Grzegorz Pawlak pisze: ↑19 cze 2020, 14:11
myślę, że tata mi pomoże ze sprawdzaniem miernikiem przewodów tylko nie wiem kiedy bo ma dużo pracy aktualnie
nic nie blokuje przy kręceniu kołem
do mierzenia trzeba rozbierać silnik ? czy wystarczy przyłożyć miernik to jego pokrywy ? czy jak to zrobić ?
Bo lubię wyzwania i chyba się wezmę za to sam
pierwszy raz pytam o caś na jakimś forum i jestem zaskoczony zaangażowaniem . dziękuje bardzo
Mam chwilę to ci opiszę krok po kroku co masz zrobić żeby dowiedzieć się co jest nie hallo z silnikem.
Na marginesie ten serwis cię skroił pięknie
Koszt halli to ok. 5zł/szt. a nowy przewód to koszt coś ok 60zł (u chińczyka ok 30zł). W przypadku halli ich wymiana jest trochę bardziej skomplikowana bo trzeba je "wydłubać" i potem wkleić (jeśli są wklejone jak dla mnie czas pracy max. 2h) wymiana kabla to czas ok 1h . Koszt naprawy 600zł to wartość bliska nowego silnika grubo przesadzona chyba , że było robione coś jeszcze np. przewijanie silnika ale tej opcji nie widzę bo awaria była od przekręcenia ośki a tu najczęściej leci kabel lub kabel+hall(e). W/g. mnie jeśli w grę wchodziłaby wymiana halle+kabe to uczciwa cena powinna wynosić max. 200zł lub max.100zł za sam kabel (+ koszt części)
Jeśli diagnozą chcesz się zająć sam to zrób to co podaję poniżej.
Rozłącz kabel od sterownika do silnika.
W kablu będziesz miał 3 żyły "grubsze" powinny być koloru mniej więcej żółtego , zielonego i niebieskiego. To jest zasilanie silnika (fazy).
Weź miernik i ustaw go na opcję omomierza.
Ustaw zakres pomiaru na najmniejszy (pomiar do kilkuset ohm) .
Zmierz jakie są wartości oporności pomiędzy kablami zielony-niebieski , niebieski-żółty i żółty-zielony.
Powinno być w granicach kilku omów).
Jeśli miernik pokaże 0 lub np. 0.2 (bo taką wartość może mieć np. oporność twoich kabli miernika) to masz zwarcie na danym uzwojeniu lub zwarcie w kablu. Wtedy trzeba odlutować dane kable na których jest zwarcie od uzwojeń silnika i sprawdzić oddzielnie odłączony kabel i sam silnik. Tak namierzysz co ma zwarcie uzwojenia silnika czy kabel.
Jeśli na żadnym z powyższych układów pomiarowych nie będzie zwarcia to zrób to samo tylko mierz każdy kolor kabla względem obudowy silnika tu powinno być cały czas 0 i nic poza tym.
Każda inna wartość którą pokaże miernik będzie oznaczała przebicie/zwarcie kabla do obudowy lub mechaniczną usterkę wewnątrz silnika (uszkodzenie uzwojenia i zwarcie do obudowy). Wtedy robisz to samo co powyżej opisałem. Trzeba odlutować kable od uzwojenia i sprawdzić co ma zwarcie silnik czy kable.
Jeśli w powyższym opisie nie zobaczysz na mierniku wyniku bliskiego "0" to nie masz zwarcia między:
-fazami silnika
-fazami sinika a obudową
-między kablami fazowymi w przewodzie głównym oraz ich zwarcia do obudowy
Pozostają ci cienkie przewody w kablu silnika.
Dla halli powinno być ich 5 szt.
Przeważnie kolory
czerwony - zasilanie halli (+)
czarny - masa halli (-)
oraz żółty , zielony i niebieski - sygnał z halli
Zabawa z miernikiem tak samo jak z kablami fazowymi
Pomierz między sobą zielony , żółty i niebieski - powinno być 0 omów (lub tyle ile mają zwarte kable miernika np 0.2 ohm)
Potem zrób to samo między czerwonym i czarnym też ma być jak powyżej.
Potem pomierz między czerwonym a zielonym/niebieskim/żółtym oraz tak samo z czarnym i zielonym/niebieskim/żółtym
Na mierniku może pojawiać się kilkaset omów ale to nie jest zwarcie nie może być wartość 0ohm
Jeśli po tych pomiarach nigdzie nie znalazłeś zwarcia to masz uszkodzony któryś z halli lub masz przerwany któryś przewód.
Musisz otworzyć silnik i sprawdzić połączenie między początkiem kabla a każdą z nóżek halli.
Czarny i czerwony kabel jest połączony równolegle do każdego z halli natomiast niebieski/zielony/ żółty idzie z osobna na każdego halla.
Jeśli połączenia są OK to masz upalonego halla.
Żeby go namierzyć możesz to zrobić miernikiem lub np. diodą świecącą.
Na cienki kabel czerwony (+) i cienki czarny(-) podajesz ok. 5V (może być np. 9V bateryjka)
Ustaw w mierniku pomiar napięć stałych na zakres nie mniejszy niż to napięcie jakim zasilasz halle.
Kabel miernika masowy (czarny) podłącz pod cienki kabel silnika dla halli np. pod kolor żółty.
Kabel miernika plusowy (czerwony) podłącz pod + zasilania jakie podałeś dla halli czyli pod przykładowy + bateryjki 9V.
Teraz powoli obracasz silnikiem tak jakbyś obracał kołem.
Na mierniku cyklicznie powinno ci się pojawiać i znikać napięcie bliskie temu jakim zasilasz halle.
Jeśli napięcia na mierniku nie ma albo jest cały czas podczas kręcenia to oznacza , że hall podpięty do przewodu koloru żółtego jest uszkodzony.
Jeśli hall na kolorze żółtym "miga" napięciem na mierniku to oznacza , że jest sprawny i zaczynasz zabawę od nowa z innym hallem przepinając tylko czarny kabel miernika na kolejny cienki przewód silnika tj. niebieski lub zielony i dalej sprawdzasz.
Przy tym sprawdzeniu miernik można zastąpić diodą LED z wpiętym z nią szeregowo rezystorem ok. 500ohm.
Diodę podpinasz tak jak miernik czyli + (anoda dłuższa nóżka diody) poprzez opornik do + baterii a krótsza nóżka diody katoda do danego koloru kabla. Taki układ daje ci od razu wizualną informację co dzieje się na wyjściu danego halla. Podczas kręcenia dioda ma mrugać po zatrzymaniu może nie świecić lub świecić ale przy kręceniu musi migać bo to oznacza , że dany hall działa poprawnie bo reaguje na pole magnetyczne magnesów.
Jeśli wszystkie halle działają poprawnie kabe zasilający nie ma zwarć i przerwy uzwojenia przebić to znaczy , że masz problem ze sterownikiem lub innym elementem układu.