Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
plastikowy
Forumowicz
Posty: 63
Rejestracja: 06 mar 2019, 14:38

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: plastikowy »

Kwestię ilości zgrzewów i oporności można rozwiązać tak - zamiast 1x16A dać 2x8A
Załączniki
bezpieczniki_8A.jpg
saybot
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 28 lis 2018, 13:48

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: saybot »

My już sporo czasu stosujemy tą samą technologię zgrzewania co Paul z em3ev w praktycznie każdym rodzaju produkowanej baterii.
Jest to nie tylko dodatkowe zabezpieczenie pozwalające lepiej spać, aczkolwiek dobre zabezpiecznie przy temacie ubezpieczenia itd.
Załączniki
IMG_2005.JPG
____________________________________________________

https://CELLPOWER.PL
Polski producent baterii do pojazdów elektrycznych
plastikowy
Forumowicz
Posty: 63
Rejestracja: 06 mar 2019, 14:38

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: plastikowy »

Bardzo fajna metoda - raczej do nowych ogniw; w szczególności podoba mi się możliwość dojścia do tych trudniej zlokalizowanych.
Załączniki
EM3_battery.jpg
EM3_battery.jpg (24.19 KiB) Przejrzano 10082 razy
markkar
Forumowicz
Posty: 271
Rejestracja: 03 maja 2017, 22:37
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: markkar »

@saybot a co to jest za materiał łączący ogniwa?
plastikowy
Forumowicz
Posty: 63
Rejestracja: 06 mar 2019, 14:38

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: plastikowy »

Spieniony poliuretan ?
markkar
Forumowicz
Posty: 271
Rejestracja: 03 maja 2017, 22:37
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: markkar »

Miałem na myśli do zgrzewania ogniw, nikiel, stal poniklowana? To zdjęcie tak wyszło że to takie czarne?
plastikowy
Forumowicz
Posty: 63
Rejestracja: 06 mar 2019, 14:38

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: plastikowy »

Planuję coś takiego:
bazuję na rozpakietowanych ogniwach więc zakładam problemy...
chcę by w razie konieczności można było wyciągnąć jedną sztukę (rozcinając co prawda taśmę wyrównawczą, ale to można później załatać)
bezpieczniki zgrzewane do katody a do taśmy lutowane - w razie czego można jedną sekcję rozlutować i sprawdzić pojedyncze ogniwo.
Dodatkowo izolacja z preszpanu - ochrona w czasie przepalania się zabezpieczeń i dodatkowa izolacja dzięki której mam większą swobodę
przy układaniu bezpieczników.
Załączniki
bateria_1.jpg
plastikowy
Forumowicz
Posty: 63
Rejestracja: 06 mar 2019, 14:38

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: plastikowy »

Przyszły bezpieczniki ... niestety nie takie jakie były na zdjęciu na allegro
miły być "białe" przyszły żółte, czyli mosiądzowane.
Jeśli powierzchnie zgrzewane są nieoszlifowane to większość prądu idzie przez zgrzewany bezpiecznik i mosiądz odparowuje
a czasem również metal pomiędzy zgrzewami.
Po oszlifowaniu jest znacznie lepiej - zgrzewy po lewej na 15ms.
Próbowałem również jedną elektrodę stawiać na nożu do tapet i wtedy efekt jest lepszy.
Bezpiecznik mimo swojego przewężenia prędzej urywa się przy zgrzewie - temperatura osłabia trochę materiał.
Postaram się jeszcze zdobyć bezpieczniki z innego materiału na próby
Załączniki
bezp_zgrzew_1.jpg
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Blaszka cieniutka i się rozciapierza
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: Umbur »

Jest w ogóle sens bawić się z bezpiecznikami na każde ogniwo? Jak jedno z ogniw się zapali, to i tak cały aku idzie z dymem.
plastikowy
Forumowicz
Posty: 63
Rejestracja: 06 mar 2019, 14:38

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: plastikowy »

Chodzi właśnie o to, żeby się to jedno się nie zapaliło
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

jak jedno się zewrze, to pytanie ile ma w sobie energii, do jakiej temperatury się rozgrzeje. Jest spora szansa, że nie przegrzeje sąsiadów do wywołania zwarcia u nich. Jak nie ma bezpiecznika wyładowuje się cała sekcja przez delikwenta, od 5 do 20 razy więcej energii
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

plastikowy pisze:
28 mar 2019, 9:32
Chodzi właśnie o to, żeby się to jedno się nie zapaliło
Dokładnie tak też. Jedno ma w sobie np 10Wh energii, a z reszty w sekcji może pójść 50-100Wh. 10Wh wyładowane przez 5 minut to moc 120W.
100Wh wyładowane przez 5 minut to moc 1200W. Piec widzę
granada
Forumowicz
Posty: 188
Rejestracja: 13 gru 2018, 13:57

