Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: WojtekErnest »

wit pisze:
06 sie 2018, 9:18
Paweł -niestety przy następnym cyklu niedoładowane cele się nie doładują. Przeciwne -jeśli pakiet się rozjeżdża a BMS nie daje rady wyrównać przy KAŻDYM cyklu -to za każdym ładowaniem jest tylko gorzej.

Niestety spora część (większość ?) bms co do jakości i precyzji pozostawia wiele do życzenia.
Niestety potwierdzam.... Lepier ręcznie wyrownac segmenty, i wtedy obserwowac dzialanie BMS i pakietu.
Nie oszukujmy sie BMS nie naprawia pakietu, ale sztucznie maskuje roznice w trakcie balansowania. Przy zbyt duzych roznicach w pakiecie, gdy segmenty wyraznie odstaja od siebie ( ja to okreslam różnica napięć naladowanego pakietu +/- > 50 mV) trzeba naprawc ten segment a nie przeciagac eksploatacje wadliwego pakietu.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Paweł
Forumowicz
Posty: 224
Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
Lokalizacja: Łódź

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Paweł »

Nie no oczywiście, to jest tylko do lekkich rozjazdów. Jesli sa tak duże, ze nie daje rady to pakiet kwalifikuje sie do naprawy lub wymiany.
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: EV-Maniak »

Nie wiem czy dobrze rozumiem, więc wolę się zapytać:

Czy jak kupię o taką ładowarkę:
https://nexun.pl/shop/ladowarki/257-200 ... ia-20s_84v
i poproszę Tasa by mi ją ustawił na 82V a nie 84, to dla mojego aku 20S/8P będzie dobrze? Wyjdzie 4,1 V na ogniwo. Raczej przemawia do mnie by ciut mniej ładować i nie rozładowywać do końca. Da się tak ustawić tą ładowarkę?
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: WojtekErnest »

A masz BMS-a który balansuje PONIZEJ 4,1 v na ogniwo ?
Ladowarka musi być dostosowana do BMS-a. Inaczej to nie ma sensu.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: EV-Maniak »

BMS mam 20S z xiaoxiang, nie wiem czy on balansuje poniżej 4,1V, i czy można go tak ustawić przez PC. Może ktoś wie?
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: wit »

Pakiet/bateria nawet mało używany często po kilkunastu cyklach któreś sekcje mają o kilka do 10% mniejsza pojemność. W zasadzie pakiet jest w pełni sprawny -o ile przy każdym ładowaniu jest prawidłowo zbalansowany będzie jeszcze długo służył i nic nie trzeba remontować.

Ale jeśli wykorzystujemy pełną pojemność -jeździmy aż BMS lub sterownik odetnie -to cele/sekcje się rozjeżdżają.
Jeśli BMS nie jest w stanie PRZY KAŻDYM ładowaniu wyrównać cel/sekcji -to z każdym cyklem jest tylko gorzej -i błyskawicznie jest całkiem źle.

A naprawa fabrycznie zgrzanej baterii -to zazwyczaj spory kłopot -żeby wymienić jedną celę/sekcję trzeba rozebrać całą baterię... porozrywać blaszki -rozpakietować -pomierzyć każdą sekcję -a potem ponownie zgrzać -koszt wielogodzinnej robocizny przewyższa wartość ogniw...

Zabawy z naprawą baterii można robić jeśli jest dobry dostęp a baterię można rozbierać sekcjami.

Często wystarczy porządny balanser zamiast słabego bms. Wyrównywanie niezależnie od ładowania bateri i/lub wyrównywanie prądem kilkuset mA lub kilku A zamiast prądem 50mA pozwala eksploatować baterie aż rzeczywiste padnie a nie do pierwszego rozjazdu... i unika się napraw tego co jeszcze sprawne...

Albo trzeba szukać naprawdę sprawdzonych dobrych bms.
Awatar użytkownika
exmotech
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: exmotech »

A te druciki idące od BMSa to ile mA wytrzymają? Może faktycznie podpinać co jakiś czas do zewnętrznej ładowarki (chyba Tas ma o tym filmik) i ładować każdą sekcję z osobna. Jeśli cała bateria będzie miała około 95% to ładowanie każdej sekcji potrwa minuty a nie godziny. Jedne cele będą miały 99% inne 90% ale chyba raz na kilkanaście ładowań warto by było zrobić takie prawdziwe wyrównanie.
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: wit »

Fabryczne druciki serwisowe około 0,3 A niektóre około 0,5A wytrzymują -to i tak kilka x więcej niż daje bms.
Niestety jak pisano na forum, odpinanie i podpinanie bms często uszkadza bms. Trzeba by mieć wyprowadzone DODATKOWE złącza specjalnie do wyrównywania.
Jednak "co jakiś czas" nic nie zmienia -potrzeba wyrównywać przy każdym ładowaniu.

