Owszem pomysły bo to naśladowanie tesli i nigdzie nie napisałem, że tesla coś nie przemyślanego wprowadza tylko, że pomysł zaczerpnięty z ich produktów jest kopiowany do naszych baterii ale oni to długo i dokładnie testują i wiedza co robią a u nas to tak jest póki co na zasadzie jak tesla robi to musi znaczyć, że jest super i róbmy tak samo ale żadnych testów porównań i wniosków nikt nie podał zarówno jeśli chodzi o wydajność baterii jak i awaryjność ale na wszystko potrzeba czasu więc temat się będzie rozwijałsambor pisze: ↑17 mar 2018, 0:33Pomysły? Tesla wprowadza nieprzemyślane pomysły zmniejszające zdolność prądową baterii? Zaiste? Dławią baterię auta 690KM?djmarcin56 pisze: ↑16 mar 2018, 19:55To dopiero pomysły i nikt nie udowodnił wyższości tej metody od zwykłego zgrzewania
Na nic nie liczę. Każdy niech robi co chce. Ale jak się spali parę domów, mieszkań, bloków, zakażą nam tych baterii. Wprowadzą homologację na baterie i będzie koniec frajdy.
Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
-
- Forumowicz
- Posty: 256
- Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
To niech ktoś weźmie 10 "niewymiarowych", ale dobrych ogniw, zlutuje w 10p, walnie jedno młotkiem.
Sam bym zrobił, ale nie mam.
Albo niech ktoś mi przyśle. Zlutuje z bezpiecznikami, zrobię test, opublikuję film.
Latacie samolotem? Laptopów nie przyjmują do bagażu w luku. Czemu? Bo może zapalić bagaż i cały luk. A to tylko 2p
W kabinie można, bo jak się zacznie fajczyć, to można opanowac
Nadal nie czytałeś dokładnie. Wydajność została dokładnie obliczona dla zastosowanych bezpieczników. Dołóż 8 mOhm do rezystancji ogniwa i masz nową rezystancję. Teraz możesz obliczyć spadek napięcia swojej baterii przy każdym obciążeniu.
Jeszcze szybciej - jeśli bateria siada o x woltów pod obciążeniem, to dołóż do tego 15-20 proc
Sam bym zrobił, ale nie mam.
Albo niech ktoś mi przyśle. Zlutuje z bezpiecznikami, zrobię test, opublikuję film.
Latacie samolotem? Laptopów nie przyjmują do bagażu w luku. Czemu? Bo może zapalić bagaż i cały luk. A to tylko 2p
W kabinie można, bo jak się zacznie fajczyć, to można opanowac
Nadal nie czytałeś dokładnie. Wydajność została dokładnie obliczona dla zastosowanych bezpieczników. Dołóż 8 mOhm do rezystancji ogniwa i masz nową rezystancję. Teraz możesz obliczyć spadek napięcia swojej baterii przy każdym obciążeniu.
Jeszcze szybciej - jeśli bateria siada o x woltów pod obciążeniem, to dołóż do tego 15-20 proc
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Wszystko OK, ale nie wierzę że Tesla przy swoich 'drucikach' dodaje rzeczywiście 8 a nawet kilkanaście mOhm do połączenia z ogniwem, które ma 30 mOhm. To byłoby żródłem znaczącego ciepła, spadku wydajności i paradoksalnie może być przyczyną wtórnych usterek z tym związanych. Tam jest przecież b. delikatny zgrzew punktowy.
Poza tym trzeba pamiętać o róznicach i metodzie pomiaru Impedancji RW przy 1 Khz a metodzie technicznej stałoprądowej.
Moim zdaniem nie należy przesadzać ( w naszych konstrukcjach) z RZECZYWISTĄ rolą tego bezpiecznika, czyli niech się przepali przy 40-60A a nie 10-15 A. Albo inaczej słabe ogniwa o duzym RW (np 80-120 mOhm) , to 8-10 mOhm nie przeszkadza ale średnio i wysokoprądowym to juz musi wpływać.
