Strona 2 z 3

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 8:53
autor: tkoko
W czasach "mojej młodości" :D były satyryczne/kabaretowe "dywagacje" o wyższości Świąt Wielkiej Nocy, nad Świętami Bożego Narodzenia. Ta dyskusja "jak żywo" przypomina mi ten kabaret :D
Wibi, żaden MID nie przebije swoją prostotą HUB'a, a więc i pod względem bezawaryjności mu nie dorówna. W HUB'ie masz do mechanicznego zniszczenia jedynie dwa łożyska i przy "watowicy" cewki/magnesy. W MID'ach tych łożysk jest już kilka, dodatkowo; przekładnie, PAS'y, czujniki itd., więc dyskusja o "większej bezawaryjniości" na przykład silnika Bosch, jest co najmniej wątpliwa. Sam zresztą "trenowałeś" taki silnik z wątpliwym wynikiem :D
Moim zdaniem jedyną zaletą MID'a jest to że jest "najbardziej rowerowy". Mianowicie moc jest generowana na korbie, a wiec tak jak w zwykłym rowerze, co sprawia że masa roweru może być porównywalna do "zwykłego" roweru, co umożliwia np. bezproblemowy przewóz takiego roweru autem, przenoszenie go tak przez przeszkody, jak i np. w bloku na piętro itd. :D

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 9:30
autor: mr_x
To tak jak inne wojny, np.:
- Intel vs AMD
- NVidia vs AMD
- Linux vs Windows
- religia nr 1 vs religia nr 2
- V-brake vs tarczówki
itd. itp.

Ja na zakończenie powiem, że lepszy HUB przekładniowy. :lol:
Żart, po prostu wszystko zależy od potrzeb i zastosowania. Bicie piany wg mnie nie ma sensu i dawno dałem sobie z tym spokój, szkoda na to życia, lepiej wyjść na spacer lub na rower.

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 9:35
autor: ap0f1s
Problemem huba jest tez oddawanie dużych mocy w stosunku do wagi. W takim falconie qs 205 to już jest duża waga na tylnym kole. Taki qs 273 to już chyba max waga jaką można wsadzić w miarę rozsądku do koła. Więc motocykle elektryczne będą miały tylko napędy centralne przekazujące napęd na tylne koło. Jednak przypadku roweru osobiście preferuję huba.
Co do dyskusji wiecie jak to jest opinią, każdy ma swoją, tak jak każdy ma swoją dziurę du***ie

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 10:05
autor: Eryk
Też przyglądam się tej rozmowie i kolega tkoko napisał to co już dawno chciałem tu napisać MID jest najbardziej rowerowy. Nie czuć go tak w ebike jak huba w tylnym kole. Przy mocach do do 1kW można w pełni cieszyć się z przerzutek mieszać nimi i korzystać z mocy mida gdzie hub ma problemy przy podjazdach i pracuje w niskich niefekfywnych obrotach, grzeje się. Niestety mid jest bardziej skomplikowany mechanicznie, i to może odstraszać. Dlatego jak ktoś potrzebuje niezawodnego potwora to lepiej robić huba a natomiast jeżeli ktoś chce mieć rower i czuć się że jedzie na rowerze to tylko MID.

