Strona 2 z 3

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 07 lis 2023, 8:51
autor: Przemek
Atak_Snajpera pisze:
06 lis 2023, 19:03

Wagowo również słabo to wygląda. LFP 32700 6000mah ważą 140gr. NMC 21700 5000mah to 70gr. Jako magazyn energii do domu to spoko ale do roweru?
dokładnie ,, life od magazynu ,, lit do roweru, no ale dobrze że każdy może mieć swój wybór

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 07 lis 2023, 12:19
autor: tkoko
Przemek pisze:
07 lis 2023, 8:51
Atak_Snajpera pisze:
06 lis 2023, 19:03

Wagowo również słabo to wygląda. LFP 32700 6000mah ważą 140gr. NMC 21700 5000mah to 70gr. Jako magazyn energii do domu to spoko ale do roweru?
dokładnie ,, life od magazynu ,, lit do roweru, no ale dobrze że każdy może mieć swój wybór
Nie tylko wagowo słabo to wygląda, wystarczy porównać przy jakim "C" są porównywane magiczne "cykle ładowań". Myślę że Samsung przy prądzie rozładowania 0.2 C również będzie miał "magiczne" 2000 cykli, a jeszcze jak się będzie ładować do 4 V i rozładowywać do 3 V to ho ho.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 07 lis 2023, 12:33
autor: zielony71
Po co to roztrząsać, skoro kolega kupił zupełnie inne ogniwa? Przykładowo a123 mają ponad 1000 cykli przy rozładowaniu prądem 10c. Skąd wiecie jakie są te, które kupił? A ile wytrzymają Samsungi 50e potraktowane prądem 50A na ogniwo?

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 07 lis 2023, 15:43
autor: Powolniak
No żesz ku...
Mnie tu ukrzyżujecie za wybór LFP.
BTW przy podobnych pojemnościach to ok 50% ciężej ? Czyli dla mnie plus ok. 2 kg, chyba nawet niecałe. Jak patrzę na wynik poniżej mocno niecałe:)
Zaraz Tkoko napisze że oszczędzam na wadze roweru a trwonie kg na ogniwach:

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 07 lis 2023, 15:48
autor: Powolniak
LFP 3,4 Ah. 48 szt x 85 gram daje 4,08 kg. 36 V 13,6 Ah.
Raczej żadna tragedia?

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 07 lis 2023, 17:21
autor: Tooropek
Hmm... 25Ah mógłbyś mieć w tej wadze (0,4kg+).
Tragedia to mało powiedziane i nie rozumiem jak można wybrać coś dwa razy słabszego od praktycznie najnowszych zdobyczy technologii.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 07 lis 2023, 18:29
autor: Przemek
A mówiłem Ci przez tel ... life sa fajne ale ,, jako magazyn,, 8-) ,, no cóż każdy ma jakiś plan ...
Ale my tu jesteśmy po to ... żebyś nie popełniał błędów ,, będziemy Ci doradzać aż się poddasz :D tu są Życzliwi ludzie co na (prądzie zęby zjedli) ... i ciągle są usłużni ,,

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 07 lis 2023, 20:09
autor: Atak_Snajpera
Powolniak pisze:
07 lis 2023, 15:43
No żesz ku...
Mnie tu ukrzyżujecie za wybór LFP.
BTW przy podobnych pojemnościach to ok 50% ciężej ? Czyli dla mnie plus ok. 2 kg, chyba nawet niecałe. Jak patrzę na wynik poniżej mocno niecałe:)
Zaraz Tkoko napisze że oszczędzam na wadze roweru a trwonie kg na ogniwach:
LFP 32700
3.2v * 6ah = 19.2Wh (nominalnie)
19.2Wh / 0.14kg = 137 Wh/kg

NMC 21700
3.7v * 5ah = 18.5Wh (nominalnie)
18.5Wh / 0.07kg = 264 Wh/kg

264 / 137 = 1.93
Jak żeś wyliczył te 50%?

