Łączenie równoległe pakietów

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
gienek333
Forumowicz
Posty: 632
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Łączenie równoległe pakietów

Post autor: gienek333 »

Jak jest połączenie równoległe, to jak jest na jednych 4V, na innych 3,6V? To są dwie baterie z oddzielnymi BMS-ami podłączone pod jedną ładowarkę? Nie rozumiem z tego opisu o co biega.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2992
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łączenie równoległe pakietów

Post autor: tas »

Stawiam na następujące zjawisko:
Pakiet 1: równy, ma zakończyć pracę przy 42V
Pakiet 2: Ma do wybabalansowania sekcję przykładowo nr 1, zatem za zakończyć ładowanie przy 41.5V

W idealnych warunkach Pakiet 2 odcina ładowarkę przy 41.5V, balansuje i kolejne ładowanie jest już prawidłowo.
ALE..
Pakiety są połączone równolegle wyjściami zatem Pakiet 2 prawidłowo odcina ładowarkę na złaczu ładowania aby przystąpić do balansowania ale jest połączony z pakietem 1, który jeszcze nie odłączył ładowarki i jest przez zrównoleglone wyjście -P ładowany poprzez pakiet 1 co skutkuje zupełnym brakiem balansowania oraz notorycznym przeładowywaniem cel (nie ma pewności czy przy przeładowaniu ten BMS odcina -P, może nie odcinać, wiele modeli tego nie robi)
Ładowanie po ładowaniu, brak balansowania, rozjazdy, przeładowywanie cel i efekt taki jak jest.
Jeśli odcina -P to, o zgrozo, może występować inny efekt i rower działa tylko na 1 pakiecie nie zablokowanym (drugi jest awaryjnie odłączony z powodu przeładowania nierónych cel) i jeśli jeden pakiet już się wyładował w pewnym stopniu i drugi pakiet po wybalansowaniu uruchamia -P to zaczyna ładować ten pierwszy ogromnym prądem, któy może uszkodzić BMSa...
Diody blokujące wydają się lekarstwem na to.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie równoległe pakietów

Post autor: WojtekErnest »

Swego czasu przestrzegalem ze tak to się moze skonczyc. Byc moze dodatkowo uszkodzony jest jeden BMS. Przeciez bylo zwarcie obu wejsc -C przez ladowarke, i na wyjsciu -P przez sterownik.
Jeden z BMS zostal z tego powodu zapewne uszkodzony.
Diody na wyjsciu, moga byc ok ale pod warunkiem ze sterownik poprawnie identyfikuje napiecie ktore idzie z aku przez diodę, gdy sprawdza chwilowy poziom napięcia wejsciowego.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2992
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łączenie równoległe pakietów

Post autor: tas »

Wydaje mi się, że to połączenie wyjśc nie jest niebezpieczne dla BMSa, to go raczej nie uszkodzi, CO innego to, że istnieje ryzyko, że jeden BMS jest uruchomiony a drugi nie jest i jak się ten pierwszy dopina do drugiego i nie ma diod zabezpieczających przed ładowaniem zwrotnym to to go może uszkodzić.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
gienek333
Forumowicz
Posty: 632
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Łączenie równoległe pakietów

Post autor: gienek333 »

Bo pod BMS-em było im "ciepło".
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie równoległe pakietów

Post autor: WojtekErnest »

zeeltom pisze:
09 kwie 2018, 8:21
Jeśli jeden z BMS odetnie wyjście na kontroler, to jakim cudem ten odcięty ma się ładować od tyłu, jeśli nie podaje tam napięcia?
Ano takim, że Mosfet to nie przekażnik i nie przecina całkowicie fizycznego połączenia. "Bokiem" idą sygnały sterowania i sprzężenia zwrotnego.
Poniżej szkic fragmentu typowego małego BMS-a.
Załączniki
BMS-schemat-typ-MOsfet..jPG
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2992
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łączenie równoległe pakietów

Post autor: tas »

