Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3335
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Np. złacze typu SUB 25 lub 15 styków. Są do tego zamykane obudowy, wtyki hermetyczne itp.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 51
- Rejestracja: 17 cze 2018, 16:03
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Właśnie też kombinuję w tę stronę i niestety (trochę to duże) niczego lepszego od starego dobrego D-SUB nie wymyśliłem.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3335
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Sa jeszcze okragle gniazda wielostykowe, zakrecane, stosowane w sprzęcie wojskowym. Da sie je kupić nawet na bazarach z elektroniką lub sklepach.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 4925
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Mniejsze masz DVI - cyfrowe gniazdo do monitorów.
https://www.google.com/search?biw=1033& ... 5264971183
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3335
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Złącz wielopinowych jest na rynku (przemysłowym) duzo. Są nawet 100 pinowe.
A tu przykład okrągłego zakręcanego złącza 27 pin.
A tu przykład okrągłego zakręcanego złącza 27 pin.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 460
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Używałem gniazd i pinów od płytek drukowanych GOLDPIN ZŁOCONE raster 2,54mm -taśma przewodów lutowana do gniazda lub pinów i miejsca lutowania zalewane klejem epoksy. W moim przypadku klej distal zwykły - nie nadają się kleje z pyłem metalu -odpada np. popularny poxipol.
Klej izoluje miejsca lutowane i dodatkowo wzmacnia usztywnia złącze. Złącze wychodzi dość małe i mocne.
Jak wspomniał wyżej WojtekErnest jest sporo przydatnych złącz przemysłowych -sporo tego bywa na aledrogo wyprzedaż sprzętu powojskowego.
Warto, żeby złącze miało złocone styki i było zabezpieczone przed wodą.
Klej izoluje miejsca lutowane i dodatkowo wzmacnia usztywnia złącze. Złącze wychodzi dość małe i mocne.
Jak wspomniał wyżej WojtekErnest jest sporo przydatnych złącz przemysłowych -sporo tego bywa na aledrogo wyprzedaż sprzętu powojskowego.
Warto, żeby złącze miało złocone styki i było zabezpieczone przed wodą.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1264
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Ale tak między nami, co ma być z tą wodą, po pierwsze nie jeżdżę jak jest mokro bo nie lubię. po drugie, pakiety lipo używane w łódkach mam mokre non stop, czasem leży to mokre zapomniane w łódce, nic się nie dzieje, tak czy tak co jakiś czas daję kontakt spray żeby było lepsze przejście we wszystkich pakietach. Ale szczerze mówiąc, woda (nie słona) nie jest szczególnie groźna. Sterowniki zabezpieczam specalną powłokę MG Chenicals i w sumie moga pracować nawet pod wodą. Tak na wszelki wypadek to robię.
-
- Forumowicz
- Posty: 460
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
problem z wodą, że styki złącza wyrównującego śniedzieją -i balanser może źle/niedokładnie mierzyć... jeżdżę czasem i w deszcz... jak mnie złapie w czasie jazdy.
miałem kiedyś problem ze złączem wyrównującym -szczęśliwie ładowarka od razu piszczała/wyświetlała błąd kabli -rozłączyłem/połączyłem ze 3 x wtyczkę balansera i zaczęło działać.
miałem kiedyś problem ze złączem wyrównującym -szczęśliwie ładowarka od razu piszczała/wyświetlała błąd kabli -rozłączyłem/połączyłem ze 3 x wtyczkę balansera i zaczęło działać.
-
- Forumowicz
- Posty: 83
- Rejestracja: 26 lip 2018, 8:44
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
A ja polecam >KLIK<
Cały swój pakiet ostatnio tym zapsikałem, łącznie z BMSem. Schnie w 15 min i tworzy cieniutką powłokę na wszystkich stykach i blaszkach. W razie czego spokojnie sie przez to lutuje, bo warstwa poddaje się przy ok 150 stopniach. No i znacznie ogranicza ryzyko jakiegokolwiek zwarcia, już o warunkach atmosferycznych nie wspominając
Cały swój pakiet ostatnio tym zapsikałem, łącznie z BMSem. Schnie w 15 min i tworzy cieniutką powłokę na wszystkich stykach i blaszkach. W razie czego spokojnie sie przez to lutuje, bo warstwa poddaje się przy ok 150 stopniach. No i znacznie ogranicza ryzyko jakiegokolwiek zwarcia, już o warunkach atmosferycznych nie wspominając
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1264
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Kurde od słodkiej wody złacza balansera po kilku latach nie mają jakiegoś znaczącego nalotu nawet. Jazda zimą po solnace to inna sprawa, ale na to mi szkoda roweru. A na jazdę w deszczu siebie Ma padać, rower zamieniam na 4 koła
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 930
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Mam tak samo hehe. Elektryk czy nie elektryk, nigdy nie cierpiałem jeździć w deszczu i błocie - od taka natura a przy okazji służy elektryce
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 930
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Poruszałem ten temat wcześniej ale dopatrzyłem się jednej sprawy jeszcze.
Dla przypomnienia:
Dwa rowery, dwa bmsy, dwie ładowarki, dwie instalacje20s i dwie sytuacje ładowania.