Chociaż z drugiej strony zgrzewanie modułów, blaszka na blaszkę, czteropunktowy styk, też nie jest wzorem osiągania niskiego RW dla całego pakietu.
Poza tym trzeba pamiętać o róznicach i metodzie pomiaru Impedancji RW przy 1 Khz a metodzie technicznej stałoprądowej.
Moim zdaniem nie należy przesadzać ( w naszych konstrukcjach) z RZECZYWISTĄ rolą tego bezpiecznika, czyli niech się przepali przy 40-60A a nie 10-15 A. Albo inaczej słabe ogniwa o duzym RW (np 80-120 mOhm) , to 8-10 mOhm nie przeszkadza ale średnio i wysokoprądowym to juz musi wpływać.
Chociaż z drugiej strony zgrzewanie modułów, blaszka na blaszkę, czteropunktowy styk, też nie jest wzorem osiągania niskiego RW dla całego pakietu.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 747
- Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49
- Lokalizacja: Stalowa Wola
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Dodatkowo Tesla ma jakiś specjalny środek w baterii, gdy się zaczyna grzać czy tam jarać bateria to rozpręża się teń środek dusząć płomienie.
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Nie ma innej możliwości. Topik aby się stopił musi mieć odpowiednią rezystancję. Musi wydzielać np. 2W ciepła by osiągnął 1000 st.C. Zerknij na tabelę. Przy małych prądach moce są znikome. Rosną proporcjonalnie do kwadratu natężenia.WojtekErnest pisze: ↑18 mar 2018, 8:21Wszystko OK, ale nie wierzę że Tesla przy swoich 'drucikach' dodaje rzeczywiście 8 a nawet kilkanaście mOhm do połączenia z ogniwem, które ma 30 mOhm. To byłoby żródłem znaczącego ciepła, spadku wydajności i paradoksalnie może być przyczyną wtórnych usterek z tym związanych. Tam jest przecież b. delikatny zgrzew punktowy.
Bezpiecznik jest rezystancją i nie ma znaczenia częstotliwość czy pulsacja. Ciepło, które wydzieli w peeku prądu, rozproszy się czasie gdy prąd zerowy. Liczy się średnie natężenie.WojtekErnest pisze: ↑18 mar 2018, 8:21Poza tym trzeba pamiętać o róznicach i metodzie pomiaru Impedancji RW przy 1 Khz a metodzie technicznej stałoprądowej.
Moim zdaniem nie należy przesadzać ( w naszych konstrukcjach) z RZECZYWISTĄ rolą tego bezpiecznika, czyli niech się przepali przy 40-60A a nie 10-15 A.
Maksymalny prąd zwarcia naładowanego w pełni ogniwa Sanyo wynosi 110-130A. 10p byłoby w stanie puścić 1000A.
Ale coś innego ograniczy - oporność samego zwarcia w uszkodzonym ogniwie. Bo przecież jest to jakiś "styk" grafitowej anody z cynkową katodą. Nie popłynie 1000A.
Wybrałem bezpiecznik 16A na wyczucie. 16A * 3,6V = 57W. Gdy zwarcie będzie na tym poziomie, te 57W będzie rozgrzewać wolno ogniwo i całą baterię. Dochodzi do tego jeszcze własne 16A - z potencjału uszkodzonego ogniwa. Razem to ponad 100W. Być może się nie zapali. Trzeba by zrobić testy na taki przypadek. Ale to pewnie sytuacja wyjątkowa, aby poziom zwarcia wypadł w przedziale 10-16A (36-57W).
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Nic nie zdusi płomieni, bo nie występuje spalanie.
Ogniwa są po prostu chłodzone. A w zimie ogrzewane
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Pytanie:
Czy budowanie akumulatorów zabezpieczonych metodą Tesli wymaga używania krążków izolacyjnych? Dobrze jest je dać czy można się bez nich obejść? Po co je niektórzy dają?
