Strona 1 z 1

Sinus vs kwardat

: 01 mar 2018, 19:06
autor: mate
Zastanawiam się nad wyborem kontrolera. Mając zadany maksymalny prąd, pozostaje decyzja: blokowy czy sinus.

Znalazłem porównanie głośności pracy sterownika blokowego i sinusa (czy jest aż tak źle?)
[youtube][/youtube]

Czy blokowy zawsze jest gorszy? Czy ma jakieś przewagi nad sinusem (oprócz ceny)
Na jakim jeździcie?
Czy po przesiadce na sinus, uważacie, że trzeba było brać sinusa od początku?
Zapraszam do dyskusji.

Re: Sinus vs kwardat

: 01 mar 2018, 20:27
autor: Wojtas
Mogę się wypowiedzieć gt500 vs barmal x2. Blokowy vs sinus foc. Blokowy bzyczy i jest słyszalny natomiast barmal jest bezgłośny (pod obciążeniem - jak kręcę kołem w powietrzu to go słychać .Dodatkowo na blokowcu miałem rezonanse czyli hałas ramy w przedziale 20-25 km/h. Coś jak dźwięk tramwaju. W barmalu tego nie ma. U mnie słychać jedynie szum gum. Jestem fanatykiem ciszy 😀 Plus dla blokowca cena.Z perspektywy czasu brałbym Barmala od początku jako, że lubię ciszę ale jak komuś to nie przeszkadza to blokowy na początek może być.

Re: Sinus vs kwardat

: 01 mar 2018, 21:35
autor: Przemek
a oprócz dźwięku jakieś inne odczucia typowo mechaniczne / mocowe / elektryczne

Re: Sinus vs kwardat

: 01 mar 2018, 21:51
autor: maki1000
Ja na foc nie jeździłem ale na takim sinusie co są teraz w nexun już tak. I powiem szczerze że dla mnie już przy takim sterowniku jest mega przyjemniejsza jazda od blokowego. Na blokowym jakieś dziwne dźwięki i wibracje przy ruszaniu i bardzo wolnej jezdzie. Tym bardziej że teraz ten sinus nie jest dużo droższy od blokowego.

Re: Sinus vs kwardat

: 02 mar 2018, 8:07
autor: Iceman
Przemek wg informacji (u mnie jeszcze przed weryfikacją :)) sinus w porównaniu do klasycznych sterowników blokowych pozwala na płynniejszą jazdę, zmniejsza zużycie energii oraz sprawia, że silnik pracuje ciszej (ale o tym już było).

zeeltom mi osobiście ten dźwięk z blokowca jakoś mocno nie przeszkadza, ale jeżeli mogę za podobne pieniądze mieć rozwiązanie, które generuje mniejszy "hałas" to dlaczego nie. Ja mam dość klasyczny rower i wizja cichszej jazdy jest ok.

Generalnie jak kto uważa.

Re: Sinus vs kwardat

: 02 mar 2018, 10:36
autor: wwojciech
Warto tez dodać o różnicy prędkości.Najwyższą dla bloka.

Re: Sinus vs kwardat

: 02 mar 2018, 19:43
autor: maki1000
Nie no ja najpierw jeździłem na sinusie to jak teraz żonie zrobiłem na blokowym maszynę to mnie strasznie drażni ten dźwięk i jakieś drżenia przy ruszaniu :)

Re: Sinus vs kwardat

: 02 mar 2018, 19:57
autor: EV-Maniak
Też miałem ten dylemat na początku jaki sterownik dać? Czy sinusowy, czy trapezowy ( nie kwadratowy, bo wykres przypomina bardziej trapez niż kwadrat. ) Czytałem, aż mnie głowa bolała, aż w końcu trafiłem na serownik Barmala - jest to Sinus Vektorowy jak podpowiedział Mistrz Barmal :)

Re: Sinus vs kwardat

: 02 mar 2018, 20:15
autor: Umbur
henio pisze:
02 mar 2018, 19:57
Też miałem ten dylemat na początku jaki sterownik dać? Czy sinusowy, czy trapezowy ( nie kwadratowy, bo wykres przypomina bardziej trapez niż kwadrat. ) Czytałem, aż mnie głowa bolała, aż w końcu trafiłem na serownik Barmala - jest to Sinus Vektorowy jak podpowiedział Mistrz Barmal :)
Sterowniki kwadrat i sinus w tym wypadku są sterownikami blokowymi. Steruje się w nich napięciem. Sterownik Barmala podobnie jak Sabvoton są sterownikami wektorowymi, gdzie steruje się prądem.

