Strona 1 z 1

dzielona bateria 20s - jak podzielić i podłączyć

: 15 sty 2024, 13:17
autor: lukk
Kupiłem w tym roku chiński skuterek-chopper jeżdżący na baterii 16s. Fabrycznie ma to 2 osobne baterie (jedna pod siodłem, druga w podłodze), które mają oddzielne obudowy i konektory i do których idą osobne kable zasilające. Założenie Chińczyka jest takie, że zużywasz jedną baterię, odpinasz, podpinasz drugą. Oczywiście pierwsze co zrobiłem to wyrównałem je i podłączyłem równolegle, żeby zmniejszyć sagi. Jest ok, jeździ to jako tako, ale mam w planach przejście na 20s i teraz pytanie jak to ogarnąć w 2 osobnych bateriach.

Widzę przynajmniej 3 różne opcje:
1. analogicznie jak w oryginale, 2 osobne baterie 20s równolegle z osobnymi BMSami 20s,
2. Baterie z osobnymi BMSami np. 8s+12s (pod siodłem jest trochę mniej miejsca) o takiej samej ilości P, i podłączone szeregowo,
3. Jak wyżej, ale z baterii pod siodłem wyprowadzone kable zasilające plus odczepy z celi i podłączone to wszystko do jednego wspólnego BMSa 20s.

Baterie teraz są wyjmowane, ale w zasadzie nie ma takiej potrzeby, mogą być ładowane tylko na pojeździe jako całość. Dlatego w sumie odrzucam opcję nr 1, bo wszystko ok dopóki baterie są sprawne i zbalansowane, ale gdy jeden BMS odetnie szybciej to zaczną się problemy.
Skłaniam się do opcji nr 3, tylko troche mi się nie podoba wyprowadzanie z baterii niezabezpieczonych wyjść prądowych i odczepów...ale może wystarczy dać tam bezpieczniki? Jakich konektorów użyć wtedy do podłączenia odczepów?

Re: dzielona bateria 20s - jak podzielić i podłączyć

: 15 sty 2024, 13:50
autor: Tooropek
Bardzo proste... Dwie takie same baterie 20S spięte równolegle. Bmsy ze wspólnym portem i bluetooth. Spięte dwie identyczne baterie ładujesz bez problemu jedną ładowarką, nic nie musisz rozpinać, przepinać, konbinować.
Ja nie widzę innej możliwości. Żadne 12s + 8s to nie ma najmniejszego sensu z technicznego punktu widzenia.
Nawet jeżeli wejdą Ci tam tylko baterie np 20s5p na 21700 to już prawdopodobnie zwiększysz dwukrotnie ilość energii względem chińskich oryginalnych baterii.

Re: dzielona bateria 20s - jak podzielić i podłączyć

: 15 sty 2024, 15:34
autor: lukk
Tooropek pisze:
15 sty 2024, 13:50
Nawet jeżeli wejdą Ci tam tylko baterie np 20s5p na 21700 to już prawdopodobnie zwiększysz dwukrotnie ilość energii względem chińskich oryginalnych baterii.
Kupiłem jako używkę z niewielkim przebiegiem, z tymi chińskimi bateriami nie jest tak źle, zmierzona pojemność na poziomie 85-90% deklarowanej.
Ale - do podłogi wejdą na stojąco 21700 i wg szablonów, które przymierzałem to tylko tam zmieszczę 20s9p, a łącznie będę celował w 20s 14-15p.

Te baterie nie będą takie same - obecnie są (prawie), ale jestem w stanie dużo więcej upchać do podłogi, a pod siodło już nie bardzo. Zresztą wolę dać więcej ogniw w podłogę jeśli tylko będę w stanie, żeby trzymać środek ciężkości nisko.

Pomysł z podłączeniem równolegle średnio mi się podoba. Używam tego teraz w rowerze z dwoma bidonami, ale wszystko jest OK dopóki baterie działają prawidłowo. Ale jeżeli któraś bateria się rozbalansuje i BMS ją odetnie szybciej niż tą drugą, wtedy będzie się tworzyć różnica napięć i po włączeniu BMSa pojawi się duży prąd.

Re: dzielona bateria 20s - jak podzielić i podłączyć

: 15 sty 2024, 15:43
autor: Tooropek
Dziwne teorie masz do do różnicy napięć i wyłączeniu bmsa, ale ok.
Nie łączy się dwóch różnych baterii równolegle i tyle albo aż tyle.
Obie mają być identycznej pojemności i wydajności prądowej. Jak jedna ulegnie awarii to sama nie ożyje nagle i nie pojawi się żadna różnica napięć, poza tym bms ma zabezpieczenia nadprądowe i do takich konstrukcji nie używa się najtańszych bmsów tylko takich z bluetooth zazwyczaj na których bardzo łatwo ustawić progi nadprądowe czy zwarciowe. Potrafi to choćby każdy bms JBD albo JK z czego JK są raczej do magazynów energii a nie do skuterów.
Na samym starcie popełniasz ogromny błąd pisząc, że baterię będą inne. Samo to mija się już z moją praktyką i wiedzą, więc i prawdopodobnie nie jestem w stanie Cię przekonać do popełnienia akumulatora zgodnego ze sztuką i pewnymi zasadami.

