Dlaczego stosuje się koła moto w elektrykach?

Dział z częściami rowerowymi - ramy, amortyzatory, hamulce itp
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Dlaczego stosuje się koła moto w elektrykach?

Post autor: tas »

W elektrykach "klasy custom" czyli opartych na ramach dedykowanych bardzo często da się zaobserwować koła motocyklowe w tylnym kole. Wybiera się najlżejsze opony i najwęższe aluminiowe obręcze aby jak najmniej wpływać na wagę takiego nowego koła.

Po pierwsze, opony takie nie wybiera się aby zwiększyć przyczepność, w skrajnych przypadkach jest ona nawet mniejsza niż na rowerowych. Dodatkowo źle dobrana opona moto z agresywnym bieżnikiem na błoto spowoduje bardzo małą przyczepność na asfalcie, szybkie jej zużywanie oraz wyraźną niestabilność i zarzucanie na zakrętach.

- Opony rowerowe w takich konstrukcjach mają żywotność 500-700km, a opona moto nawet najlżejsza, najmiększa i najwęższa potrafi wytrzymać 5000km w takich samych warunkach.
- Opony moto są tanie - można je kupić za 100zł kiedy opona rowerowa to koszt nawet 180zł i wymagana jest jej wymiana nawet kilka razy w sezonie
- Opony moto są bardziej odporne na dobicia i nie straszne im kapcie - na oponach rowerowych i zabawie w lesie można mieć 10 kapci na wycieczkę
- Dobrze dobrana opona moto wygląda tak samo jak opona rowerowa
- Obręcz aluminiowa moto jest znacznie wytrzymalsza na dobicia i nie krzywi się, dodatkowo jej koszt to 150-400zł kiedy obręcz rowerowa to 150-250zł i do tego może być konieczność kilkukrotnego wymieniania jej w czasie użytkowania.

A dlaczego nie stosuje się kół moto na przód?
- nic nie dają w kwestii wytrzymałości - koła rowerowe są aż nadto wytrzymałe i nie ma potrzeby stosowania moto
- zwiększona waga koła powoduje, że silnik musi nadawać temu kołu dodatkową energię co odczuwalnie zmniejsza moment (przyśpieszenie), zwiększa zużycie energii oraz zwiększa grzanie silnika
- z powodu większej wagi koło poosiada silniejszy efekt żyroskopowy, a to utrudnia sterowanie
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Dlaczego stosuje się koła moto w elektrykach?

Post autor: EV-Maniak »

Bardzo fajny artykuł. Dzięki. Z tym efektem żyroskopowym tak właśnie się domyślałem - duża masa koła z przodku i gorzej nim sterować zwłaszcza przy większej prędkości. Czyli dość szerokie na przód, ale lekkie. No bo szerokość przecież poprawia trakcję. Wiadomo, jak przesadzimy z szerokością, to będzie w drugą stronę. W samochodzie np. zbyt szerokie opony = bardziej rzuca w koleinach, samochód łatwiej w nie wpada i trudniej wymanewrować. Może kiedyś złożę sobie takiego Faconika, tylko jeszcze mi nikt nie podesłał rysunku technicznego ramy :)
Ledo
Forumowicz
Posty: 50
Rejestracja: 25 lut 2018, 21:27
Lokalizacja: Szczecin

Re: Dlaczego stosuje się koła moto w elektrykach?

Post autor: Ledo »

Tas, napisałbyś jeszcze co nie co, jak dobierać rozmiary kół moto vs koła rowerowe?
gdzieś tam obiło mi się o uszy w jakimś wątku że
moto 19" to rowerowe 26"
o=0 ??
a pozostałe cale to jest balon opony?
Awatar użytkownika
TomaS
Forumowicz
Posty: 932
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Dlaczego stosuje się koła moto w elektrykach?

Post autor: TomaS »

19 moto = 24 rower
21 moto = 26 rower

;)
Jeżdżę na:
1. :SAMURAI BANSHE
2. :CARRERA BANSHE
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 558
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Dlaczego stosuje się koła moto w elektrykach?

Post autor: ap0f1s »

Obręcz moto w ramię custom jak ktoś jeździ po górach to podstawa. W dodatku taniej na dłuższą metę i lepiej wygląda taka kostka.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Krzyś
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 17 mar 2018, 14:15

Re: Dlaczego stosuje się koła moto w elektrykach?

Post autor: Krzyś »

A czy ktoś próbował obręczy moto 19" w ramie zwykłej do dh/fr np. od kony stinky albo podobnej? Wejdzie to w ogóle w widełki?
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dlaczego stosuje się koła moto w elektrykach?

Post autor: tatar »

Wejdzie,tylko z oponą nie przesadzać/balon/
ODPOWIEDZ