Electric cruiser

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
Awatar użytkownika
Iceman
Forumowicz
Posty: 347
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser

Post autor: Iceman »

Hmm... ile to rozwiązanie kosztuje?
Awatar użytkownika
Back
Forumowicz
Posty: 67
Rejestracja: 18 lut 2018, 20:40
Lokalizacja: CBR
Kontakt:

Re: Electric cruiser

Post autor: Back »

ten konkretny 165zł :)
Zagłębiam się w struktury, budowli z tektury.
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Electric cruiser

Post autor: Umbur »

Jak dla mnie to tylko pejcza do tego hełmu brakuje... :D
Awatar użytkownika
Iceman
Forumowicz
Posty: 347
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser

Post autor: Iceman »

Ja już dokonałem zakupu.
Załączniki
34A7962B-2B94-4778-BBEA-E993AC6133E8.jpeg
Awatar użytkownika
Iceman
Forumowicz
Posty: 347
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser

Post autor: Iceman »

Woltomierz zamówiony, jak przyjdzie to przymierzę się do tematu obudowy. Zeeltom rozumiem, że preferowane mocowanie na kierownicy?
Awatar użytkownika
Iceman
Forumowicz
Posty: 347
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser

Post autor: Iceman »

Ostatnie kilka dni było dość pracowite, ale info o dobrej pogodzie na niedzielę trzeba było wykorzystać. I tak po kilku miesiącach od zakupu bazowego roweru, dzisiaj odbyła się jazda próbna. Generalnie można ją podsumować jednym słowem: SUPER :). Dokładnie tego oczekiwałem. Wygodna pozycja, wspomaganie do ok. 30 km/h, amortyzacja, prędkości maksymalnej jeszcze nie sprawdzałem, ale do 45 rozpędził się bez problemu.
Do zrobienia kilka regulacji, założenie dodatkowej sakwy (przyszła 1 zamiast dwóch, ale podobno już wysłali) oraz chcę użyć EV Computera.
Na tą chwilę to chyba wszystko. Jedna fotka z wyjazdu.
Załączniki
IMG_0302.jpg
Awatar użytkownika
Maran_hand
Forumowicz
Posty: 956
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów

Re: Electric cruiser

Post autor: Maran_hand »

10/10 brawo Ty!
P.S. możesz wrzucić zbliżenie tyłu?
Awatar użytkownika
Back
Forumowicz
Posty: 67
Rejestracja: 18 lut 2018, 20:40
Lokalizacja: CBR
Kontakt:

Re: Electric cruiser

Post autor: Back »

Super!!! Wielki szacun.
Też jestem ciekawy tyłu i tej amortyzacji.
Zagłębiam się w struktury, budowli z tektury.
Awatar użytkownika
Iceman
Forumowicz
Posty: 347
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser

Post autor: Iceman »

Dzięki Panowie.
Co do szczegółów to pod koniec tygodnia postaram się zrobić, krótką relację z budowy gdzie będzie trochę więcej szczegółów.
Piotras12
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: 14 mar 2018, 23:14

Re: Electric cruiser

Post autor: Piotras12 »

Hej!
Jeśli by nie sprawiło problemu dorzuć jakieś info o kosztach.
W sumie nie wygląda jak byś oszczędzał, ale pewnie wyjdzie lepiej niż sprzęt stokowy. Tym bardziej tak wypasiony
Rower wygląda pięknie, kawał dobrej roboty!
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Electric cruiser

Post autor: EV-Maniak »

O kurczę! Ale piękny! :shock:
Awatar użytkownika
Iceman
Forumowicz
Posty: 347
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser

Post autor: Iceman »

Dzięki Panowie!

W międzyczasie dotarł EV Computer i w oczekiwaniu na schemat połączeń który ma być w nowej instrukcji obsługi (4 kwietnia) zrobilem małą modyfikacje wyglądu. Bardziej wpisuje się w wygląd roweru.
Załączniki
B6E370AD-43B9-416C-A2AE-AF890F988BD2.jpeg
20B5B1BB-94F8-45FD-AEF5-888F1944AF22.jpeg
Awatar użytkownika
Mitar
Forumowicz
Posty: 679
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Electric cruiser

Post autor: Mitar »

Rower klasa!