Tak własnie to działa, mały rozjazd na początku powoduje jego lawinowe narastanie w trakcie użytkowania
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2992
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łączenie równoległe pakietów

Post autor: tas »

BMSy zużywają jakieś nano ampery... ;)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie równoległe pakietów

Post autor: WojtekErnest »

zeeltom pisze:
11 kwie 2018, 17:56
..1.
Ale dlaczego te same piętra w dwóch akumulatorach? Nie powinno być losowo?
..2.
Reset, jak na razie, był wykonany dwa razy po wyłączeniu się BMS, gdy akumulatory były już rozjechane. Nie ładnie tak pisać swoje osądy i domniemania w temacie, gdzie nie mogę odpisać i wyjaśnić sprawę.
Znane mi bliżej (fizycznie + przybliżone schematy) kilka modeli BMS 10/13S miały odnogę sprzężenia zwrotnego (dodatkowe napięcie referencyjno-kontrolne) na 2S, inny miał na 4S a inny na 5S. To pozycja liczona względem minusa.
Jeśli u Ciebie segmenty padły w obu ,a tym samym poziomie to mnie jeszcze bardziej upewnia, ze uszkodzone są oba BMS-y i "pomogły" w tym, ich zwieranie na wyjściu i reset na krótko MOSFETA. Niewielki rozjazd obu pakietów np pod obciążeniem na 99% uszkodził elementy tego sprzężenia, obszaru referencyjnego + przerzutnik bistabilny+komparator) na końcu którego jest zapewne ( w moich były) kolejny Mosfet małej mocy.
Reasumując tych BMS-ów już bym nie wkładał, niestety paradoksalnie takie zrównoleglanie dwóch pakietów z swoimi BMS-ami jest bardziej ryzykowne niż gdyby były bez. Nawet jesli uznasz, że po naprawie aku w zasadzie działają to proponuję to weryfikować częstą kontrolą napięć na złączach serwisowych BMS, bo można się zdziwić..

ad. 2 Wpis na 'innym forum' miał wyłącznie jeden cel, nie pozostawić bez komentarza/ostrzeżenia niby udanych pomysłów na taki reset BMS lub połaczeń równoległych zwierających WEJSCIA BMS w czasie ładowania, przy ZWARTYCH WYJŚCIACH na wspólny odbiornik/sterownik.
Nie czuj się tym urażony ale nasze wieloletnie wpisy i rady są czytane również anonimowo przez setki/tysiące ludzi i nie pozostawiajmy porad które się jednak nie sprawdziły.
Twierdzę, że to jednak niebezpieczne i nieładnie było by je pominąć milczeniem..
Pozdrawiam
Wojtek
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2992
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łączenie równoległe pakietów

Post autor: tas »

Można wyjaśniać dlaczego się coś zepsuło ale wyjaśniać dlaczego się coś NIE zepsuło jest już ciężko :P
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie równoległe pakietów

Post autor: WojtekErnest »

Z pewnością ryzyko rośnie wraz z rozjazdem pakietów i sposobem eksploatacji -> głębokie rozładowanie. I oby taki stan zrównoważenia pakietów trwał u Ciebie jak najdłużej ale to jednak w moim najgłębszym przekonaniu konstrukcyjnie niepoprawne. Tak jak nie łączymy wyjść np dwóch zasilaczy w celu podniesienia wydajności prądowej (szczególnie gdy to są konstrukcje ze sprzężeniami zwrotnymi) tak i tu tego nie powinniśmy robić tym bardziej że jeszcze w trakcie ładowania zwieramy WEJSCIE. A kluczami są MOSFETY.
Mimo, że na rynku jest pewnie co najmniej kilkadziesiąt róznych typów BMS, to mają one wg mnie konstrukcyjnie dominujący 'sposób resetu'.
To w istocie zasilenie ładowarką, czyli podanie wysokiego napięcia na WEJ powoduje że badany jest stan wszystkich napięć kontrolowanych przez BMS, ustawienie sygnałów sterujących trybem BMS i po 1-2 sek, elektronika analogowa lub procesor włącza tryb jego pracy lub go nadal blokuje.
Jesli już w sytuacji b.awaryjnej COŚ musimy zrobić aby ruszyć, to zamiast zwory na krótko, zrobiłbym to przez jakiś rezystor kilkadziesiąt ohm.
Tym bardziej, że w takiej sytuacji bardziej interesująca jest poznanie rzeczywistej PRZYCZYNY niż walka ze skutkiem na skróty (bo nie znamy w 100 % schematu).
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łączenie równoległe pakietów

