Felery BMS-ów

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
Paweł
Forumowicz
Posty: 224
Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
Lokalizacja: Łódź

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Paweł »

trzeba dać bocznik pomiędzy BMS a ogniwa, polecam.
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 555
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Felery BMS-ów

Post autor: ap0f1s »

Tylko może ci wtedy bms odłączać z powodu tego bocznika już tak miałem w pierwszej konstrukcji. Pomogło podłączenie "małego minusa" pierwszej celi minusowej do bocznika. Przynamniej taką podpowiedź dostałem od twórcy ev computera i działa to. W nowej wersji ev computera twórca zrobił patent na podłączenie dwóch boczników jeden za bms drugi na złączu łądowania. Właśnie będę to robił w swoich konstrukcjach ten patent.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Paweł
Forumowicz
Posty: 224
Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
Lokalizacja: Łódź

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Paweł »

Ale odłącza w jakimś konkretnym momencie czy losowo? Bo u siebie nie zauważyłem czegoś takiego a właśnie tak mam zrobione.
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 555
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Felery BMS-ów

Post autor: ap0f1s »

Miałem taki problem z pierwszą moją konstrukcją. Przypuszczam, że coś odkładało się na boczniku i bms mi odcinał. Nie mówie, że to nie będzie działać, jednak u mnie były problemy. Pewnie też zależy to od bms, któremu przeszkadzał ten bocznik i reagował odcięciem.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Awatar użytkownika
Mitar
Forumowicz
Posty: 679
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Mitar »

Kurcze przed BMS się trochę boje cokolwiek podłączać.
Najlepsze wyjście było by z 2 bocznikami tak jak w EV, ale u mnie to nie przejdzie.
Ale jeśli jest tak jak myślę z tym -P to i tak to jest bezpieczniejsze niż przeładować sobie cele.
Awatar użytkownika
TomaS
Forumowicz
Posty: 930
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Felery BMS-ów

Post autor: TomaS »

Mitar pisze:
21 maja 2018, 11:57
TomaS pytam o te pole bo ja mam dokładnie taką samą sytuację jak ty, też mi ładowarka ładuje do 84,3V (takie jest jej napięcie)
Ja mam ładowanie i rozładowanie na -P.
Teraz było w kilku watkach poruszana ta sprawa i zastanawiam się czy nie jest tak że -P zabezpiecza tylko przed rozładowaniem a przy ładowaniu olewa zabezpieczenia i potrafi cele ładować powyżej bezpiecznego poziomu.
W przypadku sprawnego pakietu nie ma problemu ale jak się cele rozjeżdżają to może dochodzić do niebezpiecznych sytuacji gdzie jedna cela ma powyżej 4.3V a u mnie się tak na samym początku zdarzyło i myślałem ,że pakiet jest walnięty.
To jest tylko moja teoria nie wiem jak dokładnie działają te pola i czy we wszystkich modelach jest tak samo.

Mam na podmiankę BMS z BT ale jak on też tak działa to niewiele to zmienia.

Czy jest jakiś sposób na zrobienie tak by ładowanie było na -C i można było to zliczać na watomierzu?
Tzn że co, mamy źle podłączone BMSy że ładuje nam do 84,3 V czy to wada samych BMSów ?
W specyfikacji BMSa jest że:
Tryb balansowania: powyżej 4.22V, koniec 4.16V
4.22V to jest 84,4V to by się zgadzało.
A czasem nowsze BMSy nie balansują powyżej 4.15V (a nie 4.22V) ?
Ostatnio zmieniony 21 maja 2018, 12:45 przez TomaS, łącznie zmieniany 1 raz.
Jeżdżę na:
1. :SAMURAI BANSHE
2. :CARRERA BANSHE
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Felery BMS-ów

Post autor: WojtekErnest »

ap0f1s pisze:
21 maja 2018, 12:18
W nowej wersji ev computera twórca zrobił patent na podłączenie dwóch boczników jeden za bms drugi na złączu łądowania. Właśnie będę to robił w swoich konstrukcjach ten patent.
No i to wydaje się najbardziej poprawne, bo obejmuje pomiar prądu na WYJSCIU i na WEJSCIU (ładowanie).
Ingerencja w BMS, czyli wrzucenie bocznika w 1 celę, nie może być poradą uniwersalną. Pomijam, że ta 1-sza cela jest inaczej podłączona od pozostałych ale BMS-y są rózne, również w części sterowania balanserem, bo są wersje z optoizolatorem i są wersje z małymi mosfetami jako kluczami załączającymi rezystory obciążajace. Tym bardziej gdy towarzyszą temu długie okablowania związane z bocznikiem, to niekoniecznie to będzie stabilny układ.
A przecież któraś z mas, minusów winna być masą główną, chodzi również o ekranowanie obudów w których są przetwornice lub urządzenia impulsowe.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Mitar
Forumowicz
Posty: 679
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Mitar »

