zielony71 pisze: ↑14 kwie 2024, 17:09
Jeśli dobrze zrozumiałem to rowery różniły się nie tylko sterownikiem, ale także silnikiem, więc wyciąganie wniosków na temat samego sterownika jest nieuprawnione.
Ogólnie porównywanie zużycia energii jest trudne, bo jest sporo czynników, które mają wpływ a są bardzo trudne do oszacowania: wiatr, ciśnienie w oponach, kondycja itp
Bardzo łatwo porównać sprawność, zużycie energii, Wh, przy tych samych prędkościach/mocach.
Poniżej siedem różnych rowerów MID, HUB, o różnych kołach, sterownikach, silnikach, testowanych na tej samej trasie, i w tych samych warunkach. Jak widzisz poniżej, przy porównywalnej prędkości/mocy/czasie przejazdu, nie ma znaczenia czy to jest MID, HUB, sterownik taki, siaki, nijaki. Ważna jest zbliżona moc i prędkość, wówczas zużycie w Wh, sprawność sterownika jest widoczne jak na dłoni. Silniki mają najczęściej znaną sprawność na poziomie 80 - 95%.
Yoch MID 500 wat, 52 V, 18 A
DXF HUB 250 wat, 36 V, 15 A
Moon MID 250 wat, 36 V, 15 A
Trendline + ZS MID 250 wat, 36 V, bez ograniczenia prądu
Trendline + GT MID 250 wat, 36 V, 15 A (być może 18 A)
Trotter HUB, 500 wat, 36 V, 20 A.
Przełożenie/prędkość MID'ów są dostosowane do prędkości HUB'ów. Oczywiście bywają różnice kilku/nasto procentowe, ale nie są to różnice o 100%.
teren "płaski" dwie małe zmiany wysokości (~0.5 metra)
* Yoch, Wenecka 190 m; przełożenie 44/25T; 2.8 Wh / 33 s, 21.0 km/godz, ~290 Wh/godz / 14 Wh/km
* DXF + GT, Wenecka 190 m; (HUB) 3.0 Wh / 33 s, 21.0 km/godz, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Moon + GT, Wenecka 190 m; przeł. 48/14T; 3.0 Wh / 32 s, 21.0 km/godz, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Moon + GT, Wenecka 190 m; przeł. 48/28T; 3.0 Wh / 34 s, 20.0 km/godz, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Trendl + ZS, Wenecka 190 m; przeł 58/18T; 4.3 Wh / 36 s, 19.0 km/godz, ~430 Wh/godz / 23 Wh/km
* Trendl + GT, Wenecka 190 m; przeł 58/18T; 4.2 Wh / 32 s, 21.0 km/godz, ~470 Wh/godz / 23 Wh/km
* Trotter, Wenecka 190 m; (HUB); 3.0 Wh / 33 s, 21.0 km/godz, ~300 Wh/godz / 15 Wh/km
górka, wg Google 240 m, przewyższenie 11 m (4,5%), wg mapy.cz 230m, przewyższenie 24 m (to raczej żart)
* Yoch, Piasta 240 m; "PAS 6", przełożenie 44/25T; 5.8 Wh / 60 s, 14.5 km/godz, ~350 Wh/godz / 24 Wh/km
* Yoch, Piasta 240 m; "PAS 9", przełożenie 44/25T; 5.4 Wh / 57 s, 15.0 km/godz, ~340 Wh/godz / 23 Wh/km
* Yoch, Piasta 240 m; "PAS 9", przełożenie 51/13T; 6.5 Wh / 47 s, 18.0 km/godz, ~500 Wh/godz / 28 Wh/km
* DXF, Piasta 240 m; "PAS 9", (HUB) 5.8 Wh / 44 s, 20.0 km/godz, ~470 Wh/godz / 24 Wh/km
* Moon, Piasta 240 m;"PAS 9", przełożenie 48/14T; 6.1 Wh / 56 s, 15.5 km/godz, ~390 Wh/godz / 25 Wh/km
* Moon, Piasta 240 m; "PAS 9", przełożenie 48/28_24T; 6.0 Wh / 52/48s, 16.5/18 km/g, ~390 Wh/godz / 24/22 Wh/km
* Trendline, ZS Piasta 240 m; przełożenie 58/18T; 9.6 Wh / 59 s, 14.5 km/godz, ~590 Wh/godz / 41 Wh/km
* Trendline, GT 10/20A; przełożenie 58/18T; 7.1/7.7 Wh / 54/53 s, 16 km/g, ~480/520 Wh/godz / 30/33 Wh/km
górka, wg Google 210 m, przewyższenie 7 m, realnie z 15m (7%). Zmierzone nachylenie na 150 m to 3 - 8 - 5 - 9 - 3 stopni, wg mapy.cz 210 m, przewyższenie 17 m (to jest bliżej prawdy)
* Yoch, Miarki 210 m; "PAS 6", przełożenie 44/25T; 6.3 Wh / 54 s, 14.0 km/godz, ~420 Wh/godz / 30 Wh/km
* Yoch, Miarki 210 m; "PAS 9", przełożenie 44/25T; 6.2 Wh / 48 s, 16.0 km/godz, ~470 Wh/godz / 29 Wh/km
* DXF Miarki 210 m; "PAS 9" (HUB); 5.8 Wh / 43 s, 17.5 km/godz, ~490 Wh/godz / 28 Wh/km
* Moon, Miarki 210 m; "PAS 9", przełożenie 48/14T; 5.9 Wh / 49 s, 15.5 km/godz, ~430 Wh/godz / 28 Wh/km
* Trendline ZS, Miarki 210 m; przełożenie 58/18T; 10.6 Wh / 54 s, 14.0 km/godz, ~710 Wh/godz / 50 Wh/km
* Trendline GT, Miarki 210 m; przełożenie 58/18T; 7.9 Wh / 51 s, 15.0 km/godz, ~560 Wh/godz / 37 Wh/km