Co jakiś czas to można jeśli wszystkie cele są idealne i się nie rozjeżdżają....
Paweł
Forumowicz
Posty: 224
Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
Lokalizacja: Łódź

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Paweł »

E tam, normalnie do 2A mozna puścić przewodami od bmsa.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: WojtekErnest »

Paweł pisze:
06 sie 2018, 20:25
E tam, normalnie do 2A mozna puścić przewodami od bmsa.
To nie sa kabelki, zlacza na prąd 2A, przynajmniej w wiekszosci BMS-ow.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Paweł
Forumowicz
Posty: 224
Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
Lokalizacja: Łódź

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Paweł »

Możliwe, tylko napisalem z doświadczenia, u mnie przy 2A nic się z nimi nie działo
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: wit »

pewnie zależy od producenta.

Otwierałem kilka różnych baterii - i zdarzały się też troszkę grubsze przewody do BMS.

Obecnie -w obu fabrycznych bateriach bidonowych przewodziki do BMS mają może z 0,2mm2 -i więcej niż te pół ampera to nie wytrzyma.
lepiej być ostrożnym lub zmierzyć średnicę drucików -drucików a nie izolacji.
Często poważny na oko przewód -to drucik grubości włosa i gruba izolacja. I to ma sens dodatkowy - małe ryzyko uszkodzenia izolacji i zwarcia -a w razie zwarcia cieniutki drucik serwisowy się przepala jak bezpiecznik.
Gorzej jeśli się urywa bez powodu.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1289
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

W modelarskich złaczach da się do 1.5-2A puścić, są przecież ładowarki ładujące przez gniazdo balansera. Ale kiedyś robiono grubsze przewody niż daje się obecnie.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: WojtekErnest »

Kajman pisze:
20 sie 2018, 0:11
W modelarskich złaczach da się do 1.5-2A puścić, są przecież ładowarki ładujące przez gniazdo balansera. Ale kiedyś robiono grubsze przewody niż daje się obecnie.
Od wielu lat standardem jest odrębne złącze prądowe do zasilania calosci + i - , oraz cienkie zlacze balansujace typu JT. Więc zapomnijcie o poradach balansowania przez te zlacza/przewody pradami kilkaset mA a o calych Amp. tym bardziej...
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1289
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

Wojtek nie bądź taki pewny, Pulsar 3 i wiele innych ładowarek balansuje 1A a pulsar 3+ i kilka innych ładowarek balansuje prądem 2A. Przez te złącza właśnie :P
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: WojtekErnest »

Ja nie neguję bycia na rynku takich ładowarek, ale mowa jest o KABLACH i złączach BMS-ów pakietów do ebajków.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1289
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

Ale to te same przewody i wtyczki z reguły, używam zarówno do ebike i do modeli :) Przy lipolach czasem są grubsze, ale generalnie przez te ebikowe puszczam 1A i nie ma problemu.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: WojtekErnest »

Chyba rozmawiamy o róznych złączach i kabelkach BMS.
Przewodziki do BMS mają może z 0,2-0,3 mm2, do tego delikatne styki i ścieżki na laminacie.
1A to zdecydowanie dla takich połączeń to za dużo...
To zdjęcie w sporym powiększeniu. Do części BMS-ów, producenci/sprzedawcy dostarczają włożone w gniazda kable. Są naprawdę (druty) cienkie.
Załączniki
złacze-micro-jst.JPG
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1289
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

te bms które ja mam używają złączy takich samych jak większość modelarzy, jst-xh, tak to wygląda i przez to idzie 1A :)

To co pokazałeś na zdjęciu to mniej polularny, ale występujący standard EH o ile mnie wzrok nie myli.

A tu JST-XH

Obrazek
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: tas »

Ładowarki modelarskie mają duże prądy balansujące żeby dać rade trzymać przy życiu trupy LiPo modelarskie o małej Rw czego spodziewają sięmodelatzre, a nie dlatego, że wyższy prąd balansujacy jest lepszy... Nie jest lepszy, jest gorszy bo maskuje problemy z aku oraz zmniejsza skuteczność wyrównywania. Dodatkowo skraca żywotność BMSów i ładowarek modelarskich bo powoduje wyższe temperatury a to wygrzewa elementy wykonawcze zmniejszając ich dokładność i powodujac usterki
Ładowarka za 1000zł nie potrafi ogarnąć pracy BMSa za 145zł, ot cała tajemnica :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1289
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

Po pierwsze w ładowarce mogę sobie wybrać prąd balansowania od 0.1 do 1A :) Po drugie co maskuje, balanser wyrównuje, stan pakietu i poszczególnych ogniw określa IR i pojemność, którą w odróżnieniu od BMS na ładowarce widziszprzy każdym ładowaniu ;)
Nie bardzo rozumiem jak wyższy prąd wyrównjący ma zmniejszać skutecznośc wyrównania? Większy prąd może być przykładany krócej, efekt jest ten samo co roładowywanie mniejszym dłużej, czyli po jego rozłączeniu ogniwo ma oczekiwane napięcie. Jakoś jak wysłałem schulze do kalibacji to po 8 latach używania błąd był na poziomie... 2%? Teraz będzie weselej bo wyślę pulsara po 10 latach, zobaczymy czy się rozjechał.
Czego nie potrafi ładowarka podczas ładowania w porównaniu do bms za 145zł? Wybacz, ale nie widze zalet BMS nad ładowarką podczas ładowania pakietu.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: tas »