Rower 1: ładowanie >> odcięcie ładowarki przez BMS po naładowaniu do 84,3V >> rano napięcie 83,7 V.
Rower 2: ładowanie >> odcięcie ładowarki przez BMS po naładowaniu do 84,3V >> i.....rano napięcie dalej 84,3 V
Po odpięciu ładowarki od roweru BMS dopiero zaczyna balansować i dopiero po kolejnych paru godzinach balansowania spada do 83,7V.
Cała noc bateria trzyma napięcie graniczne pakietu 84,3v i BMS nie balansuje.
Coś chyba nie powinno tak być ?
Dla przypomnienia:
Dwa rowery, dwa bmsy, dwie ładowarki, dwie instalacje20s i dwie sytuacje ładowania.
Rower 1: ładowanie >> odcięcie ładowarki przez BMS po naładowaniu do 84,3V >> rano napięcie 83,7 V.
Rower 2: ładowanie >> odcięcie ładowarki przez BMS po naładowaniu do 84,3V >> i.....rano napięcie dalej 84,3 V
Po odpięciu ładowarki od roweru BMS dopiero zaczyna balansować i dopiero po kolejnych paru godzinach balansowania spada do 83,7V.
Cała noc bateria trzyma napięcie graniczne pakietu 84,3v i BMS nie balansuje.
Coś chyba nie powinno tak być ?
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3335
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Rower 2: Prawdopodobnie pozorne odciecie BMS przy 84,3. Czyli lampka zielona ale impulsowo jest podawany mały prąd (np 100 mA) który balanser 'zbija'.
Dokąd nie odłączysz FIZYCZNIE ładowarki to balanser nie może fizycznie 'zbić' napięcia, bo jest stale lub impulsowo doładowywany.
Ale moze też byc tak że ten pakiet jest bardziej rozbalansowany, czyli nie ma przekroczenia prógów (min/max) na zadnym pakiecie ale jednak są mocniejsze (z mniejszym napieciem) wymagajace doładowania i słąbsze ( z większym napięciem) wymagajace obnizenia napięcia.
Jeśli włączysz watomierz/amperomierz między łądowarkę a pakiet to będziesz wiedział czy i jaki prąd płynie mimo ze dioda ładowarki swieci na zielono.
Ale zeby w 100 % być pewnym trzeba mierzyć on-line napięcia na kazdym z 20S.
Dokąd nie odłączysz FIZYCZNIE ładowarki to balanser nie może fizycznie 'zbić' napięcia, bo jest stale lub impulsowo doładowywany.
Ale moze też byc tak że ten pakiet jest bardziej rozbalansowany, czyli nie ma przekroczenia prógów (min/max) na zadnym pakiecie ale jednak są mocniejsze (z mniejszym napieciem) wymagajace doładowania i słąbsze ( z większym napięciem) wymagajace obnizenia napięcia.
Jeśli włączysz watomierz/amperomierz między łądowarkę a pakiet to będziesz wiedział czy i jaki prąd płynie mimo ze dioda ładowarki swieci na zielono.
Ale zeby w 100 % być pewnym trzeba mierzyć on-line napięcia na kazdym z 20S.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 930
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
...alllee zapomniałem dodać jeden bardzo istotny szczegół który wyklucza chyba BMS i baterię a zwala cała winę na ładowarkę bo :
Gdy zamieniłem ładowarki sytuacja była taka sama na rowerze nr 1.
Da się jakoś naprawić tą ładowarkę czy tak ma być i nie mam se tym głowy zawracać ?
Dodam że to ładowarka 3,5A, GeenTime ze znanego (i lubianego przeze mnie) sklepu
P.S- Niepokoi mnie trochę że pakiet jest tak mocno naładowany (4.25V na cele) przez całą noc i że może to wpływać jednak niekorzystnie na żywotność baterii.
Gdy zamieniłem ładowarki sytuacja była taka sama na rowerze nr 1.
Da się jakoś naprawić tą ładowarkę czy tak ma być i nie mam se tym głowy zawracać ?
Dodam że to ładowarka 3,5A, GeenTime ze znanego (i lubianego przeze mnie) sklepu
P.S- Niepokoi mnie trochę że pakiet jest tak mocno naładowany (4.25V na cele) przez całą noc i że może to wpływać jednak niekorzystnie na żywotność baterii.
- tas
- Administrator
- Posty: 2964
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Może po roku takiego ładowania coś byś tam zmierzył spadku pojemności
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Na ladowarce która wydaje się wadliwa jest ustawiony niższy próg prądu wyłączenia(spada prad np do 400mA i wyłącza lądowanie). W Twoim przypadku nigdy nie osiągnie tego progu bo jest za niski więc nigdy nie wyłączy. Dobrze by bylo podłączyć regulowanym obciążeniem i ustawic ten prad do właściwej wartości.
- tas
- Administrator
- Posty: 2964
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
jeśli kiedyś była przestawiana ładowarka to tam są potki w szeregu dzielnika i nie da się regulować jednego bez wpływu na drugi i ludzie sobie przestawiają je nie wiedząc, że się wszystkie progi wyłączenia ustawiają na losowe wartości
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3335
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Jeśli samodzielnie zmieniano ustawienia, (a tym bardziej) TYLKO NAPIECIA końcowego, to tym bardziej nie wiadomo, jak taka ładowarka dziala i wspoldziala z BMS-em.
