Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Post autor: tas »

Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
sky
Forumowicz
Posty: 225
Rejestracja: 19 lut 2018, 16:28
Lokalizacja: Kraków

Re: Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Post autor: sky »

Kolejny dobry poradnik :)
Pytanie mam, są te podróby imaxa tak jak mówiłeś poniżej 100zł na allegro. Mają one możliwość ładowania do 6 cel na raz, można wykorzystać to złącze i tym samym przyspieszyć cały proces? Niby głupie pytanie ale lepiej dopytać ;)
Jeszcze jedno, jaki miernik polecasz kupić? Nie chcę z chin (nie kupowałem nigdy i nie wiem jak :P) już wole dopłacić niż czekać :)
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Post autor: tas »

Nie można, trzeba ładować po 1 sekcji naraz :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Dudus2002
Forumowicz
Posty: 123
Rejestracja: 05 mar 2018, 15:42

Re: Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Post autor: Dudus2002 »

Ja tak ładowarką podróbką redox alpha v2 naładowałem pakiet 3s że na jednej celi było 4,3V a na innej 4V w trybie balansującym. Polecam dopłacić do imaxa b6 mini oryginalnego i nie mieć problemów :)
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Post autor: tas »

nie wyrównasz ładowarka modelarską takich rozjazdów :)
A kupować ładowarkę za 500zł aby naładować to tak samo jak ładowarką za 70zł tylko trochę dłużej to bez sensu
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
McL
Forumowicz
Posty: 63
Rejestracja: 20 lut 2018, 6:15
Lokalizacja: Białystok

Re: Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Post autor: McL »

Czy nie prościej i szybciej było by w takim przypadku jak u tasa gdzie jedna sekcja jest naładowana, a pozostałe niższe to zamiast ładować osobno 15 sekcji rozładować tą naładowaną do poziomu pozostałych i doładować wszystko z ładowarki rowerowej. Być może po takim zabiegu wszystko już samo się wyrówna.
Gregs
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 18 lut 2018, 15:55
Lokalizacja: Warszawa

Re: Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Post autor: Gregs »

McL pisze:
23 kwie 2018, 11:17
Czy nie prościej i szybciej było by w takim przypadku jak u tasa gdzie jedna sekcja jest naładowana, a pozostałe niższe to zamiast ładować osobno 15 sekcji rozładować tą naładowaną do poziomu pozostałych i doładować wszystko z ładowarki rowerowej. Być może po takim zabiegu wszystko już samo się wyrówna.
Raczej niewiele ten sposób pomoże. Prawdopodobnie sekcja o najwyższym napięciu ma najmniejszą pojemność i po jej rozładowaniu, a następnie ponownym ładowaniu całego akumulatora ponownie ta jedna sekcja naładuje się szybciej i BMS zablokuje ładowanie akumulatora.
Ja do wyrównywania sekcji używam ładowarki LiItoKala LII-500- prąd ładowania 1A, lub Opus BT-C3100-prąd ładowania 2A. Wystarczy zrobić adapter z dwoma blaszkami, który włożymy do jednej z cel ładowarki.
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2018, 12:34 przez Gregs, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Post autor: WojtekErnest »

Ale tu nie chodzi o 'sztuczne' wyrównywanie, gdy segmenty są na tyle rózne, że stale te słabsze już normalnie BMS nie wyrówna.
Trzeba PRZYNAJMNIEJ nasłabszy segment wymienić.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Post autor: EV-Maniak »

Czyli najlepiej cały rok jeździć, tak jak ja :)
Nie mam jeszcze do końca zelektryfikowanego roweru, ale jak już zrobię to będę cały rok nim jeździł.
Dzięki Tas za filmiki ;)
Awatar użytkownika
annkaa
Forumowicz
Posty: 199
Rejestracja: 06 kwie 2018, 22:44

Re: Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Post autor: annkaa »

Super filmik zabieram się do testów :-)
Felt redemption 3 HUB:
Sabvoton SVMC72100 (M)
Mxus v3 3K-Turbo 16x4T
67V 16s16p Sanio GA
EV Computer Felga 21x1,60 Continental TKC 80 Twinduro 2.50-21
Giant Yukon FX 2 MID:
TSDZ2 750W
13s5p 48V 17,5Ah 840Wh Sanyo NCR18650GA
Awatar użytkownika
annkaa
Forumowicz
Posty: 199
Rejestracja: 06 kwie 2018, 22:44

Re: Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Post autor: annkaa »

