Strona 1 z 1

Rodzaje BMS'ów

: 05 mar 2024, 16:46
autor: miki
Czym się w praktyce różnią BMS'y typu "Common" coś tam i te z rozdziałem linii? Widzę, że te pierwsze wykorzystują te same dwa przewody (+ i -) do zasilania silnika i do ładowania. Jakich BMS'ów zazwyczaj my używamy?

I drugi temat. Szukam BMS do ogniw LiFePo4 w konfiguracji 15S. Konstrukcje 16S są klasycznym rozwiązaniem, ale widuję czasem taki BMS 16$, który spokojnie można skonfigurować do 16, 15, 14,..., 10S. Czy wszystkie konstrukcje mają tą cechę, czy jest to kwestia konkretnego modelu?

Może ktoś zna jakiś sprawdzony BMS LiFePO4 pod 15S?

Re: Rodzaje BMS'ów

: 06 mar 2024, 0:24
autor: Dede
BMS z spólnym portem ładowania i wyładowania to mają tyle samo mosfetów i dla tego mogą być prądowo obciążony dwie strony.
Np. Rozładowanie 100A i ładowanie 100A

Jeśli mamy osobnym portem ładowania to ten port jest małym prądem dla tego że jest mniej mosfetów na ten port przewiduje producent.
Np. Rozładowanie 100A i ładowanie 10A max

Re: Rodzaje BMS'ów

: 06 mar 2024, 8:18
autor: tas
To ja jeszcze dodam, że większość BMS ze wspólnym portem ładowania i rozładowania najczęściej przy przeładowaniu akumulatora odcina oba kierunki czyli wejścia i wyjście co powoduje, że nie nadaje się do pojazdów z regeneracyjnym hamowaniem po prędzej czy później może spowodować spalenie się sterownika. Taki z rozdzielnym ładowaniem rozłączy ładowanie ale nie rozładowanie i pozwoli na korzystanie z hamowania regeneracyjnego.

Re: Rodzaje BMS'ów

: 06 mar 2024, 8:41
autor: zielony71
tas pisze:
06 mar 2024, 8:18
To ja jeszcze dodam, że większość BMS ze wspólnym portem ładowania i rozładowania najczęściej przy przeładowaniu akumulatora odcina oba kierunki czyli wejścia i wyjście co powoduje, że nie nadaje się do pojazdów z regeneracyjnym hamowaniem po prędzej czy później może spowodować spalenie się sterownika. Taki z rozdzielnym ładowaniem rozłączy ładowanie ale nie rozładowanie i pozwoli na korzystanie z hamowania regeneracyjnego.
Czyli co? Pozwoli na przeładowanie baterii? No bo skoro nie rozłączy rozładowania, a prąd z hamowania będzie wpływał przez port rozładowania? Czy jak to ma działać? Nie rozumiem?

Re: Rodzaje BMS'ów

: 06 mar 2024, 8:47
autor: tas
Nie możesz przeładować akumulatora hamowaniem regeneracyjnym, ale możesz poprzez odwrotność SAGu spowodowanym przyłożeniem 20A z hamowania regeneracyjnego podnieść napięcie na akumulatorze i BMS pomyśli, że aku jest przeładowany. A to wystarczy żeby zadziałało OVP, rozłączenie wyjścia na sterownik więc i obciążenia, sterownik jako przetwornica CC/CV po zaniku odbioru mocy przez aku wybija napięcie w kosmos, a potem już idzie lawina - przebija mosfety, pali wyświetlacze, robi zwarcie i aktywuje OCP w BMS, cała masa złych rzeczy :) A BMS z rozdzielnym portem zazwyczaj wyłączy tylko ładowarkę, ale na sterownik pozostawi włączony. Szpilka prądowa minie, prąd spadnie, napięcie spadnie poniżej OVP, ładowarkę odblokuje, nie ma problemu bo ciągłość obciążenia jest zachowana kosztem niskiego obsługiwanego prądu ładowania :)
Są wyjątki BMSów rozdzielnych, które mimo wszystko rozłączają zarówno ładowarkę jak i obciążenie (np nowe Deli czerwone BMSy)

Ciekawie jest to zrobione w programowalnych smart BMS gdzie większość jest symetryczna, ze wspólnym polem i aby one nie powodowały awarii to tam programowo można ustawiać ile sekund zezwala się na przekroczenie napięcia powyżej OVP na czas hamowania regeneracyjnego ale działa to mocno różnie :D

Re: Rodzaje BMS'ów

: 06 mar 2024, 9:27
autor: zielony71
Aha, teraz rozumiem, dzięki :-)

Re: Rodzaje BMS'ów

: 06 mar 2024, 10:41
autor: lukk
Taki jest mechanizm, z tym że to raczej przerwanie prądu przez indukcyjność silnika powoduje przepięcie i upalenie, a nie sterownik. Jak masz BMS separate port to on nie odetnie tego prądu przy overvoltage, bo po prostu nie ma jak - prąd przepłynie przez diody zwrotne tranzystorów BMSa.

Re: Rodzaje BMS'ów

: 06 mar 2024, 17:36
autor: Dede
Faktycznie problem regenu jest dla BMSa wspólnym portem ładowania.
Bo jeśli mamy na granicy wyłączenia ładowania bo ogniwa jeśli mają 4,19V a smart BMS jest ustawiony na 4,20V to przy regenie podskoczy napięcie ponad 4,20V i BMS odcina prąd dla bateri,
Jak BMS odcina prąd dla bateri to sterownik dalej działa na regenie i jest duży skok napięcia sterowniku bo brak odbioru obciążenia i palą się sterowniki i wyświetlacze.

Przy osobnym porcie sterownik nie będzie odcięty od ładowania bateri jeśli będzie chwilowo skoki prądu ponad normę ładowania bateri przez regen sterownika.
Krótko mówiąc BMS z osobnym portem to od strony sterownika nie ma kontroli ładowania akumulatora i nie wyłączy ładowania akumulatora nigdy.

Dla BMS smart że wspólnym portem ładowania należy uważać bo idzie z powodu złych parametrów ustawienia idzie szybko spalić sterownik przez regen chyba nie jedna osoba już się przekonała o tym.

Re: Rodzaje BMS'ów

: 06 mar 2024, 22:44
autor: miki
Czyli który rodzaj polecacie? A może wręcz macie jakiś sprawdzony, niezbyt drogi model? Jak czytam ile problemów potrafi przysporzyć regen, to tracę chęć na jego używanie (w przyszłości - instalacja przede mną w kolejnym rowerze).

Re: Rodzaje BMS'ów

: 06 mar 2024, 23:41
autor: Tooropek
Za jakiś czas wpadnie moja recenzja całkiem nowego ale już sprawdzonego produktu w bardzo dobrej cenie. Być może będę miał jakieś kody rabatowe w przyszłości... Czas pokaże.