Hub jako mid? Po co?

Dział poświęcony mechanicznym aspektom montowania silnika poza kołem
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
exmotech
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19

Hub jako mid? Po co?

Post autor: exmotech »

No właśnie, jak na zdjęciu poniżej. Jakie mamy wady i zalety?

Silniki HUB gorzej oddają ciepło niż silniki MID. Czyli wada
Silniki HUB wstawione jak na zdjęciu zabierają miejsce np na baterie, co jest istotne. Czyli wada
Silniki HUB mają o wiele większy moment bo są zrobione do napędzania obręczy 24-26" a tymczasem w takim ułożeniu napędzają małą zębatkę. Zaleta
Silniki HUB w takiej konfiguracji mają dodatkowy moment wynikający z bezwładności korpusu w porównaniu z małą osią typowego MIDa. W sumie zaleta.
Zaletą jest też kultura pracy. Silnik w takiej konfiguracji kręci się o wiele wolniej niż typowy MID więc pracuje cicho i nie trzeba stosować maluśkich zębatek z przodu i ogromnych z tyłu.

Co stoi za takim rozwiązaniem? Co pominąłem? A może nie warto?
typhoon-pro-2.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3338
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: WojtekErnest »

Dodaj do tego porównanie wyglądu. Nie oszukujmy sie, ten powyzej tragiczny,,,,
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5877
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: pxl666 »

Można się sprzeczać codo Wyglądu mocno. To ma latać a nie stać na wystawie . Gust jest jak dupa a wlasciwosci jezdne nie . Widzialem jak toto lata i można założyć osłony jak kogoś oko boli
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: tkoko »

Kilka osób miało takie rozwiązanie, lecz ostatecznie rezygnowało z niego na korzyść "klasycznego" HUB'a. Nawet Tas 'zrejterował' po roku, zapewne z powodu "problemów" z trwałym i bezawaryjnym przeniesieniem napędu silnik - koło, ale to tylko moje przypuszczenie ,
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3002
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: tas »

Dokładnie, sztuka dla sztuki :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5877
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: pxl666 »

kwestia wykonania moim skromnym zdaniem
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3002
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: tas »

Działaj, buduj :)
Zrozumiesz ile trzeba włożyć środków i czasu w budowę zaledwie poprawnie jeżdżącej maszynki.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5877
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: pxl666 »

No wiem ,dlatego też nie buduje takowych , rower z midem mi wystarcza. Dlatego twierdzę że budowa takiego nie jest trywialna i tania, ale koleś od pojazdu z foto (typhoon) nie narzeka na swoją konstrukcję i widziałem ja to lata . Nie mniej o ile pamiętam sam mówił że nie była to warsztatowa robota u Pana Czesława poszło sporo czasu i kasy
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5877
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: pxl666 »





tu koleś pokazuje z bliska detale
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5877
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: pxl666 »

moim skromnym zdaniem typhoon jest świetny z powodu niesamowicie prostej konstrukcji - rama z jednej rury , wspólna oś dla wszystkich zębatek . wygląda lekko i nadal niemal jak rower...noi 6kw a nie hmm 12...czy więcej , oraz łatwo wymienialna bakteria
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: AST034 »

pxl666 pisze:
14 sty 2020, 13:01
6kw a nie hmm 12...czy więcej
A to im mniej mocy tym lepiej? Powyzej 8kW to czy 8 czy 12kW nie ma znaczenia - i tak idzie jak dzik w sosne.

Co do projektu to najtrudniejsze jest zbudowanie wspolnej osi obrotu zebatek, polozenia wzgledem wahacza, wiem, bo przerabialem konstrukcje z motocykli i nie jest to proste. Z plusów to na pewno niska masa nieresorowana i mozliwosc wymiany przelozenia dzieki wymianie zębatek, a nie innym nawoju jak jest to w klasycznym hubie.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5877
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: pxl666 »

AST034 pisze:
14 sty 2020, 13:26
pxl666 pisze:
14 sty 2020, 13:01
6kw a nie hmm 12...czy więcej
A to im mniej mocy tym lepiej? Powyzej 8kW to czy 8 czy 12kW nie ma znaczenia - i tak idzie jak dzik w sosne.

