zasada pracy porównanie bldc i dc

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

zasada pracy porównanie bldc i dc

Post autor: wit »

Znalazłem swój stary post -więc tu wklejam. Może komuś się troszkę teorii przyda.

DC kontra BLDC
najważniejsza zaletą porządnych bezszczotkowców... jest właśnie płaski przebieg krzywej sprawności w zależności od obciążenia...

to silniki dc mają dobrą sprawność dla określonych obrotów i prądu a poza nimi sprawność DC jest względnie słaba... dlatego w modelarstwie dc zostały wyparte przez bezszczotkowce. kilka lat to wypieranie trwało -barierą były ceny -i przyzwyczajenia..

porządny bezszczotkowy może mieć sprawność ponad 80% od pewnego małego prądu rzędu 5% prądu dopuszczalnego aż do prądów tak wysokich, ze zniszczą silnik.

to co piszesz (dodane o kiepskiej sprawności) dotyczy kiepskich jakościowo silników -a zwłaszcza kompletnie chybionego sterowania nimi...

wiecie jak działa porządny modelarski sterownik bezszczoty ?
silnik w gruncie rzeczy zachowuje się jak zwykły szczotkowy --z super mocnymi magnesami i mała opornością uzwojeń.
elektroniczny komutator bezszczotkowca (część sterownika ) podaje zasilanie na poszczególne sekcje tak jakby podawały szczotki.... z małym ale....

1-brak prądów zwarcia pod szczotką zwierająca kilka wycinków komutatora.... i nie potrzeba żadnych uzwojeń komutacyjnych -co prawda zmniejszających te prądy -ale pożerających moc.

2 -ZEROWA oporność przejścia pomiędzy (nieistniejącą) szczotką i komutatorem... brak strat mocy w tym miejscu i brak przegrzewania -oraz wypalania komutatora.

3 -brak tarcia pomiędzy nieistniejącymi szczotkami a komutatorem.

4 - w lepszych regulatorach (sterownikach falownikach -jak to zwał tak zwał) -kąt komutacji -wyprzedzenie przełączania zasilania faz zależy od chwilowych obrotów i obciążenia silnika... tak jakbyś w silniku dc w miarę wzrostu obciążenia przekręcał pierścień szczotko trzymacza. ten kąt komutacji można zablokować programowo lub zostawić w automacie. zależnie jaki lepiej zgrywa się z posiadanym silnikiem -oraz z charakterem obciążenia...

a sama prędkość obrotowa -regulowana jest klasyczną metodą regulacji napięcia zasilającego -modulacja PWM nałożona jest na przebiegi quasi sinusoidalne zasilające uzwojenia...

pkt 1,2,4 powodują drastyczny spadek strat przy dużych obciążeniach.
pkt 3, oraz także 4 powoduje dużo dużo niższe straty przy małym obciążeniu...

dobry bezszczotkowiec z porządnym regulatorem (sterownikiem) działa jak silnik DC -tyle, że pozbawiony jest wszelkich ograniczeń jakie wprowadzają szczotki.
i może być mniejszy.
ograniczeniami -jest precyzja wykonania i zastosowane materiały.... a w największym stopniu -program -algorytm jaki siedzi w procesorze regulatora obrotów. ten regulator musi jednocześnie pełnić role sterownika jak w DC -oraz komutatora i/lub falownika (ta... dobre regle "przeskakują" pomiędzy tymi dwoma trybami... te najlepsze -przy zdejmowaniu gazu -odzyskują energię kinetyczną wirnika lub pojazdu i automatycznie zwracają ją do pakietu (akumulatora).

pozdrawiam.
Witek.
PS. mój rowerek elektryczny -złożony na ślinę i taśmę izolacyjną -totalna prowizorka -zrobił z jednego ładowania 8km na akumulatorze ważącym 350gramów. prądu jeszcze zostało. silnik bezszczotkowy fabryczny w piaście. akumulator wywleczony z małego samolociku..
ODPOWIEDZ