Balansowanie działa zero jedynkowo, nie ma żadnej fazy CC/CV :)

To potrafi, że BMS za 140zł zrobi wszystko sam, a Ty musisz klikać, przepinać, używać alarmów, dodatkowe złącza, element błędu ludzkiego i do tego trzeba za to płacić, a efekt taki sam, aku równie dobrze naładowane :P
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1289
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

Ale skąd wziął Ci się balanser cccv? Ja napisałem tylko, że w ładowarce, w odróżnieniu od BMS mogę wybrać jakim prądem ma być balansowany pakiet :) BMS to umie? Poka ;)

Co do dodatkowych złączy, dlaczego? Wypinam z BMS i wpinam złącze balansera w ładowarkę, dziękuję. Jeśli nie mam BMS to po prostu mam złącze balansera i wtyczkę pakietu/gniazdo ładowania, tak jak i większośc ebike. Element błędu ludzkiego przy wtyczkach, których nie da się inaczej podłączyć pomińmy, bo to raczej trudne do popełnienia (wsadź xt90 lub EC6 odwrotnie). Jakie klikać, raz ustawiona ładowarka po podpięciu pakietu pyta się sama czy ładować, klikasz jeden raz (!) tak i jedzie. Po wszystkim odpinasz pakiet. Jak chcesz to możesz sobei w historii sprawdzić potem każde jego ładowanie z zapisanymi wszystkimi parametrami. BMS też to ma? 1000 lub więcej cykli wstecz? ;)
Za to w odróżnieniu od BMS masz za każdym razem pogląd na stan pakietu, możlwość dowolnego ustawienia napięcia końca ładowania, dokładność znacznie większą niż w tej puszeczce za 145zł.

Ta dyskusja już kiedyś była. Balanser jest tańszy, prostszy. Ale nie lepszy. I na pewno bardziej zawodny.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4986
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: tkoko »

Kajman, przy ładowaniu i balansowaniu ogniw Li-Ion, nie bierzesz pod uwagę faktu, że napięcie końcowe ładowania, nie jest równoznaczne z PEŁNYM NASYCENIEM akumulatora.

Obrazek

nasycenie zaś akumulatora jest zaś zależne od czasu CV ładowania/balansowania akumulatora

Obrazek

jak widzisz powyżej, czas CV/balansowania akumulatora ładowanego prądem 2C to 80min przy łącznym czasie ładowania ~1.5godz, zaś ładowanego prądem 0.2C to zaledwie 40min PRZY ŁĄCZNYM CZASIE ŁADOWANIA 5godz 10 min.
Jak widzisz, czas pełnego nasycenia baterii prądem 2C jest tylko ~3 razy krótszy, niż przy ładowaniu prądem dziesięć razy mniejszym 0.2C
To zadanie spełniają BMS'y nie balansery
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1289
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

Nie łącz czasu balansowania z nasycaniem. To 2 osobne sprawy, to że BMS się nie wyrabia tylko przypadkiem wydłuża proces ładowania. Poza tym nowe algorytmy ładowania rozwiązały ten temat, nie pytaj mnie jak, ale w tej chwili Pulsar jest najszybciej łądującą ładowarką. O tym drobiazgu w porównaniu z chinolkami nie wpsominałem. Ale nawet Graupner jest szybszy i doprowadza do pełnego nasycenia. Więc mogę Cię zapewnić, ze ten sam akumulator naładowany nowoczesną ładowarką będzie naładowany szybciej i tak samo do pełna. Temat wałkowany przez niemieckich lotników, nie wiedzą jak, ale to działa.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4986
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: tkoko »

Jednym słowem producenci akumulatorów się mylą, co do czasu nasycenia, bo to jest oficjalny wykres Samsunga :D Wytłumacz mi prostą sprawę, dlaczego czas nasycenia Li-Iona, przy prądzie 2C jest dwa razy dłuższy niż przy 0.2C. Z logiki powinien trwać 1/10 czasu dla 0.2C, czyli około 5min.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1289
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

Wykres UR18650 to sanyo a nie samsung. Archaiczne cele niskoprądowe z roku 2007 używane w laptopach i tak samo archaiczne metody. Chcesz mi powiedzieć, że te ogniwa to wzór techniki budowy ogniw? Z resztą ich żywotność potwierdziła słuszność założeń producenta ;)
Pokaż jeszcze jaki producent dla obecnych ogniw wysokopradowych podaje takie same dane.