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 10:45
autor: Inc0
Każdy typ napędu ma swoje wady i zalety co podkreślałem już wielokrotnie nie tylko w tym temacie i jak ktoś inny juz to wspomniał każdy ma swoje ( czyli subiektywne)zdanie/opinie na ich temat więc każdy kieruje sie swoim osądem/preferencjami/potrzebami przy wyborze rodzaju napędu do elektryfikacji swojego roweru. Intencja kolegi który zaczął te dyskusje było zebranie wszystkich wad i zalet napędów w jednym miejscu by ułatwić decyzje osobom które stoją przed wyborem napędu do swojego pierwszego elektryka a nie miały styczności z nimi fizycznie . Niestety nie wiedzieć czemu niektóre osoby nie dopuszczają do siebie że ich "idealny " napęd ma w oczach innych wady i reagują w sposób irracjonalny i nerwowy , stąd ta wojenka ;P
Dlatego by taki zbiór cech charakteru danych rodzajów napędów był możliwie obiektywny musi uwzględniać opinie jak największej liczby użytkowników. Proponuje zrobić ankietę w wyliczonymi wszystkimi wadami i zaletami ( które wcześniej do ankiety proponuje żeby zgłaszali użytkownicy) tych napędów tak by każdy user mógł oddać głos na te cechy które jego zdaniem dotyczą danego rodzaju napędu w ten sposób uzyskamy coś na kształt rankingu cech i ich "wagi" dla danego napędu. w moim zamysle nie ma byc to ankieta który jest lepsiejszy tylko wskazówka dla poczatkujacych dlatego jesli dojdzie do realizacji ankiety licze że kazdy stanie na wyskosci zadania i nie będzie się kierować niemerytorycznymi przesłankami

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 11:04
autor: MixhaL
Zauważyłem jeden problem w tej dyskusji, wrzucacie wszystko do jednego worka i porównujecie. Najpierw należy wszystko rozgraniczyć i porównywać no bo jak można porównać mida 250W do huba kilka kW ?
Jestem ciekawy czy Ci wszyscy co się tak upierają przy hubie gdyby im dać dwa rowery( jeden hyb 250w drugi mid 250w) i górki, teren o pochyleniu powiedzmy 5-8 stopni( a nawet więcej) nadal by byli zachwyceni tak midem, podpowiem że oprócz pokonania wzniesienia trzeba by było pokonać jeszcze opór huba bo przy takich wzniesieniach już nie działa gdzie przy midzie czuć jakbyśmy jechali bardziej z górki niż pod górkę ( oczywiście zakładamy w tym wypadku mid ma przeżutki).
Natomiast jeżeli weźmiemy pod uwagę teren płaski to tak hub w tym wypadku ma przewagę( mniej awaryny i cichszy).
Natomiast jeżeli chcemy porównać duże moce rzędu powiedzmy okolice 5kW huba i mida( bez przekładni) to niech ktoś spróbuje pojeździć po terenie pod wzniesienia rzędu 20-30 stopni, podpowiem o ile hub wyjedzie pod 20 stopni przy tej mocy( o 30 stopniach można zapomnieć) to będzie to krótki wyjazd 2 może 3 razy góra i koniec zabawy, natomiast midem jeździmy praktycznie do znudzenia( wiadomo przegrzeje się ale pewnie nam się znudzi podjeżdżać i zjeżdżać.
Kolejna ważna kwestia to chłodzenie, wszyscy wiedzą jak upierdliwe jest chłodzenie huba( i jak szybko kończy się jazda hubem przy dużych mocach), do mida instalujemy chłodzenie wodne bez większych problemów ( np dedykowane do danego silnika chłodzenie).
Huby to przeszłość z 2 względów:
- nie przynosi dochodów producentom rowerów (mniej awaryjny - mówimy o małej mocy)
- nie nadaje się do ebajków dużej mocy

Kwestia czasu aż ktoś wymyśli dobrą ramę do huba w dobrych pieniądzach i będzie rewolucja, tak jak z hubami - jeszcze kilka lat temu nie była żadnych ram customowych do hubów poza stealth bomber.
Ja ciągle czekam na taką ramę bo LMX jest poza moim budżetem i tak jeżdżę na hubie i ubolewam z tego powodu ale jak nie stać na to co się che to się jeździ tym co się ma...