Re: Sinus vs kwardat

: 03 mar 2018, 9:46
autor: markkar
Serownik to ma bliżej do sernika i to jest dopiero dylemat co lepsze :)

Re: Sinus vs kwardat

: 05 mar 2018, 10:32
autor: EV-Maniak
markkar pisze:
03 mar 2018, 9:46
Serownik to ma bliżej do sernika i to jest dopiero dylemat co lepsze :)
hehehe :)
Nie raz taka literówka powstaje, że masakra. Słownik niby podkreśla, podpowiada, człowiek nie dopatrzy kliknie i ze sterownika wychodzi serownik :lol:

Re: Sinus vs kwardat

: 05 mar 2018, 11:42
autor: Iceman
Z mojego którtkiego porównania sterownika GT500 do sinusa KT36/48 to ten drugi daje możliwość konfiguracji działania z poziomu wyświetlacza, można m.in. regulować moc, stopnie wspomagania, pracę manetki, prędkość maksymalną ipt. Może to również mieć znaczenie na +

Re: Sinus vs kwardat

: 07 mar 2018, 23:36
autor: glebor
To proszę filmik mojego autorstwa z porównaniem pracy na obu sterownikach:


Uwaga! Film jest zasadny przy silnikach DD, czyli bezprzekładniowych!

W silnikach przekładniowych różnicy nie ma żadnej! film jak dziła przekładniówka na sinusie wkleję jak znajdę linka.

Re: Sinus vs kwardat

: 08 mar 2018, 11:44
autor: ap0f1s
Sam nie mogę się przekonać do sterowników sinus. Jak buduje komuś sprzęt to albo zwykly blokowiec albo wektor.

Re: Sinus vs kwardat

: 08 mar 2018, 15:43
autor: Iceman
Ja robię teraz rower na sterowniku sinus i będę mógł po jakimś czasie porównać jazdę na nim do blokowego GT500. Sam jestem ciekaw wniosków z używania.

Ap0f1s jakie masz wątpliwości względem sinusa?

Re: Sinus vs kwardat

: 08 mar 2018, 20:53
autor: barmal
Miarodajnym jest porównanie sinusa z blokowym podczas jazdy, pod obciążeniem.
I tak blokowy:
www.youtube.com/embed/JlAE8THWikk

I sinus:
www.youtube.com/embed/ZJSbZ179RZA

Re: Sinus vs kwardat

: 08 mar 2018, 22:34
autor: maki1000
I to jest właśnie taka przepaść . Jak bym się najpierw przejechał na blokowym to pewnie bym się zniechęcił :)

Re: Sinus vs kwardat

: 09 mar 2018, 10:17
autor: wwojciech
Kto co lubi, ja lubię jak warczy blokowy:) taki V8 wśród sterowników:)

Re: Sinus vs kwardat

: 09 mar 2018, 16:55
autor: Umbur
wwojciech pisze:
09 mar 2018, 10:17
Kto co lubi, ja lubię jak warczy blokowy:) taki V8 wśród sterowników:)
Kiedyś jechaliśmy w nocy we 3 na blokowych sterownikach. Każdy po 3kW. Zajebisty efekt jak ktoś dawał w palnik i wyprzedzał resztę. Coś właśnie jak V8 wśród sterowników. :)

Re: Sinus vs kwardat

: 11 mar 2018, 6:44
autor: WojtekErnest
zeeltom pisze: A wam przeszkadza brzękanie silnika? :D
Ja podchodzę do tego inaczej, brzeczenie, czy drgania silnika to SKUTEK, nieprawidlowego dla tego odbiornika jakim jest silnik, kształtu impulsow czy sposóbu jedo sterowania.
Jesli jest możliwość podania sterowania aby chodzil plynnie bez drgań, to do tego trzeba dążyć.