Chcesz empirycznie, naładuj ogniwo ze swoim Xgodzinnym nasyceniem, ja je naładuję nowoczesną ładowarką i zobaczymy po czym będzie miało więcej mocy/pojemności ;) Nie bez powodu tanie chińskie ładowarki mają problem z fazą CV i przeciągają ją w odróżnieniu od zaawansowanych ładowarek europejskich. Tak swoją drogą, te chinolki do ebike chociaż ładują impulsowo?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: tas »

Kajman a znasz nie impulsowe ładowarki do LiIon?
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1289
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

Tak, mam nawet kilka. W niektórych wybierasz rodzaj ładowania. Rozumiem, że rozmawiamy o tym samym, być może źle przetłumaczyłem, pulse charge, gdzie ładowanie przerywane jest super krótkimi impulsami rozładowującymi. Takie działanie do osiągnięcia napięcia szybciej ładuje, a połączone z malejącym prądem w fazie CV powoduje znacznie szybsze nasycenie cel. To te chinki wszystkie to mają?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: tas »

Chyba nie, takie cuda mają tylko super europejskie ładowarki Pulsar za 1000zł :P
Marnujesz się na tym forum, trzeba dyskutować z tyloma ignorantami :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1289
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

Sanyo, sanyo to było wcześniej, te wykresy o nasycaniu ;) Ale nie stać ich na razie na mnie ;)

A co do pulsara, ostatnio kupiłem używanego P2 z zasilaczem i balanserem aktywnym za 120zł :P Właśnie jedzie na kalibrację do producenta i wgranie najnowszych typów ogniw :P Będzie na wygnaniu w garażu ładował elektryczki :P Się chce to nie musi być drogo.
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: wit »

to ja wam powiem jak ładowarki modelarskie skracaja "czas nasycania"
ładowarka rowerkowa -ładuje. ładuje swoim pradem jaki tam ma 2 czy nawet i 5A. A wspaniały BMS za 145 czy ileś tam zł NIC nie robi.
Napięcie którejś celi dochodzi do 4,2A -wspaniały BMS WRESZCIE zaczyna balansować swoim malutkim prądem -tzn -robi jakby obejście ogniwa tym obejściem płynie prąd balansowania około 50mA...
Jeśli kilka innych ogniw jeszcze nie osiągnęło 4,2V -to sumaryczne napięcie baterii jest niższe od fazy CV ładowarki rowerkowej więc nadal ładuje ona pełnym prądem -tych 2 czy 5A. Także to już naładowane ogniwo -któremu BMS zmniejsza prąd ładowania/PRZEŁADOWYWANIA z 2A na 1,95A ...
kiedy kilka innych ogniw (lub reszta) osiągnie po około 4,2V -wreszcie ładowarka zmniejsza prąd utrzymując napięcie. pomału następuje "nasycanie" niedoładowanych cel -i pomału zmniejsza sie napięcie tej/tych juz przeładowanych...
Jeśli prąd ładowarki rowerkowej (prostej, prymitywnej wręcz) jest niewiele większy od prądu balansującego BMS a aku bardzo równe -to cele nie są mocno przeładowywane i się jakoś wyrównują. Jeśli prąd ładowania jest znacząco większy od pradu wyrównujacego BMS -to jest źle i aku jest szybko niszczone.

ładowarkA MODELARSKA DROŻSZA I DUŻO BARDZIEJ ZAAWANSOWANA. ładowanie dużym prądem -ale od samego początku następuje wyrównywanie -wbudowany balanser nie czeka na koniec ładowania -tylko swoim dość znacznym prądem ściąga nadmiar ładunku z ogniw o wyższym niż inne napięciu .
Pod koniec ładowania -zanim pierwsze ogniwo(lub sekcja) przekroczą 4,2V już wszystkie sa praktycznie równe. ładowarka jedzie dużym prądem aż osiągnie 4,2V x ilość ogniw lub sekcji w szeregu. Na moment sekunda do kilku sekund przerywa ładowanie -i mierzy każdą celę z osobna -jeśli napięcia przy braku prądu ładowania są niższe niż 4,2 - ładowarka wznawia ładowanie dużym prądem -i nieważne, że chwilowo napięcia wszystkich cel są troszkę
większe niż 4,2V . Po jakimś czasie (kilka minut -kilkadziesiąt sekund) znowu przerwa w ładowaniu i pomiar. w miarę zbliżania do 4,2V mierzonego w chwilach przerwy -prąd ładowania ulega zmniejszeniu -a okresy ładowania pomiędzy pomiarami skróceniu. Kontrolowane jest KAŻDE ogniwo. Prąd ładowania z reguły dość szybko zostaje zredukowany do wysokości prądu wyrównującego -co skutecznie zapobiega przeładowaniu ogniw które wcześniej osiągnęły te 4,2V. Ale prąd wyrównujący duży -to i prąd ładowania -w fazie ccv też duży i to nasycenie ogniw które jeszcze nie osiagneły 4,2 też występuje szybko.


