Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: tkoko »

Kajman pisze:
07 gru 2020, 14:37
78% spadku pojemności to juz generalnie z górki, ...... Więc to że działa, to nie oznacza że jest w dobrej kondycji, obstawiam że pojemność i rezystancja są tam , gdzie producent ogniw przewidział koniec eksploatacji. .....
Przy drugiej, 1200km na sezon to bardzo mało, licząc 90km na ładowaniu to masz 13-14 cykli na rok :) po 7 latach to jest zaledwie 93 cykle, sorry,
Rozumiem Twój zachwyt, ale to nic nowego, że akumulatory o niewielkiej liczbie cykli żyją dłużej niż te o dużej. Do tego osoby z mocniejszymi konstrukcjami zaliczają często pełny cykl już po np. 40km przebiegu, co znowu podwaja liczbę do nie tak już małych 800 cykli.
...... Tobie się udało, ale jakby Ci jedna cela strzeliła w jednym z nich, to po całym dowodzie na temat słuszności takich działań. Szczęście również ma tu znaczenie ;)
1. producent przewidział zapewne 70% pojemności po trzech latach niezależnie od ilości cykli ładowania
2. zgadza się, tyle tylko ze producent przewidział taka pojemność już po trzech latach eksploatacji.
3. ciekawy sposób liczenia ilości cykli ładowania poprzez zasięg. Ile cykli ładowania ma ta bateria przy wjeżdżaniu na Szyndzielnię, ułatwię Ci liczenie 5 km podjazdu zerowy stan baterii :D
4. Co ma wspólnego słaba/mocna konstrukcja z cyklami ładowania. Usmażę tak samo na 250 watach mocy każdą baterię z której pobiorę 15A na ogniwo.
4. W przypadku testowanej baterii "B", może być że są to 93 cykle, w przypadku baterii zięcia "A" liczba PEŁNYCH cykli zapewne oscyluje lub przekroczyła 500 cykli.
5. jestem ostatnią osobą którą "jarają" parametry baterii czy silnika. Do momentu kiedy nie muszę zaglądać do nich, to do nich nie zaglądam. Pierwszy pomiar cel tych baterii był przeprowadzony w 2018 roku po wypadku, kiedy uszkodziły się koszulki i tym samym miałem dostęp do wtyczki BMS'a
6. jest takie przysłowie "jakby baba miała wąsy toby dziadkiem była", Jeżeli bateria jest zrobiona i użytkowana z rozsądkiem, dożyje ośmiu lat. Jak ją będziesz "grzał" do 100*C, to żadne 4V na ogniwo jej nie pomoże.
Wrzucam wskazania baterii bo zapomniałem wcześniej, żeby nie było że to "ściema".
Załączniki
20.jpg
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1288
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

1. Nie, z reguły czas nie jest okreśłony, ale praktyka pokazuje że liion przyspieszają z degradacją po 7 roku używania.
2. Nie, przewidział że to jest koniec życia akumulatora w parametrach jakie zakładał. Bez podania czasu. Cykle są głównym wyznacznikiem.
3. Podałeś 90km na pełnym ładowaniu, więc przyjąłem, że mówisz prawdę.
4. Mocna konstrukcja ma z reguły mniejsze zasięgi niż te słabe, więc szybciej przybywa cykli. Nawet bez przeciążania. Kwestia pojemnosci zasobnika po prostu. Mogę dać ci baterię z której będziesz ciągnął 15A z ogniwa a ona będzie miała to w ... ;)
4(drugie). Zapewne oscyliuje to znaczy, że nie notujesz tego ani nie robi tego ładowarka? To tylko estymacje w takim razie?
5. Nie chodzi o jaranie, chodzi o zwykłą kontrolę czy aku jest w porządku.
6. Na przykładzie 2 akumulatorów, z czego jeden ze znikomą liczbą cykli ustalać co warto a czego nie warto robić z akumulatorami to dopiero gdybanie. A założenie, że każda bateria bez znaczenia z jaką ilością cykli dożyje 8 lat to daleko idący optymizm. Poza tym poza dożyciem, to ma gwarantować pełną moc pojazdu i przynajmniej zbliżony zasięg. Ruszanie z górki bez napędu i unikanie podjazdów się nie liczy ;)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: tkoko »