Re: Sinus vs kwardat

: 11 mar 2018, 7:13
autor: wwojciech
WojtekErnest pisze:
11 mar 2018, 6:44
zeeltom pisze: A wam przeszkadza brzękanie silnika? :D
Ja podchodzę do tego inaczej, brzeczenie, czy drgania silnika to SKUTEK, nieprawidlowego dla tego odbiornika jakim jest silnik, kształtu impulsow czy sposóbu jedo sterowania.
Jesli jest możliwość podania sterowania aby chodzil plynnie bez drgań, to do tego trzeba dążyć.
Moment rezonansu jest szkodliwy dla silnika i wtedy warto odpuszczać mocy ale reszta zakresu absolutnie nie jest szkodliwa. Jeśli by zawęzić wybór tylko ze wzgladu na szkodliwość dla silnika ten mikrowplyw nie przekonalby mnie na sinusa czy foca.

Re: Sinus vs kwardat

: 08 kwie 2020, 21:31
autor: Olo
Moje doświadczenie z jazdy na obu to że kwadrat ma lepsze i to dużo lepsze przyspieszenie na tych samych napięciach, kołach, nastawach itd. Kwadrat także ma większą prędkość maksymalną, jest głośniejszy(tyrkocze), wprawia w rezonans silnik i całą konstrukcję przy starcie oraz przy prędkości około 20-25km/h. Jazda na tym sterowniku to "walka" z pojazdem bo każde wychylenie manetki wyrywa do przodu. Sinus natomiast ma gorsze przyspieszenie, niższą, dużo niższą prędkość maksymalną, jest cichy, łagodnie przyspiesza tz plynnie nabiera prędkości. Lepiej zarządza prądem i więcej kilometrów na nim przejedziemy. Ogólnie jest bardziej przewidywalny a gwałtowne wychylenie manetki powoduje czeekkkaaanniiee na reakcję na tylnym kole....moim zdaniem kwadrat ma wiele więcej zalet dla osób szukających wrażeń z jazdy a sinus dla kogoś kto lubi ciszę i chce się cieszyć spokojniejszą jazdą...najlepiej mieć dwa takie same rowery i dwa różne sterowniki

Re: Sinus vs kwardat

: 08 kwie 2020, 21:36
autor: AST034
Olo pisze:
08 kwie 2020, 21:31
Moje doświadczenie z jazdy na obu to że kwadrat ma lepsze i to dużo lepsze przyspieszenie na tych samych napięciach, kołach, nastawach itd. Kwadrat także ma większą prędkość maksymalną, jest głośniejszy(tyrkocze), wprawia w rezonans silnik i całą konstrukcję przy starcie oraz przy prędkości około 20-25km/h. Jazda na tym sterowniku to "walka" z pojazdem bo każde wychylenie manetki wyrywa do przodu. Sinus natomiast ma gorsze przyspieszenie, niższą, dużo niższą prędkość maksymalną, jest cichy, łagodnie przyspiesza tz plynnie nabiera prędkości. Lepiej zarządza prądem i więcej kilometrów na nim przejedziemy. Ogólnie jest bardziej przewidywalny a gwałtowne wychylenie manetki powoduje czeekkkaaanniiee na reakcję na tylnym kole....moim zdaniem kwadrat ma wiele więcej zalet dla osób szukających wrażeń z jazdy a sinus dla kogoś kto lubi ciszę i chce się cieszyć spokojniejszą jazdą...najlepiej mieć dwa takie same rowery i dwa różne sterowniki
A najlepiej zalożyć wektorowy i mieć wszystko w jednym :P

Re: Sinus vs kwardat

: 09 kwie 2020, 10:35
autor: slow
Ktoś pisze że na przekładniowym nie ma różnicy.
Zrobiłem synowi hulajnogę, dałem tani sterownik 350W. Jazda to był koszmar. Wszystko drżało. Silnik jęczał
Po zamianie na vektorowy VESC słychać tylko szum opon i przy mocach rzędu 400-500W delikatnie przekłądnię starego silnika ze złomu.

