Silnik QS 205 V3 3000W - problem

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
seba55a
Nowicjusz
Posty: 22
Rejestracja: 04 maja 2017, 23:05

Silnik QS 205 V3 3000W - problem

Post autor: seba55a »

Cześć,
Postanowiłem, że opiszę mój problem z silnikiem w osobnym temacie. Pytałem na czacie, ale tam się wszytko szybko pojawia i znika ;)
Otóż swój silnik zakupiłem u Czecha na stronce evracing.cz model jak w temacie QS205 v3. Zaraz po dostawie silnika, zawiozłem go do zaplecenia w obręcz.
Silnika jeszcze nie podłączałem do sterownika. Podstawowa czynność to zamontowanie zabezpieczenia termicznego. Przed montażem sprawdziłem jeszcze w uchwycie, jak się kręci kółko i tu moje zaskoczenie bo podczas pełnego obrotu słychać dwa charakterystyczne stuknięcia/pyknięcia. Między tymi "pyknięciami" jest ok 120-180 stopni kąta obrotu całego koła (nie mierzyłem dokładnie).
Stwierdziłem, że może jest coś nie tak w środku, więc rozkręciłem silnik. Sprawdziłem czy są jakieś zauważalne uszkodzenia itp.
Oprócz źle ułożonych przewodów i delikatnie uszkodzonych 2 przewodów od halli wszystko wygląda OK. Co do przewodów, to ponoć w tych modelach zdarza się, że nieodpowiedni montaż przewodów i odlew w pokrywie silnika od strony tarczy, szura po przewodach uszkadzając ich izolacje.
Zamontowałem wyłączniki termiczne, uszczelniłem pokrywy i skręciłem silnik. Objawy nie ustąpiły.
Po sugestiach paru forumowiczów, próbowałem zniwelować naprężenia na łożyskach poprzez stuknięcia młotkiem z każdej strony osi.
Objawiło się to tylko tym, że silnik łatwiej jest wprawić w ruch. Nie ma już takiego oporu, co występuje w silniku przy nowych łożyskach.
Natomiast problem stuknięć pozostał.
Dźwięk jest na tyle charakterystycznym, że nie słyszę przy tym szurania a jedynie stuknięcie tak jakby w tym momencie magnesy przyciągnęły się do stojana.
Może ktoś z was spotkał się z podobnym problemem, bo sytuacja nadzwyczaj dziwna.
Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2992
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Silnik QS 205 V3 3000W - problem

Post autor: tas »

nagraj ten dźwięk, może to rzuci światło na sprawę :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
seba55a
Nowicjusz
Posty: 22
Rejestracja: 04 maja 2017, 23:05

Re: Silnik QS 205 V3 3000W - problem

Post autor: seba55a »

Mam taki zamiar :) zgodnie z Twoimi sugestiami, obracałem pokrywami w różne strony aby sprawdzić czy to łożyska. Miejsce występowania stuknięcia wydaje się być w tym samym miejscu. Ale po testach z łożyskami, łożysko od strony wolnobiegu zaczęło delikatnie hałasować. Wymienię to jedno i zobaczę czy problem zniknął.
Awatar użytkownika
Przemek
Forumowicz
Posty: 1005
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:13
Lokalizacja: Katowice

Re: Silnik QS 205 V3 3000W - problem

Post autor: Przemek »

nim będziesz wymieniał łożysko to pokręć nim "palcem" w gnieździe jeśli kreci sie swobodnie i nieskuta to wszystko z nim ok, a jak jedna będziesz wymieniał łożysko to przy wprasowywaniu nie powinno wchodzić zbyt ciasno, jeśli będzie wchodzić bardzo ciasno to własnie tutaj jest problem będziesz musiał poprawić gniazdo łożyska
art
Forumowicz
Posty: 46
Rejestracja: 20 cze 2018, 17:56

Re: Silnik QS 205 V3 3000W - problem

Post autor: art »

Rozkręć silnik na sterowniku i odłącz zasilanie od sterownika (tak żeby koło się dalej kręciło). Jeżeli stuka dalej to jest to usterka mechaniczna. Jeżeli przestaje stukać to usterka elektryczna (np. zły nawój cewek, ułożenie halli itd.)
Kariwa Lite 21s15p 12kW
Trek 13s9p 50A barmal x4
seba55a
Nowicjusz
Posty: 22
Rejestracja: 04 maja 2017, 23:05

Re: Silnik QS 205 V3 3000W - problem

Post autor: seba55a »

Oba łożyska w palcach wydają się być ok, ale to mniejsze jak silnik jest złożony to dochodzi delikatny dźwięk od niego taki jakby szum kulek...

Co do rodzaju usterek, to sprawa o tyle dziwna, że wspomniane wcześniej młotkowanie w oś zniwelowało te dźwięki jak silnik kręcił się luźno. Dla testów, zwarłem ze sobą 2 przewody fazowe, aby dać obciążenie i stukanie powróciło, po rozpięciu przewodów fazowych "jałowo" znów silnik stuka. Stukot występuje w obu kierunkach obrotu koła.

Najbardziej obawiam się tego złego nawoju cewek. Wówczas w grę wchodzi tylko ponowne nawijanie uzwojeń ;( Oby to jednak były łożyska :P
P.S. Orientuje się ktoś ile takie cuda przewinięcia kosztują?
seba55a
Nowicjusz
Posty: 22
Rejestracja: 04 maja 2017, 23:05

Re: Silnik QS 205 V3 3000W - problem

Post autor: seba55a »

[film]https://www.youtube.com/embed/iaPzpDJshfo[/film]
Praca silnika na biegu jałowym
seba55a
Nowicjusz
Posty: 22
Rejestracja: 04 maja 2017, 23:05

Re: Silnik QS 205 V3 3000W - problem

Post autor: seba55a »

[film][/film]
Sterownik blokowy - wolne obroty aby wyraźnie było słychać stukanie
art
Forumowicz
Posty: 46
Rejestracja: 20 cze 2018, 17:56

Re: Silnik QS 205 V3 3000W - problem

Post autor: art »

to jak jest w końcu na odłączonym sterowniku? to samo czy cisza?
Kariwa Lite 21s15p 12kW
Trek 13s9p 50A barmal x4
seba55a
Nowicjusz
Posty: 22
Rejestracja: 04 maja 2017, 23:05

Re: Silnik QS 205 V3 3000W - problem

Post autor: seba55a »

Nie ma reguły, czy silnik jest podłączony do sterownika, czy odpinam wszystkie przewody od sterownika i kręcę kołem za pomocą ręki. Dźwięk, jest cały czas słyszalny.
art
Forumowicz
Posty: 46
Rejestracja: 20 cze 2018, 17:56

Re: Silnik QS 205 V3 3000W - problem

Post autor: art »

no to usterka mechaniczna, otwieraj silnik i zobacz co zawadza.
Kariwa Lite 21s15p 12kW
Trek 13s9p 50A barmal x4
ODPOWIEDZ