Kajman pisze:
07 gru 2020, 15:44
........
6. Na przykładzie 2 akumulatorów, z czego jeden ze znikomą liczbą cykli ustalać co warto a czego nie warto robić z akumulatorami to dopiero gdybanie.........
Możesz opisać mi dokładnie czego dotyczy tabela którą zamieściłeś.
Nie znam angielskiego żeby przetłumaczyć tekst pod tabelką, ale z tego co widzę stoi "jak byk" 80% pojemności przy 25*C, po roku pełnego naładowania. Testowane baterie przechowywana były w takich warunkach (a nawet gorszych), i mają ~80% pojemności PO OŚMIU LATACH, a powinny mieć ZERO.
Ja nie gdybam, ja oba IDENTYCZNE akumulatory, które od początku znam i mam je przetestowane i opisane na forum, porównuję np z Twoją tabelą.
I proste pytanie Co zyskasz ładując baterię do 4.1V, by następnie "usmażyć" ją temperaturą, bo mocny rower potrzebuje prądu. Te 4.1V i 1000 cykli ładowania nie ma wówczas najmniejszego znaczenia.
Załączniki
li.JPG
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1288
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

"Szacowana pojemność użyteczna po magazynowaniu akumulatora przez rok. Wzrost temperatury przyspiesza trwałą utratę pojemności. W zależności od typu akumulatora, litowo jonowe również są wrażliwe na poziom naładowania." Nie trzymałeś ich pełnych przez 365 dni w temperaturze 40* czy więcej. Poza tym tracisz (pewnie w przybliżeniu) dany procent obecnej pojemności, więc nie będziesz miał 0 po ośmiu latach. Tu podano degradację po roku, bez dalszego ciągu. Dużo więcej masz w tym opracowaniu, do którego wrzucałem link wcześniej, bardzo dokładne badania z różnymi wariantami, po niemiecku i angielsku.
Nie odpowiedziałeś, jak liczysz cykle swoich akumulatorów? Jak wspomniałem, oceny stanu akumulatora że wjedzie na górkę lub nie to nie do końca wykładnia jego zużycia. Mówi coś, ale nie wszystko. Moim zdaniem po prostu miałeś mało cykli na tych akusach i tyle, dlatego sobie radzą. Do tego nie katujesz ich bez pomyślunku.
A teraz prosta odpowiedź, nie smażymy akumulatorów, dobieramy je tak, że pracują w zakresie bezpiecznych temperatur, skąd wniosek że je smażymy? Moje aku ma wydajność ciągłą ok. 400A, biorę z niego 45A, myślisz, że się męczy?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: tkoko »

Najpierw mała tabelka;
Zgodnie z Twoją tabelką, następuje ~15% spadek pojemności na każdy rok przechowywania w temperaturze 20*C, i pełnym naładowaniu. Mamy więc:
1 rok = 85%, dwa = 72%, trzy = 61%, pięć = 46%, osiem = 28%, 12 = 15%.
1. z notbooka, Do 2006 roku, praktycznie w większości na pełnej baterii gdyż używana była głównie na zasilaczu. Po 2008 roku naładowana do pełna, używana sporadycznie, jeżeli już to i tak głównie na zasilaczu. Przechowywana w pokoju więc temp powyżej 20*C. Wg tabeli powinna mieć ~15%.
2. bateria "B", używana głównie latem, w trzech rowerach przez żonę i mnie w "szybkich" wypadach na miasto czy przejażdżkach z wnukami. Relatywnie mało użytkowana. zimą podobnie jak bateria z notbooka przechowywana w pełni naładowana w temp powyżej 20*C. Wg tabeli powinna mieć~30%
3. bateria "A" eksploatowana dosyć "agresywnie" lecz bez zbędnego przeciążania. Na podjazdach/górach raczej tryb "Medium", na szosie głównie trym "High. Trasy 500 metrów od domu od 3 do 18% (wpis 25 paź 2019).

