LiPo - Volty a % naładowania akumulatora
-
- Forumowicz
- Posty: 200
- Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
- Lokalizacja: Wrocław
LiPo - Volty a % naładowania akumulatora
Hejka,
Chciałbym podzielić się pewnym spostrzeżeniem odnośnie używania LiPo (twarde popularne z HK).
Po pierwszym naładowaniu rozpocząłem przygodę z ebajkiem - codziennie krótkie dystanse robiłem po około 15 km.
Bateria w pełni naładowana to ~66,8V (4,17V 16s3p)
Mija 4 dni, zrobiłem około 60~70km - a stan baterii to 57,5V.
Myślę - hmm nieźle taki duży zasięg a taki mały ubytek energii. Przecież to spadek raptem z 4,17V do 3,59V
Liczyłem żeby schodzić do 52V (3,25V) - a więc jeszcze kawał drogi do pokonania.
Zrobiłem kolejne ~5 km i odcięcie - prawdopodobnie przez BMS (sterownik przy 41V odcina).
Trochę się przestraszyłem (nie mam jeszcze watomierza) - podłączyłem miernik i pokazuje 50,6V (3,16V) - więc jak widać ubytek energii w końcówce bardzo szybo ubywa - tzn nie jest proporcjonalny.
Chciałbym podzielić się pewnym spostrzeżeniem odnośnie używania LiPo (twarde popularne z HK).
Po pierwszym naładowaniu rozpocząłem przygodę z ebajkiem - codziennie krótkie dystanse robiłem po około 15 km.
Bateria w pełni naładowana to ~66,8V (4,17V 16s3p)
Mija 4 dni, zrobiłem około 60~70km - a stan baterii to 57,5V.
Myślę - hmm nieźle taki duży zasięg a taki mały ubytek energii. Przecież to spadek raptem z 4,17V do 3,59V
Liczyłem żeby schodzić do 52V (3,25V) - a więc jeszcze kawał drogi do pokonania.
Zrobiłem kolejne ~5 km i odcięcie - prawdopodobnie przez BMS (sterownik przy 41V odcina).
Trochę się przestraszyłem (nie mam jeszcze watomierza) - podłączyłem miernik i pokazuje 50,6V (3,16V) - więc jak widać ubytek energii w końcówce bardzo szybo ubywa - tzn nie jest proporcjonalny.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
-
- Forumowicz
- Posty: 88
- Rejestracja: 18 lut 2018, 22:41
- Lokalizacja: Warszawa
Re: LiPo - Volty a % naładowania akumulatora
No niestety jest to ich jednocześnie wielka wada i zaleta, bo mocno wypłaszczony przebieg rozładowania daje porównywalność osiągów podczas użytkowania, ale nagły spadek napięcia może skończyć przyjemną podróż (bądź lot dronem, czego nikomu nie życzę).
EDIT: wykres jedynie poglądowy, bo jak widać ogniwo w załączonym obrazku ma nieco inne napięcia graniczne. Z biegiem lat napięcia minimalne, nominalne i maksymalne rosną, bo producenci wprowadzają to coraz nowsze "poprawki".
EDIT: wykres jedynie poglądowy, bo jak widać ogniwo w załączonym obrazku ma nieco inne napięcia graniczne. Z biegiem lat napięcia minimalne, nominalne i maksymalne rosną, bo producenci wprowadzają to coraz nowsze "poprawki".
Ostatnio zmieniony 21 kwie 2018, 20:16 przez Dzjohnyj, łącznie zmieniany 1 raz.
- Buby22
- Forumowicz
- Posty: 50
- Rejestracja: 19 lut 2018, 6:31
- Lokalizacja: Cz-Dz
- Kontakt:
Re: LiPo - Volty a % naładowania akumulatora
Zerknij na wykresy w notach katalogowych.... Ogniwa od 4.2 do 3.7 mają prawie "płaską" charakterystykę rozładowania a poniżej już parabola jest znacząca.... Z twoim pakietem jest wszystko ok.... Bms też działa prawidłowo bo odcina w dolnym napięciu.
Nic tylko ładować i jeździć....