TomaS pisze:
21 maja 2018, 12:33
Tzn że co, mamy źle podłączone BMSy że ładuje nam do 84,3 V ?
Nie wiem jak ty masz podłączony dlatego pytam :) Ja do tej pory myślałem że mam ok, bo tak radzili na jeszcze starym forum aby móc zliczać wszystko.
Aby wiedzieć czy jest ok musiał byś sprawdzić zaraz po naładowaniu napięcie, jak będziesz miał ~4.21V na wszystkich to ok ale jak na 1 z cel będzie powyżej 4.25V to już nie fajnie i może zgadzać się z moją teorią.
Awatar użytkownika
MateuszSz
Forumowicz
Posty: 172
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:07
Lokalizacja: Koniaków

Re: Felery BMS-ów

Post autor: MateuszSz »

Mitar pisze:
21 maja 2018, 12:45


Nie wiem jak ty masz podłączony dlatego pytam :) Ja do tej pory myślałem że mam ok, bo tak radzili na jeszcze starym forum aby móc zliczać wszystko.
Gdy byłem dolutowany do -p z minusem ładowarki to liczył mi bocznik w bms-ie amerki ładowania i ah pojemności baterii
a jak przelutowałem kabel do -c gdzie praca bmsa okazała się lepsza to również liczy mi amperki i ah pojemności bocznik więc nie wiem kto powiedział że w -c bocznik bms-a nie działa 8-)
Awatar użytkownika
Mitar
Forumowicz
Posty: 679
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Mitar »

Ale ty mówisz o liczeniu w samym BMSie z BT w apce tak?
Awatar użytkownika
MateuszSz
Forumowicz
Posty: 172
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:07
Lokalizacja: Koniaków

Re: Felery BMS-ów

Post autor: MateuszSz »

Tak w bms z BT w apce na androida lub na Pc przez usb .
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Felery BMS-ów

Post autor: sambor »

Ło matko... co Wy tu wypisujecie... :)
Macie baterie 20s. Gdy jest 84,3V to średnio na celę wypada 4,215V. BMS odcina ładowarkę w ramach zabezpieczenia ładowania przy 4,25. Więc nawet napięcie 85V jest jeszcze bezpieczne.
W ostatniej fazie ładowania, gdy ładowarka jest w fazie CV daje mały prąd, a BMS zaczyna stopniowo rozładowywać cele "nadmiarowe", np. powyżej 4,22V, czy 4,18, zależy od egzemplarza, a i w jednym egzemplarzu bywają rozbieżności - jedne cele zrzucał mi od 4,19 inne od 4,22V. I zrzuca tak zwykle do 4,15V. Czyli po kolejnych kilku godzinach napięcie spada np. do 83V.

Konkluzja - napięcie podczas ładowania może zbliżać się nawet do 85V. Nie świadczy to jeszcze o wadliwym działaniu BMS. Należałoby sprawdzić napięcia poszczególnych cel czy któraś nie przekracza 4,25V

Np. moja bateria zawsze ładuje się 67,2V (4,20) a po kilku godzinach pracy BMS spada do 66,7 (4,17)
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas »

No wreszcie głos rozsądku :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: Felery BMS-ów

Post autor: sambor »

Poza tym wskaźniki pokazujące napięcie mają niedokładności dochodzące nawet do 0,5V. Oba wyświetlacze mi zaniżają o 0,3V. Miarodajny jest dopiero woltomierz i to droższy niż marketowy za 20 zł.
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 555
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Felery BMS-ów

Post autor: ap0f1s »

Wszystkie obecne ładowarki ładują mi przy 20s 84,2 i bms mi zbija gdzieś do 4,17, 418. Tak jak kolega wyżej pisze przy przekroczeniu 4,25v bms odcina ladowanie.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Awatar użytkownika
TomaS
Forumowicz
Posty: 930
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Felery BMS-ów

Post autor: TomaS »

TomaS pisze:
21 maja 2018, 12:33
W specyfikacji BMSa jest że:
Tryb balansowania: powyżej 4.22V, koniec 4.16V
4.22V to jest 84,4V to by się zgadzało.
Czyli dobrze mi się zdawało :mrgreen:

Trzeba było tylko potwierdzenia od bardziej doświadczonych kolegów (im wcześniej tym lepiej dla tematu) ;)

Swoją drogą to mogli w tych BMSach trochę niżej zrobić próg graniczny przy którym ładowarka przestaje ładować i BMS zaczyna balansować. Po co tak naginać ogniwa dla paru % pojemności ;)
Jeżdżę na:
1. :SAMURAI BANSHE
2. :CARRERA BANSHE
Klaus
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 23 maja 2018, 1:19
Lokalizacja: Jabłonna
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Klaus »

A moim zdaniem mozna szukac winy nie w BMSie a w pakiecie. To co zaobserwowałeś moim zdaniem jest normalne dla ogniw ktore maja nabite 30+ cykli.

