Blokada obrotu osi

Dział poświęcony innym pojazdom EV (samochody, wózki, traktory itp)
djmarcin56
Posty: 244
Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Blokada obrotu osi

Post autor: djmarcin56 » 27 lut 2018, 21:45

Właśnie przez wyrobienie się materiału zarówno u góry jak i u dołu i wtedy luz się zrobi co moze skutkować zsunięciem, nie widac na fotce jakie to grube ale widać, że koledze idealnie trzyma i nic nie drgnęło co nie znaczy, że u każdego tak będzie :)

Przemek
Posty: 268
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:13
Lokalizacja: Katowice

Re: Blokada obrotu osi

Post autor: Przemek » 28 lut 2018, 7:19

Marcinie pytasz z czego jest rama w zdjęciu cybanta które przykleiłeś razem z moją wcześniejsza wypowiedzią jest napisane tam że to stal i że nigdy nie budowałem na aluminium bo dla mnie ma za dużo wad, weź to zdjęcie i "wpisz" opaskę w koło w pait np. niema najmniejszych szans żeby sie ześlizgnęła nawet nawet nie wiem nawet jak :P

henio
Posty: 1266
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: prosto ze wsi

Re: Blokada obrotu osi

Post autor: henio » 02 mar 2018, 14:42

W blokadzie obrotu osi, nie może być nawet mikrometra luzu, blokada musi być dowalona, niczym dospawana i koniecznie musi być możliwość redukowania powstającego luzu ( wiadomo praca elementów w różnych płaszczyznach, zmiany temperatur, np w zimie ). Doglądanie, czy są luzy musi być stałym elementem serwisowania e-bajka, bo tu chodzi o nasze bezpieczeństwo. Blokada obrotu osi silnika, tylko z możliwością redukowania luzu, żadna inna.
"Projekt henia" ( konstrukcja w toku ) Kto może niech podpowie, kto chce niech korzysta. Zapraszam do tematu :) viewtopic.php?f=30&t=177

Wojtas
Posty: 221
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Blokada obrotu osi

Post autor: Wojtas » 03 mar 2018, 0:18

Henio, nie da rady zrobić blokady idealnie dopasowanej zawsze będzie mikroluz chyba, że jest śruba ściskająca oś.
Kands Maestro 2014
Mxus XF40C Barmal X2 (2200W) 13S8P LGMJ1 54.6V
Suntour NVX, Sztyca Suntour NCX, V-Brake Avid SD7
Marathon MTB Plus 29x2.1
Torba EM3EV
Vmax:50

Mapa szlaków OSM
http://www.mapaszlakow.eu
Facebook
https://www.facebook.com/MapaSzlakow/

henio
Posty: 1266
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: prosto ze wsi

Re: Blokada obrotu osi

Post autor: henio » 05 mar 2018, 10:27

Wojtas pisze:
03 mar 2018, 0:18
Henio, nie da rady zrobić blokady idealnie dopasowanej zawsze będzie mikroluz chyba, że jest śruba ściskająca oś.
Właśnie o taką śrubę mi chodzi w blokadzie :)
"Projekt henia" ( konstrukcja w toku ) Kto może niech podpowie, kto chce niech korzysta. Zapraszam do tematu :) viewtopic.php?f=30&t=177

Kermit
Posty: 43
Rejestracja: 23 lut 2018, 16:04

Re: Blokada obrotu osi

Post autor: Kermit » 19 mar 2018, 12:25

To ja trochę o blokadzie od strony teoretycznej.

Pokusiłem się na szybka uproszczona symulacje mojego przypadku. Do obliczeń przyjąłem silnik 250 W, moment na osi 50Nm, Obciążenie pionowe osi 100 kg (to nie jest masa rowerzysty). Blokada ze stali grubość 8mm.

Górne obrazki to odkształcenie w mm, dolne to naprężenia w MPa. Granica plastyczności umownie na 85 MPa dla aluminium i 200 MPa dla stali.

Pierwszy obrazek, to rama jaka jest w aluminium. Przy zadanych warunkach brzegowych odkształcenie jest rzędu 0.25 mm. Naprężenia przekraczają granice plastyczności. W praktyce w moim przypadku na os nie pójdzie 100 kg jednak doskonale widać ze aluminium jest tutaj nieodpowiednie dla silnika.

Drugi obrazek to blokada bez śruby ściskającej. Odkształcenia polowe mniejsze porównując do aluminium, naprężenia poniżej granicy jednak widać, ze najbardziej wytężony obszar to ten w okolicy otworu odprężającego i zwiększając moment to w tym obszarze dojdzie do trwałego odkształcenia (pęknięcia) - otwory są za blisko siebie.

Ostatnio obrazek to blokada ze śrubą ściskającą. Jak widać śruba robi robotę. Odkształcenia 0.06 mm, naprężenia na całym obszarze dużo poniżej granicy plastyczności.

EDIT: Kontury odkształceń są przeskalowane, tzn na obrazkach są większe niż w rzeczywistości.

Obrazek

Wszelkie prawa zastrzeżone.

Awatar użytkownika
Mitar
Posty: 383
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Blokada obrotu osi

Post autor: Mitar » 19 mar 2018, 16:44

Fajne wizualizacje, w czym takie coś można zrobić?
Moje aktualne wozidło: viewtopic.php?f=30&t=265

Kermit
Posty: 43
Rejestracja: 23 lut 2018, 16:04

Re: Blokada obrotu osi

Post autor: Kermit » 19 mar 2018, 17:40

Mitar pisze:
19 mar 2018, 16:44
Fajne wizualizacje, w czym takie coś można zrobić?
Ansys

scuda
Posty: 183
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49

Re: Blokada obrotu osi

Post autor: scuda » 22 mar 2018, 20:52

Ale w rzeczywistości chyba tak nie rozgina tych blokad. Przeciez to tylko 250w ? Chyba nie ma wziętej pod uwagę śruby dociskającej centralnej, tą którą silnik do ramy się przykręca.

xyz2a
Posty: 174
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: Blokada obrotu osi

Post autor: xyz2a » 24 mar 2018, 20:51

Mój przepis na blokadę osi:
Robimy zdjęcie naszego kółeczka - ja dodałem suwmiarkę aby widzieć w którym kierunku jest oś ścięta.
Oglądam 8 minutowy tutorial do obsługi programu https://www.youtube.com/watch?v=1S2C-21C0gQ

Wczytuję to w Autodesk Fusion 360. Określam wymiar mocowanie hamulca tarczowego jako 51 mm. Dzięki czemu wszystko inne będzie
się ładnie skalować. Robię obrys - kilka prostokątów, kółeczek. Wydruk na papierze, cięcie przymiarka - pasuje idealnie - bo to papier ;-)

Zostało mi tylko wysłać do firmy z cięciem laserowym/wodnym. Po odbiorze wywiercenie otworu ściskającego oś.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC

ODPOWIEDZ