Przeróbka baterii 48V na 36 V
-
- Nowicjusz
- Posty: 26
- Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37
Przeróbka baterii 48V na 36 V
Witam.
Od 4 lat jestem szczęśliwym posiadaczem silnika YOCH 360W 36V . Bateria już mi trochę podupadła na zdrowiu - przy dwóch kreskach wyłącza się sama. Teraz przyszła pora na wymianę. Mam jednak 2 nieużywane baterie 48 V i tu jest moje pytanie:
W jaki najprostszy sposób, przerobić taką baterię na 36V?
Czy BMS z tej nowej baterii może zostać czy po wywaleniu ogniw muszę również wlutowac BMS że starej baterii?
Pozdrawiam
Od 4 lat jestem szczęśliwym posiadaczem silnika YOCH 360W 36V . Bateria już mi trochę podupadła na zdrowiu - przy dwóch kreskach wyłącza się sama. Teraz przyszła pora na wymianę. Mam jednak 2 nieużywane baterie 48 V i tu jest moje pytanie:
W jaki najprostszy sposób, przerobić taką baterię na 36V?
Czy BMS z tej nowej baterii może zostać czy po wywaleniu ogniw muszę również wlutowac BMS że starej baterii?
Pozdrawiam
- tas
- Administrator
- Posty: 3003
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Najprościej byłoby zasilić ten silnik z akumulatora 48V - prawie na pewno będzie działać
Umiarkowanie prosto byłoby przerobić akumulator wymieniając w nim BMS na 10s i podłączając tylko pod pierwsze 10 sekcji, pozostałe 3 odłączamy,
Bardzo trudno byłoby zdepakietować te akumulatory i bawić się w testowanie ogniw i zgrzewanie ich na nowo
Proponuję zasilić zestaw z 48V
Umiarkowanie prosto byłoby przerobić akumulator wymieniając w nim BMS na 10s i podłączając tylko pod pierwsze 10 sekcji, pozostałe 3 odłączamy,
Bardzo trudno byłoby zdepakietować te akumulatory i bawić się w testowanie ogniw i zgrzewanie ich na nowo
Proponuję zasilić zestaw z 48V
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 5053
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
]Najprościej odłączyć plusowe kabelki balansu od "S11, S12, S13", przelutować przewód plusowy baterii z S13 na S10, sprawdzić czy BMS z baterii na 48 V może pracować jako 36 V, jeżeli może, łączysz ponownie przewody balansu (Z ODŁĄCZONYMI PLUSAMI "S11, S12, S13") i powinno działać. Wadą tego rozwiązania jest utrata około 20% pojemności baterii. Jeżeli chcesz mieć pełną pojemność, musisz na nowo zgrzać ogniwa na "S10"/36 V
Kłopot w tym ze Yoch mimo zmiany parametru napięcia na wyświetlaczu nie zmienia tego parametru w sterowniku. Mam podobnie w moim Yoch tylko w drugą stronę, czyli z 48 V na 36 V, mimo działania wyświetlacza na 36 V, prawidłowych wskazań graficznych napięcia, silnik się nie uruchomił. Może zmiana parametru LVP w sterowniku, by pomogła ale to tylko gdybanie, bo jak pisałem nie udało mi się połączyć kompa ze sterownikiem.tas pisze: ↑13 paź 2023, 8:20Najprościej byłoby zasilić ten silnik z akumulatora 48V - prawie na pewno będzie działać
Umiarkowanie prosto byłoby przerobić akumulator wymieniając w nim BMS na 10s i podłączając tylko pod pierwsze 10 sekcji, pozostałe 3 odłączamy,
Bardzo trudno byłoby zdepakietować te akumulatory i bawić się w testowanie ogniw i zgrzewanie ich na nowo
Proponuję zasilić zestaw z 48V
-
- Nowicjusz
- Posty: 26
- Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Dzięki za szybką odpowiedź.
Niestety po podłączeniu baterii 48V wyświetlacz działa normalnie jednak silnik nie reaguje. Przestawiłem również w ustawieniach sterownika na 48 V i nadal lipa
Niestety po podłączeniu baterii 48V wyświetlacz działa normalnie jednak silnik nie reaguje. Przestawiłem również w ustawieniach sterownika na 48 V i nadal lipa
-
- Nowicjusz
- Posty: 26
- Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Czytałem ten sposób na połączenie sterownika z kompem i trochę mnie to przeraziło, więc szukam innego sposobu. Chyba będzie trzeba jednak rozwalić starą baterie i wsadzić tam nowe ogniwa z baterii 48V.