Moge to wytłumaczyc w sposób następujacy.

Sekcje mają różną impedancję a razem z impedancją idzie skok / spadek napiecia przy zasilaniu / obciążeniu. Jesli ogniwa mają różne Imp a tak na prawde RW to przy wymuszeniu przeplywu 500mA (obojetnie w sumie jaki prad tam popłynie) skok napiecia bedzie proporcjonalny Rw x 500mA.

Jeśli chcesz rzeczywiscie naladowac pakiet do pelna (nie wiem po jakiego grzyba bo w sumie jedyne co robisz to psujesz sobie ogniwa). Kup zasilacz laboratoryjny z regulowanym prądem do 5A np Korad 60V5A i ładuj tym wszystko w zakresie 0-60V i wypier*ol ładowarki :).

Jesli chodzi o ładowanie polecam celki NMC i NCA ładować do 4.05V.
:idea: Zajmuję się akumulatorami Li Ion. :idea:
Sprzedaje akumulatory nowe, rozpakietowane i używane. Zapraszam na naszą stronę internetową i do kontaktu mailowego baterie18650.pl@gmail.com :idea:
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Felery BMS-ów

Post autor: WojtekErnest »

Sprawa jest prosta, jeśli mimo wyrownania przez BMS, potem w sposob powtarzalny są segmenty które lądują sie do 4,23-4,25 a inne do 4,15-4,17 to znaczy ze segmenty są zbyt nierówne. Te szybko ladujące, będą się szybciej rozładować czyli w trakcie obciążenia mają najnizsze napięcie.
Więc jeśli tak jest, to naprawić najslabszy(sze) segmenty a nie udawac ze BMS to wyrówna, bo on tylko maskuje różnice. A przy okazji taki proces trwa dlugo bo wyrownywanie roznic, przy malym pradzie trwa. Zajmujmy się przyczynami a nie walczmy ze skutkami.
Ps. Zasilacz laboratoryjny tylko dla b.rownego pakietu i z recznym dozorem prądu. Ladowarki i BMS sa od tego by ten proces byl automatyczny i bezobslugowy.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas »

Klaus, od kilku lat stosuje się ładowanie nie CC/CV jak ten Twój zasilacz labo tylko CC/CV/Icut tak jak to robią nowoczesne ładowarki.
Dodatkowo współczesne BMSy i ładowarki NIE "ŁADUJĄ" (w uproszczeniu mówiąc) do 4.2V tylko ~4.15 i zalecanie stosowania zasilacza labo zamiast dedykowanej ładowarki spowoduje pogorszenie jakości ładowania oraz wprowadzi ryzyko poważnych awarii.
Proponuję nie poprawiać inżynierów i technologów wielu firm, którzy ocenili, że właśnie taki, a nie inny sposób ładowania jest najbezpieczniejszy i najbardziej optymalny dla akumulatorów i użytkownika.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
TomaS
Forumowicz
Posty: 930
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Felery BMS-ów

Post autor: TomaS »

tas pisze:
23 maja 2018, 7:18
Dodatkowo współczesne BMSy i ładowarki NIE "ŁADUJĄ" (w uproszczeniu mówiąc) do 4.2V tylko ~4.15
Tas a które konkretnie modele bo chyba pora na zmianę :D ? Mam chyba jeszcze stary typ bo mi ładuje do 4,22 V
Jeżdżę na:
1. :SAMURAI BANSHE
2. :CARRERA BANSHE
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Felery BMS-ów

Post autor: WojtekErnest »

txt @Tas-a "Dodatkowo współczesne BMSy i ładowarki NIE "ŁADUJĄ" (w uproszczeniu mówiąc) do 4.2V tylko ~4.15" nalezy rozumieć tak że w ładowarka wraz z BMS pilnuje by napięcia końcowe , PO zakończeniu ładowania I balansowania były w okolicach 4,15 V (ja : a w praktyce 4,15-4,17).

