Kąt czujników halla 120/60

Tematy związane ze sterownikami, wyświetlaczami oraz ich konfiguracją sprzętową (połączenie przewodów) i programową (MENU konfiguracyjne, serwisowe)
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ajs
Nowicjusz
Posty: 27
Rejestracja: 19 lut 2018, 16:29
Kontakt:

Kąt czujników halla 120/60

Post autor: ajs »

Mam pewną sytuację z przeróbką roweru (zajmuje się tym na co dzień). Otóż z silnikiem przekładniowym w składaku nie chce współpracować żaden sterownik bldc. Na wyświetlaczu lcd wywala błąd halli. Halle sprawne, nawet wymienione na nowe. Natomiast po podpięciu sterownika z samonauką silnik rusza bez problemu. Tak sobie myślę, że problemem może być właśnie inny kąt halli niż sterownik bez samonauki obsługuje. Na Ali jest coś takiego https://pl.aliexpress.com/item/motor-ph ... 66176.html. Jest na to jakiś inny sposób ?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Kąt czujników halla 120/60

Post autor: tas »

musisz otworzyć silnik, środkowy hall jest ustawiony do góry nogami względem skrajnych - to jest oznaka tego, że masz silnik 60st, jeśli odwrócisz go tak tak jak te skrajne to zmienisz go na 120... nie pytaj czemu tak jest :P
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
ajs
Nowicjusz
Posty: 27
Rejestracja: 19 lut 2018, 16:29
Kontakt:

Re: Kąt czujników halla 120/60

Post autor: ajs »

Grzebałem już w silniku :) Wszystkie halle SS43f były normalnie wklejone. Myślałem, że są nie sprawne to wymieniłem na nowe SS41 jednak silnik nadal nie ruszył. Dopiero po podłączeniu sterownika bldc z "samonauką" silnik ożył :D
PS: SIlnik to przekładniowy 36V300W o groźnej nazwie "Silentforce" :D
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Kąt czujników halla 120/60

Post autor: wit »

A jak masz kolory przewodów faz i kolory przewodów sygnału z hali do sterownika? próbowałeś różnych kombinacji ?
bo wiesz każda firma ma własne standardy -i często kolory się nie zgadzają...
często żółty z silnika musi iść np do zielonego -zielony do niebieskiego a zielony do żółtego -itp.
masz kilkanaście kombinacji.
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Kąt czujników halla 120/60

Post autor: wit »

silniki rowerowe kabelki.JPG
silniki rowerowe kabelki.JPG (79.6 KiB) Przejrzano 6740 razy
Awatar użytkownika
barmal
Forumowicz
Posty: 365
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:32

Re: Kąt czujników halla 120/60

Post autor: barmal »

Aby mieć pewność o rozstawieniu 60 czy 120° musiałbyś zrobić tabelę ze stanami na Hallach przez jeden obrót elektryczny wirnika.
Awatar użytkownika
ajs
Nowicjusz
Posty: 27
Rejestracja: 19 lut 2018, 16:29
Kontakt:

Re: Kąt czujników halla 120/60

Post autor: ajs »

Problem rozwiązany :) Środkowy hall obróciłem o 180 stopni i przewody halli niebieski i żółty zamieniłem miejscami.
Awatar użytkownika
ajs
Nowicjusz
Posty: 27
Rejestracja: 19 lut 2018, 16:29
Kontakt:

Re: Kąt czujników halla 120/60

Post autor: ajs »

Tak. Teraz już coraz więcej robią sterowników w trybie "Dual Mode" czyli 120 i 60 stopni. Póki co trzeba kombinować :)
Awatar użytkownika
barmal
Forumowicz
Posty: 365
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:32

Re: Kąt czujników halla 120/60

Post autor: barmal »

60°
A B C
1 0 0
1 1 0
1 1 1
0 1 1
0 0 1
0 0 0

120°
A B C
1 0 0
1 1 0
0 1 0
0 1 1
0 0 1
1 0 1
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Kąt czujników halla 120/60

Post autor: wit »

mój stary post z innego ...

kiedyś o tym czytałem -niekoniecznie zrozumiałem dobrze a i nie wszystko pamiętam....
więc nie twierdzę, że mam rację -wydaje mi się/tak ja rozumiem. (tak na 60% pewności)

uzwojenia w typowych 3 fazowych bldc zawsze są symetryczne -co 120*

halotrony albo 120* prostszy prymitywniejszy układ
-albo 60* -całkiem inna logika sterowania... wymaga lepszego procka w sterowniku.