-
- Forumowicz
- Posty: 5053
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Samo podłączenie jest banalnie proste, wystarczy jak na schemacie podłączyć przewody z "RS232" do gniazda wyświetlacza w sterowniku (zamiast wyświetlacza), i jest zdecydowanie prostsze niż przerabianie baterii 48 V na 36 V. Czy zadziała to inna bajka.
-
- Nowicjusz
- Posty: 26
- Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Przeciąłem kabel idący od wyświetlacza do sterownika.
Z wtyczki wychodziło 6 przewodów. Zielony, biały, czarny , pomarańczowy, brązowy i fioletowy
Podłączyłem wg obrazka. Fioletowy okazał się przewodem idącym do nikąd czyli do środka wtyczki jednak dalej nigdzie nie idze bo do sterownika idzie 5 przewodów, więc go pominąłem
Z wtyczki odpowiednio pod USB podłączyłem
Biały - Biały
Zielony- Zielony
Czarny - Czarny
Czerwony z USB zostawiłem pusty
Brązowy i pomarańczowy połączyłem razem
Niestety na 2 komputerach z Win 7 oraz Win 10 rower nie chce się połączyć.
Czy jest konieczność instalacji jakiś dodatkowych sterowników???
Na kompie z Win 10 pokazały mi się 4 porty COM 3, COM4, COM5, COM6 na dwóch pierwszych od razu wywaliło błąd na 2 pozostałych chwilę próbował łączyć ale pokazał się komunikat Connect failure
Na Win 7 pokazał się tylko port COM3 i po wciśnięciu connect nie pokazał żadnego błędu tylko podświetlony został przycisk disconnect jednak żadnych danych z roweru nie zczytał
I nie wiem co dalej.
Napiszcie jaki windowsem się laczyliscie
Pozdrawiam
Z wtyczki wychodziło 6 przewodów. Zielony, biały, czarny , pomarańczowy, brązowy i fioletowy
Podłączyłem wg obrazka. Fioletowy okazał się przewodem idącym do nikąd czyli do środka wtyczki jednak dalej nigdzie nie idze bo do sterownika idzie 5 przewodów, więc go pominąłem
Z wtyczki odpowiednio pod USB podłączyłem
Biały - Biały
Zielony- Zielony
Czarny - Czarny
Czerwony z USB zostawiłem pusty
Brązowy i pomarańczowy połączyłem razem
Niestety na 2 komputerach z Win 7 oraz Win 10 rower nie chce się połączyć.
Czy jest konieczność instalacji jakiś dodatkowych sterowników???
Na kompie z Win 10 pokazały mi się 4 porty COM 3, COM4, COM5, COM6 na dwóch pierwszych od razu wywaliło błąd na 2 pozostałych chwilę próbował łączyć ale pokazał się komunikat Connect failure
Na Win 7 pokazał się tylko port COM3 i po wciśnięciu connect nie pokazał żadnego błędu tylko podświetlony został przycisk disconnect jednak żadnych danych z roweru nie zczytał
I nie wiem co dalej.
Napiszcie jaki windowsem się laczyliscie
Pozdrawiam
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Technicznie to Ci nie pomogę, bo nie wiem, ale podpowiem, że najbardziej ekonomicznie to by było wymienić się z kimś na baterię. Ty mu 48V, on Ci 36V. Chętny na pewno się znajdzie.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5053
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Zastanawiam się dlaczego "rozwaliłeś" dobre przewody/złącza, wystarczyło kupić złącze JST 5 - 6 PIN;
https://allegro.pl/oferta/konektory-jst ... gK19_D_BwE
wyjąć z gniazda "żeńskiego" piny, zaizolować końcówki termokurczem, nałożyć na bolce we wtyczce odpowiednie kable i testować.
