Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Tsport
Forumowicz
Posty: 135
Rejestracja: 19 lut 2018, 13:53
Lokalizacja: Warszawa-Ursus

Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: Tsport »

Hej, rozbieram właśnie silnik i chciałbym dorzucić zabezpieczenie termiczne silnika. Możecie podpowiedzieć jak to najprościej zrobić?

Mam diodę dwu kolorową zielony i czerwony, może wrzucić do silnika termistor NO puścić na niego prąd i gdy silnik się zagrzeje termistor się zmotykuje i zapali mi czerwoną diodę.

Pytania:
1) skąd wziąć prąd i jakie napięcie?
2) jaki model termistora
3) czy to jest bezpieczne rozwiązanie, jakie są minusy?
4) Może macie jakąś inną koncepcję?
Awatar użytkownika
Tsport
Forumowicz
Posty: 135
Rejestracja: 19 lut 2018, 13:53
Lokalizacja: Warszawa-Ursus

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: Tsport »

zeeltom pisze:
06 mar 2018, 20:12
Daj termik, tak jak daje większość konstruktorów. 150 stopni NO. Mocujesz go jak najbliżej cewek, a najlepiej bezpośrednio na cewce.
Dzięki za odpowiedź.
A jak większość konstruktorów wyświetla informację użytkownikowi o przegrzaniu?
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 558
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: ap0f1s »

Przeważnie taki termik montuję na przewodzie stacyjki przez co objawem przegrzania jest wyłączenie się roweru(przerwanie obwodu stacyjki), gdy temp spadnie termik zwiera się z powrotem i możne jechać dalej. Oczywiście można zamontować czujnik temp podłączony do jakiegoś watomierza.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: Umbur »

Nie. Łączysz w obwodzie ze stacyjką i jak rozłączy bezpiecznik, rozłączy stacyjkę i wyłączy rower.
Popatrz sobie na zdjęcia w moim ALBUMIE.
Awatar użytkownika
Tsport
Forumowicz
Posty: 135
Rejestracja: 19 lut 2018, 13:53
Lokalizacja: Warszawa-Ursus

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: Tsport »

To będzie dobre?:

Bezpiecznik TERMICZNY 2A 150C /2627

Bezpiecznik Termiczny

2A ; 250VAC; 150C
wymiary 5,8x5,8x2,5 [mm]
KrzysiekEV
Forumowicz
Posty: 261
Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: KrzysiekEV »

Tylko wersja NC (normal close) musi być , żeby przerywał obwód a nie zamykał jak NO.
Awatar użytkownika
Tsport
Forumowicz
Posty: 135
Rejestracja: 19 lut 2018, 13:53
Lokalizacja: Warszawa-Ursus

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: Tsport »

Chłopaki, dzięki za odpowiedzi.
zeeltom pisze:
07 mar 2018, 4:42
Może być NO i wtedy daję się go równolegle z wejściem hamulca, lub NC i w szereg ze stacyjką, manetką, lub w szereg z zasilaniem halli w silniku, wtedy nie trzeba wyprowadzać kabli na zewnątrz pod warunkiem że kontroler obsługuje tylko i wyłącznie silniki z hallami.

Rozumiem, że w każdym z tych przypadków obciążalność prądowa jest na tyle mało wymagająca, że termik 2A w zupełności wystarcza?
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: WojtekErnest »

Albo zamiast rozlaczen zasilania (trochę niebezpieczne podczas wyprzedzania, jazdy pod górę itp) można załączyć piezo 'brzeczyk'. To trochę lepsze niż np pomysl z diodą led.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Tsport
Forumowicz
Posty: 135
Rejestracja: 19 lut 2018, 13:53
Lokalizacja: Warszawa-Ursus

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: Tsport »

Właśnie wczoraj przy zamówieniu termikow znalazłem u sprzedającego takie małe brzeczki i postanowiłem jeden zamówić na próbę. Jeszcze nie wiem w którą stronę pójdę.
Awatar użytkownika
Tsport
Forumowicz
Posty: 135
Rejestracja: 19 lut 2018, 13:53
Lokalizacja: Warszawa-Ursus

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: Tsport »

No właśnie wprowadziłem powyższy termik do silnika. Wsadziłem go pod uzwojenia ale niczym go nie przyklejałem. Jest po prostu luźno wsadzony i przewody spięte opaskami aby się nie wysunął. "Przepikałem" go multimetrem i jest przejście przy +10 C w mojej piwnicy. Zatem jest typu NC.
Przepchnąłem przez oś znanego silnika Sparta/Batavus Toprun 3 fazy + 5 hali + 2 przewody od termika. Trochę kombinacji jest ale idzie to zrobić.