Sam w rowerze mam tani kwadratowy 250W serii KT. Wszystko drżało. Naciągałem szprychy, mocowałem linki, wyciszałem bagażnik.

Nie idź tą drogą.

Re: Sinus vs kwardat

: 09 kwie 2020, 11:39
autor: pxl666
slow pisze:
09 kwie 2020, 10:35
Ktoś pisze że na przekładniowym nie ma różnicy.
Zrobiłem synowi hulajnogę, dałem tani sterownik 350W. Jazda to był koszmar. Wszystko drżało. Silnik jęczał
Po zamianie na vektorowy VESC słychać tylko szum opon i przy mocach rzędu 400-500W delikatnie przekłądnię starego silnika ze złomu.

Sam w rowerze mam tani kwadratowy 250W serii KT. Wszystko drżało. Naciągałem szprychy, mocowałem linki, wyciszałem bagażnik.

Nie idź tą drogą.
Dasz namiar na tego vesca?

Re: Sinus vs kwardat

: 09 kwie 2020, 11:44
autor: mr_x
slow pisze:
09 kwie 2020, 10:35
Ktoś pisze że na przekładniowym nie ma różnicy.
Jest różnica nawet na przekładniowym między sinusem, a kwadratem. Sam sprawdzałem. Sinus jest cichszy, mimo zastosowanej przekładni w silniku.

Re: Sinus vs kwardat

: 09 kwie 2020, 21:21
autor: slow
Dasz namiar na tego vesca?
Jest na allegro, jest na ali, są schematy, można samemu zrobić.

Re: Sinus vs kwardat

: 10 kwie 2020, 10:09
autor: kazuk
WojtekErnest pisze:
11 mar 2018, 6:44
zeeltom pisze: A wam przeszkadza brzękanie silnika? :D
Ja podchodzę do tego inaczej, brzeczenie, czy drgania silnika to SKUTEK, nieprawidlowego dla tego odbiornika jakim jest silnik, kształtu impulsow czy sposóbu jedo sterowania.
Jesli jest możliwość podania sterowania aby chodzil plynnie bez drgań, to do tego trzeba dążyć.
Ja używam blokowy GT1500 i na moim silniku nie odczuwam tych wibracji, Może przy samym momencie ruszania jest takie szarpanie ale to wystarczy delikatnie operować manetką lub pomóc mu pedałami ( blokowiec podobno od samego dołu podaje pełny prąd ).
Wydaje mi się że te dźwięki to też zalezą od silnika,na jednym będzie to uciążliwe na innym prawie nie wyczuwalne.
Dodam , że ja mam ramę na pełnej amortyzacji i tyle koło 24 cale ( na większym kole pewnie wibracje będą mocniejsze , a na silniku przekładniowym nie będzie ich wcale )
Przy małych obrotach wirnika to skokowe ( blokowe ) podawanie napięcia powoduje te wibracje,przy większych obrotach silnika to nie powinno już występować ,a jeśli występuje to pewnie wpływ ma dokładność budowy silnika i zamontowanych czujników hall.

Barmal w jednym z filmów pokazywał jaki wpływ na silnik ma delikatna zmiana położenia czujników hall, w jego sterowniku FOC jest możliwość programowa korekty tego położenia( super sprawa przy silnikach made in China :D )

Blokowiec nie grzeje się tak jak sinus.

Wady blokowca to brak opcji regulacji, PAS to pomyłka nie da się go używać przy mocy sterownika blokowego ok 2000W.
zostaje tylko manetka lub tempomat i to moim zdaniem największa bolączka tego sterownika, może przy słabszym sterowniku i silniku przekładniowym działanie PAS było by do przyjęcia ,ale nie miałem okazji testować.

