Silnik przekładniowy czy centralny

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
janekorka
Nowicjusz
Posty: 27
Rejestracja: 10 kwie 2022, 12:05

Silnik przekładniowy czy centralny

Post autor: janekorka »

Witam.
Mam pytanie: mam rower z silnikiem w tylnej piaście 350W i fajne jest to, że jak wyłączam wspomaganie to nie czuję oporu, przynajmniej tak mi się wydaje. Nie miałem nigdy roweru z silnikiem centralnym i zastanawiałem się nad konwersją z silnikiem bafang lub tsz2b. Pytanie tylko jak się jeździ z tymi silnikami bez wspomagania: czy one stawiają jakiś opór jak się jedzie bez wspomagania? Czy jednak przekładniowy w tylnej piaście bedzie bardziej bezoporowy. Mam jeszcze pytanie odnośnie wykorzystania wspomagania w silniku hub a centralnym: w centralnym np jak dam 100W na silnik to mogę te 100W wykorzystać i do szybszej jazdy np po płaskim i dając na cięższe przełożenia więcej nogami pomagać, ale na mój chłopski rozum to mogę jechać z większą predkoscią, a hubie żeby jechać szybciej to muszę chyba więcej watów dać bo ten silnik , żeby jechać szybciej musi się szybciej kręcić, a żeby się szybciej kręcić musi dostać więcej watów, czy ja to dobrze rozumuje? Czy może mi ktoś to wytłumaczyc?
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik przekładniowy czy centralny

Post autor: pxl666 »

mid jakiś opór stawia
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik przekładniowy czy centralny

Post autor: tkoko »

janekorka pisze:
05 mar 2024, 21:37
. Pytanie tylko jak się jeździ z tymi silnikami bez wspomagania: czy one stawiają jakiś opór jak się jedzie bez wspomagania? Czy jednak przekładniowy w tylnej piaście bedzie bardziej bezoporowy.
Zarówno MID jak HUB przekładniowy mają porównywalny opór jazdy, bo oba są rozłączane od przekładni/silnika, wiec ich oporem są jedynie łożyska i wewnętrzny wolnobieg.
janekorka pisze:
05 mar 2024, 21:37
Mam jeszcze pytanie odnośnie wykorzystania wspomagania w silniku hub a centralnym: w centralnym np jak dam 100W na silnik to mogę te 100W wykorzystać i do szybszej jazdy np po płaskim i dając na cięższe przełożenia więcej nogami pomagać, ale na mój chłopski rozum to mogę jechać z większą predkoscią, a hubie żeby jechać szybciej to muszę chyba więcej watów dać bo ten silnik , żeby jechać szybciej musi się szybciej kręcić, a żeby się szybciej kręcić musi dostać więcej watów, czy ja to dobrze rozumuje? Czy może mi ktoś to wytłumaczyc?
HUB ma "stały" zakres prędkości, powiedzmy od zera do 40 km/godz, i tylko w tym zakresie możesz mieć wspomaganie silnika niezależnie od twoich watów.
MID ma "zmienny" zależne od przełożenia zakres prędkości, może to być zero do 15 km/godz (górskie przełożenie) jak i zero do 80 - 100 km/godz (nizinne przełożenie.
Zarówno MID jak i HUB do uzyskania porównywalnej prędkości potrzebują porównywalnej mocy
zielony71
Forumowicz
Posty: 1335
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik przekładniowy czy centralny

Post autor: zielony71 »

janekorka pisze:
05 mar 2024, 21:37
... , żeby jechać szybciej musi się szybciej kręcić, a żeby się szybciej kręcić musi dostać więcej watów, czy ja to dobrze rozumuje? Czy może mi ktoś to wytłumaczyc?
Nie, to trochę inaczej działa. Hub może się kręcić z maksymalną prędkością przy minimalnej mocy pobieranej z baterii pod warunkiem, że nie ma oporów toczenia. Przykładowo zasilając z ładowarki 2A możesz rozpędzić huba na maksa tyle, że z uniesionym kołem. :-)
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
janekorka
Nowicjusz
Posty: 27
Rejestracja: 10 kwie 2022, 12:05