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 07 lis 2023, 20:28
autor: Atak_Snajpera
A jak to wygląda to cenowo? Samsung 21700-50e jest do dostania za ~26zł. LFP 32700 widziałem wyłącznie na aliexpress za ~26zł z darmową wysyłką (~18zł przy 10sztukach)

https://pl.aliexpress.com/item/32986579 ... e076ed81d6

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 07 lis 2023, 21:08
autor: Powolniak
Atak_Snajpera pisze:
07 lis 2023, 20:09
Jak żeś wyliczył te 50%?
Jak to jak?
Zerknałem z grubsza gdzieś na parametry Li-ion, porównałem w pamięci i jak widzę się walnąłem :)

a cenowo- zapłaciłem 8 zeta za sztukę z depakietu z forum

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 08 lis 2023, 6:52
autor: Powolniak
Dobra, zrzucę ze trzy kilo z własnej masy i będę o ponad kilo sumarycznie do przodu.
A za pięć lat gdy bat. osłabnie a ja przytyję ponownie, bat. zeswapuję na lekkie ogniwa:)

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 08 lis 2023, 10:48
autor: zielony71
Obawiam się, że za 5 lat to jeszcze nie osłabnie, może za 10 :-D

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 08 lis 2023, 16:50
autor: Atak_Snajpera
Za dziesięć lat to pewnie będziesz ze 20kg starszy również ;)

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 09 lis 2023, 14:59
autor: Powolniak
rodzaj ogniwa- wrzucam na potrzebę pytania na czacie

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 09 lis 2023, 17:21
autor: Powolniak
Pakiety przygotowane do zgrzewania.
Jeszcze tylko sznurków od snopowiązałki brakuje w tym pomyśle.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 09 lis 2023, 17:36
autor: zielony71
Czyli nie będzie możliwości jazdy z tylko jednym pakietem?
Dodaj dodatkowe izolatory na plusy.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 09 lis 2023, 18:17
autor: Powolniak
Ano nie będzie,niestety
Teraz potrzebuje tylko jeden BMS i unikam problemów, spowodowanych przez mogące się pojawić pomiędzy nimi prądy wyrównawcze.
Jeśli 2 kg każdego pakietu wrzucam w miejsce zaznaczone strzałką, wydaje mi się to być stabilnym rozłożeniem.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 09 lis 2023, 18:33
autor: zielony71
Tak jak zaznaczyłeś się nie robi. Sam sobie zrobisz rozjazdy na własne życzenie. Nie mówiąc już o tym, że blaszka będzie się grzała.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 09 lis 2023, 20:39
autor: Powolniak
Ale jakie rozjazdy?
Proszę odpowiedz,b. dużo mi pomogłeś już

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 8:10
autor: zielony71
Zacznijmy od tego, że te ogniwa będą się trzymały na słowo honoru. Weź na próbę zgrzewkę wody mineralnej i upuść na ziemię z wysokości jednego metra. Gleba na rowerze przecież zawsze może się zdarzyć.
A co do rozjazdów to miałem na myśli to, że napięcie ogniw połączonych równolegle teoretycznie jest jednakowe.
Podobnie jak poziom wody w naczyniach połączonych. Ale kiedy zaczniesz pobierać wodę z jednego z naczyń to poziom wody w nim spadnie szybciej niż w tym drugim i dopiero po chwili się wyrówna.
Czyli ogniwo, które ma lepsze (krótsze) połączenia odda więcej energii, a później odbierze ją od sąsiadów. Tym samym robi dodatkowe cykle rozładowania/ładowania względem ogniw sąsiednich.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 8:32
autor: Powolniak
Że gleba się zdarza to mi akurat przypominać nie musisz- rzepka zrasta się już trzeci miesiąc i ciągle napier..la :D
Między ogniwa wpuszczę trochę kleju na gorąco, Obłożę też je pianką twardą ale taką o strukturze plastra miodu, zostawiając szczelinę wentylacyjną- jęsli ogniwa będą się grzały, wytnę dziurę i założę drobną siatkę ze spodu sakw - niech ruch powietrza konwekcyjny podratuje.

To co piszesz o ogniwach połączonych równolegle, jest dla mnie podstawowym problemem pakietów rowerowych- ale przecież wszyscy je tak je budują?
I chyba tylko ty stosujesz "pakiet idealny" czyli 1P w którym prądy wyrównawcze międzyogniwowe nie płyną...
Jeśli gdzieś popełniłem kardynalny błąd poprawcie zanim blaszki zostaną przygrzane:)

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 8:40
autor: Powolniak
Tylko proszę, bez zdania- kardynalnym błędem to jest wybór LiFePo4 do pojazdu lekkiego:)

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 8:55
autor: Powolniak
tracę już pewność czegokolwiek... ten mój rysunek jest poprawny?