Podsumowując
Ładowarka rowerowa + BMS -niby nie dopuszczają dla baterii za wysokich napięć -ale dla pojedynczych cel lub sekcji zwłaszcza dla mocnych ładowarek napięcia są mocno przekraczane -i "najsłabsza" (o najmniejszej pojemności) sekcja jest niszczona. Albo kilka sekcji.

Dobre ładowarki modelarskie celowo w sposób kontrolowany dopuszczają dla całej baterii napięcia wyższe niż 4,2x ilość ogniw w trakcie ładowania - jednocześnie bardzo pilnując ,żeby ŻADNA cela nie przekroczyła stanu naładowania 4,2V -w chwili "spoczynku" -i około 4,25 w czasie ładowania -"nasycania" . Cele/sekcje o najmniejszej pojemności (już troszkę zużyte) są chronione przed przyspieszonym dalszym zużyciem.


Powyższe niekoniecznie tyczy wszystkich ładowarek modelarskich -tyczy tylko dobrych ładowarek.
W szczegółach algorytmy się różnią i są tajemnicą producentów -ale zasady są podobne.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: tas »

Wit, ale BMSy nie nasycają żadnego aku, nie przeładowują do 4.25 jak te Twoje opisane wspaniałe i drogie modelarskie ładowarki, co najlepsze, ładowarki rowerowe tanie wcale nie dobijają do 4.2V bo mają 3 fazę Icut = 1/10 imax
Tak więc, tego ten :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: WojtekErnest »

wit pisze:
22 sie 2018, 23:26

ładowarka rowerkowa -ładuje. ładuje swoim pradem jaki tam ma 2 czy nawet i 5A. A wspaniały BMS za 145 czy ileś tam zł NIC nie robi.
Napięcie którejś celi dochodzi do 4,2A -wspaniały BMS WRESZCIE zaczyna balansować swoim malutkim prądem -tzn -robi jakby obejście ogniwa tym obejściem płynie prąd balansowania około 50mA...
Niby to prawda co tu i dalej piszesz ale... dobra ładowarka nie ładuje pełnym prądem gdy średnie napięcie aku jest w poblizu 4,20 V.
To ze tak działa wiele ładowarek (szczególnie tych duzej mocy) żle o nich świadczy lub zostały samodzielnie przestrajane pod zmianę napięcia max czy prądu max a nie spojrzano jaki jest ustawiony próg cc/cv czyli napięcie i prąd w tej fazie.
Bo istotne jest to co pisze TAS, ładowarki obecnie mają w rzeczywistości 3 albo 4 fazy i na pewno taka która ładuje przy 4,18-4,20 V nadal kilka A bez przerwy, jest po prostu szkodliwa dla ogniw i czasem dla BMS.
Zatem to nie SYSTEM BMS + ładowarka jest zły tylko KPL jest niepodpowiedni dla danego pakietu.
Ps. Nie jestem przeciwnikiem balanserów zewn czy ładowarek modelarskich ale nie wpadajmy w jednostronną krytykę/panikę ze coś jest z załozenia złe.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
opec
Forumowicz
Posty: 83
Rejestracja: 26 lip 2018, 8:44

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: opec »

Z doświadczenia wiem że te chińskie ładowarki w aluminiowych obudowach, zaczynają stopniowo obniżać prąd w okolicy naładowania pakietu. W moim przypadku gdy mam taką ładowarkę skręconą na 36V (takie niestandardowe napięcie bo 10s life, pierwotnie ładowarka była ustawiona na 29,4V) to już mniej-więcej od 34 zaczyna się obniżanie prądu, a potem ok 35,8-9 spada prawie do zera. Przy całkowitym czasie ładowania 4h to ostatni etap ładowania od 35,9 do 36V trwa u mnie prawie godzinę.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1289
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

Pozostaje jeszcze temat tego tematu ;) Modelarską możesz sobie dowolnie wybrać próg zakończenia ładowania i na dowolnie wybranym zrobi pełen program. Rowerowych jest takich niewiele. Ale już chyba wyczerpaliśmy temat :) Wygoda vs jakość ładowania ;) I tak każdy ma swoje wnioski pewnie ;)
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: WojtekErnest »

opec pisze:
23 sie 2018, 9:39
Z doświadczenia wiem że te chińskie ładowarki w aluminiowych obudowach, zaczynają stopniowo obniżać prąd w okolicy naładowania pakietu.
Każda ładowarka do Li-ion tak (musi) działać. Ale jesli zbyt długo utrzymuje duży prąd ( np 60-80 % prądu max) to ogniwa się rozjeżdzają, tzn słabszym aku szybciej rośnie napięcie, przekracza 4,20 a pozostałe mają niżej. W efekcie balanser BMSu staje się nieefektywny, bo być nie może.
On (balanser) jest tylko do drobnych korekt.
Odrębnym tematem jest niestabilność temperaturowa ładowarek. W wielu można zaobserwować zjawisko że przy tym samym stanie pakietu (napięcie całości) ciepła/gorąca ładowarka ładuje innym prądem niż zimna.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1289
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