Re: Silnik przekładniowy czy centralny

Post autor: janekorka »

Dziękuję za odpowiedzi. Chyba trzeba będzie spróbować mida i samemu się przekonać, który dla mnie lepszy. Chciałbym robić dłuższe trasy koło 200km, wiadomo nie na jednej baterii ale na dwóch oraz jazda momentami bez wspomagania. Diżo też będę jezdził w terenie pagórkowatym i górzystym a tu baterii można dużo stracić. Nie jechałbym szybciej niż 25km/h że wspomaganiem a pod góry między 6-10km/ używając lekkich przełożeń. Obecnie jeżdżę używając od 80-150Wat na niloxie X7 że sterownikiem i wyświetlaczem kt lcd3. Niestety ma on jakiś chiński silnik i po wyłączeniu czuć lekki opór chyba magnesów. Nie ma chyba tego sprzegielka co silniki mxsus. Mam drugi rower z silnikiem w tylnej piaście i tam po wyłączeniu wspomagania nie czuć tego oporu. Muszę nim zrobić jakąś dluzszą trasę jak baterie zregeneruje i zobaczyć ile będę w stanie przejechać.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik przekładniowy czy centralny

Post autor: tkoko »

janekorka pisze:
06 mar 2024, 17:43
Obecnie jeżdżę na niloxie X7 że sterownikiem i wyświetlaczem kt lcd3. Niestety ma on jakiś chiński silnik i po wyłączeniu czuć lekki opór chyba magnesów. Nie ma chyba tego sprzegielka co silniki mxsus. Mam drugi rower z silnikiem w tylnej piaście i tam po wyłączeniu wspomagania nie czuć tego oporu.
Bo w niloxie masz zapewne HUB'a bezprzekładniowego lub ze zblokowanym/unieruchomionym wolnobiegiem.
W drugim masz sprawnego HUB'a przekładniowego
janekorka pisze:
06 mar 2024, 17:43
Chciałbym robić dłuższe trasy koło 200km,
Diżo też będę jezdził w terenie pagórkowatym i górzystym a tu baterii można dużo stracić. Nie jechałbym szybciej niż 25km/h że wspomaganiem a pod góry między 6-10km/ używając lekkich przełożeń. Obecnie jeżdżę używając od 80-150Wat
Przy baterii 600 Wh, zużyciu 80 Wh/godz i prędkości 25 km/godz, czas jazdy ze wspomaganiem to 7.5 godz i zasięg 190 km. Przy zużyciu 150 Wh/godz, czas jazdy to 4 godz i zasięg 100 km.
janekorka
Nowicjusz
Posty: 27
Rejestracja: 10 kwie 2022, 12:05

Re: Silnik przekładniowy czy centralny

Post autor: janekorka »

tkoko dzięki za przeliczenie tego..Obecnie w moim rowerze pantera z silnikiem zapewne przekładniowym w tylnej piaście bedzie montowana bateria 14 A z mozliwoscią podpięcia innej baterii. Jak zestaw będzie gotowy to zrobię jazdę testową i dam znać.
Pozdrawiam
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik przekładniowy czy centralny

Post autor: tkoko »

janekorka pisze:
07 mar 2024, 0:01
bedzie montowana bateria 14 A
Rozumiem że chodzi o 14 Ah, da to przy 36 V nominalnie 500 Wh, przy 48 V będzie to 670 Wh.
janekorka
Nowicjusz
Posty: 27
Rejestracja: 10 kwie 2022, 12:05

Re: Silnik przekładniowy czy centralny

Post autor: janekorka »

Tkoko to teoria, w rzeczywistości to może być trochę inaczej. Bateria 36V czyli 500wh , teoretycznie na 50km powinno starczyć, a myślę, że spokojnie na więcej.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik przekładniowy czy centralny

