Felery BMS-ów
- MateuszSz
- Forumowicz
- Posty: 172
- Rejestracja: 19 lut 2018, 15:07
- Lokalizacja: Koniaków
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Felery BMS-ów
Ło matko... co Wy tu wypisujecie...
Macie baterie 20s. Gdy jest 84,3V to średnio na celę wypada 4,215V. BMS odcina ładowarkę w ramach zabezpieczenia ładowania przy 4,25. Więc nawet napięcie 85V jest jeszcze bezpieczne.
W ostatniej fazie ładowania, gdy ładowarka jest w fazie CV daje mały prąd, a BMS zaczyna stopniowo rozładowywać cele "nadmiarowe", np. powyżej 4,22V, czy 4,18, zależy od egzemplarza, a i w jednym egzemplarzu bywają rozbieżności - jedne cele zrzucał mi od 4,19 inne od 4,22V. I zrzuca tak zwykle do 4,15V. Czyli po kolejnych kilku godzinach napięcie spada np. do 83V.
Konkluzja - napięcie podczas ładowania może zbliżać się nawet do 85V. Nie świadczy to jeszcze o wadliwym działaniu BMS. Należałoby sprawdzić napięcia poszczególnych cel czy któraś nie przekracza 4,25V
Np. moja bateria zawsze ładuje się 67,2V (4,20) a po kilku godzinach pracy BMS spada do 66,7 (4,17)
Macie baterie 20s. Gdy jest 84,3V to średnio na celę wypada 4,215V. BMS odcina ładowarkę w ramach zabezpieczenia ładowania przy 4,25. Więc nawet napięcie 85V jest jeszcze bezpieczne.
W ostatniej fazie ładowania, gdy ładowarka jest w fazie CV daje mały prąd, a BMS zaczyna stopniowo rozładowywać cele "nadmiarowe", np. powyżej 4,22V, czy 4,18, zależy od egzemplarza, a i w jednym egzemplarzu bywają rozbieżności - jedne cele zrzucał mi od 4,19 inne od 4,22V. I zrzuca tak zwykle do 4,15V. Czyli po kolejnych kilku godzinach napięcie spada np. do 83V.
Konkluzja - napięcie podczas ładowania może zbliżać się nawet do 85V. Nie świadczy to jeszcze o wadliwym działaniu BMS. Należałoby sprawdzić napięcia poszczególnych cel czy któraś nie przekracza 4,25V
Np. moja bateria zawsze ładuje się 67,2V (4,20) a po kilku godzinach pracy BMS spada do 66,7 (4,17)
- tas
- Administrator
- Posty: 2965
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Felery BMS-ów
No wreszcie głos rozsądku
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: Felery BMS-ów
Poza tym wskaźniki pokazujące napięcie mają niedokładności dochodzące nawet do 0,5V. Oba wyświetlacze mi zaniżają o 0,3V. Miarodajny jest dopiero woltomierz i to droższy niż marketowy za 20 zł.
-
- Forumowicz
- Posty: 555
- Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
- Lokalizacja: Kęty
Re: Felery BMS-ów
Wszystkie obecne ładowarki ładują mi przy 20s 84,2 i bms mi zbija gdzieś do 4,17, 418. Tak jak kolega wyżej pisze przy przekroczeniu 4,25v bms odcina ladowanie.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 930
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Felery BMS-ów
Czyli dobrze mi się zdawało
Trzeba było tylko potwierdzenia od bardziej doświadczonych kolegów (im wcześniej tym lepiej dla tematu)
Swoją drogą to mogli w tych BMSach trochę niżej zrobić próg graniczny przy którym ładowarka przestaje ładować i BMS zaczyna balansować. Po co tak naginać ogniwa dla paru % pojemności
-
- Nowicjusz
- Posty: 26
- Rejestracja: 23 maja 2018, 1:19
- Lokalizacja: Jabłonna
- Kontakt:
Re: Felery BMS-ów
A moim zdaniem mozna szukac winy nie w BMSie a w pakiecie. To co zaobserwowałeś moim zdaniem jest normalne dla ogniw ktore maja nabite 30+ cykli.