Co do nawiązania połączenia, spróbuj zamienić miejscami końcówki Tx i Rx (zielony, biały), jeżeli to nie pomoże to zainstaluj "PL2303_Prolific_DriverInstaller_v1200.zip" i sprawdź czy się coś zmieni bo plik jest do Win XP. Jeżeli to nie pomoże zapewne nie połączysz się ze sterownikiem.
https://allegro.pl/oferta/konektory-jst ... gK19_D_BwE
wyjąć z gniazda "żeńskiego" piny, zaizolować końcówki termokurczem, nałożyć na bolce we wtyczce odpowiednie kable i testować.
Co do nawiązania połączenia, spróbuj zamienić miejscami końcówki Tx i Rx (zielony, biały), jeżeli to nie pomoże to zainstaluj "PL2303_Prolific_DriverInstaller_v1200.zip" i sprawdź czy się coś zmieni bo plik jest do Win XP. Jeżeli to nie pomoże zapewne nie połączysz się ze sterownikiem.
-
- Nowicjusz
- Posty: 26
- Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Niestety połączenie się nie udało i pora przerobić baterię.
Mam następujący pakiet:
czy jeżeli wytnę trzy ostatnie ogniwa zaznaczone na czerwono to uzyskam baterię o napięciu 36V . Wg miernika napięcie pokazuje mi właśnie 39,76 V czyli tyle ile potrzebuję
Teraz tylko pozostaje przelutowanie BMS tylko nie do końca wiem w które miejsca.
Pomożecie?
Mam następujący pakiet:
czy jeżeli wytnę trzy ostatnie ogniwa zaznaczone na czerwono to uzyskam baterię o napięciu 36V . Wg miernika napięcie pokazuje mi właśnie 39,76 V czyli tyle ile potrzebuję
Teraz tylko pozostaje przelutowanie BMS tylko nie do końca wiem w które miejsca.
Pomożecie?
- Yasiu77
- Moderator
- Posty: 1327
- Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
- Lokalizacja: Szczyrk
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
nie. 3 ogniwa połączone równolegle to jedno "s" w Twoim przypadku. By zmienić z 48V na 36V musisz zmniejszyć z 13s do 10s czyli 3s musisz wyciąć, tj. 3x3 ogniwa. Co to za dziwne ostatnie pojedyncze niebieskie ogniwo? Słabo widać
-
- Nowicjusz
- Posty: 26
- Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Ostatnie to nie połączone ogniwo. Tylko pewnie dla tego aby zachować parzystość
Już doszedłem do tego ale dzięki za pomoc. 9 ogniw wyrzucone.
Teraz pytanie czy jest jakaś ustalona kolejność przy podpisaniu bms? Np jeden góra drugi dół czy jest to obojętne I ważne jest tylko aby każda sekcja była podpięta
Czy np. Kabelki z bms jedne są odpowiedzialne za plus a drugie za minus
Już doszedłem do tego ale dzięki za pomoc. 9 ogniw wyrzucone.
Teraz pytanie czy jest jakaś ustalona kolejność przy podpisaniu bms? Np jeden góra drugi dół czy jest to obojętne I ważne jest tylko aby każda sekcja była podpięta
Czy np. Kabelki z bms jedne są odpowiedzialne za plus a drugie za minus
-
- Forumowicz
- Posty: 5053
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Pokaż zdjęcie co skasowałeś. Jeżeli ostatnie 5 par ogniw w okolicy BMS'a, to musisz przelutować wszystkie kabelki balansu, w takiej kolejności w jakiej były połączone od minusa do plusa, przesunięte o trzy miejsca. KOLEJNOŚĆ JEST BARDZO WAŻNA.
-
- Nowicjusz
- Posty: 26
- Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Uff, zrobione
BMS wziąłem ze starej baterii bo z tej nowej się chyba nie nadawał bo był na 48V.
Kabelki od BMW lutowałem zaczynając od czarnego (-) przez wszystkie poszczególne sekcje kończąc na czerwonym.
Po zlutowaniu wszystkiego miernik na wyjściu ( wtyczce)pokazał mi 14V
Zacząłem więc mierzyć miernikiem napięcie trzymając (-) miernika przy czarnym przewodzie a (+) po kolei do wszystkich białych przewodów wychodzących z BMS.
Okazało się, że
Przy 1 -miernik pokazał 3.9V
2- 7.8V
3 - 11.7V
4- 15.7V
5- 19.6V
6-27.5V
7-23.5V
8-31.4V
9-35.4V
10-39.3V
Po zamianie 6 i 7 napięcie we wtyczce pokazało 39.3V, także mam nadzieję że wszystko dobrze połączyłem.