Czy budowanie akumulatorów zabezpieczonych metodą Tesli wymaga używania krążków izolacyjnych? Dobrze jest je dać czy można się bez nich obejść? Po co je niektórzy dają?
- Załączniki
-
- imgres.jpg (6.21 KiB) Przejrzano 9091 razy
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Nie zaszkodzi - zależy czy zachowasz dystans pomiędzy bezpiecznikiem, a obudową ogniwa. Daje się je po to, aby lepiej odizolować od minusa, który jest pod cienką koszulką na krawędzi obudowy ogniwa. Koszulka może się stopić pod wpływem temperatury. Gdy zgrzew nie zapewnia dobrego styku będzie się nagrzewać taśma podczas dużych obciążeń, dotknie koszulki, stopi i zwarcie
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Weście powiedzcie proszę, czy to dobra metoda łączenia ogniw, bo znów zbaraniałem. Sprawdzona ta metoda? Czy bardziej nowatorska i jeszcze trzeba poczekać z oceną? Na bank nie ma strat napięcia? Kto jeszcze na forum ma ogniwa łączone tą metodą? Czego tak mało ludzi ją stosuję?
-
- Forumowicz
- Posty: 555
- Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
- Lokalizacja: Kęty
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Zrób na razie aku normalnie zbudowany. Za dużo kombinujesz. Takie rzeczy to możesz robić jak już będziesz miał doświadczenie.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Jeśli zastosujesz identyczne jak tu zastosowałem bezpieczniki, to straty napięcia podniosą o 15-20 proc NORMALNE straty wynikające z wydolności baterii. Sam więc widzisz, że straty są niewielkie. Wydawało mi się, że to czytelnie w wątku opisane.
Ryzyko zapłonu ogniw jest niewielkie tak, czy siak. Za tydzień, dwa zrobię jakiś test ze zwarciem i bezpiecznikami w celi. Na 90 proc przepalą się, ale czy całkowicie uchronią przed pożarem, tego nie wiem.
Ryzyko zapłonu ogniw jest niewielkie tak, czy siak. Za tydzień, dwa zrobię jakiś test ze zwarciem i bezpiecznikami w celi. Na 90 proc przepalą się, ale czy całkowicie uchronią przed pożarem, tego nie wiem.
Ostatnio zmieniony 28 mar 2018, 22:59 przez Anonymous, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Dobre, nowe, wydajne ogniwo ma rezystancję wewnętrzną 30-40 mOhm, Jeśli dołożysz do tego 8 mOhm z bezpieccznika, to sam widzisz, że niedużo. Znacznie więcej stracisz gdy ogniwa się zestarzeją i ich rezystancja podniesie się do 70-150 mOhm
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 932
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
A ile takie łączenie zabiera miejsca w sensie góra-dół ogniwa ? Ile to wychodzi ponad koszyk ? Jak mamy dwa piętra baterii (tak jak w falconie) i położymy jedno piętro na drugim to czy nie ułożymy tego na szynach prądowych przez co całość się w końcu rozleci od wstrząsów ?
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Jak robisz zgrzew z kilku blaszek to tez jest szyna prądowa. Oczywiscie musi byc separacja fizyczna.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
A tymczasem 4 dni temu Tesla spaliła się po wypadku na autostradzie
https://spidersweb.pl/autoblog/tesla-w- ... y-wypadek/
Na takie walnięcie nie pomagają żadne zabezpieczenia. Akcje Tesli lecą w dół. Przypomniano, że spółka zakończyła ub.r. stratą 2 mld $ i zamiast obiecanych 5000 tygodniowo aut, produkuje 111. Wg niektórych analityków zbankrutuje w ciągu pół roku.
https://spidersweb.pl/autoblog/tesla-w- ... y-wypadek/
Na takie walnięcie nie pomagają żadne zabezpieczenia. Akcje Tesli lecą w dół. Przypomniano, że spółka zakończyła ub.r. stratą 2 mld $ i zamiast obiecanych 5000 tygodniowo aut, produkuje 111. Wg niektórych analityków zbankrutuje w ciągu pół roku.