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 11:05
autor: sannis
Eryk pisze:
23 gru 2018, 10:05
Przy mocach do do 1kW można w pełni cieszyć się z przerzutek mieszać nimi i korzystać z mocy mida gdzie hub ma problemy przy podjazdach i pracuje w niskich niefekfywnych obrotach, grzeje się.
Prawdę mówiąc najbardziej irytujące w midzie Cyclone 1680W było właśnie to "mieszanie przerzutkami". Przerzutki są dostosowane do ludzkich nóg generujących średnio 300W, więc ich rozpiętość z stosunkowo małymi różnicami względem siebie jest bez sensu do silnika elektrycznego. Mi wystarczyły 3 biegi. A i tak na jednym przełożeniu był najbardziej elastyczny. MID jest idealny do ebikow zbliżonych mocą do motocykli, bowiem rozkład masy ma tu już duże znaczenie. Im cięższy hub tym jest to bardziej odczuwalne. Na endlessie pojawiły się w tym roku małe silniczki HUB o wadze 1,4kg z dwustopniową przekładnią i 40Nm. Żaden mid nie będzie bardziej rowerowy od takiego rozwiązania:) A koncerny montują midy z tych przyczyn, ponieważ a) ograniczenia mocy do 250W, powodują , że mid jest najefektywniejszy w tym zakresie, b) serwisowanie, wymiana, brak zamienników jest na korzyść producentów, bo wymiana koncernowego huba na huba od Chińczyka, to jak pstryknięcie palcami.

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 11:30
autor: sannis
MixhaL dobrze wiesz, bo przecież jeździłem na kicie mid Cyclone od Ciebie, którego jako pierwszy TY sprowadziłeś, że największy problem z midem, to jest odpowiednio go przełożyć, aby dopasować do kadencji rowerzysty. Stąd te kity mid typu cyclone, gng i inne wymarły. W cyclone efektywne wspomaganie w zasadzie było niemożliwe. Całkiem dobrze rozwiązał to Bafang i Tongsheng (czujnik momentu). A midy typu Bosch, Yamaha czy Shitmano, to już zupełnie co innego. I zobacz jak się Mercier dwoił i troił aby przenieść napęd sensownie w tym lmx. I pełna zgoda co do tego, że w dużych mocach mid jest o wiele lepszy, tylko że to rozwiązanie stwarza "problemy montażowe" :)

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 12:06
autor: sannis
mr_x pisze:
23 gru 2018, 9:30
Ja na zakończenie powiem, że lepszy HUB przekładniowy. :lol:
Ja właśnie teraz jeżdżę na facie z przekładniowym hubem Bafang 750W. Po PRAWDZIWYCH górach i jestem bardzo zadowolony.
Obrazek

Rower jest bardzo zrywny. Zbiera się od samego dołu, co w połączeniu z trakcją opon 4.0, pozwala jechać wszędzie. Prawdziwy off road. Jedyny mankament to prędkość maksymalna 40km/h. Ale za to jest bardzo oszczędny, nawet w ciężkim terenie.

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 12:45
autor: mr_x
To był m.in. powód, dla którego kupiłem HUBa przekładniowego plus jego w miarę niska masa. Jedyny minus to jego hałas oraz co jakiś czas serwisowanie przekładni. Poza tym to prawie ideał.
I aby nie było, mam też HUB bezprzekładniowy dla porównania.

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 13:15
autor: Inc0
dyskusja na temat midów a raczej silników mocowanych centralnie duzej mocy powinna sie odbywac w dziale motocykle elektryczne :P tu zajmijmy sie silnikami nadającymi sie do konwersji zwykłego roweru czyli huby o masie do 10kg i midy mocy do 1kW?? czy ile tam zwykły łancuch rowerowy wytrzyma.
MixhaL porównywanie dwóch silników 250W z których jeden ma napędzać koło roweru za pośrednictwem przekładni wstępnej i przekładni rowerowych z drugim napędzającym koło bez pośrednictwa jakichkolwiek przekładni jest tendencyjne z wynikiem z góry wiadomym . Wyrównajmy szanse dwa silniki 250W mid i huba przekładniowego napędzają koło roweru bez pośrednictwa przekładni rowerowych :p no dobra nie bede taki dajmy midowi jedno przełożenie i kawałek łańcucha.. czy teraz wynik jest taki oczywisty??? :P dlatego trzeba porównanie przeprowadzić w szerszym zakresie z naciskiem na przeznaczenie konstrukcji e-bike

