Mój projekt bms
: 13 maja 2023, 19:54
Witajcie,
Od ponad 6 lat zajmuję się tematyką EV (pojazdów elektrycznych) i dzięki zebranej wiedzy opracowałem podstawowy BMS, który chciałbym Wam przedstawić. Kolejne wersje mogą mieć zastosowanie w hulajnogach, rowerach i innych urządzeniach. Teraz wersja 6s potem w planach 10s i 13s
Mój BMS ma wymiary 115mm x 65mm i jest przeznaczony do położenia na pakiecie umieszczonym na prostokątnych koszykach. Taka budowa wprowadza porządek w pakiecie i niweluje potrzebę stosowania dodatkowych kabli i złącz, które mogą ulec awarii.
BMS wykorzystuje popularne układy zarządzania akumulatorem, takie jak DW01 lub HY2xxx, które cechują się prostotą działania i umożliwiają dowolną modyfikację zgodnie z wymaganiami projektu. Na przykład zakres napięć 2.8V-4.25V można stosować do pakietów zbudowanych z nowych ogniw i markowych, natomiast zakres napięć 2.5V-4.3V jest odpowiedni dla zastosowań medycznych, przemysłowych i naprawy używanych pakietów.
BMS posiada czujnik temperatury, który można dowolnie modyfikować, a w planach są dwa czujniki - jeden do rozładowania np 65stopni i drugi do ładowania np 50stopni
Zastosowałem oddzielne wejścia dla ładowania i rozładowania, a także balanser ustawialny na zamówienie, z zakresem startu od 4.10V do 4.18V i mocą balansu od 40mA do 80mA ,strefa balnsera posiada swoje awaryjne bezpieczniki
W przypadku awarii lub zbyt wolnego wykrycia zwarcia przez układ zabezpieczeń, mamy również zastosowany awaryjny bezpiecznik wbudowany na pcb bms-u
MOSFET-y mocy zostały dobrane do impedancji pętli zwarcia pakietu.
Pobór podczas czuwania to ok 100-120ua
Wykorzystanie projektu mojego BMS-u jest w pełni przystosowane do potrzeb użytkowników. Na przykład, jeśli naprawiamy pakiety Li-Ion 13s5p, potrzebujemy BMS-u o takich wymiarach, w którym progi pracy będą większe, a balansowanie odbywa się przy 4.15V o mocy 50mA. Wtedy przygotuję projekt typowo pod takie wymagania.
Jeśli macie jakieś pytania lub uwagi, proszę o informacje przed sporządzeniem pierwszej partii testowej
Podczas testów będzie sprawdzane
-jak zachowuje sie pcb przy prądach nominalnych jak i maxymalnych
-Jak działają zabezpieczenia OCP,OVHP,OVLP,OTP
-Oraz jakie temperatury osiąga balanser przy poszczególnych prądach jego temperatura ,relane progi załączenia oraz pobór podczas czuwanai
Od ponad 6 lat zajmuję się tematyką EV (pojazdów elektrycznych) i dzięki zebranej wiedzy opracowałem podstawowy BMS, który chciałbym Wam przedstawić. Kolejne wersje mogą mieć zastosowanie w hulajnogach, rowerach i innych urządzeniach. Teraz wersja 6s potem w planach 10s i 13s
Mój BMS ma wymiary 115mm x 65mm i jest przeznaczony do położenia na pakiecie umieszczonym na prostokątnych koszykach. Taka budowa wprowadza porządek w pakiecie i niweluje potrzebę stosowania dodatkowych kabli i złącz, które mogą ulec awarii.
BMS wykorzystuje popularne układy zarządzania akumulatorem, takie jak DW01 lub HY2xxx, które cechują się prostotą działania i umożliwiają dowolną modyfikację zgodnie z wymaganiami projektu. Na przykład zakres napięć 2.8V-4.25V można stosować do pakietów zbudowanych z nowych ogniw i markowych, natomiast zakres napięć 2.5V-4.3V jest odpowiedni dla zastosowań medycznych, przemysłowych i naprawy używanych pakietów.
BMS posiada czujnik temperatury, który można dowolnie modyfikować, a w planach są dwa czujniki - jeden do rozładowania np 65stopni i drugi do ładowania np 50stopni
Zastosowałem oddzielne wejścia dla ładowania i rozładowania, a także balanser ustawialny na zamówienie, z zakresem startu od 4.10V do 4.18V i mocą balansu od 40mA do 80mA ,strefa balnsera posiada swoje awaryjne bezpieczniki
W przypadku awarii lub zbyt wolnego wykrycia zwarcia przez układ zabezpieczeń, mamy również zastosowany awaryjny bezpiecznik wbudowany na pcb bms-u
MOSFET-y mocy zostały dobrane do impedancji pętli zwarcia pakietu.
Pobór podczas czuwania to ok 100-120ua
Wykorzystanie projektu mojego BMS-u jest w pełni przystosowane do potrzeb użytkowników. Na przykład, jeśli naprawiamy pakiety Li-Ion 13s5p, potrzebujemy BMS-u o takich wymiarach, w którym progi pracy będą większe, a balansowanie odbywa się przy 4.15V o mocy 50mA. Wtedy przygotuję projekt typowo pod takie wymagania.
Jeśli macie jakieś pytania lub uwagi, proszę o informacje przed sporządzeniem pierwszej partii testowej
Podczas testów będzie sprawdzane
-jak zachowuje sie pcb przy prądach nominalnych jak i maxymalnych
-Jak działają zabezpieczenia OCP,OVHP,OVLP,OTP
-Oraz jakie temperatury osiąga balanser przy poszczególnych prądach jego temperatura ,relane progi załączenia oraz pobór podczas czuwanai