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: granada »

Dobry pomysł :) Cienki miedziany drucik odpowiednio dobrany też można chyba dać (ja lutuje pakiety). A jeśli z tymi bezpiecznikami są problemu przy lutowaniu to nie możecie sobie dobrać taśmy z metra o odpowiedniej szerokości ?
Druga sprawa to jak ma się to przepalać to nie moze taki akumulator stykać sie z preszpanem taśmą. Czym to w taki razie owijacie ? Może rezotex tylko kosztowny chyba
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

granada pisze:
28 mar 2019, 12:11
A jeśli z tymi bezpiecznikami są problemu przy lutowaniu to nie możecie sobie dobrać taśmy z metra o odpowiedniej szerokości ?
Druga sprawa to jak ma się to przepalać to nie moze taki akumulator stykać sie z preszpanem taśmą. Czym to w taki razie owijacie ? Może rezotex tylko kosztowny chyba
Nie ma problemu z lutowaniem bezpieczników. Jedynie wtedy, gdy nie ma sąsiada minusa i trzeba przeskoczyć. Kiedyś lutowałem do sąsiedniego plusa, ale wtedy zmieniają się rezystancje - jedne ogniwa mają mniejsze, inne większe. Lepiej puścić przedłużkę. Żmudna robota, ale jakość najwyższa
Na preszpan nie przeszkadza
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1320
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: Goliath »

granada pisze:
28 mar 2019, 12:11
Druga sprawa to jak ma się to przepalać to nie moze taki akumulator stykać sie z preszpanem taśmą. Czym to w taki razie owijacie ? Może rezotex tylko kosztowny chyba
Dlatego dobrym rozwiązaniem są małe bezpieczniki w szklanej bańce.
https://pl.aliexpress.com/item/100pcs-3 ... st=ae803_4
Dostępne na ali w paczkach po 100 szt... za grosze :mrgreen:
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Dobrze, że dałeś ten link, bo wczoraj na czacie zginie, ale te akurat są do 5A. Mało
Bardziej te
https://pl.aliexpress.com/item/10Kind-1 ... 0000000000

ale trzeba by je zmierzyć R. Gdzieś do 15mOhm mogą być. Przy 5A byłby drop 0,075V. Na całym 13s - 1V. Więcej byłoby za dużo
Ostatnio zmieniony 28 mar 2019, 13:42 przez Anonymous, łącznie zmieniany 2 razy.
granada
Forumowicz
Posty: 188
Rejestracja: 13 gru 2018, 13:57

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: granada »

To szkło to dobre i nie. W rowerowej skrzynce to to sie zgniecie od razu ;)
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Z drucikiem miedzianym będzie ten problem, że raz wyjdzie w powietrzu 5mm, raz 6, raz 4. Każdy będzie miał inny prąd przepalenia, a co gorsza opór
Ostatnio zmieniony 28 mar 2019, 13:42 przez Anonymous, łącznie zmieniany 1 raz.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

granada pisze:
28 mar 2019, 12:11
Druga sprawa to jak ma się to przepalać to nie moze taki akumulator stykać sie z preszpanem taśmą. Czym to w taki razie owijacie ? Może rezotex tylko kosztowny chyba
To się nie przepala. W ogóle się nie przepala w trakcie użytkowania. Nie przepala też przy chwilowym zwarciu. Łuk spawalniczy wypali kabel przy zwarciu a nie przepala żadnego bezpiecznika. Bezpieczniki są zimne podczas normalnej eksploatacji. Wydzielają przy maksymalnym pradzie (5A) po 0,2W. Mniej niż standardowy opornik
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Dopracowalem sposób połączenia, aby różnice rezystancji połączeń nie przekraczały 3 mOhm
Załączniki
received_2393290154234693.jpeg
markkar
Forumowicz
Posty: 271
Rejestracja: 03 maja 2017, 22:37
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: markkar »

brakuje jednego połączenia
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Ha ha. Świetny jesteś :) Wyłapałem przed założeniem preszpanu. Potem wyszło by podczas ładowania i bym szukał przebijając się przez oklejenia
radex
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 22 wrz 2018, 22:12