W nich zmienia się i prąd max i nachylenie fazy cc/cv a tym i prąd końcowy.
Czyli bez pomiarow niewiele wiadomo i "gdybanie objawowe" może przyniesc więcej szkody.
Nawet regulacja na sztucznym obciazeniu, wymaga na wszelki wypadek pomiaru z pakietem prawie naladowanym, aby sie przekonać ze kpl jest poprawnie zestrojony.
Ps. Sprawdz chociaż jakie napięcia mają obie ladowarki bez obciążenia. Oczywisci jesli to sa takie same modele i nie ma tam przekaznika, ktory z opóźnieniem załącza po podpieciu pakietu.
W nich zmienia się i prąd max i nachylenie fazy cc/cv a tym i prąd końcowy.
Czyli bez pomiarow niewiele wiadomo i "gdybanie objawowe" może przyniesc więcej szkody.
Nawet regulacja na sztucznym obciazeniu, wymaga na wszelki wypadek pomiaru z pakietem prawie naladowanym, aby sie przekonać ze kpl jest poprawnie zestrojony.
Ps. Sprawdz chociaż jakie napięcia mają obie ladowarki bez obciążenia. Oczywisci jesli to sa takie same modele i nie ma tam przekaznika, ktory z opóźnieniem załącza po podpieciu pakietu.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 930
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Ja ładowarki nie ruszałem, bo się na tym nie znam. Taka przyszła ze sklepu i nikt nic nie odkręcał/regulował.
BMS w Falconie jest na 150A - 20S, w Carrerze na 60A - 20S (rowery z mojej stopki).
Ładowarka do Falcona to inna firma 10A (nie pamiętam teraz nazwy - brak wł/wył. na obudowie i ta ładuje dobrze),
a do Carrery standardowa GreenTim 20s / 3,5A.
Efekt ładowania GreeneTimem jest taki sam na dwóch rowerach tzn. balansowanie rozpoczyna się dopiero od momentu odłączenia ładowarki.
BMS w Falconie jest na 150A - 20S, w Carrerze na 60A - 20S (rowery z mojej stopki).
Ładowarka do Falcona to inna firma 10A (nie pamiętam teraz nazwy - brak wł/wył. na obudowie i ta ładuje dobrze),
a do Carrery standardowa GreenTim 20s / 3,5A.
Efekt ładowania GreeneTimem jest taki sam na dwóch rowerach tzn. balansowanie rozpoczyna się dopiero od momentu odłączenia ładowarki.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3335
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Napisałeś "P.S- Niepokoi mnie trochę że pakiet jest tak mocno naładowany (4.25V na cele) przez całą noc".
No to dobrze z nim nie jest..
W takim przypadku sprawdzić należy balansowanie segmentów 20S ale i ładowarkę jakie ma WTEDY napięcie i jaki płynie prąd.
No to dobrze z nim nie jest..
W takim przypadku sprawdzić należy balansowanie segmentów 20S ale i ładowarkę jakie ma WTEDY napięcie i jaki płynie prąd.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 157
- Rejestracja: 27 kwie 2018, 23:11
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Da radę w modelach ładowarek serii GT wyłączyć jakoś prąd podtrzymania przy zielonej diodzie po jej załączeniu w czasie ładowania?
-
- Forumowicz
- Posty: 157
- Rejestracja: 27 kwie 2018, 23:11
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Nie wiem gdzie Ty żyłeś Pod koniec lat 80tych "latałem" na ogniwach Nicd 1,2 Ah ładowanych na własnoręcznie zbudowanej ładowarce z wykorzystaniem żarówek samochodowych. Konstrukcja szybowca i wszystkich urządzeń poza aparaturą RC (cholernie droga japońska SANVA) wzięta z ksiązki wydanej w 1985 przez WKIŁ W.Jakubowskiego "Sekrety modeli z napędem elektrycznym. Pierwszą ładowarkę Nicd Graupnera z Delta pic kupiłem na poczatku lat 90tych była droga i trudnodostępną ale koledzy z Rzeszowa w ciągu kilku miesięcy skopiowali i nawet unowocześnili . Pamietam też że w połowie lat 90tych pojawiły się świetne aku Sanyo potem słynne wysokoprądowe Sanyo 2000 które dosłownie darły szybowiec pionowo w górę z mocnym napędem silnik szcztkowy z przekładnią. Potem miałem przerwę kilkanaście lat ale tamtych czasów i wspomnień z długich lotów elektrykiem mi nic nie odbierze. Technologia z której korzystamy teraz w rowerach to w zasadzie koniec lat 90tych i poczatek nowego tysiącelcia ,Akumulatory Lipol i silnik bezszczotkowe.itp. Tak że mamy inne wspomnienia i doświadczenia:-)smdrwf12300 pisze: ↑24 sie 2018, 21:14Wit .... zaintrygowales mnie tymi ładowarkami modelarskimi z 95 ( zakładam ze chodziło o 1995 ) . Tak spojrzałem na polke ze starymi rocznikami radioelektronika .... 1991/1 str. 12 Baterie litowe , 1995/5 str. 21 Baterie cynkowo - węglowe , 1997/2 str. 41 Pastylkowe baterie srebrowe . Troche mi to zajelo zeby przywolac w pamieci co w tedy bylo na rynku ... akumulatorki niklowo-kadmowe 150- 250mA ( hit jak ktos mial takowe w Walkmanie starczaly na 2 kasety 90 ) i pastylki okragle ( masowo produkowane do radiotelefonfow FM-315 ) .. w 1996 pojawily sie chyba pierwsze Centertele tez z bateriami niklowo-kadmowymi .Po mimo inensywnego wysilku umyslowego nie moge sobie przypomniec zebym widzial na wlasne oczy jakikolwiek model samolotu z napedem elektrycznym z tego okresu .... ładowarek tez jakos sobie nie moge przypomniec ... moze to przez to ze Z80 nie mial przetwornika A/C a pierwsze PIC16F80 byly dostepne w jakis kosmicznych cenach a zasilacze impulsowe były nowoscia i budowane z elementow dyskretnych .W samochodach i stateczkach wszyscy ladowali plaskie baterie 4.5V ... jedyne co mi przychodzi do głowy to Melexy ... no ale tam byly inne ladowarki .Cala ta dyskusja jest naprawde fajna i co raz bardziej mi przypomina znany program z " Zapraszamy do 3 " : O wyższości Świąt Wielkiej Nocy nad Świętami Bożego Narodzenia ) ....