Re: Sinus vs kwardat

: 10 kwie 2020, 11:15
autor: elektrotonus
Największą zaletą blokowego sterownika jest możliwość przejścia w tryb pracy z pominięciem czujników halla w przypadku ich uszkodzenia. Fox czy sinus - rower musisz pchać ;-)

Re: Sinus vs kwardat

: 10 kwie 2020, 11:48
autor: kazuk
elektrotonus pisze:
10 kwie 2020, 11:15
Największą zaletą blokowego sterownika jest możliwość przejścia w tryb pracy z pominięciem czujników halla w przypadku ich uszkodzenia. Fox czy sinus - rower musisz pchać ;-)
Zapomniałem o tej zalecie , to faktycznie przy zasięgu roweru ok 100 km jest istotna zaleta :D

a wracając do filmu z pierwszego postu to mój blokowiec daje taki odgłos jak przedstawiony na filmie sinus, więc ten odgłos brzęczenia to raczej nie wina samego sterowania a wypadkowej połączenia odpowiedniego silnika z odpowiednim sterownikiem.
muszę wam nagrać prace mojego silnika :lol:
Ja podczas jazdy słyszę tylko szum opon
A ta praca blokowca na tym filmie to u mnie jest podobny odgłos jak odłączę czujniki HALL,po podłączeniu z powrotem czujników nastaje cisza,po tym odgłosie silnika też poznaję czy czujniki działają.
Dodam , że mam silnik przerobiony samodzielnie na czujniki i podczas przeróbki nie tak łatwo było je ustawić aby sterownik od razu się do nich zaadoptował. Z tego co pamiętam dwa czujniki są zamontowane przodem do magnesów a jeden tyłem, inaczej ciężko było nauczyć sterownik.
Przerabiałem również inny silnik ( innej firmy ) i tam normalnie wszystkie 3 szt HALL zamontowałem tą samą strona do magnesów i ten sam sterownik nie miał problemu z adaptacją.

W moim sterowników GT1500 również można sprawdzić czy czujniki hall działają zmieniając maksymalną prędkość na 120% . Baz czujników nie ma różnicy czy damy 100% czy czy 120% koło kręci się tak samo jak na 100%. Po podłączeniu czujników różnica jest już znacząca

Re: Sinus vs kwardat

: 10 kwie 2020, 18:01
autor: kazuk
Podbije jeszcze pytanie odnośnie sinus i kwadrat.
Jakim prądem jest zasilany silnik przy danym sterowniku stałym czy zmiennym.
W kwadracie to wiadomo prąd stały , a w sinusie ?

Pytam dlatego , że są dwa typy silników synchronicznych z magnesami stałymi

BLDC ( Brushless AC Motor ) - silniki bezszczotkowe zasilane napięciem stałym
PMSM (lub BLAC - Brushless AC Motor ) - zasilany najczęściej z falownika przebiegiem sinusoidalnym. Stosowany jest tam, gdzie wymaga się małych pulsacji momentu

jeszcze jest silnik PMAC ale to chyba to samo co PMSM ( chyba , że się mylę )

a tu jest praca doktorska o sterowaniu PMSM
http://www.ee.pw.edu.pl/wp-content/uplo ... torska.pdf

a tutaj jeszcze jeden temat o silnikach PMSM
http://imnipe.pwr.wroc.pl/files/prv/id3 ... PMSM_1.pdf

Kurcze trzeba było się uczyć ,żeby to wszystko zrozumieć :D

ogólnie BLDC to silnik prądu stałego zasilany sterownikiem blokowym( trapezowym ) taki elektroniczny komutator.
teraz jak to sie ma do zasilania silnika BLDC falownikiem sinusoidalnym , który moim zdaniem podaje napięcie zmienna ( sinusoidalne )
typowy silnik PMSM ma inne uzwojenie i inaczej zamontowane magnesy stałe .
o sinusoidalnym rozkładzie SEM rotacji, tak zwane silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PMSM - Permament Magnet Synchronous Motor),
o trapezowym rozkładzie SEM rotacji, tak zwane silniki bezszczotkowe prądu stałego (BLDCM - Brushless DC Motor).

