Silnik gradientowy

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
amciu
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 24 wrz 2018, 3:36

Silnik gradientowy

Post autor: amciu »

Witam Szanownych :) ,
Spotkaliście może w bike'owych napędach - przekładniowych raczej - gradientowe BLDC ?
To taka konstrukcja silnika, gdzie uzwojenie stojana nie jest nawinięte na zębach rdzenia z nabiegunnikami, lecz umieszczone w szczelinie pomiędzy rdzeniem smukłym (bez biegunów wydatnych, gładki toroid) a wirującymi magnesami. Szczelina ta jest odpowiednio duża, o wiele większa niż w klasycznej konstrukcji - to kilka milimetrów. Magnesy są także masywniejsze, aby w tak dużej przestrzeni wytworzyć pole o potrzebnej indukcji i możliwie niskim gradiencie.
Te silniki mają gorszą wydajność od klasycznych, osiągają ok. 500W/kg (mocy wyjściowej mechanicznej), jednak to jest do przyjęcia jak na napęd rowerowy. Ale za to mają kilka dużych zalet. Z powodu praktycznej niemożności nasycenia rdzenia przeciążalność przy zachowaniu przyzwoitej sprawności (powyżej 80%) jest kilkukrotna, a szczyt bardzo płaskiej ch-ki sprawności leży powyżej 95%, niekiedy osiąga 98,5%. Silnik taki nie wykazuje efektu "klejenia magnetycznego", jego wirnik niemal nie stawia oporu przy obracaniu. Tyle niemal, co jedynie łożyska. Dlatego silniki te wymagają tylko niewielkiego chłodzenia albo wcale go nie potrzebują, w zależności od wysilenia. Zwłaszcza wtedy, gdy "monolityczne" wykonanie stojana, z uzwojeniami całkowicie zalanymi żywicą zapewnia doskonałe przewodzenie i odprowadzenie tych niewielkich ilości ciepła wydzielonego w uzwojeniu.
Na dokładkę uzwojenie to ma bardzo małą indukcyjność (cewki w powietrzu, przenikalność rewersyjna magnesów jest do niego zbliżona), co daje komfortowe warunki pracy sterownikowi - prawie brak przepięć komutacyjnych i strat od nich pochodzących.
Przypuszczam, że gdzieś na Świecie ktoś to już spostrzegł i produkuje napędy z takimi silnikami.
Tylko kto i gdzie ? I za ile ?
ODPOWIEDZ