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: radex »

sambor pisze:
28 mar 2019, 13:38
To się nie przepala. W ogóle się nie przepala w trakcie użytkowania. Nie przepala też przy chwilowym zwarciu. Łuk spawalniczy wypali kabel przy zwarciu a nie przepala żadnego bezpiecznika. Bezpieczniki są zimne podczas normalnej eksploatacji. Wydzielają przy maksymalnym pradzie (5A) po 0,2W. Mniej niż standardowy opornik
Jaki sens mają takie bezpieczniki które się nie przepalają przy zwarciu?
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Czytaj ze zrozumieniem. Wcześniej była mowa o łuku elektrycznym 2000W spawarka - chwilowe zwarcie. Po prostu łuk elektryczny nie jest zwarciem pełnym. Przy pełnym zwarciu oczywiście przepala się. Nawet gdy przypadkowo zewrzeć nożem podczas montażu jedną sekcję natychmiast się przepala. Nie przepala w trakcie użytkowania
radex
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 22 wrz 2018, 22:12

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: radex »

sambor pisze:
06 kwie 2019, 21:23
Czytaj ze zrozumieniem. Wcześniej była mowa o łuku elektrycznym 2000W spawarka - chwilowe zwarcie. Po prostu łuk elektryczny nie jest zwarciem pełnym. Przy pełnym zwarciu oczywiście przepala się. Nawet gdy przypadkowo zewrzeć nożem podczas montażu jedną sekcję natychmiast się przepala. Nie przepala w trakcie użytkowania
Skąd wiesz, że ten łuk miał 2000W? Przecież prościej jest dać jeden bezpiecznik na głównym kablu - łatwiej wymienić jak się spali.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

radex pisze:
06 kwie 2019, 22:02
sambor pisze:
06 kwie 2019, 21:23
Czytaj ze zrozumieniem. Wcześniej była mowa o łuku elektrycznym 2000W spawarka - chwilowe zwarcie. Po prostu łuk elektryczny nie jest zwarciem pełnym. Przy pełnym zwarciu oczywiście przepala się. Nawet gdy przypadkowo zewrzeć nożem podczas montażu jedną sekcję natychmiast się przepala. Nie przepala w trakcie użytkowania
Skąd wiesz, że ten łuk miał 2000W? Przecież prościej jest dać jeden bezpiecznik na głównym kablu - łatwiej wymienić jak się spali.
Przeczytaj wątek od początku, to się dowiesz. Choć pierwszy post
shadow
Forumowicz
Posty: 134
Rejestracja: 12 mar 2019, 21:46

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: shadow »

Wydaje mi się,że tutaj bardziej chodzi o pełne zabezpieczenie baterii w jej poszczególnych sekcjach,niż graniczne obciążenie prądowe wszystkich ogniw na raz /stan zwarcia,albo bliski zwarcia na wyjściu/
radex
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 22 wrz 2018, 22:12

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: radex »

sambor pisze:
06 kwie 2019, 22:13

Przeczytaj wątek od początku, to się dowiesz. Choć pierwszy post
Czytałem od początku i zrobiłbym to inaczej. Chcesz zabezpieczyć ogniwa jeżeli jedno w celi będzie miało zwarcie?
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Oczywiście, że przy pełnym zwarciu bezpieczniki przepalą się. Na łuk elektryczny idzie moc rzędu 1000-3000W. Taką moc mają spawarki. Ale jesli dociśniesz kableki do siebie i łuk ich nie będzie w stanie puścić w przestrzeń wraz z parą, to się spalą bezpieczniki natychmiast. Coś musi się spalić. To tyle w temacie zwarcia. Siedzę w tym od dziecka.

Ogniwo pojedyncze w stanie zwarcia jest w stanie dać ponad 100A. Oczywiście nie da, bo bezpiecznik go przepali znacznie wccześniej.
Ogniwo może dostać samozwarcia wskutek wysokiej temperatury, powyżej 80 st C albo z innego powodu, np uderzenia. Wtedy cała energia z reszty celi rozgrzeje go do kilkuset stopni. To rozgrzeje wszystkie ogniwa sąsiednie i zobaczysz wielki pożar, którego niczym nie ugasisz. W baterii jest wielka ilość energii, która potrafi gotować wodę w czajniku przez godzinę. Tu się nic nie pali, tu się wyzwala energia poprzez rozładowanie baterii. Schajcuje się cała bateria, pół roweru i jak ma szczęscie, to wszystko. Gorzej jeśli schajcuje się garaż albo mieszkanie
radex
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 22 wrz 2018, 22:12

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: radex »

sambor pisze:
06 kwie 2019, 22:32
Oczywiście, że przy pełnym zwarciu bezpieczniki przepalą się. Na łuk elektryczny idzie moc rzędu 1000-3000W. Taką moc mają spawarki. Ale jesli dociśniesz kableki do siebie i łuk ich nie będzie w stanie puścić w przestrzeń wraz z parą, to się spalą bezpieczniki natychmiast. Coś musi się spalić. To tyle w temacie zwarcia. Siedzę w tym od dziecka.