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 932
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Tyle benzyniaków się pali codziennie ale jak tesla się pali to wielkie
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
PRL nie upadł w 2 dni, a Tesla już kilkanaście lat żyje na kredyt. Ani raz nie przyniosła zysku
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Tu masz 11 Ferrari w 3 miesiące
https://www.google.pl/search?dcr=0&sour ... YKl-qUvDS4
https://autokult.pl/15832,10-ferrari-w- ... twa-italii
Jak do tego mają się 2 Tesle
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Coraz więcej przemawia bym w swojej elektryfikacji użył metody TESLI do zabezpieczenia ogniw.
Mam pytanie:
Czy ktoś już robił tą metodą, ale ogniwa ułożone w plaster miodu, nie tradycyjnie?
Mam pytanie:
Czy ktoś już robił tą metodą, ale ogniwa ułożone w plaster miodu, nie tradycyjnie?
- Artu
- Forumowicz
- Posty: 160
- Rejestracja: 19 lut 2018, 7:33
- Lokalizacja: Winnica k/Pułtuska
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Te "zabezpieczenia" nie do końca skuteczne... Zniszczony pakiet akumulatorów Tesli zapalił się 6-dni po wypadku
( ͡° ͜ʖ ͡°) Pozdrawiam, Artur
- Mitar
- Forumowicz
- Posty: 679
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
- Lokalizacja: Gliwice
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Ale w tym przypadku zabezpieczenia nic by nie dały bo aku było uszkodzone i to solidnie.
A to ,że się pakiet zapalił 6 dni po to wynika tylko z "fachowości" albo po prostu z niewiedzy tych co to zabezpieczali.
A to ,że się pakiet zapalił 6 dni po to wynika tylko z "fachowości" albo po prostu z niewiedzy tych co to zabezpieczali.
Moje aktualne wozidło: http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?f=30&t=265
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Żadne zabezpieczenia nie chronią przed uszkodzeniami mechanicznymi,których skutkiem mogą być różne czynniki ,w zależności od rodzaju ogniw i może to być eksplozja/ogień/,kwas czy też niebezpieczne związki chemiczne.Ważna jest profilaktyka i wiedza o zagrożeniach.
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Goliath
- Forumowicz
- Posty: 1320
- Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
- Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Patrząc na fotkę... przy skrajnym dodatnim biegunie akumulatora do którego ogniwa będziesz lutował przewód ?? 3 ogniwa schodzą się "bezpiecznikami" do 4 ogniwa i jeżeli tam podłączysz przewód to te ogniwo nie będzie zabezpieczone
Dodatkowo licząc od dodatniego bieguna, między sekcjami 8 a 9... bieguny dodatnie 2 akumulatorów masz połączone ze sobą a nie z szyną ujemną 8 sekcji Przy większym prądzie prawdopodobnie te 2 ogniwa odpadną w pierwszej kolejności z powody przepalenia "wspólnego bezpiecznika"
Dodatkowo licząc od dodatniego bieguna, między sekcjami 8 a 9... bieguny dodatnie 2 akumulatorów masz połączone ze sobą a nie z szyną ujemną 8 sekcji Przy większym prądzie prawdopodobnie te 2 ogniwa odpadną w pierwszej kolejności z powody przepalenia "wspólnego bezpiecznika"
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Słuszne uwagi. Brawo za dociekliwość
Rzeczywiście jedno ogniowo niezabezpieczone. Nie było do czego przyczepi. Ale strata niewielka. Poniżej 2proc.
Podobnie jest z przejściem, które wylapales, Brak sąsiedztwa minusa i niemożność ułożenia na sąsiedztwo...
