Proste zabezpieczenie termiczne silnika
- Tsport
- Forumowicz
- Posty: 135
- Rejestracja: 19 lut 2018, 13:53
- Lokalizacja: Warszawa-Ursus
Proste zabezpieczenie termiczne silnika
Hej, rozbieram właśnie silnik i chciałbym dorzucić zabezpieczenie termiczne silnika. Możecie podpowiedzieć jak to najprościej zrobić?
Mam diodę dwu kolorową zielony i czerwony, może wrzucić do silnika termistor NO puścić na niego prąd i gdy silnik się zagrzeje termistor się zmotykuje i zapali mi czerwoną diodę.
Pytania:
1) skąd wziąć prąd i jakie napięcie?
2) jaki model termistora
3) czy to jest bezpieczne rozwiązanie, jakie są minusy?
4) Może macie jakąś inną koncepcję?
Mam diodę dwu kolorową zielony i czerwony, może wrzucić do silnika termistor NO puścić na niego prąd i gdy silnik się zagrzeje termistor się zmotykuje i zapali mi czerwoną diodę.
Pytania:
1) skąd wziąć prąd i jakie napięcie?
2) jaki model termistora
3) czy to jest bezpieczne rozwiązanie, jakie są minusy?
4) Może macie jakąś inną koncepcję?
- Tsport
- Forumowicz
- Posty: 135
- Rejestracja: 19 lut 2018, 13:53
- Lokalizacja: Warszawa-Ursus
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
Dzięki za odpowiedź.
A jak większość konstruktorów wyświetla informację użytkownikowi o przegrzaniu?
-
- Forumowicz
- Posty: 558
- Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
- Lokalizacja: Kęty
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
Przeważnie taki termik montuję na przewodzie stacyjki przez co objawem przegrzania jest wyłączenie się roweru(przerwanie obwodu stacyjki), gdy temp spadnie termik zwiera się z powrotem i możne jechać dalej. Oczywiście można zamontować czujnik temp podłączony do jakiegoś watomierza.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
- Umbur
- Moderator
- Posty: 1346
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
Nie. Łączysz w obwodzie ze stacyjką i jak rozłączy bezpiecznik, rozłączy stacyjkę i wyłączy rower.
Popatrz sobie na zdjęcia w moim ALBUMIE.
Popatrz sobie na zdjęcia w moim ALBUMIE.
- Tsport
- Forumowicz
- Posty: 135
- Rejestracja: 19 lut 2018, 13:53
- Lokalizacja: Warszawa-Ursus
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
To będzie dobre?:
Bezpiecznik TERMICZNY 2A 150C /2627
Bezpiecznik Termiczny
2A ; 250VAC; 150C
wymiary 5,8x5,8x2,5 [mm]
Bezpiecznik TERMICZNY 2A 150C /2627
Bezpiecznik Termiczny
2A ; 250VAC; 150C
wymiary 5,8x5,8x2,5 [mm]
-
- Forumowicz
- Posty: 261
- Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
Tylko wersja NC (normal close) musi być , żeby przerywał obwód a nie zamykał jak NO.
- Tsport
- Forumowicz
- Posty: 135
- Rejestracja: 19 lut 2018, 13:53
- Lokalizacja: Warszawa-Ursus
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
Chłopaki, dzięki za odpowiedzi.
Rozumiem, że w każdym z tych przypadków obciążalność prądowa jest na tyle mało wymagająca, że termik 2A w zupełności wystarcza?
zeeltom pisze: ↑07 mar 2018, 4:42Może być NO i wtedy daję się go równolegle z wejściem hamulca, lub NC i w szereg ze stacyjką, manetką, lub w szereg z zasilaniem halli w silniku, wtedy nie trzeba wyprowadzać kabli na zewnątrz pod warunkiem że kontroler obsługuje tylko i wyłącznie silniki z hallami.
Rozumiem, że w każdym z tych przypadków obciążalność prądowa jest na tyle mało wymagająca, że termik 2A w zupełności wystarcza?
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
Albo zamiast rozlaczen zasilania (trochę niebezpieczne podczas wyprzedzania, jazdy pod górę itp) można załączyć piezo 'brzeczyk'. To trochę lepsze niż np pomysl z diodą led.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- Tsport
- Forumowicz
- Posty: 135
- Rejestracja: 19 lut 2018, 13:53
- Lokalizacja: Warszawa-Ursus
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
Właśnie wczoraj przy zamówieniu termikow znalazłem u sprzedającego takie małe brzeczki i postanowiłem jeden zamówić na próbę. Jeszcze nie wiem w którą stronę pójdę.
- Tsport
- Forumowicz
- Posty: 135
- Rejestracja: 19 lut 2018, 13:53
- Lokalizacja: Warszawa-Ursus
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
No właśnie wprowadziłem powyższy termik do silnika. Wsadziłem go pod uzwojenia ale niczym go nie przyklejałem. Jest po prostu luźno wsadzony i przewody spięte opaskami aby się nie wysunął. "Przepikałem" go multimetrem i jest przejście przy +10 C w mojej piwnicy. Zatem jest typu NC.
Przepchnąłem przez oś znanego silnika Sparta/Batavus Toprun 3 fazy + 5 hali + 2 przewody od termika. Trochę kombinacji jest ale idzie to zrobić.
Jak mocujecie termiki? Wklejacie czy luźno są "wpuszczone" w uzwojenie?
Przepchnąłem przez oś znanego silnika Sparta/Batavus Toprun 3 fazy + 5 hali + 2 przewody od termika. Trochę kombinacji jest ale idzie to zrobić.