Co do projektu to najtrudniejsze jest zbudowanie wspolnej osi obrotu zebatek, polozenia wzgledem wahacza, wiem, bo przerabialem konstrukcje z motocykli i nie jest to proste. Z plusów to na pewno niska masa nieresorowana i mozliwosc wymiany przelozenia dzieki wymianie zębatek, a nie innym nawoju jak jest to w klasycznym hubie.
mam na myśli ze spada zapotrzebowanie na ampery - co za tym idzie bateria nie musi być tak mocna , sterownik również itd...ogólnie im więcej mocy mechanicznej z elektrycznej to moim zdaniem lepiej
Awatar użytkownika
kinats
Forumowicz
Posty: 89
Rejestracja: 23 kwie 2019, 4:06

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: kinats »

exmotech pisze:
14 sty 2020, 3:39
Silniki HUB gorzej oddają ciepło niż silniki MID. Czyli wada
częściowo to raczej charakterystyka silnika i prądy jakie w nim gonią sprawiają, że jeden ma większą tendencję do grzania, a drugi mniejszą, choć fakt, że w momencie kiedy cewki są na korpusie, a nie zamknięte wewnątrz, łatwiej je chłodzić.
exmotech pisze:
14 sty 2020, 3:39
Silniki HUB mają o wiele większy moment bo są zrobione do napędzania obręczy 24-26" a tymczasem w takim ułożeniu napędzają małą zębatkę. Zaleta
Trochę bez znaczenia to że moment, i to że napędzają małą zębatkę. Jeśli na taki silnik założysz obręcz 26" i wrzucisz klasycznie jako hub, osiągając np. 70kmph jako max prędkość, a drugi taki sam wrzucisz w takim układzie jak w omawianym przykładzie, i zrobisz przełożenie 1:1 żeby osiągać maks prędkość 70kmph, to moment na kole będziesz miał taki sam dokładnie (nie licząc strat związanych z przeniesieniem napędu przez łańcuch). Dopóki nie zmienisz przełożenia takiego silnika, bez znaczenia czy napędzasz malutką zębatkę, która napędza duże koło, czy po prostu napędzasz duże koło.
exmotech pisze:
14 sty 2020, 3:39
Silniki HUB w takiej konfiguracji mają dodatkowy moment wynikający z bezwładności korpusu w porównaniu z małą osią typowego MIDa. W sumie zaleta.
Było by to zaletą, gdybyś chciał w szprychy wrzucać jakieś gałęzie, w celu np pocięcia ich na ognisko, choć różnica raczej nikła biorąc pod uwagę średnicę koła. Za to taka masa powodująca bezwładność, czyli koło zamachowe, to uwalenie zrywności silnika. W zasadzie nic nie daje, a na starcie i przy odkręcaniu lub hamowaniu silnikiem przeszkadza. Nie bez powodu, w wyczynowych sprzętach spalinowych, koło zamachowe odchudza się maksymalnie, kosztem kultury pracy, która w elektrycznym silniku jest tak czy inaczej.
exmotech pisze:
14 sty 2020, 3:39
Zaletą jest też kultura pracy. Silnik w takiej konfiguracji kręci się o wiele wolniej niż typowy MID więc pracuje cicho i nie trzeba stosować maluśkich zębatek z przodu i ogromnych z tyłu.
Są cichsze, to fakt, ale przez to właśnie że kręcą się wolniej, jest większy problem z temperaturą i pozbyciem się jej
exmotech pisze:
14 sty 2020, 3:39
Co stoi za takim rozwiązaniem? Co pominąłem? A może nie warto?
Tak jak pisał już ASTO34 niska masa nieresorowana przy tego typu konstrukcjach jest raczej dość istotna i możliwość zmiany charakterystyki silnika przez zmianę przełożenia, choć po mojemu, brak możliwości zmiany przełożenia w locie, jest dość istotny, jak by tam w jakiś magiczny sposób choć dwa biegi wstawić...
Zasadne by było chyba wstawienie w takim zestawie silnika z szybkim nawojem, przewoltowanego troszku, i zredukowanie przełożeniem obrotów. Mogło by to dobrze wpłynąć na tematy z temperaturą związane, i zrywność zestawu.
WojtekErnest pisze:
14 sty 2020, 5:55
Dodaj do tego porównanie wyglądu. Nie oszukujmy sie, ten powyzej tragiczny,,,,
A mnie się takie coś podoba, bardziej niż klasyczne ramy z zabudowanym światłem w całości. Choć wirujący korpus silnika w tym miejscu, może być w pewnych sytuacjach bolesny ;)
Awatar użytkownika
Yin
Forumowicz
Posty: 970
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: Yin »