ps Nasza komunistyczna Centra ta od baterii ...produkowała akumulatory NiCd od połowy lat 80tych. KRs -y 225mA, 500mA, i duże i ciężkie 3500mA
- glebor
- Forumowicz
- Posty: 410
- Rejestracja: 04 maja 2017, 18:45
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Witt odgrzebę kotpleta. Ładowarka ROBBE Power Peak E1 (Eternity) potrafi walić stały prąd rozładowania do aku na wejściu?
np. pakiet 14S prąd rozładowania 25A do podłączonego akumulatora w wejście?
Mój 4010 DUO, potrafi, i jak się ma pulsar 3 / 3+ do tych sprzętów?
Trójkę można wyrwać w pl za 2290zł, 3+ nie znalazłem nigdzie < 3,5tys kurcze wydać tyle hajsu na sprzęt do testowania ogniw
np. pakiet 14S prąd rozładowania 25A do podłączonego akumulatora w wejście?
Mój 4010 DUO, potrafi, i jak się ma pulsar 3 / 3+ do tych sprzętów?
Trójkę można wyrwać w pl za 2290zł, 3+ nie znalazłem nigdzie < 3,5tys kurcze wydać tyle hajsu na sprzęt do testowania ogniw
Wszystko, co potrzebne do budowy roweru kupisz w moim sklepie: https://mgvolt.pl
* Zestawy napędowe
* akumulatory
* zgrzewanie
* konwersje rowerów
Znajdziesz nas na FB grupa MG VOLT, YOUTUBE: https://www.youtube.com/mgvolt
TEL: 796782663
* Zestawy napędowe
* akumulatory
* zgrzewanie
* konwersje rowerów
Znajdziesz nas na FB grupa MG VOLT, YOUTUBE: https://www.youtube.com/mgvolt
TEL: 796782663
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1264
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
3+ najlepszy, zaraz po nim 3. Zjada to co wymieniłeś w przedbiegach. P3+ są na stanie w elprogu
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Panowie,
Powiedzcie proszę , bo nie śledzę obecnie światowych trendów i opinii , czy ładowanie na 90% ( nie do pełna ) oczywiście z zachowaniem pełnego balansowania i końcowych faz ładowania prądem wyrównawczym, może szkodzić akumulatorowi? Bo są zdania , że może, ale nie kapuje czemu?
Obecnie mam tak w swoim Naqurwiaczu 20s8p Sony vtc6 i wszystko się pięknie spisuje . Ładowarka ustawiona, bms też i jestem zadowolony. Czy może w badaniach naukowych coś się zmieniło ?
Powiedzcie proszę , bo nie śledzę obecnie światowych trendów i opinii , czy ładowanie na 90% ( nie do pełna ) oczywiście z zachowaniem pełnego balansowania i końcowych faz ładowania prądem wyrównawczym, może szkodzić akumulatorowi? Bo są zdania , że może, ale nie kapuje czemu?
Obecnie mam tak w swoim Naqurwiaczu 20s8p Sony vtc6 i wszystko się pięknie spisuje . Ładowarka ustawiona, bms też i jestem zadowolony. Czy może w badaniach naukowych coś się zmieniło ?
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1264
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Nie może uszkodzić, tylko wydłuża życie. Nie wiem kto takie głupoty opowiada.
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Nie uszkodzić , tylko szkodzić, że np. noty katalogowe są wyższe i powinno się pod te noty ładować.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1264
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Jak szkodzisz to znaczy że uszkadzasz. To są bzdury, jakich jeszcze nie słyszałem. Ogniwa ładowane do niższego napięcia będą żyły dłużej.
Noty podają też, że można używać ogniw w temperaturze do 60* albo i nawet 80*, a to zabija ogniwa w szybkim tempie.