Dlatego w tym miejscu blaszka bezpiecznika jest podwójna Nie odpadnie tak łatwo☺
Na fotce omyłkowo zrobiłem podwójną nie w tym połączeniu co trzeba, ale wyłapałem i poprawiłem
Rzeczywiście jedno ogniowo niezabezpieczone. Nie było do czego przyczepi. Ale strata niewielka. Poniżej 2proc.
Podobnie jest z przejściem, które wylapales, Brak sąsiedztwa minusa i niemożność ułożenia na sąsiedztwo...
Dlatego w tym miejscu blaszka bezpiecznika jest podwójna Nie odpadnie tak łatwo☺
Na fotce omyłkowo zrobiłem podwójną nie w tym połączeniu co trzeba, ale wyłapałem i poprawiłem
-
- Forumowicz
- Posty: 271
- Rejestracja: 03 maja 2017, 22:37
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
A wysoka temperatura która będzie na bezpiecznikach nie będzie przetapiać koszulek i powodować zwarcia przy "+" ?
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
No bez osłonek na plusie, to ona za bardzo bezpieczna to nie jest.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Nie ma szans przetopić. Prąd maks. jest 5A z ogniwa. Oporność bezpiecznika 0,008 Ohm. Moc grzania przy 5A prądzie , to zaledwie 0,2W. Znacznie bardziej grzeje samo ogniwo wskutek Rw. Np. 0,050 Ohm przy prądzie 5A wydziela 1,25W ciepła.
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Jest bezpieczna i bez osłonek. Ciepło na blaszkach jest szczątkowe jak w poście wyżej. Kilka razy więcej ciepła wydziela się wewnątrz ogniwa.WojtekErnest pisze: ↑22 maja 2018, 17:14No bez osłonek na plusie, to ona za bardzo bezpieczna to nie jest.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Raczej chodzi o zabezpieczenie montażowe, przed nawet lekkim naciskiem czy w czasie wypadku. Wtedy zbyt łatwo o zwarcie.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Pod lekkim naciskiem nie masz szans wyrwać bezpiecznika. One są "w głębi". Wystarczy coś twardego na wierzch, choćby kawałek sztywnego preszpanu.WojtekErnest pisze: ↑29 maja 2018, 15:33Raczej chodzi o zabezpieczenie montażowe, przed nawet lekkim naciskiem czy w czasie wypadku. Wtedy zbyt łatwo o zwarcie.
Żeby uświadomić jak nagrzewa się bezpiecznik pod wpływem prądu P=I x I x R
5A - 0,2W
20A - 3,2W
50A - 20W
Tak działa kwadrat prądu. Przy 50A ten bezpiecznik pewnie sekundy nie wytrzyma. Przypadkiem na ułamek sekundy pilnikiem zwarłem dwie sekcje. Natychmiast poszedł dymek z jednego z bezpieczników.
-
- Forumowicz
- Posty: 267
- Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Amen. Dokładnie o tym samym pomyślałem, gdy doczytałem do końca wątek. Przy customowych bateriach wg mnie równie ważny jest ich serwis. Ja mam wszystkie "dodatkowe" kable, które mogą być przyczyną zwarcia wsadzone w dodatkowe koszulki. Oprócz Koptonu, idzie w miejscach prowadzenia kabli dodatkowa taśma parciana. Rozebrałem naście baterii i w każdej z nich szczególnie zwracano uwagę nie na połączenia między celami, ale na sposób i zabezpieczenie tych "dodatkowych" kabli. To one choć cienkie stanowią realne zagrożenie.
Ale czekam z niecierpliwością na te 2 materiały wideo z Waszych testów. Wojtek a Ty robiłeś test przepalania się tej Twojej srebrzanki?