Post autor: tkoko »

Zeeltom BMS to nie "czarna magia" i łatwo go sprawdzić czy działa prawidłowo :D
Naładuj pakiet do pełna, sprawdzając jaka jest maksymalna wartość napięcia na poszczególnych "P" pod koniec ładowania. Jeżeli używasz ładowarki Magmy, ładuj "do oporu" z 8-10godz. Sprawdź czy wszystkie "P" są "równe" (balansują się prawidłowo). Odczekaj dobę i sprawdź ponownie czy jest jakiś spadek napięcia baterii. W nowej baterii, praktycznie nie powinno być żadnego spadku. Rozładuj baterię przez żarówki (prąd 1C na ogniwo), sprawdzając czy następuje jakiś rozjazd na pakiecie. Kiedy "P" o najniższym napięciu osiągnie wartość ~3.1V weź dodatkową żarówkę np. samochodową 50W i "zewrzyj" nią ten "najniższy P". BMS powinien odłączyć główną żarówkę. Odłącz żarówkę od baterii i ponownie włącz żarówkę, a powinna się ona zaświecić (być może konieczna będzie aktywacja BMS ładowarką). W ten sam sposób sprawdź czy wszystkie "P" wyłączają podobnie BMS (żarówkę). To jest sprawdzenie BMS'a na zbyt niskie napięcie.
Sprawdzenie BMS'a na przeładowanie będzie nieco trudniejsze.
Naładuj baterię do jak najwyższego napięcia, ale tak by ładowarka nadal podawała prąd. Następnie weź dodatkowe źródło napięcia 4.5-5V (uwaga na prąd, by nie uszkodzić przewodów balansujących), i podłącz na moment do "P" o najwyższym napięciu (na gnieździe BMS'a), tak by "wywołać" przekroczenie napięcia "P" powyżej 4.2V. BMS powinien wyłączyć ładowarkę/prąd ładowania. Odłącz ładowarkę i ponownie włącz ładowanie, i sprawdź resztę "P" w taki sam sposób. Jeżeli BMS zarówno na napięciu ~3V jak i 4.2V będzie się wyłączał i po pełnym naładowaniu wyrówna pakiet, to moim zdaniem jest sprawny.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie równoległe pakietów

Post autor: WojtekErnest »

tkoko pisze:
12 kwie 2018, 18:18
Zeeltom BMS to nie "czarna magia" i łatwo go sprawdzić czy działa prawidłowo :D
Naładuj pakiet do pełna, sprawdzając jaka jest maksymalna wartość napięcia na poszczególnych "P" pod koniec ładowania
Cała porada, procedura jest Ok. Ale w opisanej sytuacji trzeba ją zacząć od tego co sie stalo, czyli czy działają i kiedy uklady balansowania szczególnie na kanalach, które padly. Czyli niech tam będą ogniwa np o napieciu 4V a pozostale 4,15 czy 4,17 i wtedy włączyć normalnie ładowarkę, najlepiej przez watomierz i obserwować napięcia i pobór prądu. W tej sytuacji trzeba byc pewnym ze działają balansery kanalowe a nie tylko zabezpieczenia prądowe czy progi napięciowe.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie równoległe pakietów

Post autor: WojtekErnest »

zeeltom pisze:
20 kwie 2018, 7:11
Powalczyłem, wyrównałem, się zbalansowało z dokładnością do 0,005V . na 9 sztukach jest 3,5V a na jednym 3,0V. Coś tu jest nie tak.
Może zgrzew puścił..
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
ODPOWIEDZ