Re: Sinus vs kwardat

: 10 kwie 2020, 18:10
autor: Przemek
kazuk pisze:
10 kwie 2020, 18:01

Jakim prądem jest zasilany silnik przy danym sterowniku stałym czy zmiennym.
prądem z baterii - stały - dc
jak już coś to chyba bym brał gt 1500 ... dawno nie jeździłem tramwajem :D

Re: Sinus vs kwardat

: 10 kwie 2020, 18:26
autor: kazuk
Przemek pisze:
10 kwie 2020, 18:10
kazuk pisze:
10 kwie 2020, 18:01

Jakim prądem jest zasilany silnik przy danym sterowniku stałym czy zmiennym.
prądem z baterii - stały - dc
jak już coś to chyba bym brał gt 1500 ... dawno nie jeździłem tramwajem :D
Ja sie nie pytam o prąd zasilania sterownika tylko o prąd zasilania silnika a to zupełnie dwie inne rzeczy.
Falownik silnika asynchronicznego też najpierw prostuje napięcie na prąd stały po to aby wytworzyć prąd zmienny o odpowiedniej częstotliwości potrzebnej do regulacji obrotów. w sieci mamy częstotliwość 50HZ a to ogranicza obroty silnika.

Re: Sinus vs kwardat

: 10 kwie 2020, 20:07
autor: tkoko
kazuk pisze:
10 kwie 2020, 18:01
Podbije jeszcze pytanie odnośnie sinus i kwadrat.
Jakim prądem jest zasilany silnik przy danym sterowniku stałym czy zmiennym.
W kwadracie to wiadomo prąd stały , a w sinusie ? ....
W obu masz "prąd stały", "impulsowy", tyle że w "kwadracie" masz "impulsy", w uproszczeniu, o stałym napięciu i mocy, które dają kształt "prostokątów", a w sinusie napięcie i moc impulsu jest zmienna, i przybiera kształt "fali". Stąd zachowanie obu sterowników. Blokowy "kwadrat", daje "mocny" impuls kosztem większego obciążenia baterii. "Sinus" przez swoje "wolne" narastanie i opadanie impulsu, generuje "mniejszą" moc, ale zapewnia większy zasięg, generując dodatkowo mniejszy "hałas".

Re: Sinus vs kwardat

: 10 kwie 2020, 20:11
autor: kazuk
tkoko pisze:
10 kwie 2020, 20:07
kazuk pisze:
10 kwie 2020, 18:01
Podbije jeszcze pytanie odnośnie sinus i kwadrat.
Jakim prądem jest zasilany silnik przy danym sterowniku stałym czy zmiennym.
W kwadracie to wiadomo prąd stały , a w sinusie ? ....
W obu masz "prąd stały", "impulsowy", tyle że w "kwadracie" masz "impulsy", w uproszczeniu, o stałym napięciu i mocy, które dają kształt "prostokątów", a w sinusie napięcie i moc impulsu jest zmienna, i przybiera kształt "fali". Stąd zachowanie obu sterowników. Blokowy "kwadrat", daje "mocny" impuls kosztem większego obciążenia baterii. "Sinus" przez swoje "wolne" narastanie i opadanie impulsu, generuje "mniejszą" moc, ale zapewnia większy zasięg, generując dodatkowo mniejszy "hałas".
Tylko definicja fali sinusoidalnej nijak ma się do prądu stałego. To typowy przebieg prądu zmiennego ( nie mylić z prądem zmiennym -przemiennym występującym w sieci 220V, w którym sinusoida przechodzi przez 0V https://teoriaelektryki.pl/prad-staly-z ... h-slowach/ )
W opisie np. sterowników SABVOTON podają , że obsługują oba typy silników BLDC i PMSM
https://www.qsmotor.com/product/sabvoton-controller/
Sterownik blokowy obsługuję tylko BLDC

Nie miałem styczności ze sterownikiem SABVOTON , nie wiem czy jest tam opcja wybory typu silnika na BLDC czy PMSP, ale jeśli nie ma to te sterowniki sinusoidalne powinny lepiej pracować z silnikami PMSM ( to tylko moje zdanie nie poparte wiedzą naukową i praktyką ).
Nie bez przyczyny te sterowniki sinusoidalne bardziej się grzeją na silnikach BLDC niż sterowniki blokowe. I nie przekonuje mnie, że mają mniejszy pobór prądu, gdyż silnik BLDC osiąga mniejszą prędkość na sterowniku sinus, oraz przyspieszenie również jest słabsze niż na blokowym. Co świadczy o mniejszej sprawności z tego typu silnikiem, no i grzanie się sterownika to również straty energii.