viewtopic.php?f=14&t=3873&hilit=Yoch+klon+Bafang

do zeszłego roku jeszcze pracowałem więc bateria używana była "na okrągło", i doładowywana na bieżąco, w miarę potrzeby, do pełna. Ta bateria "zimowała" razem z rowerem, więc zimą w okolicy zera, a latem "jak bozia dała". Wg tabeli powinna mieć ~30%, może trochę więcej.
Wszystkie trzy mają po ~80% przy "normalnej" eksploatacji. NIE TWIERDZĘ ŻE ładowanie do niższego napięcia nie ma sensu. Jeżeli ktoś faktycznie codziennie, lub częściej, ładuje faktycznie baterię "DO PEŁNA", a równocześnie nie przegrzewa baterii, to jest to jak najbardziej RACJONALNE. W każdym innym przypadku jest to "przerost formy nad treścią".
c64club
Forumowicz
Posty: 97
Rejestracja: 29 sie 2023, 22:34

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: c64club »

To dopiero odgrzeję, bo mi się "świąteczne zakupy" włączyły.
Możecie polecić sensowną ładowarkę "modelarską" która obsłuży 13S i 14S i będzie ładowała wyrównująco np na 3.95V albo 4.05/ogniwo? Oprócz rowerowych 13S mam też ogromniasty akumulator "walizkowy" 14S 3kWh do przyczepy kempingowej od kol. @Toroopek (wspaniały pomysł i dobre wykonanie, dzięki) i zamierzam sobie jeszcze sprawić kilka aku do kulturalnego (nierowerowego) używania jak najdłużej. Takie ładowanie do 85% albo 90% z wyrównaniem cel za każdym razem by się przydało. Z aku litowymi powyżej 2S mam pomijalnie małe doświadczenie praktyczne, duże baterie obsługiwałem tylko ołowiowe w lokomotywach górniczych :P

Pojawiła się w tym temacie ROBBE Power Peak E1 ale może coś innego? Albo jakiś dobry programowalny BMS do którego dałoby się podłączyć ładowaarkę ustawioną na zadane napięcie x ilość S i wyrównywałby już trochę niżej.
Nie mogłeś kupić fabrycznego zamiast rzeźbić? Nie mogłem.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2068
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Tooropek »

C64club
Balanser aktywny 14S 1A i zasilacz regulowany będzie najtańszym rozwiązaniem. Modelarskie ładowarki są drogie i robią to samo co taki setup za 4 stówki.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
c64club
Forumowicz
Posty: 97
Rejestracja: 29 sie 2023, 22:34

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: c64club »

Tak kombinowałem myśląc o tym programowalnym. Polecasz jakiś konkretny model? Szkoa mi otwarte drzwi wyważać.

Mój zasilacz labratoryjny jest do 50V więc wykombinowałem coś po taniości ale z rozsądkiem. Kupiłem przetwornice po 5 dych, zasilacze komputerowe nówki Chieftec po 15 zeta i po dodrukowaniu poszerzenia obudowy pod te przetwonice powstały ładowarki CC/CV bez dryfu, z APFC i innymi zabezpieczeniami. Polecam, zasilacz CHIEFTEC SFX-350BS-L. Ważne - wersja L bo ma odwrotnie zamontowane złącze zasilania niż wersja normalna. Nie pasuje do normalnego kompa i przez to kosztuje grosze.