Moge to wytłumaczyc w sposób następujacy.
Sekcje mają różną impedancję a razem z impedancją idzie skok / spadek napiecia przy zasilaniu / obciążeniu. Jesli ogniwa mają różne Imp a tak na prawde RW to przy wymuszeniu przeplywu 500mA (obojetnie w sumie jaki prad tam popłynie) skok napiecia bedzie proporcjonalny Rw x 500mA.
Jeśli chcesz rzeczywiscie naladowac pakiet do pelna (nie wiem po jakiego grzyba bo w sumie jedyne co robisz to psujesz sobie ogniwa). Kup zasilacz laboratoryjny z regulowanym prądem do 5A np Korad 60V5A i ładuj tym wszystko w zakresie 0-60V i wypier*ol ładowarki .
Jesli chodzi o ładowanie polecam celki NMC i NCA ładować do 4.05V.
Moge to wytłumaczyc w sposób następujacy.
Sekcje mają różną impedancję a razem z impedancją idzie skok / spadek napiecia przy zasilaniu / obciążeniu. Jesli ogniwa mają różne Imp a tak na prawde RW to przy wymuszeniu przeplywu 500mA (obojetnie w sumie jaki prad tam popłynie) skok napiecia bedzie proporcjonalny Rw x 500mA.
Jeśli chcesz rzeczywiscie naladowac pakiet do pelna (nie wiem po jakiego grzyba bo w sumie jedyne co robisz to psujesz sobie ogniwa). Kup zasilacz laboratoryjny z regulowanym prądem do 5A np Korad 60V5A i ładuj tym wszystko w zakresie 0-60V i wypier*ol ładowarki .
Jesli chodzi o ładowanie polecam celki NMC i NCA ładować do 4.05V.
Zajmuję się akumulatorami Li Ion.
Sprzedaje akumulatory nowe, rozpakietowane i używane. Zapraszam na naszą stronę internetową i do kontaktu mailowego baterie18650.pl@gmail.com
Sprzedaje akumulatory nowe, rozpakietowane i używane. Zapraszam na naszą stronę internetową i do kontaktu mailowego baterie18650.pl@gmail.com
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3335
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Felery BMS-ów
Sprawa jest prosta, jeśli mimo wyrownania przez BMS, potem w sposob powtarzalny są segmenty które lądują sie do 4,23-4,25 a inne do 4,15-4,17 to znaczy ze segmenty są zbyt nierówne. Te szybko ladujące, będą się szybciej rozładować czyli w trakcie obciążenia mają najnizsze napięcie.
Więc jeśli tak jest, to naprawić najslabszy(sze) segmenty a nie udawac ze BMS to wyrówna, bo on tylko maskuje różnice. A przy okazji taki proces trwa dlugo bo wyrownywanie roznic, przy malym pradzie trwa. Zajmujmy się przyczynami a nie walczmy ze skutkami.
Ps. Zasilacz laboratoryjny tylko dla b.rownego pakietu i z recznym dozorem prądu. Ladowarki i BMS sa od tego by ten proces byl automatyczny i bezobslugowy.
Więc jeśli tak jest, to naprawić najslabszy(sze) segmenty a nie udawac ze BMS to wyrówna, bo on tylko maskuje różnice. A przy okazji taki proces trwa dlugo bo wyrownywanie roznic, przy malym pradzie trwa. Zajmujmy się przyczynami a nie walczmy ze skutkami.
Ps. Zasilacz laboratoryjny tylko dla b.rownego pakietu i z recznym dozorem prądu. Ladowarki i BMS sa od tego by ten proces byl automatyczny i bezobslugowy.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- tas
- Administrator
- Posty: 2965
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Felery BMS-ów
Klaus, od kilku lat stosuje się ładowanie nie CC/CV jak ten Twój zasilacz labo tylko CC/CV/Icut tak jak to robią nowoczesne ładowarki.