kinats pisze:
16 sty 2020, 19:50
jak by tam w jakiś magiczny sposób choć dwa biegi wstawić...
Blaty cnc wycięte wodą jakiś 5mm grubości w ilości do 4-5 żeby zrobić kasetę pod łańcuch moto, do tego przerzutka samoróbka. Nic czego by nie dało się ogarnąć samemu mając dobry warsztat i czas na majsterkowanie.
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5877
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: pxl666 »

A nie prościej prostą przekładnie dwubiegową?
Leopold
Forumowicz
Posty: 109
Rejestracja: 19 lut 2018, 21:52
Lokalizacja: Zamość

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: Leopold »

Mam zbudowanego w ten sposób quada rowerowego - "Kropkę". Miałem go kilka razy na Zlocie. Już kiedyś wpowiadałem się, że nasze forum, zgodnie zresztą z zapotrzebowaniem młodzieży poszedl w kierunku falkonowatych. Jednak dla kochających spokojną rekreację i osób starszych - co nie stanowi reguły - jest grupa osób, która lubi właśnie tego typu Quady i trójkołowce nie ważne czy tadpole czy kijanki. W takich konstrukcjach hub jako napęd mid drive jest wyśmiennity. Przede wszystkim oszczędza koszty zakupu napędu i akumulatorów. Jest jednak oczywiste, że wymaga warsztatu, miejsca garażowania no i pomyślunku i zdolności manualnych - a te nie zawsze idą w zgodzie z chęciami. Wady i zalety opisane w pierwszym poście są słuszne, tylko, to co dla jednych jest wadą, dla innych może być zaletą. A "Kropkę" można zobaczyć na filmach ze zlotu. Inne w moim wykonaniu też.
Leopold
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5877
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: pxl666 »

Leopold pisze:
17 sty 2020, 20:32
Mam zbudowanego w ten sposób quada rowerowego - "Kropkę". Miałem go kilka razy na Zlocie. Już kiedyś wpowiadałem się, że nasze forum, zgodnie zresztą z zapotrzebowaniem młodzieży poszedl w kierunku falkonowatych. Jednak dla kochających spokojną rekreację i osób starszych - co nie stanowi reguły - jest grupa osób, która lubi właśnie tego typu Quady i trójkołowce nie ważne czy tadpole czy kijanki. W takich konstrukcjach hub jako napęd mid drive jest wyśmiennity. Przede wszystkim oszczędza koszty zakupu napędu i akumulatorów. Jest jednak oczywiste, że wymaga warsztatu, miejsca garażowania no i pomyślunku i zdolności manualnych - a te nie zawsze idą w zgodzie z chęciami. Wady i zalety opisane w pierwszym poście są słuszne, tylko, to co dla jednych jest wadą, dla innych może być zaletą. A "Kropkę" można zobaczyć na filmach ze zlotu. Inne w moim wykonaniu też.
masz watek tego pojazdu ? filmy ze zlotu ? tzn jakieś na YT ?
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: tkoko »

pxl666 pisze:
17 sty 2020, 21:19
.... filmy ze zlotu ? tzn jakieś na YT ?
Masz je pod "czatem" na pierwszej stronie
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5877
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: pxl666 »

Na telefonie? Nie widzę
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: tkoko »

Masz na pół ekranu "archiwum zlotów Żyrardów" :D Jest tam większość relacji ze zlotów.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5877
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: pxl666 »

Ah na samym dole strony głównej. Ja szukałem na górze po zakładkach.
Teraz pytanie jak ta kropka wygląda...
Leopold
Forumowicz
Posty: 109
Rejestracja: 19 lut 2018, 21:52
Lokalizacja: Zamość

Re: Hub jako mid? Po co?

Post autor: Leopold »

Jak chcesz zobaczyć na YT to od 5min 10 sek do 5min 29 sek sa: hulajnoga, "Kropka" i dziwak.
Leopold
Leopold
ODPOWIEDZ