To NIE oznacza, że w przypadku niezbalansowanych lub słabszych ogniw, W TRAKCIE ładowania nie będzie 4,22 a nawet 4,25 V, bo inne w tym czasie mogą mieć 4,15 V.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Felery BMS-ów

Post autor: WojtekErnest »

Klaus pisze:
23 maja 2018, 1:31
a tak na prawde RW to przy wymuszeniu przeplywu 500mA (obojetnie w sumie jaki prad tam popłynie) skok napiecia bedzie proporcjonalny Rw x 500mA.
To nie jest prawda, bo inny podskok napięcia będzie gdy pchamy w ogniwo 500 mA przy napięciu 4,00 V a inny przy napięciu 4,19 V..
A zalecenie by pakiety ładować to 4,05 V jest w ogóle 'z czapki', bo typowe BMS-y nie buduje się na taki zakres, obniżający de facto efektywność, ilość energii do wykorzystania z aku o ok 10-15 %.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas »

jasne, że to nie powoduje, że ogniwa nie będą mieć >4.2, będą mieć :)
Na tym polega cała idea Icut i robienie BMSowi miejsca na pracę (której brak przy starym ładowaniu CC/CV)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Mitar
Forumowicz
Posty: 679
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Mitar »

Panowie a jak to jest z tymi polami -P i -C w końcu bo jednoznacznej odpowiedzi nie dostałem.
Czy podpinając ładowanie na -P pozbawiamy się zabezpieczenia przed przeładowaniem celi?

Pytam bo miałem przypadek który opisałem wcześniej w innym temacie ,że jedną cele BMS doładował mi do 4.35V , to było na początku używania pakietu gdzie cele jeszcze nie byłu dobrze zbalansowane, teraz po wielokrotnym balansowaniu i ładowaniu do 84.3V wszystkie lądują sie do ~4.21V i zbijają do 4.15V. Cela była sprawdzana i na 100% jest ok.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas »

Tak, podłączając ładowarkę do -P tracimy zabezpieczenie przed przeładowaniem (to zależy od BMSa) = wyobraźnia podpowiada najlepsze scenariusze :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Mitar
Forumowicz
Posty: 679
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Felery BMS-ów

Post autor: Mitar »

Tu nie trzeba zbyt dużej wyobraźni aby wiedzieć czym to się może skończyć :shock:

Jak to można rozwiązać bezpiecznie? czytałem wcześniej aby dać bocznik przed BMS ale nie bardzo jestem przekonany do bezpieczeństwa tego rozwiązania.

Macie jakiś uniwersalny myk aby nie spalić roweru a móc mierzyć na watomierzu obie wartości (ładowanie,rozładowanie) ?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Felery BMS-ów

Post autor: tas »

Zmienić BMS na symetryczny, tj 2 polowy wejście i wyjście to samo i nie próbować na siłę asymetrycznego stosować :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
ePawel
Forumowicz
Posty: 34
Rejestracja: 19 lut 2018, 7:34
Lokalizacja: Brzeg Dolny

Re: Felery BMS-ów

Post autor: ePawel »

TomaS pisze:
23 maja 2018, 7:33
tas pisze:
23 maja 2018, 7:18
Dodatkowo współczesne BMSy i ładowarki NIE "ŁADUJĄ" (w uproszczeniu mówiąc) do 4.2V tylko ~4.15
Tas a które konkretnie modele bo chyba pora na zmianę :D ? Mam chyba jeszcze stary typ bo mi ładuje do 4,22 V
Mam dwie ładowarki na 14s czyli 58,8v - jedna z Nexuna, druga z aliexpress chyba z watt store. Mam również 2 pakiety na 14s z bms zakupionymi w tym roku z różnych sklepów na ali. Jeden pakiet ładuje sie do ok 59,2 59,3 a następnie bms zbija do 58,8v a drugi pakiet ledwo dobija 58,5v. W tym drugim pakicie bms dopuścił mi cele do maks. 4,2v. Tak było przy pierwszym ładowaniu, gdy ładowanie zakończyło się na 57,5v. Jedna cela osiągnęła 4,2, z jedną było coś nie tak i ledwo 4v przekroczyła a pozostałe w miare równe między 4,16 a 4,19. Nie pamiętam już dokładnie ile było. W każdym razie, na chwilę obecna ładowarka kończy ładować w okolicach 58,5v a poszczególne cele, zaraz po odłączeniu ładowarki od sieci miały 4,16v lub 4,17v.
Nie wiem jeszcze do ilu volt zbija bms, bo pakiet ma kilka ładowań do tej pory i jak na razie jest ciągle podłączony w rowerze, a sterownik jakieś drobne chyba też pobiera.
To jest ten bms: https://www.aliexpress.com/item/58-8V-1 ... 4c4dgJrVz5
Awatar użytkownika
TomaS
Forumowicz
Posty: 930
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Felery BMS-ów

Post autor: TomaS »

No faktycznie ten ma charging 4,20, balans voltage 4,18, over charge 4,25.
Trochę jest też rubryka zawężona że nie widać co było było wyżej wpisane :D
Jeżdżę na:
1. :SAMURAI BANSHE
2. :CARRERA BANSHE
ODPOWIEDZ