Przewijanie silnika BLDC na niższe V a więcej W
-
- Nowicjusz
- Posty: 6
- Rejestracja: 12 maja 2021, 18:50
Przewijanie silnika BLDC na niższe V a więcej W
Witam speców .
Borykam się z takim tematem od jakiegoś czasu
Mam zrobiony gokart na 2 tylnych kołach napędowych - 48V 800W x 2
Regulator VESC 75V/200A - 2 kanały po 100A , Bateria 13S7P z ogniw 21700 35Ah , 230A
BMS DALY BMS 13S 150A
Regulator VESC ma auto detekcję silnika , wylicza sobie wszystko sam z poboru prądu czy ilości pól - wykrywa ten silnik jako 30A /-30A regenerative braking -
jazda z takimi ustawieniami jest dość ze tak powiem ..... nie wciska w fotel
Gdy ustawiam prąd dla silników pod ok 70A/-70A , wtedy zabawa zaczyna się lepsza , koła fakt - grzeją wyczuwalnie, no ale wciska w fotel w końcu
Problem polega na tym ze ciągle max to 50km/h
I teraz moje pytanie o silnik
Ponieważ max koło 10" tego typu to 48V 800W , myślę o kupnie zapasowych i przewinięciu silnika.
48V dla 13S = 52V z baterii
Czy przewiniecie silnika grubszym drutem , powiedzmy ze będzie go o 10% mniej na jedno pole magnesu, teoretycznie zmniejszy się napięcie pracy o ok 10%, ale zwiększy moc i pobór prądu , no i przy napięciu 52V teoretycznie będzie szybciej.
Poborem prądu się nie przejmuje bo mam go nadto do wykorzystania.
powiedzmy ze taka zmiana była by dla mnie dobrym efektem końcowych , nie potrzebuje z tego wyciskać 100km/h
Nawiniecie silnika dla mnie to nie problem , chodzi tylko o to by nie wywalić 1 tys na kompletne koła + drut a efekt będzie żaden , czy nawet gorszy
Z góry dziękuje za wszystkie sugestie
Borykam się z takim tematem od jakiegoś czasu
Mam zrobiony gokart na 2 tylnych kołach napędowych - 48V 800W x 2
Regulator VESC 75V/200A - 2 kanały po 100A , Bateria 13S7P z ogniw 21700 35Ah , 230A
BMS DALY BMS 13S 150A
Regulator VESC ma auto detekcję silnika , wylicza sobie wszystko sam z poboru prądu czy ilości pól - wykrywa ten silnik jako 30A /-30A regenerative braking -
jazda z takimi ustawieniami jest dość ze tak powiem ..... nie wciska w fotel
Gdy ustawiam prąd dla silników pod ok 70A/-70A , wtedy zabawa zaczyna się lepsza , koła fakt - grzeją wyczuwalnie, no ale wciska w fotel w końcu
Problem polega na tym ze ciągle max to 50km/h
I teraz moje pytanie o silnik
Ponieważ max koło 10" tego typu to 48V 800W , myślę o kupnie zapasowych i przewinięciu silnika.
48V dla 13S = 52V z baterii
Czy przewiniecie silnika grubszym drutem , powiedzmy ze będzie go o 10% mniej na jedno pole magnesu, teoretycznie zmniejszy się napięcie pracy o ok 10%, ale zwiększy moc i pobór prądu , no i przy napięciu 52V teoretycznie będzie szybciej.
Poborem prądu się nie przejmuje bo mam go nadto do wykorzystania.
powiedzmy ze taka zmiana była by dla mnie dobrym efektem końcowych , nie potrzebuje z tego wyciskać 100km/h
Nawiniecie silnika dla mnie to nie problem , chodzi tylko o to by nie wywalić 1 tys na kompletne koła + drut a efekt będzie żaden , czy nawet gorszy
Z góry dziękuje za wszystkie sugestie
- tas
- Administrator
- Posty: 3004
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Przewijanie silnika BLDC na niższe V a więcej W
Jeśli mogą być wszelkie sugestie to mam swoją
Wskazówka jest w temacie z filmami wybuchających akumulatorów w pojazdach
Przewijać silnik można, praktykuje się to, zwiększysz Kv silnika, uczynisz go o 10% szybszym ale o 10% słabszym przy takim samym poborze prądu. Za skutkuje to z kolei tym, że będziesz dążyć do dalszego podnoszenia prądu na koła i w tym jest problem.
