Projekt prostego holownika samolotowego
-
- Nowicjusz
- Posty: 3
- Rejestracja: 30 sie 2022, 11:15
Projekt prostego holownika samolotowego
Dzień dobry! Cześć!
Planuję budowę prostego holownika do samolotu, wzorując się tym z poniższych linków.
Z uwagi na przeznaczenie holownika do cięższego samolotu (ok. 1300 kg) zdecydowałem się na zakup większego silnika elektrycznego (Magma ZY1020ZXF, 24VDC, 500W) i potrzebuję pomocy przy doborze zębatki i łańcucha, tak by pasowały do zębatki przy silniku (11T, moduł zęba zębatki na łańcuch 420).
Zakładana prędkość holowania do 5 km/h.
Ponadto potrzebuję rady w kwestii doboru akumulatorów. Zakładam zastosowanie dwóch szeregowo połączonych akumulatorów 12V. Obliczona pojemność akumulatorów dla silnika pracującego z maksymalnymi obrotami przez godzinę wynosi ok. 40Ah. Jakiego rodzaju akumulatory powinienem zastosować, jeśli holownik będzie używany średnio dwa razy dziennie przez ok. 15 min?
Parametry silnika:
https://magma.sklep.pl/product-pol-1771 ... torem.html
Dziękuję za każdą pomoc!
Planuję budowę prostego holownika do samolotu, wzorując się tym z poniższych linków.
Z uwagi na przeznaczenie holownika do cięższego samolotu (ok. 1300 kg) zdecydowałem się na zakup większego silnika elektrycznego (Magma ZY1020ZXF, 24VDC, 500W) i potrzebuję pomocy przy doborze zębatki i łańcucha, tak by pasowały do zębatki przy silniku (11T, moduł zęba zębatki na łańcuch 420).
Zakładana prędkość holowania do 5 km/h.
Ponadto potrzebuję rady w kwestii doboru akumulatorów. Zakładam zastosowanie dwóch szeregowo połączonych akumulatorów 12V. Obliczona pojemność akumulatorów dla silnika pracującego z maksymalnymi obrotami przez godzinę wynosi ok. 40Ah. Jakiego rodzaju akumulatory powinienem zastosować, jeśli holownik będzie używany średnio dwa razy dziennie przez ok. 15 min?
Parametry silnika:
https://magma.sklep.pl/product-pol-1771 ... torem.html
Dziękuję za każdą pomoc!
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Projekt prostego holownika samolotowego
1. Przy kole napędowym o średnicy ~50 cm (po obwodzie 1.5 - 1.6 m) potrzebne przełożenie to 1 : 10 czyli 44 zębów dużej zębatki.
2. maksymalny prąd przy 24 V to ~27 A, co przy 30 minutach użytkowania to zaledwie 15 Ah. nawet 30 Ah aku zapewne będzie OK, ale aby obciążyć koło napędowe (by się nie ślizgało) dałbym cięższe/większe akumulatory.
2. maksymalny prąd przy 24 V to ~27 A, co przy 30 minutach użytkowania to zaledwie 15 Ah. nawet 30 Ah aku zapewne będzie OK, ale aby obciążyć koło napędowe (by się nie ślizgało) dałbym cięższe/większe akumulatory.
-
- Nowicjusz
- Posty: 3
- Rejestracja: 30 sie 2022, 11:15
Re: Projekt prostego holownika samolotowego
Dziękuję za odpowiedź!
Koło, które planuję wykorzystać ma 15 cali, czyli ~40 cm. W holowniku z załączonych filmów zastosowano silnik o mocy 350 W (MY1016Z) i zębatkę o 44 zębach. W komentarzach do filmu znalazłem informację autora o tym, że jeśli wprowadzałby jakieś zmiany, to założyłby zębatkę o 60-65 zębach dla zwiększenia momentu, dlatego że przy przełożeniu 9.7:1 jego holownik ma niewielki, zbędny nadmiar prędkości. Czy może również powinienem rozważyć zastosowanie większej zębatki?