Post autor: tkoko »

janekorka pisze:
07 mar 2024, 16:11
Tkoko to teoria, w rzeczywistości to może być trochę inaczej. Bateria 36V czyli 500wh , teoretycznie na 50km powinno starczyć, a myślę, że spokojnie na więcej.
To nie "teoria" ale matematyka (i praktyka). Sam na baterii 36 V, 7.8 Ah, 280 Wh, mając 70 lat, i będąc po dwóch zawałach, na takiej baterii, w miarę płaskim terenie przejeżdżam 60 - 80 km, z prędkością 28 - 33 km/godz.
A tu masz spontaniczny wypad w góry na spotkanie;
https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php? ... c&start=15
Awatar użytkownika
mitusm
Forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 22 cze 2020, 10:20

Re: Silnik przekładniowy czy centralny

Post autor: mitusm »

Jak jeździsz po górkach może uruchom w tym silniku opcje regeneracji i doładowania baterii. Co prawda używam tego u siebie bardziej jako hamulec górski, ale w pewnych warunkach można kręcić i ładować baterię :)
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik przekładniowy czy centralny

Post autor: pxl666 »

mitusm pisze:
04 kwie 2024, 5:25
Jak jeździsz po górkach może uruchom w tym silniku opcje regeneracji i doładowania baterii. Co prawda używam tego u siebie bardziej jako hamulec górski, ale w pewnych warunkach można kręcić i ładować baterię :)
to mrzonki
Awatar użytkownika
mitusm
Forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 22 cze 2020, 10:20

Re: Silnik przekładniowy czy centralny

Post autor: mitusm »

pxl666 pisze:
04 kwie 2024, 6:51
mitusm pisze:
04 kwie 2024, 5:25
Jak jeździsz po górkach może uruchom w tym silniku opcje regeneracji i doładowania baterii. Co prawda używam tego u siebie bardziej jako hamulec górski, ale w pewnych warunkach można kręcić i ładować baterię :)
to mrzonki
Pod koniec baterii bardzo sprawnie to działa, ale jak pisałem używam tego na co dzień jako bardzo skuteczny hamulec górski.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik przekładniowy czy centralny

Post autor: pxl666 »

mitusm pisze:
04 kwie 2024, 8:33
pxl666 pisze:
04 kwie 2024, 6:51


to mrzonki
Pod koniec baterii bardzo sprawnie to działa, ale jak pisałem używam tego na co dzień jako bardzo skuteczny hamulec górski.
określ ten koniec i sprecyzuj "sprawnie" ,np ile wh odzyskałeś na km zjazdu na regenie?
Awatar użytkownika
mitusm
Forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 22 cze 2020, 10:20

Re: Silnik przekładniowy czy centralny

Post autor: mitusm »

pxl666 pisze:
04 kwie 2024, 17:36
mitusm pisze:
04 kwie 2024, 8:33


Pod koniec baterii bardzo sprawnie to działa, ale jak pisałem używam tego na co dzień jako bardzo skuteczny hamulec górski.
określ ten koniec i sprecyzuj "sprawnie" ,np ile wh odzyskałeś na km zjazdu na regenie?
Nie mam urządzenia do pomiaru odzysku, po prostu im niższe napięcie baterii tym przy mniejszej prędkości zaczyna działać regen.
Piszę to tylko i wyłącznie z moich obserwacji podczas częstej jazdy do pracy. Jak jest bardzo zimno to lekko naciśnięta klamka i kręcę aby się zagrzać z górki i nie jechać 60km/h...
W załączniku moja trasa.
Załączniki
Screenshot_20240404-215613.png
Ostatnio zmieniony 05 kwie 2024, 5:15 przez mitusm, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik przekładniowy czy centralny

Post autor: pxl666 »

to że pole hamuje silnik to prawda ale mrzonką jest ze ma to jakiś realny wpływ na zasięg.
ODPOWIEDZ