WojtekErnest pisze:
23 sie 2018, 12:28
Odrębnym tematem jest niestabilność temperaturowa ładowarek. W wielu można zaobserwować zjawisko że przy tym samym stanie pakietu (napięcie całości) ciepła/gorąca ładowarka ładuje innym prądem niż zimna.
Faaaajnie ;)
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: wit »

Tas -ładowarka rowerowa obniża prąd do tej 1/10 w momencie gdy napięcie całego pakietu zbliża się do 4,2 x ilość sekcji.

Typowa bateria li-ion 36V -tzn 10s -10 cel w szeregu. ładowarka rowerowa obniży prąd gdy bateria osiągnie (lub będzie blisko) 42V.
Załóżmy -jedna cela jest troszkę zużyta i osiąga 4,2V a pozostałe mają po 4,1V -w sumie kosmetyczna różnica w stanie ogniw.
4,1V x 9szt+ 4,2V =41,1V -czyli ładowarka rowerowa nadal ładuje pełnym prądem -zanim przejdzie w fazę CV -ta słabsza sekcja może nawet przekroczyć 5V ponieważ BMS nie jest w stanie pochłonąć 2A lub więcej. (BMS wyrównuje prądem tylko 0,05A) . Ta już upośledzona cela/sekcja bardzo szybko dalej padnie i bateria całkiem się rozjedzie.
Ładowarka rowerowa mierzy sumaryczne napięcie - zakładając, że średnio jest ok.
Średnio -jedna rękę do wrzątku drugą w lód i średnia temperatura jest akceptowalna... a BMS działa jakby tylko dmuchał na ten wrzątek...podobnie działa większość zestawów ładowarek rowerowych + BMS baterii.

Modelarska mierzy każdą celę osobno.

W rowerowych problemem bywa, że ładowarka i BMS to oddzielne urządzenia działające każde sobie.

W modelarskich ładowarka i balanser to jedno urządzenie -prąd ładowania reaguje na naładowanie choćby jednej celi/sekcji.
A że ładowarka modelarska trzyma wg algorytmu chwilami minimalnie wyższe napięcia żeby wymusić troszkę wyższy prąd i przyspieszyć PEŁNE naładowanie -to wybór użytkownika. Można ustawić niższy próg końca ładowania...


Ładowarek i modelarskich i rowerowych używam od kilkunastu lat. . Modelarskie wypadają w bezpośrednim porównaniu o wiele lepiej. Bateria która ładowana rowerową się nie ładuje albo ma ledwie kilometr czy 2 zasięgu -czasem jeszcze 2 lata jeździ po kilkanaście km ładowana modelarską...
jeśli od początku ładowana jest modelarską -to wytrzymuje więcej sezonów niż ładowana rowerową przez BMS.
Natomiast przyznaję, że modelarską można coś pochrzanić w ustawieniach -wiec modelarskie zostawmy tym którzy umieją je obsługiwać.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: WojtekErnest »

wit pisze:
23 sie 2018, 15:45
Tas -ładowarka rowerowa obniża prąd do tej 1/10 w momencie gdy napięcie całego pakietu zbliża się do 4,2 x ilość sekcji.

Załóżmy -jedna cela jest troszkę zużyta i osiąga 4,2V a pozostałe mają po 4,1V -w sumie kosmetyczna różnica w stanie ogniw.
.....-ta słabsza sekcja może nawet przekroczyć 5V ponieważ BMS nie jest w stanie pochłonąć 2A lub więcej.
Pozwolę sobie nie zgodzić się tymi dwoma twierdzeniami. Bo :
- Jeśli w prawidłowo ładowanym i z sprawnym pakietem jest stale taka sytuacja, to ta jedna cela jest wyraznie zuzyta (szybko osiąga 4,20 a pozostałe maja 4,10) to nalezy ją zmienić na bardziej podobną do pozostałych.
BMS ani ładowarka modelarska nie naprawia niesprawnego ogniwa...
- Jesli na słabszej celi zabezpieczonej BMS komukolwiek zdarza się sytuacja ze ogniwo ma > 4,25 to ... poza naprawa ogniwa, nalezy się jak najszybciej pozbyć takiego BMS-a, bo on powinien trwale odciąc ładowanie.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: wit »

Teraz ja się nie zgodzę.
Wystarczy, że jedna cela lub sekcja ma o 10% mniejsza pojemność -i na pewno naładuje się szybciej od pozostałych o te 0,1V. BMS o malutkim prądzie nie da rady zbalansować w rozsądnym czasie. W następnym cyklu będzie tylko gorzej. 10% mniejsza pojemność sekcji nie oznacza, że bateria powinna iść do kasacji lub remontu-Ładowana modelarską z porządnym balanserem jeszcze długo służy zapewniając te 90% zasięgu.
I kwestia nazewnictwa -czy bateria z osłabioną o 10% sekcją jest zużyta -czy to metoda ładowania jest zbyt prymitywna i niedoskonała -a bateria ładowana inną metodą jeszcze z powodzeniem długo służy.