Noty podają też, że można używać ogniw w temperaturze do 60* albo i nawet 80*, a to zabija ogniwa w szybkim tempie.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3335
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Jedyne logiczne wytlumaczenie szkodliwosci tego niższego ładowania, to fakt ze pakiet dysponuje mniejsza mocą a sterownik, a właściwie użytkownik który chce z takiego pakietu uzyskiwać jak najdłużej PELNA MOC, to skutkuje tym ze z uwagi na niższe napięcie, ciagnie wiecej prądu. Innego powodu nie widzę, chyba ze Ci 'doradcy' swą wiedze i doświadczenie czerpią x aku kwasowych, gdzie za niskie napięcie go zasiarcza, rosnie RW i generalnie szkodzi aku.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1264
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Ale co on z mocą zrobi jak większośc sterowników ma pobór ustawiony w fabryce i tyle. Więc więcej nie pociągnie żeby mieć lepiej. A jak będzie przeciążał ogniwa to już nie wina ładowania tylko użytkownika.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3335
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Do tego zmierzam ze osoby jezdzace na niedoladowanych,czesto rozladowanych ogniwach, po prostu częściej wymuszaja max prad, degradujac ogniwa. Stad u niektorych być może mylne pojecie obnizonej trwałości ogniw.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- tas
- Administrator
- Posty: 2964
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Dziwnie na to patrzycie, zupełnie jakby użytkowanie akumulatora to było coś oczywistego dla każdego a żywotność niezależna od niczego prócz napiecia ładowania.
A tak nie jest, to suma wiedzy, rozwiązań technicznych, ryzyk, zalet, wad, praktyk użytkowych, czasu spędzonego aby te rozwiązania wdrożyć, prądów, temperatur i dopiero jeden z czynników to to magiczne mistyczne ładowanie do 4.1V itd.
Przecież ładowanie do niestandardowych napięć wymaga niestandardowych rozwiązań oraz dociekliwszej wiedzy na ten temat.
A przez to, że ładując do nie standardowych napięć wprowadzamy dodatkowe ryzyka:
- określenia specjalnych zakresów napięć balansowania, ładowania, progów wyłączenia balansowania itd
- nietypowych zakresów pracy ładowarek, nastaw poszczególnych faz, regulacji i zgrania tego z progami napięć balanserów
- trudność w pozyskaniu wiedzy wymagającej eksperymentowania na własnym akumulatorze
- trudności w pozyskaniu nietypowego sprzętu potrzebnego do nietypowego ładowania
To wszystko w zamian za to, aby akumulator zamiast przeżyć pojazd 2x to przeżyje go 3x i to tylko wtedy kiedy spełni wszystkie wymogi i ustawi wszystko 100% prawidłowo rozumiejąc wszystkie poszczególne punkty powyższe.
I to ma się opłacać podejmowanie takiego ryzyka?
Według mnie ładowanie inaczej niż 4.2V to błąd i krok wstecz w odniesieniu do żywotności i bezawaryjności w rozumieniu ogólnym
A tak nie jest, to suma wiedzy, rozwiązań technicznych, ryzyk, zalet, wad, praktyk użytkowych, czasu spędzonego aby te rozwiązania wdrożyć, prądów, temperatur i dopiero jeden z czynników to to magiczne mistyczne ładowanie do 4.1V itd.
Przecież ładowanie do niestandardowych napięć wymaga niestandardowych rozwiązań oraz dociekliwszej wiedzy na ten temat.
A przez to, że ładując do nie standardowych napięć wprowadzamy dodatkowe ryzyka:
- określenia specjalnych zakresów napięć balansowania, ładowania, progów wyłączenia balansowania itd
- nietypowych zakresów pracy ładowarek, nastaw poszczególnych faz, regulacji i zgrania tego z progami napięć balanserów
- trudność w pozyskaniu wiedzy wymagającej eksperymentowania na własnym akumulatorze
- trudności w pozyskaniu nietypowego sprzętu potrzebnego do nietypowego ładowania
To wszystko w zamian za to, aby akumulator zamiast przeżyć pojazd 2x to przeżyje go 3x i to tylko wtedy kiedy spełni wszystkie wymogi i ustawi wszystko 100% prawidłowo rozumiejąc wszystkie poszczególne punkty powyższe.
I to ma się opłacać podejmowanie takiego ryzyka?
Według mnie ładowanie inaczej niż 4.2V to błąd i krok wstecz w odniesieniu do żywotności i bezawaryjności w rozumieniu ogólnym
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 4925
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Trudno żeby napięcie niższe od rekomendowanego przez producenta szkodziło aku. Tak jak napisał Tas, wszystko od wyprodukowania aku, jego zgrzania, przez sposób ładowania, do eksploatacji aku ma wpływ na jego stan. Sam właśnie teraz mam tego przykład. Zepsuła mi się ładowarka "14S". Aby utrzymać aku w rozsądnym stanie, konieczne były okresowe "ręczne" wyrównywania poszczególnych "P", mimo prawidłowych cykli CC/CV (przynajmniej wg pomiarów). Przyszła nowa ładowarka (żeby było weselej znacznie tańsza), i cud. Wyrównuje cele po kilku doładowaniach, bez konieczności ręcznej ingerencji w wyrównywanie.