Ogniwo pojedyncze w stanie zwarcia jest w stanie dać ponad 100A. Oczywiście nie da, bo bezpiecznik go przepali znacznie wccześniej.
Ogniwo może dostać samozwarcia wskutek wysokiej temperatury, powyżej 80 st C albo z innego powodu, np uderzenia. Wtedy cała energia z reszty celi rozgrzeje go do kilkuset stopni. To rozgrzeje wszystkie ogniwa sąsiednie i zobaczysz wielki pożar, którego niczym nie ugasisz. W baterii jest wielka ilość energii, która potrafi gotować wodę w czajniku przez godzinę
Tak się składa, że w moim akumulatorze ostatnio jedno ogniwo dostało zwarcia wewnętrznego i niestety twoje zabezpieczenie by nie pomogło ponieważ aby rozładować wszystkie ogniwa w celi do 0V potrzebne było kilka dni. Bardziej do mnie przemawia takie zabezpieczenie :
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Zwarcie rozładowuje w ciągu mniut. Twoje dostało upływności.
radex
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 22 wrz 2018, 22:12

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: radex »

Czy ktoś kiedyś na forum miał przypadek żeby któreś ogniwo w pakiecie dostało zwarcia wewnętrznego? Czy możesz wyjaśnić czym jest upływność ogniwa?
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Upływność to niewielki przepływ między anodą a katodą. Wysłużone ogniwa dostają upływności powyżej pewnego napięcia. Nie naładujesz ich do pełna - po przekroczeniu określonego napięcia zaczynają się grzać i cały prąd ładowania ucieka. Ale upływność może się trafić też przy niższym napięciu. Jakiś zbitek wytworzy sie w środku ogniwa i powoli rozładowuje. Kiedyś czytałem nawet sposób na zregenerowanie upływających ogniw - potraktować na kilka sekund bardzo dużym prądem który przepali zbitki

Zwarcie to zetknięcie elektrod.
Rowery się paliły. Rzadkie to, ale zdarzało się. Paliły się laptopy, smartfony, nawet bateria w kiblu Airbusa
plastikowy
Forumowicz
Posty: 63
Rejestracja: 06 mar 2019, 14:38

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: plastikowy »

Tam nie ma żadnego zabezpieczenia...
radex
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 22 wrz 2018, 22:12

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: radex »

sambor pisze:
07 kwie 2019, 11:43
Upływność to niewielki przepływ między anodą a katodą. Wysłużone ogniwa dostają upływności powyżej pewnego napięcia. Nie naładujesz ich do pełna - po przekroczeniu określonego napięcia zaczynają się grzać i cały prąd ładowania ucieka. Ale upływność może się trafić też przy niższym napięciu. Jakiś zbitek wytworzy sie w środku ogniwa i powoli rozładowuje. Kiedyś czytałem nawet sposób na zregenerowanie upływających ogniw - potraktować na kilka sekund bardzo dużym prądem który przepali zbitki

Zwarcie to zetknięcie elektrod.
Rowery się paliły. Rzadkie to, ale zdarzało się. Paliły się laptopy, smartfony, nawet bateria w kiblu Airbusa
Czyli upływność to takie małe zwarcie :P U mnie to ogniwo które dostało upływności ładowało się do 4,15 V i się nie grzało. Po wyjęciu ogniwa z pakietu po dwóch dniach napięcie wynosiło 0V. Szkoda, że się nie da łatwo zabezpieczyć ogniw przed taką upływnością. Gdybym podłączył ładowarkę tydzień później to pewnie wszystkie 8 ogniw z tej celi miałoby 0V.
radex
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 22 wrz 2018, 22:12

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: radex »

plastikowy pisze:
07 kwie 2019, 12:10
Tam nie ma żadnego zabezpieczenia...
Od 30 sekundy filmu zgrzewa cienkie blaszki które są bezpiecznikami. Oczywiście taki układ blaszek działa trochę inaczej i nie przepalają się jeżeli zrobisz zwarcie na głównych kablach.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Przy odpowiednim zwarciu przepalą się. Coś musi.
plastikowy
Forumowicz
Posty: 63
Rejestracja: 06 mar 2019, 14:38