BMS wyrówna dopiero po kilku godzinach. Tuż przed końcem ładowania dużym prądem niektóre cele mogą osiągać sporo za duże napięcie -tak jak opisywałem. Mierzyłem w trakcie ładowania w różnych bateriach -i rowerowych i od elektronarzędzi...

Ładowarka rowerowa jeszcze ładuje dużym prądem -a tylko pojedyncza cela/sekcja już się naładowała - BMS nie daje rady ta jedna cela lub sekcja się przeładowuje -aż suma napięć osiągnie 4,2x ilość cel -w przytoczonym wcześniej przykładzie 42V. Tylko, że może to być 5,1V na tej słabszej celi -i 4,1V na pozostałych
Dopiero w tym momencie spada prąd i i dopiero pomału BMS rozładowuje przeładowaną celę do wymaganych 4,2V -a pozostałe cele pomału się doładowują do 4,2V. Po zakończeniu ładowania -i kilku/kilkunasto godzinnym wyrównywaniu napięcie przeładowanej celi już jest obniżone i w pomiarze wychodzi dobrze.
Najgorzej jest tuż przed przejściem ładowarki w fazę CV. Nie ma szansy, żeby BMS 50mA poradził sobie jeśli prąd ładowania jest choćby 0,5A -chyba, że nie ma absolutnie czego wyrównywać, bo bateria jest idealnie równa.

Problem nie występuje jeśli prąd wyrównujący jest zbliżony do ładującego -lub jeśli wyrównywanie zachodzi już od początku ładowania (ale tak robią modelarskie balansery a nie robią BMS-y)
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: WojtekErnest »

Ja to doskonale rozumiem ale jednak będę 'brutalny" :
Jesli robimy pakiet z rownych ogniw, to jednak Twoje określenie o 10 % ubytku pojemności 1 segmentu (P - czyli kilku ronoleglych ogniw) sprawia ze pakiet staje się niepelnowartosciowy.
Obniżenie w koncowej fazie prądu do poziomu 50-60 mA tylko dlatego ze jeden segment zaczyna padać ale pozostale 9 czy kilkanascie jest dobre, wprawdzie jest mniejszym zlem bo będzie tak jak piszesz ale jednak kosztem b.dlugiego ladowania.
Nadto druga strona medalu, slabszy segment to szybszy spadek jego napiecia pod obciazeniem czyli inne będą mialy np 3,3V a ten niepelnowartosciowy 3 V lub mniej i znow BMS moze na nim odciąć zasilanie. Czyli zamiast likwidować przyczynę, usilujesz walczyc ze skutkiem.0
Na krótką metę ok, ale jako rozwiązanie docelowe to nie jest ok.
Ps. Przeciez ten slabszy segment mozna nadal wykorzystywac do innych mbiej krytycznych celów, choćby elektronarzedzi, malych solarow, oswietlen led itp.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: wit »

jeśli pakiet pracuje poprawnie 2 lata ładowany jedną ładowarką zapewniając 90% zasięgu
lub ładowany druga nie pracuje lub zapewnia tylko 2km -to winny pakiet -czy ładowarka ?


Pewnie nikt nikogo nie przekona -dyskusja staje się czysto odbijaniem piłeczki -a nie argumentami -które każdy ma swoje... chyba tylko kwestia definicji -czy to co działa jest niesprawne ?
a likwidować przyczynę -oznacza wymienić baterię 2 lata wcześniej... może jednak jeździć dalej ładując ładowarką która to ogarnia ?
to trochę tak jak samochód który nie jeździ jeśli nie jest zatankowany pod korek...
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1289
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

Tia, ale wymiana segmentu w rocznym pakiecie po kilkudziesieciu cyklach to tez proszenie się o kłopoty/rozjazdy. Co wsadzisz, nowy? Używany? Jak bardzo? ;) To nie takie fajne, powinno się taki pakiet zutylizować, a z ładowarką modelarską można go jeszcze poużywać. Zamiast na części, to jeszcze jakiś czas posłuży. Czasem nie taki krótki pewnie.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: WojtekErnest »