No i problem z samego początku z moim 67V 34Ah… Wszędzie pięknie równo po 4,18 a jedna sekcja 0…
Obrazek
Obrazek
Teraz pytania:
1. czy mam podładować tą jedną zerową sekcję osobno ładowarką modelarską, w nadziei że nie będę musiał szukać i wymieniać 1 celi? Do mojego akumulatora 16p10,5s mam ustawić 4,2V 1A?
2. Jeśli będę musiał ją wymienić, to czy jest szansa bez rozwalania blach na wyłapanie jej np. kamerą termowizyjną? Mogę taką pożyczyć? Jeśli tak to jak to zrobić?
4. Chciałbym dokupić cele przed wolnymi majami te zielone to Panasonic NCR18650B 3400mAh Li-ION 3,7V a te czerwone macie pomysł co to jest? I w sumie dlaczego mam baterie złożone z dwóch różnych celi? Tak powinno być? Czy dokupowywane ogniwo ma być nowe?
Obrazek
5. Zamawiałem baterię 16s, dziś dostając się do BMSa przeliczyłem je i okazało się że składają się z 168 sztuk celi… co daje 10,5 na 1 sekcję…. czyli mam baterię 16s10,5p?
Felt redemption 3 HUB:
Sabvoton SVMC72100 (M)
Mxus v3 3K-Turbo 16x4T
67V 16s16p Sanio GA
EV Computer Felga 21x1,60 Continental TKC 80 Twinduro 2.50-21
Giant Yukon FX 2 MID:
TSDZ2 750W
13s5p 48V 17,5Ah 840Wh Sanyo NCR18650GA
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Post autor: tas »

Powoli i nie wszystko naraz
1. Zmierz czy ta sekcja realnie ma 0, istnieje możliwość, że to tylko odpadł kabelek
2. Czerwona koszulka może oznaczać, że dane ogniwa miały ją wymienioną na nową. Wcale nie muszą być innego rodzaju.
3. Nie możesz ładować ogniw mających 0V. 1.5V można próbować ratować. 0V już nie i musisz je wymienić. Najpewniej 0V pojawiło sie w skutek upływu na 1 ogniwie, najczęściej jest to spowodowane przepaleniem podczas zgrzewania jednego z ogniw i podładowanie nic nie da.
4. Nie musisz kupować fabrycznie nowych, spokojnie użyj ogniw z demontażu.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
annkaa
Forumowicz
Posty: 199
Rejestracja: 06 kwie 2018, 22:44

Re: Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Post autor: annkaa »

Wielkie dzięki, jednak pojeżdżę w wolne maje :-) już naprawiłem.
1. Odpadł kabelek !!! W tej sekcji rownież idealnie 4,18 po roku akumulator trzyma idealnie wszędzie równo :-)
2. Okej pewnie tak jest.
Felt redemption 3 HUB:
Sabvoton SVMC72100 (M)
Mxus v3 3K-Turbo 16x4T
67V 16s16p Sanio GA
EV Computer Felga 21x1,60 Continental TKC 80 Twinduro 2.50-21
Giant Yukon FX 2 MID:
TSDZ2 750W
13s5p 48V 17,5Ah 840Wh Sanyo NCR18650GA
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Post autor: tas »

Dobrze, że wykryłeś ten dopadnięty przewód. Ta jedna sekcja nad którą BMS nie miał kontroli była realnym zagrożeniem
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
annkaa
Forumowicz
Posty: 199
Rejestracja: 06 kwie 2018, 22:44

Re: Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Post autor: annkaa »

Raz jeszcze dzięki za jak zwykle cenne wskazówki!
Felt redemption 3 HUB:
Sabvoton SVMC72100 (M)
Mxus v3 3K-Turbo 16x4T
67V 16s16p Sanio GA
EV Computer Felga 21x1,60 Continental TKC 80 Twinduro 2.50-21
Giant Yukon FX 2 MID:
TSDZ2 750W
13s5p 48V 17,5Ah 840Wh Sanyo NCR18650GA
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Diagnoza i konserwacja akumulatora po zimie

Post autor: WojtekErnest »

Sygnałem, że jest urwany przewód a nie padnięty segment jest sprawdzenie że jeżli napięcie całkowite pakietu było w pobliżu 16s x 4,18V = 66,9 V tzn że suma wszystkich napięć jest poprawna.
Jesli zas byłoby np 62,7 V no to rzeczywisćie jeden segment ma 0V.
Prostą metodą jest tez sprawdzenie jakie napięcie jest PRZED (zerowym) i PO (zerowym. Jeśli ok 8,38 V tzn ze tylko padł kabelek/złącze pomiędzy.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
ODPOWIEDZ