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 17:28
autor: tkoko
sannis pisze:
23 gru 2018, 12:06
mr_x pisze:
23 gru 2018, 9:30
Ja na zakończenie powiem, że lepszy HUB przekładniowy. :lol:
Ja właśnie teraz jeżdżę na facie z przekładniowym hubem Bafang 750W. Po PRAWDZIWYCH górach i jestem bardzo zadowolony.
....
Ja tez jeżdżę HUB'em przekładniowym 250 wat w górach, i to na dodatek starym składakiem, i nie sprawiło mi większego problemu wyjechać razem z "Falconami" np. na Kozia Górkę, czy Żar, mimo że jestem po dwóch zawałach :D
A tak na poważnie, to czy dany "rower" jest lepszy czy gorszy, zależy od tego czego od roweru oczekujemy. Jeżeli po "płaskim" będziemy oczekiwać największej prędkości, to "zwycięży" HUB gdyż przy tej samej "mocy", będzie miał większą sprawność. Jeżeli będziemy jeździć w górach, to MID ma tu przewagę (przy tej samej mocy), gdyż umożliwia jeździć z większą mocą na kole (przy mniejszej prędkości)

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 18:57
autor: wibi
@Inc0
W poprzednim poście (moim) popełniłem błąd przy porównywaniu cen HUBa i MIDa, ale każdy może sobie sam poszukać, że ceny bywają już zbliżone jak np.
HUB-https://pl.aliexpress.com/item/Passion- ... dd592f312f

MID-https://pl.aliexpress.com/item/NOWA-WER ... 6.html?s=p


Zamieszczając zdjęcie głowicy z wałkiem rozrządu samochodu chyba coś Ci się pomyliło gdyż takich temperatur nigdy w żadnym elektrycznym silniku rowerowym nie ma i nie będzie

@tatar
Przykład który podałeś z rozbiórki silnika,że smar był na zewnątrz zębatek a zęby tylko "zwilżone" smarem jest jak najbardziej prawidłowy,TAK BYĆ POWINNO gdyż to właśnie ten minimalny "film" smaru na zębach wystarczy by zapewnić poślizg.Gdy poślizgu zaczyna brakować silnik nieco się nagrzewa powodując spłynięcie "wyrzuconego" na zewnętrzny obwód smaru na powrót na zęby zapewniając poślizg. Dlatego dodatkowe smarowanie nie jest potrzebne gdyż fabrycznego jest dostatek.

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 19:27
autor: tatar
Aż rodzi się pytanie; a co stanie się z przekładnią,jeżeli nigdy jej nie zagrzeję lub użytkowana jest np.na Grenlandii ciągle przy minus 18 stopni. :)

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 20:00
autor: Inc0
wibi fota ze s karbonizowanym olejem nie wymienianym przez dłuuuuuuugi czas ( 130.000km )jest na miejscu miała ci dać do myślenia że współczesne środki smarne nie sa wieczne i sa podatne na starzenie sie.
Na siłę szukasz argumentu że mid jest tańszy i żeby przysłowiowe skały złotem sie sfajdały nie ma takiej możliwości by ..użyję twojej metafory młockarnia była tańsza od cepa :P . Wynalazłeś cenę z kosmosu za huba i porównać to chcesz z najniższą za mida :p bądź uczciwy przynajmniej względem siebie i sam się nie oszukuj w Polsce nie trzeba długo szukać by znaleźć o wiele tańsze zestawy z hubem niż te twoje znajdy z Chin .