Nie w czystej definicji jest problem, bo czym innym jest pakiet w ktorym po 2 latach ogniwa/segmenty są względnie równe ale mają 90 % pojemnosci czy wyższe np o 10-20% RW, a czym innym gdy 1 segment jest gorszy od pozostalych w szeregu.
W tym pierwszym przypadku pakiet (coraz slabssy) może służyć przez kolejne lata.
W tym drugim proces zmierzania do awarii jest bardziej nieokreślony, ale na pewno wplywa na wyrazne skrócenie tego czasu.
Dla mnie różnica między skrajnymi napieciami na segmentach w pakiecie utrzymująca się stale (mimo wcześniejszego wyrównania ) powyzej 30-40 mV, świadczy o poglebiajacej się fizycznej niesprawności tego segmentu. W Twoim przykladzie mowimy juz o 100 mV. Więc wg mnie, z tym trzeba coś zrobić, bo liczenie na "cud" ze BMS, ze ladowarka
modelarska, ze balanser to naprawi nic nie da.
Zamaskuje pogłębianie problemu ale procesu degradacji nie zatrzyma.
To tak na zakończenie aby nawiązać do tematu skracania lub wydłużenia czasu eksploatacji pakietu.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: wit »

różnica nawet mała -rzędu 30mV -jeśli bms sobie nie radzi -lub szybko po ładowaniu odłączamy pakiet i ponownie jeździmy pogłębia się z każdym cyklem.
śniadanko -jazda - -bateria rozładowana -szybko ładujemy i zaraz po naładowaniu znowu na rower... BMS nie zdarzył wyrównać -po kolejnym ładowaniu już jest większy rozjazd. Po obiedzie żona / dziecko bierze rower i tez jeździ. 3 cykle w dzień -i mamy na 100% ponad 0,1V rozjazdy -nawet na pakiecie w dobrym stanie.


Nikt mnie nie przekona, że wyrównywanie małym prądem (wręcz symbolicznym) jest lepsze od wyrównywania dość konkretnym.

Albo, że tanie proste ładowarki są lepsze od zaawansowanych profesjonalnych kombajnów służących do częstego ładowania drogich aku modelarskich.

ładowarka rowerowa tak się ma do Pulsara, Robbe Power Peak e1, czy choćby pelikan C30 lub C60 jak wóz konny do mercedesa s -i to jedzie i to jedzie...
Awatar użytkownika
TomaS
Forumowicz
Posty: 932
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: TomaS »

A jak sobie radzisz kiedy baterii coraz mniej podczas dalekiej wycieczki i spadki napięcia na baterii są takie że niektóre cele/ogniwa mogą schodzić w niekontrolowany sposób poniżej 2,5V ?
Jeżdżę na:
1. :SAMURAI BANSHE
2. :CARRERA BANSHE
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: wit »

Zazwyczaj nie jeżdżę do momentu aż któraś sekcja zdechnie -normalnie jeżdżę sporo krócej niż mam zasięg.

Jeśli wybieram się dalej -to w praktyce sterownik dostatecznie wcześnie ogranicza moc -więc jak dynamika siada to zmieniam baterię.
U mnie sterownik tnie moc wcześniej niż baterię gasi bms -więc bez bms wiem z wyprzedzeniem że prądu już resztki.

Ponadto mam woltomierz i pomiar pojemności zużytej -wiem przy jakim napięciu baterii i po ilu Ah któraś sekcja już się kończy -bo przy ładowaniu lub "kontrolnym" rozładowaniu ładowarką wiem jak się poszczególne sekcje zachowują... Czasem wpinam w złącze bms takie malutkie "monitory napięć" który pokazuje kolejno napięcie każdej celi z osobna i piszczy gdy za nisko ... ale rzadko wpinam bo nie widzę potrzeby. Wystarcza mi pomiar Ah i spadek dynamiki napędu.

W rowerze napędu elektro używam tylko do okazjonalnego wspomagania pod górkę, do ruszania itp -jeszcze nie zdarzyło mi się wypalić całości prądu nawet jak używam baterii wielkości paczki papierosów.
W hulajnogach rzadko kiedy jeżdżę dalej niż około 15 -20 km -w przypadku planowanej dłuższej "wycieczki" wożę zapasową baterię.
Jedna z hulajnóg ma pokładową lifepo4 na 10km -i to jest rezerwa -a drugą baterię wpinaną do zwykłej jazdy.
Druga hulajnoga -zapasowa bateria w plecaczek...
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1289
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: Kajman »

Generalnie takie np małe lipo balansery 8S 1A z alarmem są bardzo fajnym i tanim narzędziem.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.

Post autor: tas »

Reasumując moją zdobytą wiedzę z argumentacji, ładowarka modelarska jest dla osób lubiących:
- Drogi i konkretnie wyselekcjonowany sprzęt do ładowania (nie chińskie tylko polskie i inne europejskie ładowarki)
- Wymaganą obsługę ładowania, przepinania aku, jazdy z alarmami dźwiękowymi
- Mających kiepskiej jakości akumulatory z upływami i różnicami w celach
- Używającymi swoich akumulatorów nie w pełnym zakresie pojemności aby ich nie rozładować nadmiernie aby przypadkiem sobie nie zniszczyć już i tak kiepskiego aku
:P
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
ODPOWIEDZ