Przed podpięciem do roweru czekam na potwierdzenie czy dobrze myślę
BMS wziąłem ze starej baterii bo z tej nowej się chyba nie nadawał bo był na 48V.
Kabelki od BMW lutowałem zaczynając od czarnego (-) przez wszystkie poszczególne sekcje kończąc na czerwonym.
Po zlutowaniu wszystkiego miernik na wyjściu ( wtyczce)pokazał mi 14V
Zacząłem więc mierzyć miernikiem napięcie trzymając (-) miernika przy czarnym przewodzie a (+) po kolei do wszystkich białych przewodów wychodzących z BMS.
Okazało się, że
Przy 1 -miernik pokazał 3.9V
2- 7.8V
3 - 11.7V
4- 15.7V
5- 19.6V
6-27.5V
7-23.5V
8-31.4V
9-35.4V
10-39.3V
Po zamianie 6 i 7 napięcie we wtyczce pokazało 39.3V, także mam nadzieję że wszystko dobrze połączyłem.
Przed podpięciem do roweru czekam na potwierdzenie czy dobrze myślę
-
- Forumowicz
- Posty: 5053
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Dobrze myślisz, tyle że pomiar "S" we wtyczce balansu miałeś zrobić przed podłączeniem wtyczki balansu do BMS'a. Teraz masz prawidłowe napięcia na wtyczce, lecz nie ma gwarancji że nie uszkodziłeś BMS'a, chociaż po napięciu wyjścia baterii wygląda że jest OK. Przydało by się zrobić test baterii pod obciążeniem, oraz test baterii na przeładowanie, czy i kiedy wyłącza BMS, oraz czy balansowanie jest OK.
-
- Nowicjusz
- Posty: 26
- Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37
-
- Forumowicz
- Posty: 5053
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Rozładowanie;
bierzesz 2 - 4 urządzenia domowe 2 kW (farelka, żelazko, suszarka do włosów, czajnik elektryczny), podłączasz do przedłużacza;
https://www.google.com/search?sca_esv=5 ... 68&dpr=0.9
do wtyczki przedłużacza podłączasz baterię i rozładowujesz mierząc napięcie całości, oraz napięcia poszczególnych "S". Gdy napięcie baterii zbliży się do 28 - 30 V, musisz ciągle obserwować czy i przy jakim napięciu wyłączy się bateria (jeżeli BMS jest sprawny).
Ładowanie i balans;
tu już jest prościej, włączasz ładowarkę (najlepiej przez amperomierz), ładujesz baterię "do oporu" (z 6 - 8 godz). Po 2 godz ładowania, lub prądzie 0.3 - 0.5 A, mierzysz napięcie baterii i poszczególnych "S", i tak co jakiś czas, aż prąd spadnie poniżej 0.1 A, wyłączy się ładowarka lub bateria/BMS. zostawiasz baterię na 12 godz, i ponownie mierzysz baterię i "S".
Jeżeli przy rozładowaniu któreś "S" spadnie poniżej 2.5 V, a przy ładowaniu któreś "S" będzie miało powyżej 4.25 V, masz problem.
Jeżeli po kilku ładowaniach/rozładowaniach masz rozjazdy na "S", masz problem.
-
- Nowicjusz
- Posty: 26
- Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Bateria rozładowana , wyłączyła się sama przy napięciu ok 30,4V
Chwilę po rozładowaniu zmierzyłem poszczególne sekcje i tak:
Pierwsza sekcja 3,357
2- 3,381
3- 3,240
4- 3,462
5- 3,383
6- 3,125
7 - 3,300
8- 3,342
9-3,413
10- 3,233
Więc chyba powinno być ok
Chwilę po rozładowaniu zmierzyłem poszczególne sekcje i tak:
Pierwsza sekcja 3,357
2- 3,381
3- 3,240
4- 3,462
5- 3,383
6- 3,125
7 - 3,300
8- 3,342
9-3,413
10- 3,233
Więc chyba powinno być ok
-
- Forumowicz
- Posty: 5053
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
1. 30.4 V to "taki sobie" wynik. Niemniej jednak bez wcześniejszego balansu "S" jest w miarę OK.
