nie mogą być powodem PRZEGRZEWANIA BMS. Różne cele mają różne napięcia i z tego powodu BMS nie zgłupiał
Nie wymyślajmy 1000 możliwych powodów, bo chłopak się załamie i wyrzuci rower przez okno.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: BMS się grzeje
Przenanalizuj jeszcze raz jak się zachowa BMS gdy :
a) U na zaciskach BMS = 4,165 ; U na zaciskach aku = 4,18
b) U na zaciskach BMS = 4,18 ; U na zaciskach aku = 4,165 w czasie gdy TRWA ŁADOWANIE
c) U na zaciskach BMS = 4,18 ; U na zaciskach aku = 4,18
Pamiętaj, że sytuacja jest zmienna i wcale nie oczywista w czasie ładowania i rozładowania, gdy cienkie i zbyt długie połączenia balansujące powodują że BMS głupieje pozornie bez powodu. To dotyczy zachowań na progu balansowania, gdzie komparatory gwałtownie zmieniają sterowanie prądem i włączeniem rezystorów przez optoizolatory.
Ps. Autorze nie wyrzucaj roweru, jeszcze się przyda
a) U na zaciskach BMS = 4,165 ; U na zaciskach aku = 4,18
b) U na zaciskach BMS = 4,18 ; U na zaciskach aku = 4,165 w czasie gdy TRWA ŁADOWANIE
c) U na zaciskach BMS = 4,18 ; U na zaciskach aku = 4,18
Pamiętaj, że sytuacja jest zmienna i wcale nie oczywista w czasie ładowania i rozładowania, gdy cienkie i zbyt długie połączenia balansujące powodują że BMS głupieje pozornie bez powodu. To dotyczy zachowań na progu balansowania, gdzie komparatory gwałtownie zmieniają sterowanie prądem i włączeniem rezystorów przez optoizolatory.
Ps. Autorze nie wyrzucaj roweru, jeszcze się przyda
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: BMS się grzeje
W sytuacji
a) BMS pewnie zacznie "migotać" - balansowanie on/off. Średnia prądu będzie mała
b) nie jest możliwe, bo ładowarka ładuje nie przez złącze wielopinowe, a przez "+" i P-
Sprawdzam czy taki odchył woltażu w ogóle możliwy
0,015V/0,075A=0,2 Ohm
Taką rezystancję musiałby mieć kabelek. Z oporu właściwego miedzi wychodzi, że 25 cm kabelka musiałoby mieć przekrój 0,02 mm2. Średnica 0,16mm. Trochę grubszy niż włos
Wniosek taki odchył nie jest możliwy, bo stosowane przewody są kilkunastokrotnie grubsze, Prawdopodobny maks odchył to 0,01V
a) BMS pewnie zacznie "migotać" - balansowanie on/off. Średnia prądu będzie mała
b) nie jest możliwe, bo ładowarka ładuje nie przez złącze wielopinowe, a przez "+" i P-
Sprawdzam czy taki odchył woltażu w ogóle możliwy
0,015V/0,075A=0,2 Ohm
Taką rezystancję musiałby mieć kabelek. Z oporu właściwego miedzi wychodzi, że 25 cm kabelka musiałoby mieć przekrój 0,02 mm2. Średnica 0,16mm. Trochę grubszy niż włos
Wniosek taki odchył nie jest możliwy, bo stosowane przewody są kilkunastokrotnie grubsze, Prawdopodobny maks odchył to 0,01V
-
- Forumowicz
- Posty: 200
- Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
- Lokalizacja: Wrocław
Re: BMS się grzeje
Rozmawiałem z nexunem - i w przyszłym tygodniu wyślę go na sprawdzenie.
Jak coś dowiem się nowego to dam znać.
Nie wyrzucam roweru - jeszcze go nie zrobiłem ale jeszcze kilka dni i mam nadzieje pojeździć.
Jak coś dowiem się nowego to dam znać.
Nie wyrzucam roweru - jeszcze go nie zrobiłem ale jeszcze kilka dni i mam nadzieje pojeździć.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: BMS się grzeje
Ładowanie jest przez + i -P, ogniwa są szeregowo i napięcie jest na każdym segmencie BMS-a. Jest ono BEZ WZGLEDU, na to
czy złącze od aku jest włożone.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: BMS się grzeje
Sytuacja b) nie może wystąpić. Napięcie na złączu nie może być wyższe niż na celi.
-
- Forumowicz
- Posty: 200
- Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
- Lokalizacja: Wrocław
Re: BMS się grzeje
Wymieniłem BMS w nexun - wnioski są takie że podczas balansowania BMS jest gorący wzdłuż diod - ale zauważalnie mniej gorący niż pierwsza wersja.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
- Vegasnight9
- Forumowicz
- Posty: 569
- Rejestracja: 04 cze 2018, 0:10
- Lokalizacja: Żary
Re: BMS się grzeje
Ostatnio zdarzyło mi się w czasie jazdy że BMS odciął zasilanie z powodu przegrzania (sprawdzone organoleptycznie - gorący był), zadziałało zabezpieczanie "mosfet protection" (w aplikacji pokazało na telefonie). Dziwne bo to model 50A a prąd jaki go zagrzał to było max 20A. Przez 4lata zrobiłem ponad 30tys km i nigdy się to nie zdarzyło. Czy to możliwe że uszkodzeniu uległa część mosfetów i teraz cały prąd idzie przez te dobre które pozostały i dlatego się grzeje? Da się to naprawić?
taki mam BMS:
https://pl.aliexpress.com/item/32793597 ... pt=glo2pol
taki mam BMS:
https://pl.aliexpress.com/item/32793597 ... pt=glo2pol
Jeżdżę na HT Viper GTS 3kW viewtopic.php?f=30&t=1243