Może Barmal by się w tej kwestii podzielił swoją wiedzą. Kto jak kto ale on jest naszym największym autorytetem w dziedzinie sterowników

Re: Sinus vs kwardat

: 10 kwie 2020, 21:09
autor: PoulN
Dobry moment na uporządkowanie ;)
- Blok np. GTxxx (przebieg trapezowy) od momentu uruchomienia podaje maks prąd, zmiana napięcia powoduje zmianę prędkości.
- Sinus np. KTxxx podobnie - prąd jest staly, prędkość również zależna jest od napięcia, czyli zasada dzialnia podobna do blokowego tyle, ze o przebiegu sinusoidalnym.
- FOC np. SVMCxxxx, SSCxxxx, sterowanie momentem - prądem. Napiecie jest stałe, zmienia sie natężenie. Przebieg sinusoidalny.
- FOC np. MLxxxx. Wektor, ale sterowanie jak w blokowym i sinusie - liniowe działanie manetki.

Tak to, czy całkiem inaczej? ;)

Re: Sinus vs kwardat

: 10 kwie 2020, 21:42
autor: tkoko
kazuk pisze:
10 kwie 2020, 20:11
...
Tylko definicja fali sinusoidalnej nijak ma się do prądu stałego. ......
A kto tu mówi o "fali" sinusoidalnej, Jeden "kwadrat" czy jeden "sinus" składa się z serii "szpilek". W "kwadracie" o jednakowym prądzie i napięciu (jednakowej mocy), a w "sinusie" o narastającym i malejącym prądzie i napięciu (zmiennej mocy). Impulsy "szpilek" mają wartość od zera do napięcia baterii (oczywiście w dużym uproszczeniu).

Re: Sinus vs kwardat

: 10 kwie 2020, 23:41
autor: kazuk
tkoko pisze:
10 kwie 2020, 21:42
kazuk pisze:
10 kwie 2020, 20:11
...
Tylko definicja fali sinusoidalnej nijak ma się do prądu stałego. ......
A kto tu mówi o "fali" sinusoidalnej, Jeden "kwadrat" czy jeden "sinus" składa się z serii "szpilek". W "kwadracie" o jednakowym prądzie i napięciu (jednakowej mocy), a w "sinusie" o narastającym i malejącym prądzie i napięciu (zmiennej mocy). Impulsy "szpilek" mają wartość od zera do napięcia baterii (oczywiście w dużym uproszczeniu).
Ale mylisz pojęcia . Mi nie chodzi dokładnie o ampery ale o wykres napięcia wykres napięcia zasilania sinusoidalnego . I moc nie ma tu nic do tego to nie chodzi o moc tylko o schemat zasilania. skoro wykres napięcia ma charakter sinusoidu to mamy do czynienia z tzw. prądem zmiennym. Samo pojęcie prądu zmiennego jest niezbyt domyślnym określeniem bo w zasadzie nie chodzi o narastający sinusoidalnie prąd w amperach a o zmianę sinusoidalną w Voltach. Każdy przebieg sinusoidalny w Voltach jest tzw. prądem zmiennym a gdy ta sinusoida przechodzi przez zero czyli zmienia się polaryzacja napięcia występuje wtedy prąd przemienny. Te określenia , że to jest prąd to są trochę mylące bo odnoszą się do napięcia które mierzone w Voltach.