Re: dzielona bateria 20s - jak podzielić i podłączyć

: 15 sty 2024, 15:45
autor: Dede
lukk pisze:
15 sty 2024, 13:17

Baterie teraz są wyjmowane, ale w zasadzie nie ma takiej potrzeby, mogą być ładowane tylko na pojeździe jako całość. Dlatego w sumie odrzucam opcję nr 1, bo wszystko ok dopóki baterie są sprawne i zbalansowane, ale gdy jeden BMS odetnie szybciej to zaczną się problemy.
Dokładnie jak jedna bateria będzie uszkodzona jakaś cela i BMS wyłączy i załączy ponownie i teraz pytanie co jeśli załączy prąd jak będzie różnica napięć akumulatorów to może źle skończyć.

Polecam dwa rozwiązania:

1. Podwójna bateria moduł wyważonego rozładowania
https://a.aliexpress.com/_EHpSsjL
Poduł uruchamia dwie baterię pod warunkiem że napięcia są takie same rozwiązanie jako dodatkowe zabezpieczenie.

2. Zastosować diody prostownicze dla jednego akumulatora i drugiego akumulator też zastosować diody prostownicze.
Jeśli są dwie diody prostownicze to dwa akumulatory są odseparowane i można podłączać akumulatory różnych napięciu.
Sterownik będzie pobierał prąd z akumulatora gdzie jest większe napięcie pierwszej kolejności jak dwa akumulatory się wyrównają to prąd będzie dzielony na dwa akumulatory.
Plusy tego że można dwa akumulatory wyciągać i ładować osobno lub jeździć na jednym a drugi ładować i podłączyć każdej chwili.

Minusy tego rozwiązania to sterowniku nie może być załączony regen bo prąd nie przyjmie akumulator z powodu diody separacyjnej i przez regen spalimy sterownik.

Drugim minusem to prąd sterownika nie może przekroczyć prądu dla jednego akumulatora bo jak będzie różnica napięć akumulatorów to prąd popłynie z jednego akumulatora do czasu aż napięcia się wyrównają żeby prąd był pobieranych z dwóch akumulatorów.

Re: dzielona bateria 20s - jak podzielić i podłączyć

: 15 sty 2024, 16:10
autor: lukk
Tooropek pisze:
15 sty 2024, 15:43
Nie łączy się dwóch różnych baterii równolegle i tyle albo aż tyle.
I dokładnie dlatego z góry odrzuciłem opcję z łączeniem równoległym :roll:
Pewnie, mogę zrobić 2 takie same...ale wtedy będę miał mniejszą pojemność, bo mocno mnie ograniczy pojemność puszki pod siodłem.

@Dede, zamiast diod prostowniczych można dać moduły diody idealnej, żeby nie było strat napięcia, są takie na ali do solarów. Ale - no własnie, regena już nie użyjesz, a nie chciałbym się tego pozbawiać :)

Re: dzielona bateria 20s - jak podzielić i podłączyć

: 15 sty 2024, 21:58
autor: Yasiu77
Raczej robiłbym 12s+8s z jednym bmsem. Czasami się tak robi ale u lukka trzeba ciągnąć długie, grube przewody. A jakie długie by musiało być połączenie między pakietami? Jaki prąd sterownika ?

Re: dzielona bateria 20s - jak podzielić i podłączyć

: 15 sty 2024, 23:55
autor: Dede
Dużo osób ma dzielony akumulator i podłączony pomiędzy sekcjami kablami z wtyczką. Ja u siebie mam 8S22P+8S22P+4S22P do jednego BMSa co daje szumie 20S22P

Jeśli u Ciebie wejdzie pakiet 8S i 12S to bym radził zastanowić odłączając do jednego BMSa i ładować ładowarką 20S

Ale u Ciebie dało by na pewno zrobić dwa akumulatory podłączyć do jednego BMSa tylko zastosować odpowiednie grubościami kabla pomiędzy pakietami żeby nie było spadku napięcia dużego.

Jedyna wada to akumulator nie będzie wyciągany ten zapasowy i należy wszystko podłączyć na stałe.

Re: dzielona bateria 20s - jak podzielić i podłączyć

: 19 sty 2024, 15:46
autor: borsuk
Dede pisze:
15 sty 2024, 23:55
Dużo osób ma dzielony akumulator i podłączony pomiędzy sekcjami kablami z wtyczką...
Jasne, działa to całkiem w porządku. Kiedyś powiększyłem tak baterię z 60V 16S20P do 72V 20S20P, oczywiscie na takich samych ogniwach. Nawet zrobiłem rysunek dla kompletnego laika, który miał z tego korzystać.
bateria72Vconnect_mini.jpg