halotrony 120* odpowiadają uzwojeniom ABC i mówią "załącz moje A" "Załącz moje B" "załącz moje C" załączenie kolejnej fazy gasi ostatnią -ewentualnie gasi z jakimś przesunięciem czasowym zależnym od obrotów i sterownika -liczonym niezbyt dokładnie -bo każdy układ silnika jest inny i ma inne optymalne wymagania...



halotrony w układzie 60* wcale NIE STERUJĄ UZWOJENIEM C

mają tylko halotrony odpowiadające dwóm kolejnym fazom A B -przesunięte o typowe 120*
oraz pośredni halotron który daje sygnał optymalizujący odwrócony w fazie o 180*

- i niejako daje sterownikowi informacje jak skonstruowany jest silnik. sygnał dla fazy/uzwojenia C jest wyliczany jako przesunięcie w czasie. Sygnał ze środkowego halotronu -daje sterownikowi informacje jak sterować wyłączeniem uzwojeń, prawdopodobnie może też przesuwać w czasie załączenie uzwojeń -tak jakby regulacja kąta wyprzedzenia "zapłonu" w tym przypadku sterowani kątem komutacji. sterownik liczy /czyta punkt przełączenia środkowego halotronu względem przełączeń halotronów głównych.

dzieje się tak dlatego, że zależnie od ilości biegunów magnesów -i ilości ząbków statora oraz sposobu nawinięcia -różny jest kształt narastania pola magnetycznego gdy przesuwa się magnes względem GRUPY zębów statora... i różne są opóźnienia narastania prądu względem podawanego na uzwojenie napięcia.

120* jest prostym komutatorem elektronicznym.

60* jest komutacją wprowadzającą własne poprawki. ale procek musi umieć je wprowadzić... i wyliczyć przełączenie uzwojenia które nie ma własnego halotronu.

istnieją dość proste układy elektroniczne (gdzieś widziałem schemat) które dopasowują silnik 60* do sterownika 120* -odwracając i przesuwając sygnał środkowego halotronu -i gubiąc część informacji... dalekie to od optimum -ale podobno działa.

w drugą stronę chyba się nie da- ale praktycznie każdy sterownik obsługuje 120* -więc silnik 120* pójdzie z praktycznie każdym sterownikiem.
_________________
Awatar użytkownika
ajs
Nowicjusz
Posty: 27
Rejestracja: 19 lut 2018, 16:29
Kontakt:

Re: Kąt czujników halla 120/60

Post autor: ajs »

Przydałby się schemat takiego układu do konwersji sygnału hallotronu. Nie trzeba by było otwierać silnika i wygrzebywać czujnik środkowy i na nowo go odwróconego montować.
Witt
Forumowicz
Posty: 267
Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35

Rodzaje Hallotronów w silnikach, stopnie elektryczne i mechaniczne, ilość zębów, ilość biegunów

Post autor: Witt »

Podępnę się jednak pod ten wątek:)
Chciałbym pociągnąć niby prosty temat dotyczący rodzajów Hali.

Wziąłem się po kilku miesiącach za IONa. Silnik 24 zęby + 20 magnesy. Siedzi tam 6 hallotronów o oznaczeniu 80E z allegroelektronics, chyba namierzyłem wczoraj co to za tym i wg moich wyników to A3280, zatrzaskowy.
Ponieważ do tej pory miałem tylko uni i bipolarne w ręku gdzie podczas przyłożenia napięcia z zakresu i pola do Hallotronu zmieniało się napięcie na wyjściu "przybliżone zero" i drugie przybliżone napięcie jakie podaliśmy na wejściu.

A tu dzonk. Przykładam obojętnie do którego z nich napięcie i skacze od 3.7 do 3.1 V, czyżby to był jak dzisiaj Tomek napisał hallotron analogowy?.
Michał na koniec w starym wątku napisał, że kupuje zatrzaskowy.

Druga sprawa (też wydawała mi się banalna - do wczoraj), zgodnie ze starymi wątkami chciałem założyć do tego silnika Hallotrony (za rekomendacją Tomka) przełączające byle jakie by były przełączające.