Dodatkowo współczesne BMSy i ładowarki NIE "ŁADUJĄ" (w uproszczeniu mówiąc) do 4.2V tylko ~4.15 i zalecanie stosowania zasilacza labo zamiast dedykowanej ładowarki spowoduje pogorszenie jakości ładowania oraz wprowadzi ryzyko poważnych awarii.
Proponuję nie poprawiać inżynierów i technologów wielu firm, którzy ocenili, że właśnie taki, a nie inny sposób ładowania jest najbezpieczniejszy i najbardziej optymalny dla akumulatorów i użytkownika.
Dodatkowo współczesne BMSy i ładowarki NIE "ŁADUJĄ" (w uproszczeniu mówiąc) do 4.2V tylko ~4.15 i zalecanie stosowania zasilacza labo zamiast dedykowanej ładowarki spowoduje pogorszenie jakości ładowania oraz wprowadzi ryzyko poważnych awarii.
Proponuję nie poprawiać inżynierów i technologów wielu firm, którzy ocenili, że właśnie taki, a nie inny sposób ładowania jest najbezpieczniejszy i najbardziej optymalny dla akumulatorów i użytkownika.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 930
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Felery BMS-ów
Tas a które konkretnie modele bo chyba pora na zmianę ? Mam chyba jeszcze stary typ bo mi ładuje do 4,22 V
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3335
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Felery BMS-ów
txt @Tas-a "Dodatkowo współczesne BMSy i ładowarki NIE "ŁADUJĄ" (w uproszczeniu mówiąc) do 4.2V tylko ~4.15" nalezy rozumieć tak że w ładowarka wraz z BMS pilnuje by napięcia końcowe , PO zakończeniu ładowania I balansowania były w okolicach 4,15 V (ja : a w praktyce 4,15-4,17).
To NIE oznacza, że w przypadku niezbalansowanych lub słabszych ogniw, W TRAKCIE ładowania nie będzie 4,22 a nawet 4,25 V, bo inne w tym czasie mogą mieć 4,15 V.
To NIE oznacza, że w przypadku niezbalansowanych lub słabszych ogniw, W TRAKCIE ładowania nie będzie 4,22 a nawet 4,25 V, bo inne w tym czasie mogą mieć 4,15 V.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3335
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Felery BMS-ów
To nie jest prawda, bo inny podskok napięcia będzie gdy pchamy w ogniwo 500 mA przy napięciu 4,00 V a inny przy napięciu 4,19 V..
A zalecenie by pakiety ładować to 4,05 V jest w ogóle 'z czapki', bo typowe BMS-y nie buduje się na taki zakres, obniżający de facto efektywność, ilość energii do wykorzystania z aku o ok 10-15 %.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- tas
- Administrator
- Posty: 2965
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Felery BMS-ów
jasne, że to nie powoduje, że ogniwa nie będą mieć >4.2, będą mieć
Na tym polega cała idea Icut i robienie BMSowi miejsca na pracę (której brak przy starym ładowaniu CC/CV)
Na tym polega cała idea Icut i robienie BMSowi miejsca na pracę (której brak przy starym ładowaniu CC/CV)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- Mitar
- Forumowicz
- Posty: 679
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
- Lokalizacja: Gliwice
Re: Felery BMS-ów
Panowie a jak to jest z tymi polami -P i -C w końcu bo jednoznacznej odpowiedzi nie dostałem.
Czy podpinając ładowanie na -P pozbawiamy się zabezpieczenia przed przeładowaniem celi?
Pytam bo miałem przypadek który opisałem wcześniej w innym temacie ,że jedną cele BMS doładował mi do 4.35V , to było na początku używania pakietu gdzie cele jeszcze nie byłu dobrze zbalansowane, teraz po wielokrotnym balansowaniu i ładowaniu do 84.3V wszystkie lądują sie do ~4.21V i zbijają do 4.15V. Cela była sprawdzana i na 100% jest ok.