2. szóste "S" zapewne wyłączyło baterię/BMS, przy ponownych ładowaniach/rozładowaniach i po balansowaniu zobaczymy czy napięcia poszczególnych "S" się poprawią.
Teraz naładuj baterię do pełna, wg wcześniejszego opisu. Sprawdź napięcie baterii i poszczególnych"S" bezpośrednio po skończeniu ładowania (zapewne nadal będą rozjazdy napięcia) i po 6 - 12 godz. Następnie podłącz na krótko rozładowanie (kilka minut) i ponownie podłącz ładowanie tym razem na 1 godz, zmierz napięcia po godzinie i po 6 - 12 godz. Jeżeli rozjazdy napięć będą się zmniejszać, to balans działa i powinno być OK.
-
- Nowicjusz
- Posty: 26
- Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Po pełnym naładowaniu takie wyniki:
1-4,159
2-4,174
3-4,164
4-4,171
5-4,172
6-4,162
7-4,158
8-4,165
9-4,195
10-4,155
41,54 V
Ładowałem ładowarką , która była dostarczona w komplecie z baterią 42V 2A
Po 15 h
1- 4,094
2- 4,096
3- 4,094
4- 4,102
5- 4,097
6-4,099
7-4,094
8-4,101
9-4,106
10-4,096
1-4,159
2-4,174
3-4,164
4-4,171
5-4,172
6-4,162
7-4,158
8-4,165
9-4,195
10-4,155
41,54 V
Ładowałem ładowarką , która była dostarczona w komplecie z baterią 42V 2A
Po 15 h
1- 4,094
2- 4,096
3- 4,094
4- 4,102
5- 4,097
6-4,099
7-4,094
8-4,101
9-4,106
10-4,096
-
- Forumowicz
- Posty: 5053
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Wygląda że wszystko jest OK i nie uszkodziłeś BMS.
1 - 3.9V __ - 3.9 - 3,357 - 4,159 - 4,094
2 - 7.8V __ - 3.9 - 3,381 - 4,174 - 4,096
3 - 11.7V _ - 3.9 - 3,240 - 4,164 - 4,094
4 - 15.7V _ - 4.0 - 3,462 - 4,171 - 4,102
5 - 19.6V _ - 3.9 - 3,383 - 4,172 - 4,097
6 - 23.5V _ - 3.9 - 3,125 - 4,162 - 4,099
7 - 27.5V _ - 4.0 - 3,300 - 4,158 - 4,094
8 - 31.4V _ - 3.9 - 3,342 - 4,165 - 4,101
9 - 35.4V _ - 4.0 - 3,413 - 4,195 - 4,106
10-39.3V _ - 3.9 - 3,233 - 4,155 - 4,096
. - 39.3V - 39.3V - 30,4V - 41,54 V - 40.98V
1 - 3.9V __ - 3.9 - 3,357 - 4,159 - 4,094
2 - 7.8V __ - 3.9 - 3,381 - 4,174 - 4,096
3 - 11.7V _ - 3.9 - 3,240 - 4,164 - 4,094
4 - 15.7V _ - 4.0 - 3,462 - 4,171 - 4,102
5 - 19.6V _ - 3.9 - 3,383 - 4,172 - 4,097
6 - 23.5V _ - 3.9 - 3,125 - 4,162 - 4,099
7 - 27.5V _ - 4.0 - 3,300 - 4,158 - 4,094
8 - 31.4V _ - 3.9 - 3,342 - 4,165 - 4,101
9 - 35.4V _ - 4.0 - 3,413 - 4,195 - 4,106
10-39.3V _ - 3.9 - 3,233 - 4,155 - 4,096
. - 39.3V - 39.3V - 30,4V - 41,54 V - 40.98V
-
- Nowicjusz
- Posty: 26
- Rejestracja: 30 lip 2020, 1:37
Re: Przeróbka baterii 48V na 36 V
Dzięki wielkie za pomoc.
Bateria założona do roweru, niestety pogoda nie pozwala na testy.
Jeśli będziesz w okolicach Krakowa/Krzeszowic to serdecznie zapraszam na piwko .
Pozdrawiam
Bateria założona do roweru, niestety pogoda nie pozwala na testy.
Jeśli będziesz w okolicach Krakowa/Krzeszowic to serdecznie zapraszam na piwko .
Pozdrawiam