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: plastikowy »

Od 30 sekundy filmu zgrzewa cienkie blaszki które są bezpiecznikami. Oczywiście taki układ blaszek działa trochę inaczej i nie przepalają się jeżeli zrobisz zwarcie na głównych kablach.
To tez fajne rozwiązanie! A gdyby dać połączenie równolegle z cienkiej linki lutowane w połowie taśmy niklowej ? Z jakimi prądami trzeba się liczyć przy prawidłowo funkcjonującej baterii ? Ta taśma z filmu przeniesie raczej sporo...
Ostatnio zmieniony 07 kwie 2019, 19:59 przez plastikowy, łącznie zmieniany 1 raz.
radex
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 22 wrz 2018, 22:12

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: radex »

sambor pisze:
07 kwie 2019, 16:39
Przy odpowiednim zwarciu przepalą się. Coś musi.
Zależy jakie grube przewody główne :P Ciężko przewidzieć co by się stało. Nie chce wiedzieć ile amperów musi przepłynąć żeby przepalić 8 taśm niklowych.
plastikowy
Forumowicz
Posty: 63
Rejestracja: 06 mar 2019, 14:38

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: plastikowy »

Znalazłem coś więcej o tym rodzaju połączeń:

Ogniwa powinny być nowe i muszą być ze sobą dobrane pod kątem RW.
Łatwiej zgrzać prawidłowo pakiet w ten sposób, mocno się zastanawiam , czy nie iść w tą stronę - mam dobrą zgrzewarka punktową, miernik pojemności bazujący na stałym prądzie rozładowywania, oraz poświęciłem dużo czasu na badanie RW metodą z generatorem 1000 Hz AC, wiec teoretyczne mogę dobrać ogniwa pod taki sposób łączenia.
Taśma z filmu jest w stanie przenieść 1A ... wydaje się mało, ale to łatwo sprawdzić doświadczalnie. Bezpieczniki które kupiłem na niteczce metalu przeniszą aż 16A.
Czy macie pomysł na jakie prądy można się szykować w połączeniu równoległym w pakiecie 6P używek VTC5?
Ostatnio zmieniony 07 kwie 2019, 21:56 przez plastikowy, łącznie zmieniany 1 raz.
radex
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 22 wrz 2018, 22:12

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: radex »

plastikowy pisze:
07 kwie 2019, 20:32
Znalazłem coś więcej o tym rodzaju połączeń:

Ogniwa powinny być nowe imuszą być ze sobą dobrane pod kątem RW
Najlepiej budować pakiety ze świeżych ogniw o takich samych parametrach. Takie zabezpieczenie można wtedy dać bo prądy wyrównawcze między ogniwami z tej samej celi będą znikome. Ja chciałem zaoszczędzić bo nie miałem kasy i teraz żałuję bo już musiałem wymienić jedno ogniwo bo rozladowywało całą cele. Mój akumulator ma w każdej celi 3 słabe ogniwa z 2014r i 5 dobrych ogniw z 2017r. W takiej konfiguracji te nowsze dostają zawsze bardziej po dupie bo pobierany jest z nich większy prąd. Nie chce nawet wiedzieć ile amperów dostają te z 2017r. podczas hamowania regeneracyjnego jak dodatkowo przepływają prądy wyrównawcze ze starych ogniw do tych nowszych.
plastikowy
Forumowicz
Posty: 63
Rejestracja: 06 mar 2019, 14:38

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: plastikowy »

Masz rację to ma sens tylko dla nowych ogniw...
przed chwilą udało mi się dopracować metodę zgrzewania bezpieczników:
zgrzew jest idealny, elektrody nie przywierają, brak przepalenia z drugie strony
sam zgrzew nie jest kruchy i praktycznie nie da się go oderwać ręką bez kombinerek
decyzja zapadła, robię tak ;)
Załączniki
bezp_zgrzew_2.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: WojtekErnest »

Ten sposob łączenia wydaje mi się o tyle dyskusyjny, ze z jednej strony polecany dla nowych i rownych RW ogniw, z drugiej strony maly bezpiecznik-tasma na części rownoleglej, jesli zadziala, to pewnie pod wplywem pradu wyrownawczego, ogniwa moga być nadal sprawne, użytkownik nie zauważy różnicy, pojemność każdej galezi moze pozostać niezmienna. Tylko BMS będzie mial na tym kanale sygnal z mniejszej ilości P.
Ta metoda, de facto szyny szeregowej byla kiedys stosowana przy ogniwach NiCd ale tam nie bylo bezpiecznikow rownoleglych ani BMS.
Jest na pewno latwiejsza do zgrzewania.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