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Ja wybrałem Drogę Środka Jin-Jang
Nie ładuję na 100%, ani 80%, tylko 90%
Tak samo Sabka 72200 eksploatował będę nie na 22s, ani 20s, tylko 90V i będzie dobrze - QS273 będzie ładnie nakarmiony
Nie ładuję na 100%, ani 80%, tylko 90%
Tak samo Sabka 72200 eksploatował będę nie na 22s, ani 20s, tylko 90V i będzie dobrze - QS273 będzie ładnie nakarmiony
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1264
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
-
- Forumowicz
- Posty: 2065
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Ja uważam ze ładowanie do 80% przedłuża żywotność akumulatora według badań na świecie ale nie każdy akumulator może byc naładowany do 80% czy nawet 90%tkoko pisze: ↑03 gru 2020, 16:03Trudno żeby napięcie niższe od rekomendowanego przez producenta szkodziło aku. Tak jak napisał Tas, wszystko od wyprodukowania aku, jego zgrzania, przez sposób ładowania, do eksploatacji aku ma wpływ na jego stan. Sam właśnie teraz mam tego przykład. Zepsuła mi się ładowarka "14S". Aby utrzymać aku w rozsądnym stanie, konieczne były okresowe "ręczne" wyrównywania poszczególnych "P", mimo prawidłowych cykli CC/CV (przynajmniej wg pomiarów). Przyszła nowa ładowarka (żeby było weselej znacznie tańsza), i cud. Wyrównuje cele po kilku doładowaniach, bez konieczności ręcznej ingerencji w wyrównywanie.
Jeśli mamy BMS co tylko balansuje ogniwa przy 4,2V a będziemy ładować do 80% lub 90% to będzie rozjazdy na celach bo nie zadziała balasowanie ogniw i zamiast przedłużyć żywotność to skrócimy.
Ładować akumulator do 80% lub 90% możemy tylko i wyłącznie jeśli mamy BMS smart zaprogramowany balasowanie odpowiednie napięcie. Ja u siebie mam smart BMS i balasowanie mam ustawiony od 3,8V zwyż na cele i jesli nawet ładowanie zrobię 90% czy nawet 80% to zawsze mam akumulator idealnie napięcia na celach i nie ma żadnych problemów rozjazdów na celach.
Jeśli nie mamy BMS smart tylko tradycyjny to zawsze ładować na 100% zeby było 4,2V na cele z powodu uruchomienia balasowanie ogniw.
-
- Forumowicz
- Posty: 555
- Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
- Lokalizacja: Kęty
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Rozumiem ładowanie do mniejszych napiec, jednak sam tego nie robie. Zbyt dużo komplikacji.
Takie pytanie do was ile lat macie aku w swoich rowerach. Załóżmy, że mamy aku z dobrych ogniw z odpowiednim prądem rozładowania.
Pewnie, że zależy jak użytkujemy ten aku. Jednak sam mam przykład na ogniwach Sanyo Ga depakiet. Posiadam pare aku 20s14p maja 5lat. Przejechane, gdzieś od 30 do 50 tys km. Używane na prądach max 80a. Po dość ciężkim terenie. Mieszkam blisko gór. Wszystkie mają równe napięcia. W jednym był problem zalania dolnej sekcji została wymieniona. Każdy z nich ma pojemność 3200wh. Chciałbym wymienić na większy aku tylko dlatego, że inny z którymi upalam mają większą pojemność niż ja. Przypuszczam, że jeszcze nie jeden sezon przeżyją. Więc, pytanie ile będziecie użytkowali taki aku. Po tylu latach będziecie mieli już inny sprzęt lub większy aku. Dlatego nie widzę sensu w zabawę w mniejsza napięcia. Tylko, że w moim przypadku te napięcia 4,20 są tylko na chwilę, zaraz po naładowaniu rower jest użytkowany. Jeżeli ma stać dłużej co się nie zdarza zbyt często, zostawiam go z mniejszym votarzem. Wole wykorzystać to większą pojemność częściej niż odłożyć ją na półkę i z niej nie korzystać. De facto po prostu wozicie kg większego aku, a macie w rzeczywistości mniejszy.
Posiadam nawet pakiet lipo 16s2p turnigy z takim starym bms z nexuna, który już nie używam, gdyż rower się rozleciał. Ma gdzieś 800cykli i dalej jest w porządku. Taki mam plan aby go naładować do pełna i zrobić kontrolowany pożar dla pokazu, jednak przypuszczam, że palił się będzie pięknie, aż strach.
Takie pytanie do was ile lat macie aku w swoich rowerach. Załóżmy, że mamy aku z dobrych ogniw z odpowiednim prądem rozładowania.