Watomierz też fajnie przerobiony bo ten oryginalny wygląd trochę kiczowaty.
Awatar użytkownika
Back
Forumowicz
Posty: 67
Rejestracja: 18 lut 2018, 20:40
Lokalizacja: CBR
Kontakt:

Re: Electric cruiser

Post autor: Back »

Mitar pisze:
29 mar 2018, 21:37
ten oryginalny wygląd trochę kiczowaty.
Fakt - wygląda jak rosyjska gra w jajeczka
Zagłębiam się w struktury, budowli z tektury.
Awatar użytkownika
Iceman
Forumowicz
Posty: 347
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser

Post autor: Iceman »

W czwartek zamontowałem EV Computer, ale dopiero dzisiaj wybrałem się w zasadzie na pierwszą dłuższą trasę testową i dla watomierza i dla roweru. Dystans 42 km. Średnia z przejazdu wyniosła 24,1 Km/h, a średnie zużycie energii 13,5 Wh/km. Pogoda była ok, ale mocno wiało co pewnie też przełożyło się na zużycie. Generalnie jestem bardzo zadowolony, zarówno z roweru jaki i z EV Computera. Ten watomierz był dobrym zakupem.
Awatar użytkownika
radasss
Forumowicz
Posty: 494
Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Electric cruiser

Post autor: radasss »

Bardzo ładny efekt końcowy. Czytam, że z okablowaniem sobie poradziłeś. Trochę więcej danych - masa wł., Vmax.
warsztatmotocykli.pl
Awatar użytkownika
Iceman
Forumowicz
Posty: 347
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser

Post autor: Iceman »

Radasss witam na forum ;). Co do danych to opracowuje większy post z informacjami z budowy, ale idzie to wolniej niż zakładałem :(. Postaram się tam przekazać sporo informacji. Na szybko co do masy roweru to zakładałem poniżej 40 kg wyszło 42 ze wszystkim wyposażeniem. Procent pomyłki myśle że do przyjęcia.
Awatar użytkownika
Iceman
Forumowicz
Posty: 347
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser

Post autor: Iceman »

Zgodnie z obietnicą chciałbym przedstawić kilka informacji dotyczących budowy mojego roweru.
Jako, że od zawsze jeżdżę dość nietypowymi rowerami z gatunku custom beachcruiser, elektryfikacji postanowiłem poddać tego typu rower. Założenia były takie (wg ważności):
1. Wygoda użytkowania
2. Zasięg z lekkim wspomaganiem min. 100 km
3. Stosunkowo dużo miejsca w ramie na baterię
4. Rama z aluminium (waga całości poniżej 35 – 40 kg)
5. Cena zakupu bazy (możliwie mała)
6. Wygląd 😊

Poszukiwania trochę trwały od wakacji 2017, bo jednak nie chciałem wydać za dużo na to co akurat było do kupienia. Finalnie padło na model Felt-a, a konkretnie Felt MP. Rower wymagał wkładu finansowego, ale z racji jego przeróbki na elektryka nie było to najważniejsze kryterium (i tak większość, a właściwie 80% części zostanie wymieniona).

Obrazek
Jako że nie chciałem wykonać tylko samej elektryfikacji, postanowiłem również znacznie zmodyfikować go mechanicznie.

W pierwszej kolejności zająłem się amortyzacją przodu. Gotowych rozwiązań nie brałem pod uwagę. Dlatego skierowałem się w stronę mechanicznej amortyzacji, spotykanej m.in. w motocyklach. W oparciu o elementy ze starego widelca i zestaw nowych dorobionych, powstał amortyzator trapezowy. I powiem szczerze, że to rozwiązanie spisuje bardzo dobrze. Oczywiście nie jest to rozwiązanie do ostrej jazdy terenowej, ale i sam rower nie był z taka myślą tworzony. Jednak do jazdy rekreacyjnej rozwiązanie sprawdza się znakomicie.