-
- Forumowicz
- Posty: 267
- Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
No nie wiem Sambor, jak tak popatrzyłem na te Twoje "rozlane kropki na minusach" to widzę, że to pod wpływem wstrząsów może się oderwać. Może to kwestia zdjęcia, ale ja bym chyba te luty poprawił.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Nie, nie robiłem. Bardziej zwracałem uwagę na szybkość montażu/lutowania i serwis, a przy tym na zabezpieczenie, przed naciskiem na styki, podczas np wciskania w ciasne obudowy. Cienki styk to łatwe i pewne lutowanie zarówno przy + jak i -. A srebrzanka to kilka razy lepszy styk,RW.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Chyba mało miałeś do czynienia z lutowaniem... Ja lutuję od dziecka. Gdyby to był sztywny drut miedziany to pod wpływem wstrząsów mógłby się oderwać. A to jest linka, która pracuje.
Luty sa na tyle mocne, że można złapać cęgami za linkę, podnieść baterię i się nie oberwie.
Kropki cyny są celowo małe. Duża rozlana kropla cyny = dużo ciepła na blaszkę minusa, co nie jest wskazane. To jest żmudna, staranna robota. Każdy lut oglądam pod lupą. Bateria 65 ogniw zajmuje 10 godzin pracy. W tym czasie można zgrzać ze 4-5 pakietów. Nie jest o zatem czynność prostsza niż zgrzewanie jak niektórzy uważają.
Ostatnio zmieniony 30 maja 2018, 10:17 przez Anonymous, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Test będzie. Segreguję ogniwa do testu.
Uszkodzenie mechaniczne jednego, dwóch, trzech ogniw spowoduje odcięcie tego ogniwa na jego bezpieczniku. Jeśli wystąpi wzrost temperatury tego ogniwa, to wyłącznie z jego własnej energii. Reszta się uratuje, o ile sąsiednie ogniwa nie rozgrzeją się zbyt mocno i również nie dostaną zwarcia
Uszkodzenie mechaniczne jednego, dwóch, trzech ogniw spowoduje odcięcie tego ogniwa na jego bezpieczniku. Jeśli wystąpi wzrost temperatury tego ogniwa, to wyłącznie z jego własnej energii. Reszta się uratuje, o ile sąsiednie ogniwa nie rozgrzeją się zbyt mocno i również nie dostaną zwarcia
- Goliath
- Forumowicz
- Posty: 1320
- Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
- Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Liczę na jakieś spektakularne filmiki z testów
-
- Forumowicz
- Posty: 267
- Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Dlaczego każdą wypowiedź zaczynasz od zdania, że coś robisz lepiej. Też lutuję od dziecka i co z tego skoro lutowanie a lutowanie to dwa różne światy. Nie kwestionuj na starcie czyjegoś doświadczenia. Widze mikropole na minusie i napewno nie rozlaną kropkę o której tyle piszesz. I dlatego na to zwróciłem Ci uwagę, że to przy wibracjach (kostka/nierówny stary ddr) może pęknąć.
Chętnie zobaczę Twoje praktyczne testy, bo jeśli to będzie jak opisujesz skuteczne to sam zmodyfikuje przynajmniej największy swój pakiet 10s8p
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Ogniwa w koszykach muszą być na ścisk. A jeśli wibrują, to połączenie jest giętkie i nie obrywa lutu. Prędzej oberwie się sztywny zgrzew wskutek wibracji, niż giętki kabel. Po Twoich wypowiedziach widać, że słabo znasz się na lutowaniu w elektronice. W małych urządzeniach elektronicznych pełno jest kabelków, które sa przylutowane i nie odrywają się.
Kropka nie jest duża i rozlana celowo. Dyfuzja na kółku 3 mm jest wykonana przez szuranie grotem. Kiedy się to umie robić, to widać czy cyna zdyfundowała, czy tylko się przykleiła. Duża ilość cyny, to duża ilość ciepła. Chcąc chociażby rozlutować trzeba dostarczyć wielką ilość ciepła na wielką ilość cyny.