Pewnie, że zależy jak użytkujemy ten aku. Jednak sam mam przykład na ogniwach Sanyo Ga depakiet. Posiadam pare aku 20s14p maja 5lat. Przejechane, gdzieś od 30 do 50 tys km. Używane na prądach max 80a. Po dość ciężkim terenie. Mieszkam blisko gór. Wszystkie mają równe napięcia. W jednym był problem zalania dolnej sekcji została wymieniona. Każdy z nich ma pojemność 3200wh. Chciałbym wymienić na większy aku tylko dlatego, że inny z którymi upalam mają większą pojemność niż ja. Przypuszczam, że jeszcze nie jeden sezon przeżyją. Więc, pytanie ile będziecie użytkowali taki aku. Po tylu latach będziecie mieli już inny sprzęt lub większy aku. Dlatego nie widzę sensu w zabawę w mniejsza napięcia. Tylko, że w moim przypadku te napięcia 4,20 są tylko na chwilę, zaraz po naładowaniu rower jest użytkowany. Jeżeli ma stać dłużej co się nie zdarza zbyt często, zostawiam go z mniejszym votarzem. Wole wykorzystać to większą pojemność częściej niż odłożyć ją na półkę i z niej nie korzystać. De facto po prostu wozicie kg większego aku, a macie w rzeczywistości mniejszy.
Posiadam nawet pakiet lipo 16s2p turnigy z takim starym bms z nexuna, który już nie używam, gdyż rower się rozleciał. Ma gdzieś 800cykli i dalej jest w porządku. Taki mam plan aby go naładować do pełna i zrobić kontrolowany pożar dla pokazu, jednak przypuszczam, że palił się będzie pięknie, aż strach.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1264
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
to jest minimalna różnica w wadze warta max flaszkę A kto wie, może Ci żyje tak dobrze bo właśnie nie zostawiasz na full, zwłaszcza latem w gorących pomieszczeniach. Bo wtedy degradacja jest paskudna. A u mnie fakt, co rok to prorok i nowe aku i ebike A z ładowarką z balanserem nie mam problemu z ładowaniem do dowolnego poziomu naładowania
-
- Forumowicz
- Posty: 4925
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
I jak te tabele mają się tak naprawdę do realiów
Dwie takie same nowe fabrycznie baterie, użytkowane zupełnie odmiennie, czyli jedna użytkowana prawie codziennie, ładowana w miarę potrzeby kilka razy w tygodniu, druga naładowana do pełna stoi czasem i po kilka miesięcy nieużywana, tak w lecie jak i zimie. Pojemność po sześciu latach porównywalna przy tych samych parametrach pomiaru
viewtopic.php?f=19&t=599&p=9143&hilit=s ... gniw#p9143
Dwie takie same nowe fabrycznie baterie, użytkowane zupełnie odmiennie, czyli jedna użytkowana prawie codziennie, ładowana w miarę potrzeby kilka razy w tygodniu, druga naładowana do pełna stoi czasem i po kilka miesięcy nieużywana, tak w lecie jak i zimie. Pojemność po sześciu latach porównywalna przy tych samych parametrach pomiaru
viewtopic.php?f=19&t=599&p=9143&hilit=s ... gniw#p9143
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1264
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
tu trochę głębsza analiza problemu : https://mediatum.ub.tum.de/doc/1355829/file.pdf
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Smartfona tak samo nie ładuję na fulla tylko na 80-90%
@Kajman,
Nie kapuje tej tabelki
Czyli litowo - jonowe lubią 0 stopni ? bez sensu . 25C dla nich to raj przecież , a przy 30C jeszcze lepiej oddają energię , zaś przy chołodzie robi się sag ...
@Kajman,
Nie kapuje tej tabelki
Czyli litowo - jonowe lubią 0 stopni ? bez sensu . 25C dla nich to raj przecież , a przy 30C jeszcze lepiej oddają energię , zaś przy chołodzie robi się sag ...
- verre
- Forumowicz
- Posty: 767
- Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
- Lokalizacja: Śląskie
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
z tym smartfonem Heniu to jest kompletnie bez sensu, ładuj normalnie, do pełna
😁😁😁😁😁...😁😁😁
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1264
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Verre nie bez sensu, tylko w laptopach to jest od wielu lat, a w najnowszych telefonach też już. U mnie telefon łąduje się do 80%, a potem dopiero któkko przed tym jak się budzę dopiero doładowuje do 100% żeby nie leżał na full całą noc.
Henio, litowe lubią być przechowywane w niskich dodatnich temperaturach, spowalnia to znacząco ich starzenie się/degradację. Uzywanie już za to powyżej +10* i poniżej 45-50* lubią.
Henio, litowe lubią być przechowywane w niskich dodatnich temperaturach, spowalnia to znacząco ich starzenie się/degradację. Uzywanie już za to powyżej +10* i poniżej 45-50* lubią.
- verre
- Forumowicz
- Posty: 767
- Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
- Lokalizacja: Śląskie
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
jednak myślę, że bardziej chodzi o nie pozostawianie pod ładowarką na dłużej, np na całą noc a nie o naładowanie do pełna. Coś tam się pisze w internetach o nagrzewaniu a nie o starym efekcie pamięci. Ja tam ładuję do pełna, inaczej po co mi duża bateria? chodzi mi o baterie w telefonie. Swoje telefony zawsze ładowałem do pełna i nie znam nikogo oprócz Was dwóch, którzy robią inaczej
😁😁😁😁😁...😁😁😁
-
- Forumowicz
- Posty: 2065
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Faktycznie zostawienie telefonu ładowaniu dużej szkodzi bateri.
Miałem historię z babcią kutra dostała smartfona i wpadła na pomysł żeby zostawić telefon cały czas ładowaniu bo był wykostywany tylko na video rozmowy domu.