Bateria 13S7P z ogniw 21700 35Ah , 230A
Ja mam jedną dobrą radę dla Twojego projektu. Zgadnij jakąPoborem prądu się nie przejmuje bo mam go nadto do wykorzystania.
Wskazówka jest w temacie z filmami wybuchających akumulatorów w pojazdach
Przewijać silnik można, praktykuje się to, zwiększysz Kv silnika, uczynisz go o 10% szybszym ale o 10% słabszym przy takim samym poborze prądu. Za skutkuje to z kolei tym, że będziesz dążyć do dalszego podnoszenia prądu na koła i w tym jest problem.
Ostatnio zmieniony 12 maja 2021, 20:52 przez tas, łącznie zmieniany 2 razy.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 632
- Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
- Lokalizacja: Kraków
Re: Przewijanie silnika BLDC na niższe V a więcej W
Cudów nie ma . Podnieść prędkość da się podniesieniem napięcia, ale tylko do określonej częstotliwości pracy silnika, bo powyżej zaczynają się straty na magnesowanie stojana i na nie idzie energia, a nie w koła .
-
- Nowicjusz
- Posty: 6
- Rejestracja: 12 maja 2021, 18:50
Re: Przewijanie silnika BLDC na niższe V a więcej W
Było fajnie, jazda super
konfigurowałem VESC-a , zrobiłem hamulec postojowy 60A "on Hold" na koło
zagapiłem się i zostawiłem , no i poszło po 30min się ,..... nie powiem co
zabieram się za przewijanie i teraz pytanie
nawinięte jest warkoczem 10 o śr drutu 0.56mm, 11 uzwojeń ?
poprawiło by cos jak bym nawiną drutem 1.1mm 5 nitek , tyle samo uzwojeń
konfigurowałem VESC-a , zrobiłem hamulec postojowy 60A "on Hold" na koło
zagapiłem się i zostawiłem , no i poszło po 30min się ,..... nie powiem co
zabieram się za przewijanie i teraz pytanie
nawinięte jest warkoczem 10 o śr drutu 0.56mm, 11 uzwojeń ?
poprawiło by cos jak bym nawiną drutem 1.1mm 5 nitek , tyle samo uzwojeń
-
- Forumowicz
- Posty: 632
- Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
- Lokalizacja: Kraków
Re: Przewijanie silnika BLDC na niższe V a więcej W
Im grubszy drut, tym większy promień zakrzywienia (albo Ci lakier popęka, albo się nie zmieści).
- radasss
- Forumowicz
- Posty: 495
- Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Przewijanie silnika BLDC na niższe V a więcej W
Jak potrzeba przyspieszeń i niezawodności to dwa rozruszniki na 24 V od dużej ciężarówki połączone szeregowo napędzające każde koło z osobna:
warsztatmotocykli.pl
-
- Nowicjusz
- Posty: 6
- Rejestracja: 12 maja 2021, 18:50
Re: Przewijanie silnika BLDC na niższe V a więcej W
mój trochę bardziej inteligentny jest , odzyskiwanie energii, CAN-bus, UART ...tam to tylko hebel albo 2 kabel do styku i jazda
zero kontroli
- Goliath
- Forumowicz
- Posty: 1320
- Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
- Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek
Re: Przewijanie silnika BLDC na niższe V a więcej W
Może "pochwalisz" się swoją maszynką... filmik z jazdy , albo choć kilka fotekspacewalker pisze: ↑07 sie 2021, 11:45mój trochę bardziej inteligentny jest , odzyskiwanie energii, CAN-bus, UART...
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5888
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
- krowkens
- Forumowicz
- Posty: 99
- Rejestracja: 19 sie 2020, 20:49
- Lokalizacja: Tychy
- radasss
- Forumowicz
- Posty: 495
- Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Przewijanie silnika BLDC na niższe V a więcej W
1. Gokart to nie praca ciągła tylko zabawka na kilka miłych chwil w życiu.
2. Można dorobić prościutki sterownik PWM na prądy kilkuset amper na względnie tanich mosfetach - jak walną to tania wymiana a nie tysiące PLN'ów za Sabvotona lub innego.