Btw - Ty zacząłeś od krytyki moich lutów. Ktoś z zewnątrz czytając ten wątek może nabrać nieufności. Tymczasem jako doświadczony elektronik wiem co robię. Jeden rower jeździ już rok i nic się nie dzieje. Luty nie odpadają :p
A odnośnie utraty pojemności ogniwa podczas lutowania. Być może demonizujemy temat. Robię właśnie test pojemności przed i po lutowaniu
Kropka nie jest duża i rozlana celowo. Dyfuzja na kółku 3 mm jest wykonana przez szuranie grotem. Kiedy się to umie robić, to widać czy cyna zdyfundowała, czy tylko się przykleiła. Duża ilość cyny, to duża ilość ciepła. Chcąc chociażby rozlutować trzeba dostarczyć wielką ilość ciepła na wielką ilość cyny.
Btw - Ty zacząłeś od krytyki moich lutów. Ktoś z zewnątrz czytając ten wątek może nabrać nieufności. Tymczasem jako doświadczony elektronik wiem co robię. Jeden rower jeździ już rok i nic się nie dzieje. Luty nie odpadają :p
A odnośnie utraty pojemności ogniwa podczas lutowania. Być może demonizujemy temat. Robię właśnie test pojemności przed i po lutowaniu
-
- Forumowicz
- Posty: 267
- Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Przecież nic nie pisałem o koszykach:)
Oj sambor, sambor a Ty swoje, to nie jest krytyka tylko pytanie.
Nie ktrytykuję? tylko zadaję koleżeńskie pytanie.
Wróćmy lepiej do "progów" przepalania się Twoich rozwiązań, jak będziesz mógł zrobić jakikolwiek test i pokazać go to będzie dla wielu bardzo pomocne.
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Progi przepalania są wiadome z góry. Cytuję: "stopka powinna przepalać się w ciągu 10 sekund, przy przepływie prądu 2,75 razy większego od nominalnego stopki, zaś w ciągu godziny, przy prądzie większym 2 razy od nominalnego. Powinna wytrzymać w ciągu godziny bez przepalania się, prąd 1,5 razy większy od nominalnego"
44A - w ciągu 10 sek
Prąd zwarciowy pojedynczego ogniwa to 100-130A. Kiedy jest 10p to może być i 1000A. Więc bezpiecznik z pewnością odetnie z ułamku sekundy resztę ogniw z celi. Nota bene gdyby poszedł taki prąd przez ogniwo od "sąsiadów" to spodziewać się należy wybuchu ogniwa. Moc 40kW w ułamku sekundy zagotuje elektrolit ze spektakularnym wybuchem
Test ma raczej pokazać czy uszkodzenie pojedynczego ogniwa i jego zagrzanie się do temp np. 200-300 st. nie uszkodzi sąsiednich ogniw. Bezpiecznik się przepali, ogniwa z celi zostaną rozłączone i nie narażone na gwałtowne wyładowanie, ale pozostaje wysoka temperatura z energii rozładowania delikwenta...
44A - w ciągu 10 sek
Prąd zwarciowy pojedynczego ogniwa to 100-130A. Kiedy jest 10p to może być i 1000A. Więc bezpiecznik z pewnością odetnie z ułamku sekundy resztę ogniw z celi. Nota bene gdyby poszedł taki prąd przez ogniwo od "sąsiadów" to spodziewać się należy wybuchu ogniwa. Moc 40kW w ułamku sekundy zagotuje elektrolit ze spektakularnym wybuchem
Test ma raczej pokazać czy uszkodzenie pojedynczego ogniwa i jego zagrzanie się do temp np. 200-300 st. nie uszkodzi sąsiednich ogniw. Bezpiecznik się przepali, ogniwa z celi zostaną rozłączone i nie narażone na gwałtowne wyładowanie, ale pozostaje wysoka temperatura z energii rozładowania delikwenta...