Jak mocujecie termiki? Wklejacie czy luźno są "wpuszczone" w uzwojenie?
-
- Forumowicz
- Posty: 558
- Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
- Lokalizacja: Kęty
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
Wklejasz na kleju termoprzewodzącym. Najlepiej, żeby był blisko wyjścia z jeden faz i gdzieś go ładnie włożyć pod uzwojenie.
https://allegro.pl/listing?string=klej% ... e-1-1-1003
https://allegro.pl/listing?string=klej% ... e-1-1-1003
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
- Przemek
- Forumowicz
- Posty: 1008
- Rejestracja: 03 maja 2017, 17:13
- Lokalizacja: Katowice
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
bardzo dobry pomysł głośny piezo i masz szanse sie ratować podczas np, włączania sie do ruchu nagle zoonk, i chyba tak zrobię bo jestem na etapie łączenia kabelkologi, dziękować dziękowaćWojtekErnest pisze: ↑08 mar 2018, 5:39Albo zamiast rozlaczen zasilania (trochę niebezpieczne podczas wyprzedzania, jazdy pod górę itp) można załączyć piezo 'brzeczyk'. To trochę lepsze niż np pomysl z diodą led.
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
@ Umbur,
Widziałem na jednej z fotek w Twoim albumie, że dodatkowo obwinąłeś miejsce zamocowania czujnika taśmą izolacyjną. Po co? By temperaturę lepiej czujnik wyłapywał podwyższoną i przez to szybciej reagował? A czy taka taśma nie osłabi magnesów? Czy zaraz się nie odklei pod wpływem temperatury i pracy?
Link do fotki w Twoim albumie:
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... JUYkYtUG9B
Widziałem na jednej z fotek w Twoim albumie, że dodatkowo obwinąłeś miejsce zamocowania czujnika taśmą izolacyjną. Po co? By temperaturę lepiej czujnik wyłapywał podwyższoną i przez to szybciej reagował? A czy taka taśma nie osłabi magnesów? Czy zaraz się nie odklei pod wpływem temperatury i pracy?
Link do fotki w Twoim albumie:
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... JUYkYtUG9B
-
- Forumowicz
- Posty: 558
- Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
- Lokalizacja: Kęty
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
Pewnie jak wklejał czujnik chciał unieruchomić wszystko, aby było dociśnięte do czasu wyschnięcia.henio pisze: ↑09 mar 2018, 18:09@ Umbur,
Widziałem na jednej z fotek w Twoim albumie, że dodatkowo obwinąłeś miejsce zamocowania czujnika taśmą izolacyjną. Po co? By temperaturę lepiej czujnik wyłapywał podwyższoną i przez to szybciej reagował? A czy taka taśma nie osłabi magnesów? Czy zaraz się nie odklei pod wpływem temperatury i pracy?
Link do fotki w Twoim albumie:
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... JUYkYtUG9B
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
- Umbur
- Moderator
- Posty: 1346
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
Tak jak pisze ap0f1s. Jak zalejesz klejem ściąga się wszystko taśmą, żeby jak najbliżej przylegało. Jak uzwojenie lub czujnik będzie za bardzo odstawał, będzie trzeć o obudowę silnika i zrobi zwarcie. Po wyschnięciu kleju usuwa się taśmę.ap0f1s pisze: ↑09 mar 2018, 18:14Pewnie jak wklejał czujnik chciał unieruchomić wszystko, aby było dociśnięte do czasu wyschnięcia.henio pisze: ↑09 mar 2018, 18:09@ Umbur,
Widziałem na jednej z fotek w Twoim albumie, że dodatkowo obwinąłeś miejsce zamocowania czujnika taśmą izolacyjną. Po co? By temperaturę lepiej czujnik wyłapywał podwyższoną i przez to szybciej reagował? A czy taka taśma nie osłabi magnesów? Czy zaraz się nie odklei pod wpływem temperatury i pracy?
Link do fotki w Twoim albumie:
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... JUYkYtUG9B
-
- Nowicjusz
- Posty: 22
- Rejestracja: 28 lut 2018, 16:21
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
A może dwa, dla pewności i automatyzacji zabezpieczenia? Jeden np. 140'C włączy brzęczenie, a drugi np. 150'C, odetnie zasilanie.WojtekErnest pisze: ↑08 mar 2018, 5:39Albo zamiast rozlaczen zasilania (trochę niebezpieczne podczas wyprzedzania, jazdy pod górę itp) można załączyć piezo 'brzeczyk'. To trochę lepsze niż np pomysl z diodą led.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
Czemu nie, ale wtedy trzeba prostą elektronikę aby w zaleznosci od temeratury czyli rezystancji właczała najpierw brzeczenie, a przy 150 odcinanie.
To brzęczenie nawet przy130, bo 10 st przyrostu to może być moment. Poza tym silnik (szczególnie w lato) szybko nie stygnie, a nawet po zatrzymaniu moze być wzrost temeperatury, bo nie ma wiatru.
To brzęczenie nawet przy130, bo 10 st przyrostu to może być moment. Poza tym silnik (szczególnie w lato) szybko nie stygnie, a nawet po zatrzymaniu moze być wzrost temeperatury, bo nie ma wiatru.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Nowicjusz
- Posty: 22
- Rejestracja: 28 lut 2018, 16:21
Re: Proste zabezpieczenie termiczne silnika
Dwa czujniki, termiki. Jeden 130 - alarm, drugi 150 odcięcie. Dałoby to czas na reakcję, a chroniło przed nieoczekiwanym odcięciem.