Więc wywierciłem co 120 stopni mechanicznych co 8 zębów nawierciłem dremelem gniazdo pod hallotron. I tu mam wątpliwość. Czy napewno powinny pójść miedzy zęby? a nie np. na środku zęba. Skąd wiecie gdzie umiejscowić hallotron. Czy już na tym etapie nie popełniłem błędu. Chcą wrzucić co 120 stopni elektrycznych powinienem wrzucić te hallotrony po każdym 3 zębie? a może nie po zębie tylko pod każdym magnesem?

W starej sparcie było bardzo mało magnesów i w wój zębów (ze 40 może i więcej), a halle były wryte w jeden ząb, przed nim, w środku zęba i za nim, wszystkie 3 w jednym miejscu.

Moglibyście mi wytłumaczyć jak dziecku te stopnie elektryczne vs ilość zębów? I jak dokładnie przy określonej ilości zębów i magnesów nawiercić gniazda pod hallotrony?

Zacytuję jeszcze Tomka:
Halle do silnika muszą być przełączające, do manetek analogowe, żadna tajemnica
Hall analogowy ma połowę napięcia bez magnesów. Zbliżenie biegunów powoduje w zależności od pola pełne przewodzenie, lub jego brak
Przełączające działają skokowo, bi, albo unipolarne, przy bipolarnym do zmiany stanu jest konieczne zbliżenie drugiego bieguna magnesu do jego przełączenia, w unipolarnym wystarczy samo zbliżenie pola


Czy macie jakiś schemat jak nawiercić 120 stopni mające te 20 biegunów i 24 zęby?
djmarcin56
Forumowicz
Posty: 256
Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Kąt czujników halla 120/60

Post autor: djmarcin56 »

Obojętnie jak je zamocujesz, byle było co 120 stopni czyli równo na 3 części dzielisz i tam wkładasz a czy w ząb czy pomiędzy to już tylko kwestia twojego widzi mi się mocowania ;)
Jak ma to działać z normalnymi sterownikami zewnętrznymi ktore są teraz na rynku to dajesz zwykłe halle i będzie działać bo rozumiem przerabiasz silnik i nowe przewody też dajesz?
Jak chcesz to wbijaj na pw, wyśle ci paczkę albo 2 halli i sobie zamontujesz i przetestujesz bo mam ich trochę na zbyciu a każde są ładnie w kartoniku zabezpieczone jak igły i w paczce foliowej, ja dawałem je do swoich i śmiga aż miło.
Awatar użytkownika
barmal
Forumowicz
Posty: 365
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:32

Re: Kąt czujników halla 120/60

Post autor: barmal »

djmarcin56 pisze:
22 maja 2018, 11:46
Obojętnie jak je zamocujesz, byle było co 120 stopni czyli równo na 3 części dzielisz i tam wkładasz a czy w ząb czy pomiędzy to już tylko kwestia twojego widzi mi się mocowania ;)
Nie wydaje mi się, że pozycja Halli w stosunku do zębów stojana jest obojętna. Kolejność Halli musi pasować do uzwojenia i tak dla Twojego silnika odstęp sensor-sensor wynosi 12°(dla ułożenia Halla obok siebie lub faktycznie 120° jeśli chcesz ciągnąć przewody przez cały silnik). Dla zwykłego sterownika bez możliwości korekty kąta silnik prawdopodobnie nie będzie pracował poprawnie. O ile w ogóle będzie.
Jeśli sterownik posiada taką możliwość to powinno być możliwe.
Witt
Forumowicz
Posty: 267
Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35

Re: Kąt czujników halla 120/60

Post autor: Witt »

Mój pierwszy silniczek małe odkrycie, fabrycznie nawiercone miejsca na hallotry. Obecnie silnik nie posiada ich tylko fazowe. Myślę o zamocowaniu.
Czy możecie mi powiedzieć jak czytać taki silnik? tj. Hallotrony rozmieszczone są:
- na początku pierwszego magensu, po środku drugiego i na końcu ostatniego.
- nawiercone są tak jakby wszystkie były odwrócone przodem (małym bokiem trapezu) w kierunku magnesów. Z dyskusji poprzedniej wynikało, że trzeba środkowy odwrócić o 180 stopni, czemu? i czy w tym przypadku.
- silnik ma 16 magnesów i 18 cewek
ODPOWIEDZ