Koło, które planuję wykorzystać ma 15 cali, czyli ~40 cm. W holowniku z załączonych filmów zastosowano silnik o mocy 350 W (MY1016Z) i zębatkę o 44 zębach. W komentarzach do filmu znalazłem informację autora o tym, że jeśli wprowadzałby jakieś zmiany, to założyłby zębatkę o 60-65 zębach dla zwiększenia momentu, dlatego że przy przełożeniu 9.7:1 jego holownik ma niewielki, zbędny nadmiar prędkości. Czy może również powinienem rozważyć zastosowanie większej zębatki?
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Projekt prostego holownika samolotowego
Sorry za wprowadzenie w błąd, potrzebujesz zębatkę 110 zębów na kole "szewski błąd" (przełożenie 1 : 10 więc 11T x 10 = 110T) !!!
Przy kole średnicy ~40 cm (po obwodzie 125 cm) maksymalna prędkość przy powyższym przełożeniu to ~4 km/godz "spacerowa". Tą prędkość zawsze możesz zmniejszyć zmniejszając prąd silnika.
Przy kole średnicy ~40 cm (po obwodzie 125 cm) maksymalna prędkość przy powyższym przełożeniu to ~4 km/godz "spacerowa". Tą prędkość zawsze możesz zmniejszyć zmniejszając prąd silnika.
- Przemek
- Forumowicz
- Posty: 1010
- Rejestracja: 03 maja 2017, 17:13
- Lokalizacja: Katowice
Re: Projekt prostego holownika samolotowego
mmmy ,,, zębatka 110 zębów skąd jak to znam ,,, spójrz na awatar ,,
-
- Forumowicz
- Posty: 632
- Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
- Lokalizacja: Kraków
Re: Projekt prostego holownika samolotowego
Mam gdzieś w garażu kółka od maszyny sprzątającej z silnikiem i przekładnią planetarną (silnik 24 V DC PM), ale z oryginalnym kółkiem to tylko beton, asfalt itp.
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Projekt prostego holownika samolotowego
Zamiast tak dużego przełożenia na cienkim łańcuchu, prościej będzie zrobić podwójne przełożenie 11T / 52-5T. Pierwsze na rowerowym łańcuchu, drugie na łańcuchu skutera/motoru
-
- Nowicjusz
- Posty: 3
- Rejestracja: 30 sie 2022, 11:15
Re: Projekt prostego holownika samolotowego
@Przemek Hahaha, po przejrzeniu Internetu obawiałem się, że ciężko będzie znaleźć taką zębatkę, ale widzę, że da się, więc może powinienem szukać dalej.
@gienek333 Do zbudowania holownika brakuje mi już właściwie tylko zębatki i łańcucha, ale dziękuję za komentarz.
@tkoko Zastanawiam się właśnie jak miałoby wyglądać takie przełożenie i nie wiem czy podołam.
@gienek333 Do zbudowania holownika brakuje mi już właściwie tylko zębatki i łańcucha, ale dziękuję za komentarz.
@tkoko Zastanawiam się właśnie jak miałoby wyglądać takie przełożenie i nie wiem czy podołam.
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Projekt prostego holownika samolotowego
Między bieżnikiem opony i silnikiem/aku, montujesz jeszcze jedną oś na której będzie podwójna zębatka (dodatkowe przełożenie). Przykładowa kombinacja. Przełożenie "rowerowe" 11T : 44T = 4x
https://allegro.pl/oferta/kolo-44t-zeba ... 2142181814
Przełożenie "moto" 14T : 43T = 3x
https://allegro.pl/oferta/zebatka-przod ... 1488419859
Przełożenie silnik koło = 12x , czyli 550 obr/min : 12 = 46 obr/min koła x 1.25m x 0.06 = 3.45 km/godz
Możesz sam sprawdzić czy taka prędkość jest OK. Wystarczy odmierzyć ~60 kroków (jak sędzia na boisku) i zmierzyć czas "'przejazdu" tej odległości jakimś wózkiem. Jeżeli czas przejścia/przejazdu jest około minuty, prędkość będzie OK. Aby zwiększyć prędkość wózka wystarczy zmniejszyć dużą zębatkę "rowerową" np. na 36T (przełożenie 10x = prędkość 4 km/godz, 70 m/kroków / min)