Ostatnio zmieniony 30 maja 2018, 16:18 przez Anonymous, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Co może wibrować jeśli nie ogniwa w koszykach?
-
- Forumowicz
- Posty: 267
- Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Jestem ciekaw Twoich testów praktycznych na przepalenie. Koniecznie zrób jakieś wideo, podpiętymi pomiarami prądów.
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Prądów chwilowych nie sposób zmierzyć. Bezpieczniki są oryginalne, więc nie ma sensu ich sprawdzać. Będę robił wyłącznie zwarcie, a to jest trudne do zmierzenia
-
- Forumowicz
- Posty: 267
- Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Pytam jako "laik" to jak sprawdziłeś skuteczność swojego rozwiązania?
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Nie rozumiem pytania. Skuteczność bezpiecznika mam mierzyć? Po co?
-
- Forumowicz
- Posty: 267
- Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Skuteczność bezpiecznika wlutowanego w zestaw baterii, pomiar prądów płynących autentycznie na zwarciu vs długość paska bezpiecznika lub choćby obciążenie jakimś dużym autentycznym prądem, pomiar temperatury paska i baterii, które mają bezpośredni wpływ na otoczenie. Bateria będzie nagrzewać się wolniej od tego paska i napewno nie do takich temperatur.
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Kiedy przylutuję kabel z punktu A do punktu B, to nie muszę sprawdzać rozwiązania czy przewodzi prąd W przypadku bezpieczników źródłem poznania jest również logika.
Nie da się mierzyć prądów zwarcia, bo każdy bocznik pomiarowy jest stosunkowo dużą opornością pogarszającą parametry zwarcia. Prądy zwarciowe są podane przez producenta. Sanyo GA ma na przykład 130A. Nie potrzeba udowadniać, że bezpiecznik działa i przy jakim prądzie. Wystarczy mieć wiedzę, że nie przepali się w normalnym użytkowaniu (5A) i przepali się w przypadku zwarcia niemal bezzwłocznie (prąd 100A wyzwoli na nim ciepło 80W)
Długość paska bezpiecznika jest jednakowa. Gdybyś przeczytał cały wątek, to byś wiedział, że to oryginalny bezpiecznik, nie cięty z drutu. Każdy pasek ma przewężoną stopkę długości 10mm. Proponuję nie zaśmiecać dalej wątku, bo już jest za długi i mało kto ma chęć czytać całość.
Nie da się mierzyć prądów zwarcia, bo każdy bocznik pomiarowy jest stosunkowo dużą opornością pogarszającą parametry zwarcia. Prądy zwarciowe są podane przez producenta. Sanyo GA ma na przykład 130A. Nie potrzeba udowadniać, że bezpiecznik działa i przy jakim prądzie. Wystarczy mieć wiedzę, że nie przepali się w normalnym użytkowaniu (5A) i przepali się w przypadku zwarcia niemal bezzwłocznie (prąd 100A wyzwoli na nim ciepło 80W)
Długość paska bezpiecznika jest jednakowa. Gdybyś przeczytał cały wątek, to byś wiedział, że to oryginalny bezpiecznik, nie cięty z drutu. Każdy pasek ma przewężoną stopkę długości 10mm. Proponuję nie zaśmiecać dalej wątku, bo już jest za długi i mało kto ma chęć czytać całość.
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?
Proszę czytać wątek ze zrozumieniem, bo nie sposób prostować po raz n-ty dementować tych samych głupot. Proszę porównać rezystancje paska i ogniwa.
Nie dalej jak wczoraj podawałem wartości mocy cieplnej. Podam jeszcze raz dla 5A.
ciepło bezpiecznika - 5 x 5 x 0,008 Ohm = 0,2W
ciepło baterii - 5 x 5 x 0,050 Ohm = 1,25W
0,25W to każdy zwykły emaliowany opornik ma moc znamionową i jest przy takiej mocy zaledwie ciepły.