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 8:57
autor: zielony71
https://ebike.nexun.pl/liion-jak-zbudowac-akumulator/
Zwróć uwagę na filmie ile on blachy "zmarnował" na połączenia ogniw ;-)

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 9:09
autor: Powolniak
Na tej stronie to akurat schematu nie ma:)
Oczywiście dołożę bezpieczniki na końcach pakietu a końcówki kabli BMS gdzieś przy ogniwach przepuszczę przez może dwa "włoski" z plecionki, zrobią za bezpiecznik-to podpowiedź Przemka.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 10:18
autor: zielony71
Dobra, tu masz prawie identyczny pakiet:

Jeden mankament, że gość nie dał izolatorów na plusach.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 10:22
autor: Powolniak
Też już dostrzegłem że blaszane kratki mają sens:)

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 10:31
autor: Powolniak
Ponawiam pytanie-jaki sens w izolatorach na plusach?
Plus jednego P idzie na minus innego P, wszędzie potencjał?

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 10:49
autor: Powolniak
BTW
Ja się martwię o chłodzenie ogniw a chłop z filmu ma to ewidentnie w d...e okładając pakiet folią

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 11:03
autor: tkoko
Powolniak pisze:
10 lis 2023, 10:31
Ponawiam pytanie-jaki sens w izolatorach na plusach?
Jak Ci zewrze plusa z obudową (minusem) ogniwa, będziesz miał odpowiedź.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 11:15
autor: zielony71
Wtedy będzie miał pożar, a nie odpowiedź :-D
Pomiędzy zgrzaną blaszką a obudową ogniwa (o innym napięciu) masz tylko 0,1 mm folii - koszulki.
Ona wytapia się w temperaturze niewiele ponad 150 stopni. I wtedy już nie masz nic.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 11:46
autor: tkoko
zielony71 pisze:
10 lis 2023, 11:15
Wtedy będzie miał pożar, a nie odpowiedź :-D
To jest właśnie odpowiedź, dlaczego warto dodatkowo zabezpieczyć obudowę (minusa). :D

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 11:46
autor: Powolniak
Ach..
Czyli w moim wyobrażeniu izolatory musiałyby mieć postać pierścieni nakładanych na zewnątrz plusa ,pod blaszki.
Ich funkcje pełnią pewnie typowe koszyki, których nie mam bo ogniwa większej średnicy.
Czyli poszukam jednak.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 11:50
autor: tkoko
Powolniak pisze:
10 lis 2023, 11:46
Czyli w moim wyobrażeniu izolatory musiałyby mieć postać pierścieni nakładanych na zewnątrz plusa ,pod blaszki.
Ich funkcje pełnią pewnie typowe koszyki, których nie mam bo ogniwa większej średnicy.
Koszyki też są topliwe, więc nie zabezpieczają przed zwarciem. Koszyki jedynie zwiększają odporność całej baterii przed przesuwaniem ogniw. Izolatory muszą/powinny być odporne na wysoką temperaturę.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 11:56
autor: Powolniak
Jakieś gotowe rozwiązanie podpowiecie?

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 12:15
autor: Powolniak
Wytnę z czegoś co kupię w sklepie elektronicznym. W sieci szybko dostępne tylko mniejsze wymiary

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 12:40
autor: tkoko
Powolniak pisze:
10 lis 2023, 12:15
Wytnę z czegoś co kupię w sklepie elektronicznym. W sieci szybko dostępne tylko mniejsze wymiary
Np. z preszpanu.
https://www.google.com/search?q=preszpa ... s-wiz-serp

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 12:44
autor: Powolniak
Zerknijcie proszę na zdjęcie, przecież moje ogniwa mają już fabryczne izolatory pod koszulką- czy ciągle należy stosować dodatkowe?