WojtekErnest pisze:
08 kwie 2019, 5:31
z drugiej strony maly bezpiecznik-tasma na części rownoleglej, jesli zadziala, to pewnie pod wplywem pradu wyrownawczego,
Bzdura. Prąd wyrównawczy 16A? Czy Ty piszesz po trzeźwemu?
Ostatnio zmieniony 08 kwie 2019, 9:26 przez Anonymous, łącznie zmieniany 1 raz.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

radex pisze:
07 kwie 2019, 21:53

Mój akumulator ma w każdej celi 3 słabe ogniwa z 2014r i 5 dobrych ogniw z 2017r. W takiej konfiguracji te nowsze dostają zawsze bardziej po dupie bo pobierany jest z nich większy prąd. Nie chce nawet wiedzieć ile amperów dostają te z 2017r. podczas hamowania regeneracyjnego jak dodatkowo przepływają prądy wyrównawcze ze starych ogniw do tych nowszych.
Dokładnie. Gdy ogniwa w tej samej celi mają różne RW, nowsze będą padać. W tej samej celi muszą być jednakowe. Z nowszych ogniw można zrobić całe cele, z gorszych inne cele i to będzie działać poprawnie. Pojemność będzie równa pojemności tych słabszych
plastikowy
Forumowicz
Posty: 63
Rejestracja: 06 mar 2019, 14:38

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: plastikowy »

WojtekErnest nic nie pisze o 16A...
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Prądy wyrównawcze to są miliampery, bo różnica potencjałów jest rzędu nastu miliwoltów
radex
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 22 wrz 2018, 22:12

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: radex »

plastikowy pisze:
07 kwie 2019, 20:32
Czy macie pomysł na jakie prądy można się szykować w połączeniu równoległym w pakiecie 6P używek VTC5?
To zależy jak bardzo używane i czy są z różnych roczników. Duże masz różnice w rezystancji /pojemności? Jak dasz te bezpieczniki 16A to prądy wyrównawcze nie przepalą ich. Jak dasz takie które wytrzymują 1A to już może być lipa. W moim akumulatorze najsłabsze ogniwa LG MH1 3200 mAh mają 2600mAh przy 3A. Dlatego prądy wyrównawcze mogą być czasami spore. Ktoś robił taki test jak się zachowują ogniwa z różnymi rezystancjami w jednej celi. Musisz poszukać na forum. Jak mi się będzie kiedyś chciało to może przetne taśmę miedzianą w moim akumulatorze i podłączę amperomierz żeby sprawdzić jakie płyną prądy wyrównawcze pomiędzy starymi i nowymi ogniwami.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Bateria zabezpieczona jak Tesla. Pierwsza w Polsce?

Post autor: sambor »

Ogniwa zabijają nie prądy wyrównawcze, a zbyt duży prąd płynący z mocnego ogniwa o mniejszym RW. Przykładowo jeśli w celi masz 4 słabe ogniwa i 1 mocne, to pod określonym obciążeniem, słabe będą dawać po 4A, mocne 10A. Mocne będzie się błyskawicznie degradować. Tak naprawdę nie występuje między nimi pod obciążeniem żadna różnica potencjałów. Różnica pojawi się po zakończeniu obciążenia, gdy to mocne zacznie szybciej wstawać z napięciem i będzie oddawać słabszym prąd. Ale te prądy są niewielkie.
Nie trzeba robić testu na żywym akku. Wystarczy połączyć ze sobą ogniwa o różnicy potencjałów 0,15V i zmierzyć prąd. Często wyrównuję ogniwa nierówno naładowane przed montażem baterii.
Można policzyć - zdrowe ogniwo VTC5 ma RW 40 mohm. Przy różnicy potencjałów 0,1V będzie dawać prąd 2,5A, ale tylko przez chwilkę, bo potencjały wyrównują się. W połączonej na stałe celi nigdy nie wystąpi taka różnica potencjałów. Po prostu mocne chce wstać z napięciem, ale oddaje prąd słabszym. Napięcia mają niemal równe, bo rezystancja połączenia jest kilka do kilkunastu mohm. Prąd jest rzędu miliamper.
ODPOWIEDZ