...Tutaj wykład profesora Jeff Dahna z uniwersytetu w Dalhousie:
Gość jest o tyle istotny ze to on tworzyl schematy ładowan w Tesli Model S. Tesla ładuje akumulatory do 80% czyli do 4.05V / cell.
Patent jest od firmy Samsung ktora jako pierwsza wprowadzila "Ładowanie do 80%" sa na to US Patent no° xxxxx ...
1. masz ten "patent", i datasheet'y Samsunga (przykłady w załączniku), gdzie "rekomendowane" jest 4.2V.
2. jeżeli jest tak jak piszesz, to dlaczego mój pakiet używany cztery lata, i ładowany na bieżąco do PEŁNA, jest dokładnie w takim samym stanie, jak drugi pakiet, który w tym czasie praktycznie nie był używany.
3. lubię takie "tabelki", z których nic nie wynika. Możesz mi dokładnie powiedzieć, ile Wh ładowania/rozładowania "przeszło" przez "najlepszą" (pomarańczową), i "najgorszą" (czarną) baterię.
Re: Starzenie ogniw Li-Ion
: 10 cze 2018, 16:11
autor: WojtekErnest
tkoko pisze: ↑
1. masz ten "patent", i datasheet'y Samsunga (przykłady w załączniku), gdzie "rekomendowane" jest 4.2V.
A nawet precyzyjnie 4,20 +/- 0.05 V co jak wiadomo oznacza 4.15-4.25 V.
Re: Starzenie ogniw Li-Ion
: 10 cze 2018, 18:32
autor: wwojciech
Kim trzeba byc żeby podwazac ludzi którzy poswiecili życie dla badań ogniw. Na bank Elon wpadając na to forum dałby Wam posady jako ekspertom i zaryzykował miliardowa inwestycje bo jeden aku nie stracił pojemności:D
Re: Starzenie ogniw Li-Ion
: 10 cze 2018, 18:50
autor: Kajman
Niezależność wyników badań jest czynnikiem którego nie znamy.
Kim trzeba byc żeby podwazac ludzi którzy poswiecili życie dla badań ogniw.
Troszkę o czymś innym piszemy, bo wyniki badań sprzed 6-8 lat dotyczą ogniw sprzed 10 lat. A współczesne ogniwa są inne
i algorytmy (w tym TESLI) zastosowań musiały się zmienić. Tego co naprawdę OBECNIE robi TESLA w swoich BMS-ach i komputerach sterujących
na pewno aktualnie się nie ujawnia.
My piszemy generalnie o swoich i forumowych doświadczeniach oraz materiałach producentów z ostatniego okresu.
Wszystko fajnie tylko, że takie zabiegi ładowanie do niższego napięcia i rozładowanie do wyższego daje mniejszą i to znacznie pojemność i żeby to zrekompensować trzeba upchnąć więcej ogniw i zwiększa się ciężar w stosunku do otrzymanej energii.
Może ma to sens w dużych pojazdach gdzie te 50-100kg nie zrobi różnicy ale w rowerze to gra nie warta świeczki ponieważ średnio można przyjąć, że użytkownik po około 2 latach się z pakiet rozwiedzie i znajdzie inny bądź zmieni cały rower a ten stary choćby miał 70% pojemności tylko zamiast 90% to będzie lżejszy i znajdzie nowego nabywce z skromnym budżetem bądź pójdzie na rozbiórkę do innych celów i sporo kaski i tak się wróci.
Jasne dlatego jest to praktykowane w magazynach energii oraz samochodach elektrycznych. Stad tez nikt z obecnych krzyczących najgłośniej o tym nie słyszał bo słyszy co sie dzieje na forum.
Re: Starzenie ogniw Li-Ion
: 12 cze 2018, 0:23
autor: Kajman
Poprawka, chyba wszystkie laptopy samsunga mają tą funkcję i każdy kto taki z oryginalnym oprogramowaniem posiada zna ją. I działa doskonale, piszę z 4 latka który nie ma problemów z aku
Kim trzeba byc żeby podwazac ludzi którzy poswiecili życie dla badań ogniw.
Troszkę o czymś innym piszemy, bo wyniki badań sprzed 6-8 lat dotyczą ogniw sprzed 10 lat. A współczesne ogniwa są inne
i algorytmy (w tym TESLI) zastosowań musiały się zmienić. Tego co naprawdę OBECNIE robi TESLA w swoich BMS-ach i komputerach sterujących
na pewno aktualnie się nie ujawnia.
My piszemy generalnie o swoich i forumowych doświadczeniach oraz materiałach producentów z ostatniego okresu.
Nie są inne. Są bardziej żyłowane. Ogniwa LHV owszem są ładowane do 4.4V takie ogniwa są w telefonach, kamerach i wszystkim co małe (aby jak najbardziej zagescic energie i wykorzystac w pelni urzadzenie). Jest w nich uzywany nieco bardziej wytrzymaly elektrolit o wiekszym oknie napięciowym.
Nie znaczy to że ogniwo wytrzyma dluzej przy takim traktowaniu. Wrecz przeciwnie. Ogniwa po 300-400 cyklach maja nieraz 60-70% pojemnosci nominalnej. Tragedia. (Mam doczynienia z protokołami rozladowan dla tych baterii)
Problem polega nie na tym ze sie nie da ładowac do 4.4V problem lezy w tym ze im wyzsze napiecie tym bardziej ogniwo dostaje po dupie.
Kim trzeba byc żeby podwazac ludzi którzy poswiecili życie dla badań ogniw. Na bank Elon wpadając na to forum dałby Wam posady jako ekspertom i zaryzykował miliardowa inwestycje bo jeden aku nie stracił pojemności:D
Odpowiem pytaniem
Ile procent fabrycznego sprzętu Samsunga ma FABRYCZNĄ MOŻLIWOŚĆ ZMIANY NAPIĘCIA ZASILANIA !