Odczepy powyprowadzałem tak jak i tu ktoś zaproponował. Nieśmiertelne złącza D-sub. Zostały mi ze starych czasów porządne licencyjne polskie z toczonymi stykami ze złoconego mosiądzu, którym żeśmy w kopalnianych sprzętach sterowanie i zasilanie elektroniki podpinali.
Nie mogłeś kupić fabrycznego zamiast rzeźbić? Nie mogłem.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2068
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Tooropek »

Masz zasilacz do 50V więc wystarczy dodać w szereg zasilacz np od komputera 12V 10A i masz ładowanie do 60V z zachowaniem CC/CV nawet przy 4,1V a balanser 100bms polecam na Ali do 180zł można kupić wersję 1A 14S.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1288
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

c64club pisze:
16 gru 2023, 18:03
To dopiero odgrzeję, bo mi się "świąteczne zakupy" włączyły.
Możecie polecić sensowną ładowarkę "modelarską" która obsłuży 13S i 14S i będzie ładowała wyrównująco np na 3.95V albo 4.05/ogniwo? Oprócz rowerowych 13S mam też ogromniasty akumulator "walizkowy" 14S 3kWh do przyczepy kempingowej od kol. @Toroopek (wspaniały pomysł i dobre wykonanie, dzięki) i zamierzam sobie jeszcze sprawić kilka aku do kulturalnego (nierowerowego) używania jak najdłużej. Takie ładowanie do 85% albo 90% z wyrównaniem cel za każdym razem by się przydało. Z aku litowymi powyżej 2S mam pomijalnie małe doświadczenie praktyczne, duże baterie obsługiwałem tylko ołowiowe w lokomotywach górniczych :P

Pojawiła się w tym temacie ROBBE Power Peak E1 ale może coś innego? Albo jakiś dobry programowalny BMS do którego dałoby się podłączyć ładowaarkę ustawioną na zadane napięcie x ilość S i wyrównywałby już trochę niżej.
Z ładowarek:
Graupner Ultra Duo Plus 40, 45, Elprog Pulsar 3+, ISDT X16, Schulze Next Generation, UltraPower - UP2600 , SkyRC PC1500 i 2500,
heinrich12
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 04 sty 2024, 20:16
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: heinrich12 »

Mam hulajnogę ,,Navee N65 -500W 12,5Ah/48V", którą kupiłem późną jesienią 23r. Zastanawiam się czy mógłbym (latem na urlopie) ładować, naładować akumulator tej hulajnogi za pomocą akumulatora 12V/72Ah i przetwornicy ? ----- Akumulator ten (12V) jest podłączony pod panel fotowoltaiczny ok. do 100W. W całym zestawia wykorzystuję, podłączam również przetwornicę 12V/230V o mocy 200W, którą w porywach, chwilowo można obciążyć do 400W - (tak jest napisane w instrukcji obsługi). ------ Jak to widzicie ? Czy tym zestawem można naładować aku. hulajnogi ? Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1288
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

można, ale lepiej jak już masz prąd DC to użyć przetwornicy DC. Mniejsze straty.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: tkoko »

Aku hulajnogi 48 V x 12.5 Ah = 600 Wh
Aku samochodowe 12 V x 72 Ah = 860 Wh, plus moc paneli 150 - 250 Wh (3 godz ładowania)
Przy ładowarce 3 - 5 A, nie powinno być większego problemu, szczególnie w słoneczne dni.
heinrich12
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 04 sty 2024, 20:16
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: heinrich12 »

Dziękuję. Tak, na ładowarkach jak i na elektronice nie za bardzo się znam. Napisałeś aby (lepiej) użyć przetwornicy DC. Moja przetwornica ma następujące dane: HEXAGEN 200/400 przetwornica napięciowa 12V-230V Wejście 10,5-15,5VDC wyjście 220-230VAC. Czy ta przetwornica jest dobra, czy taką masz na myśli ? --- Ładowarkę do hulajnogi mam oryginalną z zasilaniem z gniazdka domowego 230V. Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1288
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

miałem na myśli przetwornicę step up od razu z 12v na 48v/54v, z pominięciem przetwornicy na 12/220v i ładowarki 220v/48v.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Dede »

Chodzi o to że masz 12V DC i zwiększasz do 230V AC żeby później znowu obniżyć do 48V DC.
Zwiększenie do 230V to straty energii i zmniejszenie z 230V do 48V też są to straty energii.