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 20:15
autor: tkoko
Wibi, wyższość Twojego MID'a opisałeś poniżej;

http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic ... 467#p19467

Brak tam odpowiedzi czy MID jest już w pełni sprawny :D Z tego co się orientuję z HUB'ami, jeżeli tylko silnik nie ma zwarć, lub przerw w obwodzie, nie ma takich problemów :D

Re: HUB vs MID

: 23 gru 2018, 21:02
autor: Inc0
touché :P

Re: HUB vs MID

: 24 gru 2018, 0:08
autor: wibi
tkoko pisze:
23 gru 2018, 20:15
Wibi, wyższość Twojego MID'a opisałeś poniżej;.....
Już na wstępie pisałem, że to nie mój MID a znajomego, sam mam dwa MIDy,oba marki Bafang (w tym jeden luzem,niezamontowany) i jednego HUBa przekładniowego. Co do smarowania i starzenia się środków smarnych o których pisze powyżej kol.Inc0 określając przebieg na 130 000 km to muszę go uświadomić, że manualna skrzynia biegów w moim Passacie przejechała już ponad 300 000 km w ciągu 28 lat (tyle ma lat) i nawet do niej nie zajrzałem by sprawdzić np.poziom, gdyż producent tego nie przewidywał i ja mu wierzę. W instrukcji pisze, że olej wymienia się tylko w razie wycieku lub innej utraty a to nie miało miejsca,samochód mam od nowości.

Re: HUB vs MID

: 24 gru 2018, 8:59
autor: Inc0
wibi mid to mid twój nie twój ale sfajczony i jak widac problematyczny w naprawie ale do rzeczy : skrzynia biegów , jej koła zebate,w starej daty niemieckim samochodzie są wykonane w bardzo niskiej tolerancji z wysokiej jakości stali dodatkowo nawęglanej powierzchniowo i sa smarowane olejem który wypłukuje powstajace drobiny na dno gdzie je wyłapuje magnes wiec nie maja udziału w dalszym niszczeniu trybów . producent wydał takie zalecenie by zapobiegac "grzebaniu w skrzyni osobom nieprzeszkolonym które mogły by zalać olej niewłasciwy powodujacy korozje np synchronizatorów .Ale wróćmy do mida z jakich materiałów są te trybiki w tym "niezawodnym " midzie i jaka jest ich tolerancja wykonawcza , tu tez producent wydał takie samo zalecenie ale umotywowane ono jest raczej tym żeby mid za długo nie pożył by kasa sie mogła zgadzać w bilansie bo smar nie ma w zwyczaju tak jak olej wracać w miejsce z którego został usunięty wiec o ile skrzynia smarowana olejem dobrze zniesie stary olej ktory zawsze i wszedzie wlezie o tyle smarowana przekłądnia mida smarem juz nie bo gdy sie zestarzeje smar to zmienią sie jego właściwości smarne w tym lepkość a raz usuniety z powierzchni roboczych kół zębatych juz tam nie wróci a film smarny długo tez sie nie utrzyma bez odnawiania jak to ma miejsce w skrzyni samoichodowej gdzie ciagle jest obecny olej .

Re: HUB vs MID

: 24 gru 2018, 11:22
autor: sannis
wibi pisze:
24 gru 2018, 0:08
manualna skrzynia biegów w moim Passacie przejechała już ponad 300 000 km w ciągu 28 lat (tyle ma lat) i nawet do niej nie zajrzałem by sprawdzić np.poziom, gdyż producent tego nie przewidywał i ja mu wierzę. W instrukcji pisze, że olej wymienia się tylko w razie wycieku lub innej utraty a to nie miało miejsca,samochód mam od nowości.
Producent zakłada, że to auto miało jeździć 7-8 lat :lol:
Wszystkim fanom midów, hubów i przekładniowych hubów WESOŁYCH ŚWIĄT.

Re: HUB vs MID

: 24 gru 2018, 11:27
autor: tatar
Tobie @sannis równie wesołych :D

Re: HUB vs MID

: 24 gru 2018, 14:38
autor: sannis
Dzięki, wzajemnie.