Skoro mają tak rewelacyjny patent, dlaczego nie stosują go w swoich produktach, dotyczy to również innych firm.
Re: Starzenie ogniw Li-Ion
: 12 cze 2018, 22:07
autor: Kajman
W każdym laptopie jest, pisałem już
Re: Starzenie ogniw Li-Ion
: 12 cze 2018, 22:14
autor: WojtekErnest
Taki 'drobiazg' : Obciązenie pakietu rowerowego nie jest z zasady 8-12 godzin na dobę. Laptopy, banki energii nierzadko pracują non-stop. Czyli stan aku i ich temperatura inaczej wpłynie na taki pakiet a inaczej uzywany np 1 godz na dobę.
Kim trzeba byc żeby podwazac ludzi którzy poswiecili życie dla badań ogniw. Na bank Elon wpadając na to forum dałby Wam posady jako ekspertom i zaryzykował miliardowa inwestycje bo jeden aku nie stracił pojemności:D
Odpowiem pytaniem
Ile procent fabrycznego sprzętu Samsunga ma FABRYCZNĄ MOŻLIWOŚĆ ZMIANY NAPIĘCIA ZASILANIA !
Skoro mają tak rewelacyjny patent, dlaczego nie stosują go w swoich produktach, dotyczy to również innych firm.
A ja odpowiem na pytanie zadając kolejne pytanie, któremu producentowi ma zależeć żeby ogniwo wytrzymalo więcej niż 2lata jeśli głównym wyznacznikiem jest pojemność? Padnie ogniwo nikt się tym nie przejmuje i kupuje następne, a biznes się kręci. Napięcia ładowania i rozładowania są umownymi.
Bateria "A" (moja) kupiona w lipcu 2014r, używana i ładowana regularnie od wiosny do jesieni.
Bateria "B" (żony) kupiona jesienią 2014r, używana i ładowana sporadycznie, w zależności od potrzeb.
Baterie ładowane ładowarkami Magma HGSPCHAONFF DC 36V / 3A.
Baterie ładowane w sposób "typowy" dla domowego sprzętu (laptopy, smartwony itp.)
Nie mają żadnej dodatkowej "konserwacji" (pomiarów, wyrównywania ogniw itp.). Zimą "leżakują" w nieogrzewanej szopie,
najczęściej bez żadnych doładowań, lub w domu, jezeli były wyjęte z rowera.
Baterie są rozładowywane dwoma halogenami 150wat/24V, przy prądzie od ~6,3A do ~5.0A
Pierwszy test baterii;
07 Marca 2015r (napięcie i prąd mierzone miernikiem, watogodziny obliczone) niewielkie grzanie baterii.
Bat "B" rozładowanie - od 41.35V do 31V (~34V), prąd 5.90-5.3A, ~ 245Wh z 280Wh
Drugi test baterii;
10 Kwietnia 2016r (parametry mierzone watomierzem) bateria wyraźnie grzeje się w trakcie testu.
Bat "A" rozładowanie - od 41.85V do odcięcia BMS'a 28.95V prąd 5.85-5.15A, 251Wh
Bat "B" rozładowanie - od 41.72V do odcięcia BMS'a 28.95V prąd 5.85-5.15A, 252Wh
Bat "A" ładowanie - od 33.85V do 41.88V, 00A (9godz) ~293Wh
Bat "B" ładowanie - od 33.55V do 41.88V, 00A (9godz) ~291Wh
Trzeci test baterii;
11 marca 2017r (parametry mierzone watomierzem) grzanie podobne jak rok wcześniej, lecz jest to subiektywna ocena
Bat "A" rozładowanie - od 41.97V do odcieęia BMS'a 28.95V prąd 5.70-4.9A, 247Wh
Bat "B" rozładowanie - od 41.93V do odcięcia BMS'a 28.95V prąd 5.70-4.9A, 251Wh
Bat "A" ładowanie - od 34.55V do 42.19V (41,80V), 06A (8 godz) ~300Wh
Bat "B" ładowanie - od 34.27V do 42.18V (41,91V), 00A (8 godz) ~308Wh
Czwarty test baterii;
1 Kwi, 2018r (parametry mierzone watomierzem)
Bat "A" rozładowanie - od 41.93V do odcięcia BMS'a 29.30V, prąd 6.35-5.30A, 233Wh, temp. - 39.5*C - 51.8*C
Bat "B" rozładowanie - od 41.91V do odcięcia BMS'a 29.39V, prąd 6.35-5.30A, 231Wh, temp. - 41.2*C - 53.7*C
Bateria "A" ładowanie - od 34.59V do 41.96V, (8godz) ~283Wh, Po 12-godzinnym odstawieniu 41.93V
Bateria "B" ładowanie - od 34.69V do 41.96V, (8godz) ~285Wh, Po 12-godzinnym odstawieniu 41.91V
Aktualny test baterii "B" ("A" jest u zięcia nadal używana w rowerze)
18 lipca, 2021r (parametry mierzone watomierzem)
Bat "B" rozładowanie - od 41.57V do odcięcia BMS'a 28.65V, prąd 5.60 - 5.15A, 210Wh, temp. 46*C - 54*C
Bat "B" ładowanie - od 33.90V do 41.99V (41,60V), 5.9Ah / 240Wh / 286 mΩ
Nominalne "Capacity after 299cycles and plus 1 day ≥ 1785mAh (70% of the capacity at 25℃)"
Średnio na ogniwo jest 5.8Ah / 3 = 1933 mAh PO 9 LATACH I CZTERECH MIESIĄCACH