Najlepiej zastosować przetwornice step up z 12V dc do 48V DC i masz o wiele mniejsze straty energii.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: tkoko »

Tylko po co komplikować prostą sprawę. Przy 200 watach ładowania strata nawet 20% to 40 wat na godz, które panel 100 watowy przez 10 - 15 godz działania uzupełni. Tu istotna jest moc/prąd ładowarki, oraz moc/prąd przetwornicy 230 V, czy mają odpowiednią moc/prąd.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1288
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

20% na przetwornicy 12/220v i kolejne 20% na 220v/48v ;)
Awatar użytkownika
RadQ
Forumowicz
Posty: 138
Rejestracja: 01 paź 2020, 22:56
Lokalizacja: Miasto grzejników

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: RadQ »

Kajman pisze:
17 sty 2024, 10:14
20% na przetwornicy 12/220v i kolejne 20% na 220v/48v ;)
Dokładnie :!: Prawie połowa energii idzie w... las ;) Koszt niewielki i pełna regulacja więc można też potraktować ją jako szybką ładowarkę gdy zajdzie taka potrzeba. Pierwsza z brzegu jako przykład:

https://allegro.pl/oferta/przetwornica- ... 2878397777
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: tkoko »

Kajman pisze:
17 sty 2024, 10:14
20% na przetwornicy 12/220v i kolejne 20% na 220v/48v ;)
Przecież przetwornica DC 12/54 V również będzie miała zbliżoną stratę jak przetwornica 12/230 V. Straci tylko na ładowarce/przetwornicy 230/48 V.
Awatar użytkownika
RadQ
Forumowicz
Posty: 138
Rejestracja: 01 paź 2020, 22:56
Lokalizacja: Miasto grzejników

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: RadQ »

tkoko pisze:
17 sty 2024, 10:50
Straci tylko na ładowarce/przetwornicy 230/48 V.
Usiądź spokojnie, weź kilka głębokich oddechów i przemyśl ponownie to co napisałeś :lol: Po co w ogóle coś tracić dodatkowo, gdzie tu sens i logika :?: Straty powinno się raczej niwelować a nie dublować :mrgreen:
zielony71
Forumowicz
Posty: 1336
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: zielony71 »

Chodzi o to, że tamte przetwornice już ma i nic nie musi kupować. A oszczędności na stratach nie pokryją kosztu zakupu dodatkowej przetwornicy.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
RadQ
Forumowicz
Posty: 138
Rejestracja: 01 paź 2020, 22:56
Lokalizacja: Miasto grzejników

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: RadQ »

zielony71 pisze:
17 sty 2024, 11:26
A oszczędności na stratach nie pokryją kosztu zakupu dodatkowej przetwornicy.
O jakich my tu kosztach piszemy? Kliknąłeś chociaż w link? Sześciopak to są w obecnych czasach jakieś powalające koszta? Pomijając aspekt stworzenia sobie przy okazji małej mobilnej ładowarki wyposażając ją w dwa sensowne krokodyle pozwalające podłączyć ją do byle jakiego akumulatora 12V choćby u miłego "chłopa" na wsi w jego traktorze gdyby zaszła konieczność podładować się awaryjnie :mrgreen:
zielony71
Forumowicz
Posty: 1336
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: zielony71 »

No teraz kliknąłem. Fakt, że drogie to nie jest. Ale wygodne w używaniu też nie. Jak dasz obudowę to pogorszy się chłodzenie i będzie trudny dostęp do potencjometrów. Jakość tego ustrojstwa pewnie adekwatna do ceny. ;-)
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Dede »

