Mxus 3K Turbo szacunkowe obliczenia Wh/Km
: 14 gru 2021, 13:59
Obejrzałem dokładnie film omawiający sprawność silników ebike:
Film dotyczy symulatora silników dostępnego tutaj:
https://ebikes.ca/tools/simulator.html
Założyłem, że to co autor filmu mówi jest prawdą a sam kalkulator liczy poprawnie. Nie będę z tym polemizował nie jestem fachowcem od silników, wykonałem te obliczenia z ciekawości dla siebie i nie twierdzę że są zgodne z rzeczywistością.
Przeliczyłem sprawność i zużycie energi dla mojego roweru dla nachyleń stoku w stopniach: 0,2,4,6,8,10,12,14,16,18 Silnik to MXUS 3K Turbo 16x4 sterownik ML60 pakiet 60V waga całości 160kg. Dodatkowo Human power = 0W (brak wspomagania)
Przedstawię wyniki ale zanim to zrobię w skrócie co z tego filmu zrozumiałem i jak to policzyłem, obliczenia wykonałem zgodnie z autorem filmu:
Typowa symulacja z tego kalkulatora słabo odnosi się do rzeczywistości gdyż dotyczy przypadku przyśpieszania od zera z maksymalną możliwą mocą. Gdy symulacja pokazuje np. max prędkość 50 km/h to np w punkcie 10 km/h rower wciąż przyśpieszał. Błąd polega na tym że chcielibyśmy, przynajmniej ja taki błąd popełniałem, odczytywać osiągi silnika (sprawność, zużycie mocy) z tego wykresu przy jeździe ze stałą prędkością np 10 km/h czyli przy braku przyśpieszenia, czyli zupełnie coś innego niż obrazuje wykres.
Pionowa linia na wykresie oznacza punkt zerowego przyśpieszenia, czyli sytuację gdy siły oporu zrównoważą siłę napędową.
Autor proponuje przestawienie typu kontrolera na "Torque" a następnie wykonanie serii symulacji ze zmianą parametru "Throttle" i zgranie wyników. Każdy wiersz to wyniki symulacji zczytane z pozycji kursora czyli przypadku jazdy przy stałej prędkości.
Kolejnym etapem jest import do excela i wykonanie wykresu XY, gdzie X to prędkość a Y zużycie Wh/Km. Ja dodatkowo wykreśliłem sprawność przy tej prędkości. W kolejnych postach screeny z symulacji...
Film dotyczy symulatora silników dostępnego tutaj:
https://ebikes.ca/tools/simulator.html
Założyłem, że to co autor filmu mówi jest prawdą a sam kalkulator liczy poprawnie. Nie będę z tym polemizował nie jestem fachowcem od silników, wykonałem te obliczenia z ciekawości dla siebie i nie twierdzę że są zgodne z rzeczywistością.
Przeliczyłem sprawność i zużycie energi dla mojego roweru dla nachyleń stoku w stopniach: 0,2,4,6,8,10,12,14,16,18 Silnik to MXUS 3K Turbo 16x4 sterownik ML60 pakiet 60V waga całości 160kg. Dodatkowo Human power = 0W (brak wspomagania)
Przedstawię wyniki ale zanim to zrobię w skrócie co z tego filmu zrozumiałem i jak to policzyłem, obliczenia wykonałem zgodnie z autorem filmu:
Typowa symulacja z tego kalkulatora słabo odnosi się do rzeczywistości gdyż dotyczy przypadku przyśpieszania od zera z maksymalną możliwą mocą. Gdy symulacja pokazuje np. max prędkość 50 km/h to np w punkcie 10 km/h rower wciąż przyśpieszał. Błąd polega na tym że chcielibyśmy, przynajmniej ja taki błąd popełniałem, odczytywać osiągi silnika (sprawność, zużycie mocy) z tego wykresu przy jeździe ze stałą prędkością np 10 km/h czyli przy braku przyśpieszenia, czyli zupełnie coś innego niż obrazuje wykres.
Pionowa linia na wykresie oznacza punkt zerowego przyśpieszenia, czyli sytuację gdy siły oporu zrównoważą siłę napędową.
Autor proponuje przestawienie typu kontrolera na "Torque" a następnie wykonanie serii symulacji ze zmianą parametru "Throttle" i zgranie wyników. Każdy wiersz to wyniki symulacji zczytane z pozycji kursora czyli przypadku jazdy przy stałej prędkości.
Kolejnym etapem jest import do excela i wykonanie wykresu XY, gdzie X to prędkość a Y zużycie Wh/Km. Ja dodatkowo wykreśliłem sprawność przy tej prędkości. W kolejnych postach screeny z symulacji...