3. Jakieś 40 lat temu posiadałem takowego na jednym rozruszniku 12 V/ 3kW od traktora i akum 120 Ah od Stara. Wtedy mosfety były w fazie laboratoryjnej ale myślałem o sterowaniu tyrystorem. Starczał jednak hebel on/off by banan na buźce rysował się przez 25 minut - tyle machina miała zasięgu. Fotek brak - smartfony nawet pewnie nie były w planach.
4. I co najważniejsze - elektryczny rozrusznik dużego silnika spalinowego to silnik tzw. szeregowy czyli im mniejsze obroty tym większy moment obrotowy na wale. Jest to wpisane w naturę tego silnika. Oznacza to, że przyspieszenie będzie duże przy względnie małym poborze prądu.
2. Można dorobić prościutki sterownik PWM na prądy kilkuset amper na względnie tanich mosfetach - jak walną to tania wymiana a nie tysiące PLN'ów za Sabvotona lub innego.
3. Jakieś 40 lat temu posiadałem takowego na jednym rozruszniku 12 V/ 3kW od traktora i akum 120 Ah od Stara. Wtedy mosfety były w fazie laboratoryjnej ale myślałem o sterowaniu tyrystorem. Starczał jednak hebel on/off by banan na buźce rysował się przez 25 minut - tyle machina miała zasięgu. Fotek brak - smartfony nawet pewnie nie były w planach.
4. I co najważniejsze - elektryczny rozrusznik dużego silnika spalinowego to silnik tzw. szeregowy czyli im mniejsze obroty tym większy moment obrotowy na wale. Jest to wpisane w naturę tego silnika. Oznacza to, że przyspieszenie będzie duże przy względnie małym poborze prądu.
Ostatnio zmieniony 07 sie 2021, 21:27 przez radasss, łącznie zmieniany 1 raz.
warsztatmotocykli.pl
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5888
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Przewijanie silnika BLDC na niższe V a więcej W
E no jak ja jeździłem na gokartach spalinowych to start na torze i pełna hmm bokiem w każdy winkiel i puszczenie gazu jedynie na dzwonie...to raczej nie było popuszczania silnikowi...
-
- Nowicjusz
- Posty: 6
- Rejestracja: 12 maja 2021, 18:50
Re: Przewijanie silnika BLDC na niższe V a więcej W
zaznaczam, ze to robię w biurze na kolanie, wiec jak przyjcie komuś uciąć kątownik 5mm w rękach piłką ,,,to zwątpi ,,,dlatego tyle to mi zajęło
spawałem jedynie wsporniki do kół i akku
a cały projekt zrodził ze ze kupiłem dziecku Ninebot Gokart , i kupiłem sobie drugi
rozebrałem tył, i patrzę ze potencjał jest
no i tak zaczęło wchodzić kolejne PLN..... 1 tys na koła, 1 tys na regulator , 1 tys na baterie, 500 na BMS
całość jest na szynie CAN 250kb , i LCD na UART
na LCD NEXION , podgląd z BMS -a z każdej celi itp , to samo co na software w PC można podejrzeć
z takich ciekawostek :
-czujnik kąta skrętu kół - włącza migacze w zależności od położenia kierownicy , można go softowo znieczulic
-awaryjne hamowanie jak w Formule E (lekko naciśniesz - zapala się STOP, nagłe hamowanie - stopy mrugają przez 3 sec jak pedał jest wciśnięty )
-tempomat w kierownicy - zapamiętuje prędkość eRPM
-hamulec postojowy
-Awaryjne (mrugają na przemian stopy i kierunki)
-Symulator dźwięku wzięty z RC ESS Dual sterowany PWM-em
-przełącznik kierunku jazdy (wsteczny , przód , neutrał )
-elektryczny mechanizm różnicowy - w zależności od położenia kierownicy redukuje eRPM na dnaym kole
-światła mijania
oczywiście wszystko jest na LCD
nie zaśmiecam juz tematu, bo on o przewijaniu silników
Ostatnio zmieniony 08 sie 2021, 10:36 przez spacewalker, łącznie zmieniany 3 razy.