tkoko pisze:
17 sty 2024, 9:04
Aku hulajnogi 48 V x 12.5 Ah = 600 Wh
Aku samochodowe 12 V x 72 Ah = 860 Wh, plus moc paneli 150 - 250 Wh (3 godz ładowania)
Przy ładowarce 3 - 5 A
Akumulator samochodowy kwasowy bedzie miał 72Ah tylko wtedy kiedy obciążony 20 godzinym prądem czyli małym prądem 3,6A 43W
Obciążenie większym prądem nowy akumulator będzie miał 70% pojemności a używany to 50% i mniej tego co producent pisze na etykiecie czyli zamiast 72Ah to będzie 36Ah praktycznie lub mniej
tkoko pisze:
17 sty 2024, 10:03
Tylko po co komplikować prostą sprawę. Przy 200 watach ładowania strata nawet 20% to 40 wat na godz, które panel 100 watowy przez 10 - 15 godz działania uzupełni. Tu istotna jest moc/prąd ładowarki, oraz moc/prąd przetwornicy 230 V, czy mają odpowiednią moc/prąd.
O panie 200W przy 48V to prąd 4,16A nie dużo dla napięcia 48V.
Licząc stratę ładowarki 48V to 20% idzie na stratę, drugie urządzenia jak przetwornica samochodowa też straty koło 20% to daje 40% straty mocy sumie na dwóch urządzeniach.
Więc dla akumulatora 12V będzie moc sumie 280W pobieranego co daje aż 23,3A stałego obciążenia akumulatora.

Przy obciążeniu 23,3A akumulatora to pojemność akumulatora będzie 50% z 72Ah będzie dostępne tylko koło 36Ah. To po 1,5 godziny akumulator samochodowy będzie wyładowany do zera.
W 1,5 godziny naładujemy akumulator hulajnogi 48V aż 6,24Ah akumulatora ma 12,5Ah to naładujemy tylko 50% akumulatora.

Należy doliczyć jeszcze panel słoneczny to uzyskamy może parę procent więcej naładowania ale przetwornica 12-230V szybko wyłączy prąd bo spadnie napięcie do 10,5V
Więc trochę kiepsko wychodzi takie ładowanie szybkie 200W

Najlepiej zastosować przetwornicę step up gdzie jest sprawność 95% takiej przetwornicy to tylko 5% straty a nie 40% jest duża ruznica, nie używać dużej mocy przetwornicy żeby mocno nie obciążać akumulatora samochodowego mniej obciążony akumulator samochodowy to większa pojemność dyspozycji, duży czas ładowania to lepiej wykorzystać prąd z panelu słonecznego niż rozładować szybko akumulator samochodowy do zera zaledwie 1,5 godziny.
Rozładowanie akumulatora samochodowego do zera jest złym pomysłem bo akumulator samochodowy nie lubi głębokiego rozładowania i pracy cyklicznej.

Według mojej opinii lepiej dołożyć i kupić przetwornice step up niż kupować na zimę nowy akumulator do samochodu bo takich głębokiego rozładowania to się nie nadaje akumulator samochodowy

Jeśli się uparłeś na przetwonice 12-230V i 230V-48 mimo straty mocy to jedyne wyjście to zmniejszyć moc takiego zestawu tak żeby nie obciążać zbyt mocno akumulator a więcej niech idzie z panelu słonecznego czyli 2A ładowarka na 48V daje prawie 100W do akumulatora 48V a z akumulatora 12V ciągnie 140W to daje 100W z panelu i 40W z akumulatora to akumulator samochowy przeżyje takie traktowanie i nie rozładuję do zera.
heinrich12
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 04 sty 2024, 20:16
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: heinrich12 »

Bardzo dziękuję za zaangażowanie. Może podam jeszcze dane techniczne ładowarki dedykowanej, dołożonej do hulajnogi przez producenta: MODEL:FY1505462000, IMPUT:100-240V~ 50/60Hz 2,5A OUTPUT:54,6V=2,0A --- (napisałem dużymi literami, dokładnie tak jak jest napisane na ładowarce). Przetwornicę, którą wcześniej opisałem, - podałem jej dane techniczne ( 12V=/230V~) mogę w sposób ciągły obciążyć sprzętem o mocy nie większej niż 200W. --- Moje pytanie: Jakiej mocy, jest moja ładowarka ? Dodam jeszcze, że podczas ładowania akumulatora hulajnogi (rozładowany prawie do zera ) czas ładowania wyniósł ok. 6 godzin. Pozdrawiam.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Dede »

Ładowarka do hulajnogi jest 2A więc koło ~100W
Przetwornica 12V na 230V będzie obciążona koło 120W a akumulator samochodowy obciążony będzie 140W czyli 11,6A
Licząc że masz panel słoneczny 100W i będzie pełny obciążony słoneczny dzień to z akumulatora obciążony będzie 40W czyli koło 3,3A tylko i to są bardzo dobre wyniki dla akumulatora samochodowego można ładować taki akumulator z hulajnogi.