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 12:52
autor: tkoko
Powolniak pisze:
10 lis 2023, 12:44
Zerknijcie proszę na zdjęcie, przecież moje ogniwa mają już fabryczne izolatory pod koszulką- czy ciągle należy stosować dodatkowe?
Każde ogniwo z obudową tego typu ma/musi mieć to fabryczne zabezpieczenie. Tyle że to zabezpieczenie jest OK przy pojedynczym użytkowaniu ogniw. W zestawach gdzie prądy, a więc i temperatury bywają większe, dla pewniejszego zabezpieczenia stosuje się dodatkowe wkładki. Czy je zastosujesz czy nie zależy, jak zwykle, od Ciebie.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 10 lis 2023, 17:54
autor: Yasiu77
Poszukaj gotowych większych izolatorów z preszpanu jak na ogniwa 21700

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 11 lis 2023, 13:44
autor: Powolniak
Uff..izolatory znalezione.
Teraz gniazda bezpiecznika.
Gość od izolatorów ma je trochę słabe,14A
Max prąd sterownika to 17.
Może by jednak starczyły,nie będę cały czas ciągnął tych 17 A przecież?

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 11 lis 2023, 14:24
autor: Powolniak
mój kolejny błąd- 14AWG ma obciążalność ok 6A, czyli odpada

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 11 lis 2023, 14:28
autor: Tooropek
14awg 6A? Skąd to wyczytałeś? 😁
9163065600_1629377208.jpg

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 11 lis 2023, 14:58
autor: Powolniak
Z tabeli już jej szukam
Na samym dole z prawego kraja
Chociaż fakt przekrój gryzie się z obciążalnościa, nie wiedziałem czemu

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 11 lis 2023, 15:14
autor: ap0f1s
Bierz pod uwagę, że ty masz krótkie odcinki przy rowerze, gdzie takie kable wytrzymają więcej niż podanie w tabeli. W dodatku często nie ciągłego prądu. W tabelach nie raz są podane wartości do instalacji elektrycznych , gdzie masz długie polaczenia. Także 14awg to masz ok.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 13 lis 2023, 9:59
autor: Atak_Snajpera
Atak_Snajpera pisze:
04 lis 2023, 11:15
To jest jakiś mit że li-ion są jakieś mało żywotne. Do dziś jeżdżą Tesla model s z 2012 roku na jakiś panasonicach 18650. Pomimo przejechania 200-300tys km degradacja jest w okolicach 10-15%. Kluczem do sukcesu okazuje się dbanie o to aby akumulator pracował w optymalnym zakresie temperatury. Taki nissan leaf pierwszej generacji nie miał żadnego systemu aktywnego chłodzenia akumulatora i po znacznie mniejszym przebiegu ogniwa straciły nawet 50% swojej oryginalnej pojemności.
Żeby nie było że kity wam wciskałem. NMC dają radę!


Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 13 lis 2023, 12:15
autor: zielony71
Dużo zależy od tego jak się te ogniwa użytkuje. Tu gość wymienił baterię dwa razy w ciągu 8 lat:
https://moto.pl/MotoPL/7,170318,2798865 ... etrow.html

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 13 lis 2023, 12:26
autor: tkoko
zielony71 pisze:
13 lis 2023, 12:15
Dużo zależy od tego jak się te ogniwa użytkuje. Tu gość wymienił baterię dwa razy w ciągu 8 lat:
https://moto.pl/MotoPL/7,170318,2798865 ... etrow.html
A w ciągu czterech lat (do 680 tys km) wymienił silnik cztery razy. :D

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 13 lis 2023, 15:08
autor: Atak_Snajpera
Tak czy siak ~15% degradacji po ponad 300 tys. km to źle? A ludzie się przejmują wytrzymałością akumulatorów NMC w rowerach. Parodia.

Re: Ogniwa Li-Fe-Po4?

: 13 lis 2023, 20:04
autor: Powolniak
Atak_Snajpera pisze:
13 lis 2023, 15:08
Tak czy siak ~15% degradacji po ponad 300 tys. km to źle? A ludzie się przejmują wytrzymałością akumulatorów NMC w rowerach. Parodia.
Przejmują się. Zwłaszcza gdy budują pierwszy rower, bazując na używanych ogniwach. Na litość boską, ja plus rower to 100 kg i dwa kilo mniej(chociaż na tej wadze mi zależy) nie zmieni drastycznie bilansu energetycznego. Tak,może zmienię baterię na inną jeśli pojemność okaże się za mała dla moich potrzeb. Ale na tą chwilę czuję się bezpiecznie składając nietypową baterię na bezpieczniejszych ogniwach.