ładowanie akumulatora napięciem wyższym niż nominalne
- Vegasnight9
- Forumowicz
- Posty: 569
- Rejestracja: 04 cze 2018, 0:10
- Lokalizacja: Żary
ładowanie akumulatora napięciem wyższym niż nominalne
Czysto teoretycznie - co się stanie gdy będę chciał ładować akumulator 16S (z BMS) ładowarką ustawioną na 68V ? Uszkodzę coś? Popsuje? A może BMS uratuje ogniwa ? Czy po prostu nie będzie fazy CV i ładowarka będzie "walić" do samego końca te załóżmy 250W aż jej BMS nie odetnie ?
Jeżdżę na HT Viper GTS 3kW viewtopic.php?f=30&t=1243
-
- Forumowicz
- Posty: 421
- Rejestracja: 19 lut 2018, 14:27
Re: ładowanie akumulatora napięciem wyższym niż nominalne
Nie będzie fazy CV przez co BMS będzie odcinał za wcześnie i napięcie na ogniwach po odcięciu BMSa będzie spadać przez co nie będą się balansować i bedą niedoładowane. O ile niedoładowanie nie jest jakimś bardzo dużym problemem o tyle brak balansowania może być zabójczy dla aku.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: ładowanie akumulatora napięciem wyższym niż nominalne
Dlugo bedzie szedl za duzy prad w okolicach 4,10-4,20V. A po odlaczeniu napięcie spadnie np do 4,10V albo nizej i balansery nie działają.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 523
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Re: ładowanie akumulatora napięciem wyższym niż nominalne
Przy 68V problemów nie będzie. Przy małej różnicy potencjałów prąd spada samoczynnie coraz bardziej w miarę zbliżania się do napięcia ładowarki. 68V to 4,25 na ogniwo, więc przy równych celach nawet nie przekroczy napięcia odcięcia i BMS nie odetnie, a balansować zacznie wcześniej.
Chcąc zbalansować pewniej i szybciej podnoszę trochę napięcie ładowarki. Bo powiedzmy, że cele mają:
4,17
4,23
4,20
....
4,20
Całość ma 67,2V, ładowanie zakończone. A widać, że jednej z cel BMS nie doładował. Podniesienie napięcia ładowarki wydłuża czas ładowania, pierwsza cela doładowuje się, druga powiedzmy stoi w miejscu wskutek zrównoważenia prądów ładowania i balanasera. Ładują się nadal i mają:
4,20
4,23
4,20
....
4,20
Po zakończeniu ładowania balanser wyrówna po kilku czy kilkunastu godzinach drugą celę do 4,20 i wszystko jest równiutko
Chcąc zbalansować pewniej i szybciej podnoszę trochę napięcie ładowarki. Bo powiedzmy, że cele mają:
4,17
4,23
4,20
....
4,20
Całość ma 67,2V, ładowanie zakończone. A widać, że jednej z cel BMS nie doładował. Podniesienie napięcia ładowarki wydłuża czas ładowania, pierwsza cela doładowuje się, druga powiedzmy stoi w miejscu wskutek zrównoważenia prądów ładowania i balanasera. Ładują się nadal i mają:
4,20
4,23
4,20
....
4,20
Po zakończeniu ładowania balanser wyrówna po kilku czy kilkunastu godzinach drugą celę do 4,20 i wszystko jest równiutko
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: ładowanie akumulatora napięciem wyższym niż nominalne
To wszystko OK, tylko że wtedy dłużej trwa faza dużego prądu, co oznacza pełne obciążenie balansera oraz utrzymywanie ogniw w trakcie tego ładowania na napięciu średnio 4,22-4,23 V.
Nie wszystkie BMS-y taki tryb wytrzymują, bo to oznacza że stale/długo większość ogniw jest balansowana, padają rezystory lub/i transoptory.
A co gorzej często użytkownik o tym nie wie, że ma de facto już niesprawny BMS.
Co innego gdy dajemy zasilanie/ładowarkę która zamiast 'przepisowego' 4,2 x S ma 4,21 x S. Wtedy proces jest bardziej bezpieczny.
Pamiętajmy, że większość popularnych BMS-ów w rzeczywistości balansuje już od 4,15-4,17V.
Nie wszystkie BMS-y taki tryb wytrzymują, bo to oznacza że stale/długo większość ogniw jest balansowana, padają rezystory lub/i transoptory.
A co gorzej często użytkownik o tym nie wie, że ma de facto już niesprawny BMS.
Co innego gdy dajemy zasilanie/ładowarkę która zamiast 'przepisowego' 4,2 x S ma 4,21 x S. Wtedy proces jest bardziej bezpieczny.
Pamiętajmy, że większość popularnych BMS-ów w rzeczywistości balansuje już od 4,15-4,17V.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...