Jeśli 2A jest ładowarka I ładuje 6 godzin to akumulator z hulajnogi ma fizycznie 12Ah~ więc można powiedzieć że ma te 12,5Ah.

Dobrze ze napisałeś jaki model ładowarki to wiadomo jak będzie obciążony taki zestaw bo jak byś miał 4A ładowarkę hulajnogi to byś zajechał akumulator samochodowy szybkim tempie a byś nie naładował do pełna akumulator hulajnogi.
heinrich12
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 04 sty 2024, 20:16
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: heinrich12 »

Z tego co napisałeś wnioskuję, że przy słonecznym dniu mogę sporadycznie podładować, naładować aku. hulajnogi bez większych ,,strat". No właśnie, a czy np. jak bym zużywał tylko do połowy energię z hulajnogi to czy czas ładowania skróci się o połowę, to znaczy z sześciu do trzech godzin ładowania ? Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2068
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Tooropek »

Przecież do ładowania akumulatora jakiekolwiek są specjalne przetwornice solarne, wystarczy panel podłączyć. Nie potrzeba dodatkowego akumulatora, dodatkowych ładowarek czy innych, tylko panel i przetwornica.

https://a.aliexpress.com/_Ev76Yp7
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
heinrich12
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 04 sty 2024, 20:16
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: heinrich12 »

Ciekawe rozwiązanie. Mój panel fotowoltaiczny znajduje się na dachu przyczepy, przewody przez dach wchodzą do przyczepy, podpięte są do regulatora napięcia, następnie ,,idą" od regulatora do akumulatora 12V. Przy założeniu, że kupiłem, posiadam tą przetwornicę solarową - to jak mam ją podłączyć ? Najprawdopodobniej powinienem to zrobić poprzez odłączenie, wypięcie przewodów solarowych z regulatora i połączenie ich z tą specjalną przetwornicą solarową - czy dobrze myślę ? Pozdrawiam.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Dede »

Problem ze nie chce inwestować 29zł do przetwornicy step up nie spominajac o droższych urządzeń.
Podejrzewam że solar jest wpodowany samochodzie oryginalne na dachu który ładuje akumulator samochodowy to nie wiem czy ktoś odważy na montaż dodatkowego urządzenia do panela omijając akumulator samochodowy.

Chyba że panel jest osobnym produktem kupiony i mobilny to można zastosować moduł step up który wcześniej było proponowane. Przy przetwornicy step up mniejszej mocy niż panel słoneczny to można podłączyć panel słoneczny od razu do hulajnogi bez instalacji samochodowej i to za jedynie 29zł moduł step up.

Połączenie to solar do modułu step up z modułu step up do akumulator hulajnogi
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2068
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Tooropek »

Plus i minus z panela się podłącza i tyle. Ja nie jestem tego producentem ani nie mam z tego pieniędzy więc patrz opis produktu, według logicznego myślenia sam sobie odpowiedziałeś na ostatnie dwa pytania.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Dede »

heinrich12 pisze:
17 sty 2024, 21:48
Ciekawe rozwiązanie. Mój panel fotowoltaiczny znajduje się na dachu przyczepy, przewody przez dach wchodzą do przyczepy, podpięte są do regulatora napięcia, następnie ,,idą" od regulatora do akumulatora 12V. Przy założeniu, że kupiłem, posiadam tą przetwornicę solarową - to jak mam ją podłączyć ? Najprawdopodobniej powinienem to zrobić poprzez odłączenie, wypięcie przewodów solarowych z regulatora i połączenie ich z tą specjalną przetwornicą solarową - czy dobrze myślę ? Pozdrawiam.
Sorry nie zauważyłem wcześniejszej wypowiedzi.
Są dwa rozwiązania:

1. wpinasz urządzenie step up od razu do panela który wcześniej zaproponowany moduł lub inny model step up i ładujesz od razu akumulator hulajnogi ale tylko jak słońce świeci.