Kolega wyżej mnie uprzedził.....
Nic tylko ładować i jeździć....
Kolega wyżej mnie uprzedził.....
www.ebikesczechowice.pl
tel. 665467107
tel. 665467107
-
- Forumowicz
- Posty: 123
- Rejestracja: 05 mar 2018, 15:42
Re: LiPo - Volty a % naładowania akumulatora
Polecam ładować rower jak najczęściej. I nie robić tak że ładować do pełna i rozładowywać do 0%. To nie są akumulatory NI-MH czy NI-CD które miały efekt pamięci i trzeba było tak robić
-
- Forumowicz
- Posty: 200
- Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
- Lokalizacja: Wrocław
Re: LiPo - Volty a % naładowania akumulatora
Tu akurat można by polemizować. Wstawię link z innego forum - istotne pierwsze 2 kolumny
Jak widać wypadało by robić odcięcie już przy 3.6V a może nawet i przy 3.65 a więc około 57V dla 16s. W sumie tam już nie ma energii i 3km mnie nie zbawią.
Jeśli BMS odcina za późno, a sterownika nie przerabiałem to dobrze było by mieć informację o osiągnięciu niskiego stanu baterii. Oczywiście watomierz to pokaże - jak się na niego spojrzy. Myślałem żeby założyć alarm niskiego napięcia - ale to co znalazłem na sieci to zabawki od 1 do 8s. To by działało ale nie chciałbym wpinać tego tam gdzie BMS bo może aku całkowicie rozładować. Szukałem takiego alarmu co by wpiąć na P-, a przewód stacyjki. Czyli alarm pracujący na włączonym ebajku, i z odpowiednio wysokim zakresem napięcia. Jakieś pomysły?
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
- tas
- Administrator
- Posty: 3003
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: LiPo - Volty a % naładowania akumulatora
Nie ma sensu, LiPo na BMSie do LiIon z 2.75V odcięcia trzepie po 400 cykli więc po co się bawić w jakieś niestandardowe manualne i potencjalnie awaryjne zabawy.
No przecież po odcięciu zasilania napięcie wraca na 3.5V i taki aku nigdy się nie wyładuje poniżej
No przecież po odcięciu zasilania napięcie wraca na 3.5V i taki aku nigdy się nie wyładuje poniżej
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 200
- Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
- Lokalizacja: Wrocław
Re: LiPo - Volty a % naładowania akumulatora
Zależy z której strony spojrzeć - u mnie po odcięciu napięcie wróciło raptem do 3.16V
Owszem gdybym jechał na full mocy to aku by wcześniej przysiadł i powrócił do wyższego napięcia. Jeśli zaś jedziesz na spokojnie 20km/h to wtedy będzie bardzo nisko odcinał.
Owszem gdybym jechał na full mocy to aku by wcześniej przysiadł i powrócił do wyższego napięcia. Jeśli zaś jedziesz na spokojnie 20km/h to wtedy będzie bardzo nisko odcinał.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: LiPo - Volty a % naładowania akumulatora
Dokladnie, od sposobu rozładowania zależy, jakie będzie napięcie pakietu gdy ustanie obciążenie.
Jadąc powoli można doprowadzic do niemal 100% wyladowania, ale jadąc ostro, juz nie bo co chwike odetnie.
Stąd dyskusyjne są wskazniki % pozostalosci/stopnia naladowania, bo napiecia spoczynkowe w obszarze 3,6-3,7 V to właściwie już tylko 10-15% naladowania a nie np 40% jak sie wielu wydaje.
Zresztą aby utrzymac, oddac moc czyli A x V, no to przy mniejszym napięciu, trzeba większego pradu, co jeszcze degraduje aku. Tych dylematów nie ma gdy aku jest bliski max.
Akumulator to nie bak z benzyną gdzie stan napelnienia w zasadzie nie ma znaczenia.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
Re: LiPo - Volty a % naładowania akumulatora
Warto by było żeby Taba się doszkolil w tej tematyce bo na swoim filmiku przelicza pojemność aku z proporcji 4,2 -3V liniowego rozładowania i 3.6V dla niego to 50%:D