Czy podpinając ładowanie na -P pozbawiamy się zabezpieczenia przed przeładowaniem celi?
Pytam bo miałem przypadek który opisałem wcześniej w innym temacie ,że jedną cele BMS doładował mi do 4.35V , to było na początku używania pakietu gdzie cele jeszcze nie byłu dobrze zbalansowane, teraz po wielokrotnym balansowaniu i ładowaniu do 84.3V wszystkie lądują sie do ~4.21V i zbijają do 4.15V. Cela była sprawdzana i na 100% jest ok.
Moje aktualne wozidło: http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?f=30&t=265
- tas
- Administrator
- Posty: 2965
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Felery BMS-ów
Tak, podłączając ładowarkę do -P tracimy zabezpieczenie przed przeładowaniem (to zależy od BMSa) = wyobraźnia podpowiada najlepsze scenariusze
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- Mitar
- Forumowicz
- Posty: 679
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
- Lokalizacja: Gliwice
Re: Felery BMS-ów
Tu nie trzeba zbyt dużej wyobraźni aby wiedzieć czym to się może skończyć
Jak to można rozwiązać bezpiecznie? czytałem wcześniej aby dać bocznik przed BMS ale nie bardzo jestem przekonany do bezpieczeństwa tego rozwiązania.
Macie jakiś uniwersalny myk aby nie spalić roweru a móc mierzyć na watomierzu obie wartości (ładowanie,rozładowanie) ?
Jak to można rozwiązać bezpiecznie? czytałem wcześniej aby dać bocznik przed BMS ale nie bardzo jestem przekonany do bezpieczeństwa tego rozwiązania.
Macie jakiś uniwersalny myk aby nie spalić roweru a móc mierzyć na watomierzu obie wartości (ładowanie,rozładowanie) ?
Moje aktualne wozidło: http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?f=30&t=265
- tas
- Administrator
- Posty: 2965
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Felery BMS-ów
Zmienić BMS na symetryczny, tj 2 polowy wejście i wyjście to samo i nie próbować na siłę asymetrycznego stosować
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 34
- Rejestracja: 19 lut 2018, 7:34
- Lokalizacja: Brzeg Dolny
Re: Felery BMS-ów
Mam dwie ładowarki na 14s czyli 58,8v - jedna z Nexuna, druga z aliexpress chyba z watt store. Mam również 2 pakiety na 14s z bms zakupionymi w tym roku z różnych sklepów na ali. Jeden pakiet ładuje sie do ok 59,2 59,3 a następnie bms zbija do 58,8v a drugi pakiet ledwo dobija 58,5v. W tym drugim pakicie bms dopuścił mi cele do maks. 4,2v. Tak było przy pierwszym ładowaniu, gdy ładowanie zakończyło się na 57,5v. Jedna cela osiągnęła 4,2, z jedną było coś nie tak i ledwo 4v przekroczyła a pozostałe w miare równe między 4,16 a 4,19. Nie pamiętam już dokładnie ile było. W każdym razie, na chwilę obecna ładowarka kończy ładować w okolicach 58,5v a poszczególne cele, zaraz po odłączeniu ładowarki od sieci miały 4,16v lub 4,17v.
Nie wiem jeszcze do ilu volt zbija bms, bo pakiet ma kilka ładowań do tej pory i jak na razie jest ciągle podłączony w rowerze, a sterownik jakieś drobne chyba też pobiera.
To jest ten bms: https://www.aliexpress.com/item/58-8V-1 ... 4c4dgJrVz5
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 930
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Felery BMS-ów
No faktycznie ten ma charging 4,20, balans voltage 4,18, over charge 4,25.
Trochę jest też rubryka zawężona że nie widać co było było wyżej wpisane
Trochę jest też rubryka zawężona że nie widać co było było wyżej wpisane