Proszę zobacz sobie na oscyloskopie jak zasila silnik sterownik sinusoidalny i znajdź mi różnicę pomiędzy tzw prądem zmiennym

Re: Sinus vs kwardat

: 10 kwie 2020, 23:48
autor: kazuk
PoulN pisze:
10 kwie 2020, 21:09
Dobry moment na uporządkowanie ;)
- Blok np. GTxxx (przebieg trapezowy) od momentu uruchomienia podaje maks prąd, zmiana napięcia powoduje zmianę prędkości.
- Sinus np. KTxxx podobnie - prąd jest staly, prędkość również zależna jest od napięcia, czyli zasada dzialnia podobna do blokowego tyle, ze o przebiegu sinusoidalnym.
- FOC np. SVMCxxxx, SSCxxxx, sterowanie momentem - prądem. Napiecie jest stałe, zmienia sie natężenie. Przebieg sinusoidalny.
- FOC np. MLxxxx. Wektor, ale sterowanie jak w blokowym i sinusie - liniowe działanie manetki.

Tak to, czy całkiem inaczej? ;)
Jak może być napięcie stałe skoro piszesz , że zmienia się natężenie i dodatkowo całość ma przebieg sinusoidalny. Tu nawet prawo Ohma , które jest podstawą każdej zasady działania układów elektrycznych załamuje się pod tym twierdzeniem.
A co do działania manetki to co ma to w ogóle wspólnego z rodzajem zasilania silnika ? W motocyklach spalinowych też jest manetka i co tam też mamy sterownik blokowy lub sinus

Upieracie się przy tezie że zasilacie swoje silniki BLDC prądem stałym ze sterowników sinus. Co z samej nazwy sinus daje do myślenia, ze jest to prąd zmienny. Każdy prąd zmienny ma wykres sinusoidalny dlatego nazywamy go zmiennym, jak by był stały to by był zero-jedynkowy jak w przypadku sterownika blokowego ( trapezowego ).
Proszę przeanalizujcie sobie wykres zasilania blokowego i sinusoidalnego. skoro napięcie zmienia się narastająco to z samego wykresu widać , że may do czynienia z tzw prądem zmienny tu nie trzeba mieć doktoratu aby to stwierdzić.
https://teoriaelektryki.pl/dlaczego-pra ... usoidalny/

Re: Sinus vs kwardat

: 11 kwie 2020, 8:13
autor: tkoko
kazuk pisze:
10 kwie 2020, 23:48
... Upieracie się przy tezie że zasilacie swoje silniki BLDC prądem stałym ze sterowników sinus. Co z samej nazwy sinus daje do myślenia, ze jest to prąd zmienny......
oba sterowniki zasilane są prądem stałym, ale w wyniku indukcji, sygnał na cewce silnika ma "prąd zmienny" :D tyle ze w silniku "kwadrat" masz strome narastanie i opadanie prądu (back EMF), a w sinusie masz stopniowe narastanie i opadanie prądu, stąd "kwadrat" i "sinus".

Re: Sinus vs kwardat

: 11 kwie 2020, 8:35
autor: PoulN
Może mało fachowo, a wręcz pewnie w ogóle napisałem :D
Ale skoro w FOC, prędkość zadajawana jest poprzez zmianę wartości prądu, to jak w inny sposób - prosty nazwać? Wychylenie manetki - sterowanie obrotami silnika odbywa sie poprzez zmianę momentu.

Blokowy na stojaku - wychylenie manetki ~15% - prędkość - 15%
FOC na stojaku - wychylenie manetki ~15% - prędkość 100%.

Pewnie, że w ust. sabka można ustwic inaczej, bardziej liniowo, ale w większości przypadków tak to wygląda

W FOC, w uproszczeniu wartość napięcia podawanego na silnik jest stała, tzn. dokladnie rzecz biorąc przy niskich obrotach, gdzie idzie wysoki prąd międzyfazowy chyba napiecie jest niższe, w miarę zwieksznia prędkości napiecie wyrównuje sie z tym z bat, podobnie jak prądy. W przeciwnym razie np. 100V x 300A fazowego dało by wiadomo 30kW :D
Ale tu niech sie lepiej dobrze obyci w temacie wypowiadają ;)

Re: Sinus vs kwardat

: 17 kwie 2020, 23:52
autor: barmal

Re: Sinus vs kwardat

: 31 paź 2023, 9:52
autor: Rysiekkk
odkop ;)

Jak rozpoznać z jakim rodzajem sterownika mamy do czynienia? :oops:
jakieś oznaczenia na obudowie?