2. Podłączając przetwornicę step up do akumulatora 12V i ładować hulajnogę niezależnie od mocy słońca.

Jak dla mnie to lepiej podłączyć do akumulatora 12V i ładować hulajnogę niezależnie jaka moc idzie z panelu słonecznego bo częściowo możemy pobrać z akumulatora 12V.

Więc wracamy do pomysłu który wcześniej był zaproponowany użyciem przetwornicy step up chyba że znaleźć inny model niż te które były proponowane bo na runku jest sporo modułów, najważniejsze żeby dało ustawić 54,6V ładowanie dla akumulatora hulajnogi.

Jaki masz akumulator kwasowy czy AGM albo akumulator na ogniwach lifepo4 do panelu solarnego?
heinrich12
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 04 sty 2024, 20:16
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: heinrich12 »

Akumulator jest nowy, kwasowo ołowiowy - 12V/74A/680A (wcześniej napisałem błędnie - 72A ). Przed kupnem hulajnogi prześledziłem dość sporo materiału poświęconego prawidłowemu użytkowaniu, eksploatowaniu tego typu sprzętów (hulajnogi, rowery). Generalnie to we wszystkich wypowiedziach jest zapewnienie, że sprzęt, sprzęty a konkretnie jego akumulatory są całkowicie bezpieczne pod warunkiem: 1)- Brak ingerencji w ogniwa,,, 2)- Stosujemy oryginalnej, dedykowanej ładowarki. ,,, Oglądałem również filmy (YT) palących się a nawet wybuchających akumulatorów i powiem szczerze, że nie chciałbym aby coś takiego miało mnie spotkać. Jak wcześniej napisałem nie znam się na elektronice i dlatego pytam aby nie narobić, nie stworzyć sobie i najbliższemu otoczeniu bałaganu (delikatnie mówiąc). ,,Dede" tak jak napisałeś, że ważne jest aby ustawić, dało się ustawić 54,6V na ładowarce do akumulatora hulajnogi. Taka wartość napięcia jest podana na tej dedykowanej. Pozdrawiam.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Dede »

Faktycznie nie ma co wymyślać jeśli zależy na brak ingerencji instalacji z powodu braku wiedzy.
Błąd obliczeń lub źle ustawienia dobranego urządzenia mogą więcej zaskoczyć niż pożytku jak proponowane wcześniej mocną 280W obciążać akumulator kwasowy.

Masz ładowarkę do hulajnogi o mocy 100W i można ładować na tym zestawie bez problemu bez ingerencji aktualnej instalacji.

Jak będziesz wymieniać akumulator kwasowy to lepiej kupić akumulator AGM do panelu słonecznego bo akumulator kwasowy nie lubi być używany do pracy cyklicznej i głębokiego wyładowania.
heinrich12
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 04 sty 2024, 20:16
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: heinrich12 »

To co napisałeś na pewno jest rozsądnym rozwiązaniem (niekoniecznie oszczędzającym energię elektryczną) ale jak dla mnie to najbardziej bezpiecznym, co nie oznacza, że jedynym w tym przypadku (przykładem są wcześniejsze wypowiedzi kolegów). Ale dla takiego użytkownika jak ja z niskim poziomem wiedzy elektronicznej chyba jest to odpowiednią, bezpieczną opcją. Pozdrawiam.
heinrich12
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 04 sty 2024, 20:16
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: heinrich12 »

Dede pisze:
18 sty 2024, 10:21


Jak będziesz wymieniać akumulator kwasowy to lepiej kupić akumulator AGM do panelu słonecznego bo akumulator kwasowy nie lubi być używany do pracy cyklicznej i głębokiego wyładowania.
Wczoraj przeglądałem oferty sprzedaży akumulatorów AGM - delikatnie mówiąc ceny są trochę wyższe w porównaniu do tradycyjnych kwasowo ołowiowych - ale ,,coś za coś". Pozdrawiam.
ODPOWIEDZ