Jak mocujecie termiki? Wklejacie czy luźno są "wpuszczone" w uzwojenie?
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 558
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: ap0f1s »

Wklejasz na kleju termoprzewodzącym. Najlepiej, żeby był blisko wyjścia z jeden faz i gdzieś go ładnie włożyć pod uzwojenie.
https://allegro.pl/listing?string=klej% ... e-1-1-1003
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Awatar użytkownika
Przemek
Forumowicz
Posty: 1008
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:13
Lokalizacja: Katowice

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: Przemek »

WojtekErnest pisze:
08 mar 2018, 5:39
Albo zamiast rozlaczen zasilania (trochę niebezpieczne podczas wyprzedzania, jazdy pod górę itp) można załączyć piezo 'brzeczyk'. To trochę lepsze niż np pomysl z diodą led.
bardzo dobry pomysł głośny piezo i masz szanse sie ratować podczas np, włączania sie do ruchu nagle zoonk, i chyba tak zrobię bo jestem na etapie łączenia kabelkologi, dziękować dziękować :P
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: EV-Maniak »

@ Umbur,
Widziałem na jednej z fotek w Twoim albumie, że dodatkowo obwinąłeś miejsce zamocowania czujnika taśmą izolacyjną. Po co? By temperaturę lepiej czujnik wyłapywał podwyższoną i przez to szybciej reagował? A czy taka taśma nie osłabi magnesów? Czy zaraz się nie odklei pod wpływem temperatury i pracy?

Link do fotki w Twoim albumie:
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... JUYkYtUG9B
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 558
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: ap0f1s »

henio pisze:
09 mar 2018, 18:09
@ Umbur,
Widziałem na jednej z fotek w Twoim albumie, że dodatkowo obwinąłeś miejsce zamocowania czujnika taśmą izolacyjną. Po co? By temperaturę lepiej czujnik wyłapywał podwyższoną i przez to szybciej reagował? A czy taka taśma nie osłabi magnesów? Czy zaraz się nie odklei pod wpływem temperatury i pracy?

Link do fotki w Twoim albumie:
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... JUYkYtUG9B
Pewnie jak wklejał czujnik chciał unieruchomić wszystko, aby było dociśnięte do czasu wyschnięcia.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: Umbur »

ap0f1s pisze:
09 mar 2018, 18:14
henio pisze:
09 mar 2018, 18:09
@ Umbur,
Widziałem na jednej z fotek w Twoim albumie, że dodatkowo obwinąłeś miejsce zamocowania czujnika taśmą izolacyjną. Po co? By temperaturę lepiej czujnik wyłapywał podwyższoną i przez to szybciej reagował? A czy taka taśma nie osłabi magnesów? Czy zaraz się nie odklei pod wpływem temperatury i pracy?

Link do fotki w Twoim albumie:
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... JUYkYtUG9B
Pewnie jak wklejał czujnik chciał unieruchomić wszystko, aby było dociśnięte do czasu wyschnięcia.
Tak jak pisze ap0f1s. Jak zalejesz klejem ściąga się wszystko taśmą, żeby jak najbliżej przylegało. Jak uzwojenie lub czujnik będzie za bardzo odstawał, będzie trzeć o obudowę silnika i zrobi zwarcie. Po wyschnięciu kleju usuwa się taśmę.
zero
Nowicjusz
Posty: 22
Rejestracja: 28 lut 2018, 16:21

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: zero »

WojtekErnest pisze:
08 mar 2018, 5:39
Albo zamiast rozlaczen zasilania (trochę niebezpieczne podczas wyprzedzania, jazdy pod górę itp) można załączyć piezo 'brzeczyk'. To trochę lepsze niż np pomysl z diodą led.
A może dwa, dla pewności i automatyzacji zabezpieczenia? Jeden np. 140'C włączy brzęczenie, a drugi np. 150'C, odetnie zasilanie.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: WojtekErnest »

Czemu nie, ale wtedy trzeba prostą elektronikę aby w zaleznosci od temeratury czyli rezystancji właczała najpierw brzeczenie, a przy 150 odcinanie.
To brzęczenie nawet przy130, bo 10 st przyrostu to może być moment. Poza tym silnik (szczególnie w lato) szybko nie stygnie, a nawet po zatrzymaniu moze być wzrost temeperatury, bo nie ma wiatru.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
zero
Nowicjusz
Posty: 22
Rejestracja: 28 lut 2018, 16:21

Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika

Post autor: zero »

Dwa czujniki, termiki. Jeden 130 - alarm, drugi 150 odcięcie. Dałoby to czas na reakcję, a chroniło przed nieoczekiwanym odcięciem.
ODPOWIEDZ