Re: HUB vs MID

: 24 gru 2018, 21:48
autor: TOFT
Kolego sannis:) (i poniekąd kolego Mixhal).
Aby mieć odczucia czysto rowerowe - a więc odpowiednią kadencję (pomijam pasy i czujniki momentu) wystarczy zejść z napięcia do około 24-30V. W prawdzie moc spada wówczas o połowę do jakiś niecałych 900 W jednak moment produkowany prundem pozostaje niezmienny. Podjeżdża toto te same górki w zasadzie (nie licząc opcji rozpędu) co na 2x większym napięciu.Co ciekawe silnik również podobnie się grzeje. To ograniczenie powoduje, że już kręcimy przy zestawie 11x42 jakieś max 40 45 kmh i jest fajnie...
A tak pozatym KOCHAM midy:)

Re: HUB vs MID

: 01 sty 2019, 2:33
autor: MixhaL
Zapomniałem o jeszcze jednym fajnym midzie i w nim pokładam największe nadzieje.
Niestety na razie cisza w temacie, projektant nie daje żadnych info, mam nadzieję że projekt nie umarł bo parametry ma super:
• 11 kW peak power
• 29 kg with the low center of gravity
• 80 km hard off-road driving range
• 1,6 kWh removable battery
• fully configurable regenerative braking • built-in 2.6 “IPS LCD display

Jako że jest z Chorwacji cena może być rónież konkurencyjna bo LMX zaraz będzie kosztował tyle co auto kompaktowe z salonu...

Obrazek

Re: HUB vs MID

: 01 sty 2019, 10:00
autor: Inc0
i taki mid ma sens , tyle że to juz praktycznie motocykl , nawet zamiast pedałów ma podnóżki, jeśli by kosztować miał tyle co falcon o zbliżonych parametrach(moc, zasięg) biore go od razu o ile będzie mieć homologacje .Ta konstrukcja nijak ma sie do dyskusji w temacie zestawu do elektryfikacji roweru i nic to nie zmienia, dla mnie bilans zalet i wad wypada korzystniej dla huba BP.

Re: HUB vs MID

: 01 sty 2019, 10:23
autor: MixhaL
Inc0 pisze:
01 sty 2019, 10:00
o ile będzie mieć homologacje.
Wypluj te słowa, za homologacje byś musiał dodatkowo zapłacić kilka tysięcy.
Taki LMX ma homologacje, co z tego skoro zdrożał chyba z 1000 euro.
Nawet motocykle typu cross nie mają homologacji do poruszania się po drogach publicznych.

Re: HUB vs MID

: 01 sty 2019, 11:01
autor: Inc0
kilka tysi więcej za możliwość poruszania sie po publicznych bez stersu..biore:P

Re: HUB vs MID

: 01 sty 2019, 13:46
autor: equid
Jak juz jesteśmy w temacie takiego mida to dal mnie jak narazie jedyna prawilna konstrukcja jest od firmy Alta motors.
https://www.altamotors.co/#the-future-of-fast
Obrazek
KTM to nawet niema co porównywać do tego cacka a sa za podobne pieniądze

Re: HUB vs MID

: 01 sty 2019, 13:55
autor: TomaS
A ile to ma zasięgu na poszczególnych trybach mocy bo nie mogę się doczytac

Re: HUB vs MID

: 01 sty 2019, 14:59
autor: equid
Z tego co widziałem to tylko podają czas ile można przejechać na danym trybie. Ale aku 5,8kwh na trochę wystarczy ;)

Re: HUB vs MID

: 02 sty 2019, 16:31
autor: tatar
I tak front burzowy pod nazwą ,,HUB vs MID'' coraz bardziej przesuwa się w neutralną stronę motocykli... :D

Re: HUB vs MID

: 08 sty 2019, 23:33
autor: radasss
Taki MID powstaje -

Re: HUB vs MID

: 13 sty 2019, 10:17
autor: MixhaL
Jest jeszcze jeden fajny mid godny polecenia tylko cena zabija :!:

Obrazek

Re: HUB vs MID

: 13 sty 2019, 13:42
autor: MixhaL
Kolejny, w cenie...nowego samochodu klasy kompakt:
Obrazek

Ps. Smacznie brzmiąca nazwa.

Re: HUB vs MID

: 13 sty 2019, 13:46
autor: leszcz
Jakiś murarz to projektował 🤣

Re: HUB vs MID

: 13 sty 2019, 16:59
autor: tatar
huby też są inspirujące :D

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek