Felery BMS-ów

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
MateuszSz
Forumowicz
Posty: 172
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:07
Lokalizacja: Koniaków

Re: Felery BMS-ów

Post autor: MateuszSz »

Tak w bms z BT w apce na androida lub na Pc przez usb .
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Felery BMS-ów

Post autor: sambor »

Ło matko... co Wy tu wypisujecie... :)
Macie baterie 20s. Gdy jest 84,3V to średnio na celę wypada 4,215V. BMS odcina ładowarkę w ramach zabezpieczenia ładowania przy 4,25. Więc nawet napięcie 85V jest jeszcze bezpieczne.
W ostatniej fazie ładowania, gdy ładowarka jest w fazie CV daje mały prąd, a BMS zaczyna stopniowo rozładowywać cele "nadmiarowe", np. powyżej 4,22V, czy 4,18, zależy od egzemplarza, a i w jednym egzemplarzu bywają rozbieżności - jedne cele zrzucał mi od 4,19 inne od 4,22V. I zrzuca tak zwykle do 4,15V. Czyli po kolejnych kilku godzinach napięcie spada np. do 83V.

Konkluzja - napięcie podczas ładowania może zbliżać się nawet do 85V. Nie świadczy to jeszcze o wadliwym działaniu BMS. Należałoby sprawdzić napięcia poszczególnych cel czy któraś nie przekracza 4,25V

Np. moja bateria zawsze ładuje się 67,2V (4,20) a po kilku godzinach pracy BMS spada do 66,7 (4,17)
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2965
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas »

No wreszcie głos rozsądku :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Felery BMS-ów

Post autor: sambor »

Poza tym wskaźniki pokazujące napięcie mają niedokładności dochodzące nawet do 0,5V. Oba wyświetlacze mi zaniżają o 0,3V. Miarodajny jest dopiero woltomierz i to droższy niż marketowy za 20 zł.
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 555
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Felery BMS-ów

Post autor: ap0f1s »

Wszystkie obecne ładowarki ładują mi przy 20s 84,2 i bms mi zbija gdzieś do 4,17, 418. Tak jak kolega wyżej pisze przy przekroczeniu 4,25v bms odcina ladowanie.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Awatar użytkownika
TomaS
Forumowicz
Posty: 930
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Felery BMS-ów

Post autor: TomaS »

TomaS pisze:
21 maja 2018, 12:33
W specyfikacji BMSa jest że:
Tryb balansowania: powyżej 4.22V, koniec 4.16V
4.22V to jest 84,4V to by się zgadzało.
Czyli dobrze mi się zdawało :mrgreen:

Trzeba było tylko potwierdzenia od bardziej doświadczonych kolegów (im wcześniej tym lepiej dla tematu) ;)

Swoją drogą to mogli w tych BMSach trochę niżej zrobić próg graniczny przy którym ładowarka przestaje ładować i BMS zaczyna balansować. Po co tak naginać ogniwa dla paru % pojemności ;)
Jeżdżę na:
1. :SAMURAI BANSHE
2. :CARRERA BANSHE
Klaus
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 23 maja 2018, 1:19
Lokalizacja: Jabłonna
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Klaus »

A moim zdaniem mozna szukac winy nie w BMSie a w pakiecie. To co zaobserwowałeś moim zdaniem jest normalne dla ogniw ktore maja nabite 30+ cykli.

Moge to wytłumaczyc w sposób następujacy.

Sekcje mają różną impedancję a razem z impedancją idzie skok / spadek napiecia przy zasilaniu / obciążeniu. Jesli ogniwa mają różne Imp a tak na prawde RW to przy wymuszeniu przeplywu 500mA (obojetnie w sumie jaki prad tam popłynie) skok napiecia bedzie proporcjonalny Rw x 500mA.

Jeśli chcesz rzeczywiscie naladowac pakiet do pelna (nie wiem po jakiego grzyba bo w sumie jedyne co robisz to psujesz sobie ogniwa). Kup zasilacz laboratoryjny z regulowanym prądem do 5A np Korad 60V5A i ładuj tym wszystko w zakresie 0-60V i wypier*ol ładowarki :).

Jesli chodzi o ładowanie polecam celki NMC i NCA ładować do 4.05V.
:idea: Zajmuję się akumulatorami Li Ion. :idea:
Sprzedaje akumulatory nowe, rozpakietowane i używane. Zapraszam na naszą stronę internetową i do kontaktu mailowego baterie18650.pl@gmail.com :idea:
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Felery BMS-ów

Post autor: WojtekErnest »

Sprawa jest prosta, jeśli mimo wyrownania przez BMS, potem w sposob powtarzalny są segmenty które lądują sie do 4,23-4,25 a inne do 4,15-4,17 to znaczy ze segmenty są zbyt nierówne. Te szybko ladujące, będą się szybciej rozładować czyli w trakcie obciążenia mają najnizsze napięcie.
Więc jeśli tak jest, to naprawić najslabszy(sze) segmenty a nie udawac ze BMS to wyrówna, bo on tylko maskuje różnice. A przy okazji taki proces trwa dlugo bo wyrownywanie roznic, przy malym pradzie trwa. Zajmujmy się przyczynami a nie walczmy ze skutkami.
Ps. Zasilacz laboratoryjny tylko dla b.rownego pakietu i z recznym dozorem prądu. Ladowarki i BMS sa od tego by ten proces byl automatyczny i bezobslugowy.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2965
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas »

Klaus, od kilku lat stosuje się ładowanie nie CC/CV jak ten Twój zasilacz labo tylko CC/CV/Icut tak jak to robią nowoczesne ładowarki.
Dodatkowo współczesne BMSy i ładowarki NIE "ŁADUJĄ" (w uproszczeniu mówiąc) do 4.2V tylko ~4.15 i zalecanie stosowania zasilacza labo zamiast dedykowanej ładowarki spowoduje pogorszenie jakości ładowania oraz wprowadzi ryzyko poważnych awarii.
Proponuję nie poprawiać inżynierów i technologów wielu firm, którzy ocenili, że właśnie taki, a nie inny sposób ładowania jest najbezpieczniejszy i najbardziej optymalny dla akumulatorów i użytkownika.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
TomaS
Forumowicz
Posty: 930
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Felery BMS-ów

Post autor: TomaS »

tas pisze:
23 maja 2018, 7:18
Dodatkowo współczesne BMSy i ładowarki NIE "ŁADUJĄ" (w uproszczeniu mówiąc) do 4.2V tylko ~4.15
Tas a które konkretnie modele bo chyba pora na zmianę :D ? Mam chyba jeszcze stary typ bo mi ładuje do 4,22 V
Jeżdżę na:
1. :SAMURAI BANSHE
2. :CARRERA BANSHE
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Felery BMS-ów

Post autor: WojtekErnest »

txt @Tas-a "Dodatkowo współczesne BMSy i ładowarki NIE "ŁADUJĄ" (w uproszczeniu mówiąc) do 4.2V tylko ~4.15" nalezy rozumieć tak że w ładowarka wraz z BMS pilnuje by napięcia końcowe , PO zakończeniu ładowania I balansowania były w okolicach 4,15 V (ja : a w praktyce 4,15-4,17).

To NIE oznacza, że w przypadku niezbalansowanych lub słabszych ogniw, W TRAKCIE ładowania nie będzie 4,22 a nawet 4,25 V, bo inne w tym czasie mogą mieć 4,15 V.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Felery BMS-ów

Post autor: WojtekErnest »

Klaus pisze:
23 maja 2018, 1:31
a tak na prawde RW to przy wymuszeniu przeplywu 500mA (obojetnie w sumie jaki prad tam popłynie) skok napiecia bedzie proporcjonalny Rw x 500mA.
To nie jest prawda, bo inny podskok napięcia będzie gdy pchamy w ogniwo 500 mA przy napięciu 4,00 V a inny przy napięciu 4,19 V..
A zalecenie by pakiety ładować to 4,05 V jest w ogóle 'z czapki', bo typowe BMS-y nie buduje się na taki zakres, obniżający de facto efektywność, ilość energii do wykorzystania z aku o ok 10-15 %.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2965
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas »

jasne, że to nie powoduje, że ogniwa nie będą mieć >4.2, będą mieć :)
Na tym polega cała idea Icut i robienie BMSowi miejsca na pracę (której brak przy starym ładowaniu CC/CV)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Mitar
Forumowicz
Posty: 679
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Mitar »

Panowie a jak to jest z tymi polami -P i -C w końcu bo jednoznacznej odpowiedzi nie dostałem.
Czy podpinając ładowanie na -P pozbawiamy się zabezpieczenia przed przeładowaniem celi?

Pytam bo miałem przypadek który opisałem wcześniej w innym temacie ,że jedną cele BMS doładował mi do 4.35V , to było na początku używania pakietu gdzie cele jeszcze nie byłu dobrze zbalansowane, teraz po wielokrotnym balansowaniu i ładowaniu do 84.3V wszystkie lądują sie do ~4.21V i zbijają do 4.15V. Cela była sprawdzana i na 100% jest ok.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2965
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas »

Tak, podłączając ładowarkę do -P tracimy zabezpieczenie przed przeładowaniem (to zależy od BMSa) = wyobraźnia podpowiada najlepsze scenariusze :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Mitar
Forumowicz
Posty: 679
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Mitar »

Tu nie trzeba zbyt dużej wyobraźni aby wiedzieć czym to się może skończyć :shock:

Jak to można rozwiązać bezpiecznie? czytałem wcześniej aby dać bocznik przed BMS ale nie bardzo jestem przekonany do bezpieczeństwa tego rozwiązania.

Macie jakiś uniwersalny myk aby nie spalić roweru a móc mierzyć na watomierzu obie wartości (ładowanie,rozładowanie) ?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2965
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas »

Zmienić BMS na symetryczny, tj 2 polowy wejście i wyjście to samo i nie próbować na siłę asymetrycznego stosować :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
ePawel
Forumowicz
Posty: 34
Rejestracja: 19 lut 2018, 7:34
Lokalizacja: Brzeg Dolny

Re: Felery BMS-ów

Post autor: ePawel »

TomaS pisze:
23 maja 2018, 7:33
tas pisze:
23 maja 2018, 7:18
Dodatkowo współczesne BMSy i ładowarki NIE "ŁADUJĄ" (w uproszczeniu mówiąc) do 4.2V tylko ~4.15
Tas a które konkretnie modele bo chyba pora na zmianę :D ? Mam chyba jeszcze stary typ bo mi ładuje do 4,22 V
Mam dwie ładowarki na 14s czyli 58,8v - jedna z Nexuna, druga z aliexpress chyba z watt store. Mam również 2 pakiety na 14s z bms zakupionymi w tym roku z różnych sklepów na ali. Jeden pakiet ładuje sie do ok 59,2 59,3 a następnie bms zbija do 58,8v a drugi pakiet ledwo dobija 58,5v. W tym drugim pakicie bms dopuścił mi cele do maks. 4,2v. Tak było przy pierwszym ładowaniu, gdy ładowanie zakończyło się na 57,5v. Jedna cela osiągnęła 4,2, z jedną było coś nie tak i ledwo 4v przekroczyła a pozostałe w miare równe między 4,16 a 4,19. Nie pamiętam już dokładnie ile było. W każdym razie, na chwilę obecna ładowarka kończy ładować w okolicach 58,5v a poszczególne cele, zaraz po odłączeniu ładowarki od sieci miały 4,16v lub 4,17v.
Nie wiem jeszcze do ilu volt zbija bms, bo pakiet ma kilka ładowań do tej pory i jak na razie jest ciągle podłączony w rowerze, a sterownik jakieś drobne chyba też pobiera.
To jest ten bms: https://www.aliexpress.com/item/58-8V-1 ... 4c4dgJrVz5
Awatar użytkownika
TomaS
Forumowicz
Posty: 930
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Felery BMS-ów

Post autor: TomaS »

No faktycznie ten ma charging 4,20, balans voltage 4,18, over charge 4,25.
Trochę jest też rubryka zawężona że nie widać co było było wyżej wpisane :D
Jeżdżę na:
1. :SAMURAI BANSHE
2. :CARRERA BANSHE
ODPOWIEDZ