Po przeszło miesiącu bateria spuchła i tylna klapka odpadła ze nie wybuchła ani nie zapaliła bateria az dziwne miała duże szczęście.
Miałem historię z babcią kutra dostała smartfona i wpadła na pomysł żeby zostawić telefon cały czas ładowaniu bo był wykostywany tylko na video rozmowy domu.
Po przeszło miesiącu bateria spuchła i tylna klapka odpadła ze nie wybuchła ani nie zapaliła bateria az dziwne miała duże szczęście.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1264
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
No ni, chodzi o życie baterii. Z resztą w ultrabooku którego kupiłem w 2013r jest też ten program ładowania do 80% i jego aku po 7 latach ma wciąż 84% pojemności, więc działa. Z resztą w nowych asusach jest to samo, a nawet więcej, bo można wybrać 85% i ekstremalne oszczędzanie baterii i ładowanie do 60%.verre pisze: ↑04 gru 2020, 4:58jednak myślę, że bardziej chodzi o nie pozostawianie pod ładowarką na dłużej, np na całą noc a nie o naładowanie do pełna. Coś tam się pisze w internetach o nagrzewaniu a nie o starym efekcie pamięci. Ja tam ładuję do pełna, inaczej po co mi duża bateria? chodzi mi o baterie w telefonie. Swoje telefony zawsze ładowałem do pełna i nie znam nikogo oprócz Was dwóch, którzy robią inaczej
A w telefonie wyraźnie napisali po co to jest:
-
- Forumowicz
- Posty: 4925
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Mówisz ze Twój ultrabook z 2003 r ma 84 % pojemności i działa bo był odpowiednio ładowany. To co powiesz na mój najtańszy z możliwych w 2008r netbooków, który ma 98% pojemności, działa mimo ze nie ma żadnych "patentów", a ostatni raz był używany/ładowany (do pełna) na wiosnę, cud.
- Goliath
- Forumowicz
- Posty: 1317
- Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
- Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
@tkoko - mylisz wskazania... Twoje 98% tyczy się stopnia naładowania akumulatora a nie jego faktyczną kondycję, którą można wyświetlić programami do wyciągania informacji o baterii.tkoko pisze: ↑04 gru 2020, 11:42Mówisz ze Twój ultrabook z 2003 r ma 84 % pojemności i działa bo był odpowiednio ładowany. To co powiesz na mój najtańszy z możliwych w 2008r netbooków, który ma 98% pojemności, działa mimo ze nie ma żadnych "patentów", a ostatni raz był używany/ładowany (do pełna) na wiosnę, cud.
Kondycja wyrażana jest w procentach realnej zmierzonej przez laptop pojemności ogniw w stosunku do deklarowanej pojemności przez producenta.
Proponuję samemu sprawdzić.
https://maxforpower.pl/pl/n/Jak-wygener ... dows-10/28
Mi po wygenerowaniu raportu wyszła taka informacja :
"Bateria:Informacje o baterii
Identyfikator baterii 1308PanasonicDELL J825J8
Producent Panasonic
Numer seryjny 1308
Skład chemiczny LION
Długoterminowe 1
Pojemność nominalna 56610
Ostatnie pełne ładowanie 38262"
Czyli wyszło mi że zostało ok. 67% "pojemności" akumulatora.
Nazwa komputera DELL630
Godzina skanowania 2020-12-04T12:51:22Z
Czas skanowania 60 sek.
Producent systemu Dell Inc.
Nazwa produktu systemu Latitude D630
Data systemu BIOS 01/30/2008
Wersja systemu BIOS A07
-
- Forumowicz
- Posty: 4925
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
A widzisz aktualne DWIE GODZINY pracy netbooka z włączonym WLAN na tej baterii, którego pierwotny fabryczny czas pracy to 2 godz 14 min w tych samych warunkach. Co jeszcze potrzebujesz do oceny pojemności, to po pierwsze. A po drugie to nie chodzi o to czy ten aku ma faktycznie 98% pojemności czy np. "zaledwie" 70% pojemności. Chodzi o to że ten 12 letni laptop w ogóle ma DWIE GODZINY pracy na tej bateri (trzy paluszki 2.1Ah). Chodzi o to,że bez żadnych zabiegów konserwacyjnych przez 12 lat, wyjęty z szafki w pokoju (temp min 20*C), naładowany od zerowej pojemności nadal działa mimo że nie ma żadnych programów "konserwujących", a wedle tabeli prezentowanej wcześniej, w tych warunkach eksploatacji nie powinien w ogóle działać.
- verre
- Forumowicz
- Posty: 767
- Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
- Lokalizacja: Śląskie
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
no chwila, moment, jakiej "pracy" tkoko? rozróżnijmy panowie :"pracę" komputera, pisanie w wordpadzie, bez wifi, bez BT, bez oglądania filmów na pełnej jasności?!!! no wiecie, moja Nokia 3210 też wstała po 20 latach ale tylko po to żeby zaraz zgasnąć
że nie wspomnę o jakimkolwiek programie do grafiki
że nie wspomnę o jakimkolwiek programie do grafiki
😁😁😁😁😁...😁😁😁