Obrazek

Po wykonaniu przodu zacząłem się zastanawiać, a może też amortyzowany tył? Temat nie jest prosty w standardowym rowerze, a z silnikiem elektrycznym wcale się nie upraszcza zwłaszcza przy tworzeniu go zupełnie od podstaw. Pewnej wskazówki dopatrzyłem się podczas przeglądania albumu z motocyklami Harley Davidson. W jednym z modeli było zastosowane ciekawe rozwianie, które mogło się sprawdzić. Jak się okazało później stosowane również w wielu innych motocyklach (m.in. K750, czy Iż49). Decyzja została podjęta i dla pewności, że się nie wycofam rama została pocięta. Nie było odwrotu 😊. Trochę czasu wymagało projektowanie i ostatecznie powstał model rozwiązania. Założenie było takie, że po zajęciu pozycji na siodełku, amortyzator ma się ugiąć ok 20 mm (pozycja wyjściowa) i kolejne 20 do 30 mm ma pracować podczas jazdy. Wszystkie elementy trzeba było zaprojektować i wykonać.

Obrazek

Dla uzyskania większej powtarzalności i dokładności postanowiłem niezbędne komponenty spawane do ramy wykonać z blachy aluminiowej wycinanej wodą, a nie z rurek. Stosunkowo trudną kwestią był dobór sprężyn. Wstępnie chciałem użyć czegoś gotowego np. sprężyn od Simsona, ale ostatecznie robiłem je na zamówienie (sprężyna od Simsona była za twarda). Pozostała kwestia dokładnego zespawania całości. Finalnie udało się wg pomiarów uzyskać dokładność ok 0,5 mm co całkowicie mnie zadowalało.

Obrazek

W miedzy czasie podjęta została decyzja o komponentach do elektryfikacji. Ostatecznie wybór padł na sprawdzony silnik 9C 10x6 w wersji na wolnobieg. Podziękowania dla „TAS-a” za zorganizowanie tematu zaplotu w felgę SAIKO DOOM 50 mm. Jako, że to „cywilna” wersja roweru zdecydowałem się na zasilanie 48V. Po wstępnej weryfikacji miejsca i założeń projektowych ostatecznie bateria powstała w konfiguracji 13S9P na nowych ogniwach Sanyo GA. Zatem jest ok 1460 Wh do użycia. Wielkie dzięki za pomoc w wykonaniu baterii kieruje do kolegi „Radasss”. Sam pewnie jeszcze bym z tym walczył. Bateria zgrzewana, zgrzewarką zakupioną na forum. Jeżeli chodzi o sterownik to wybór padł na sinusa - 35A.
Pewnych elementów z założenia nie chciałem wykonywać sam, więc skrzynka na sterownik i akumulator została wykonana przez chłopaków z „Elektro-bikes”. Skrzynka o szerokości ~105 mm na zewnątrz. Starłem się tak ją dobrać, aby możliwie minimalnie wychodziła z obrysu górnej rury ramy, przy jednoczesnym zachowaniu miejsca w środku. Skrzynka całkowicie spełnia moje oczekiwania. Śmiało mogę polecić. Pozostałe komponenty elektryfikacji to standardy o których nie ma co za dużo pisać.

Do hamowania zastosowałem hamulec tarczowy na tył wraz z hamulcem AVID BB7 (na razie tarcza 160 mm) z przodu została piasta z hamulcem bębnowym. Zestaw wspomagany hamowaniem regeneracyjnym spokojnie daję radę zatrzymać rower. Mocowanie tylnego koła z silnikiem jest w elementach wykonanych ze stali st3 o grubości 10 mm i dodatkowo skręconych śrubą. Na chwile obecną nie widać żeby hamowanie miało jakiś negatywny wpływ na to mocowanie.

Obrazek

Po wykonaniu ramy i otrzymaniu wszystkich komponentów pozostało złożyć to w całość i sprawdzić, czy to co sobie założyłem zadziała w rzeczywistości. Udało się to bez większych problemów. Jedyną rzeczą którą musiałem zmodyfikować to tuleje ślizgowe w tylnym amortyzatorze. W pierwszej wersji były to tuleje wykonane z brązu, jak się jednak okazało nie spełniły swojej roli i musiałem je wymienić na tuleje ślizgowe z IGUS-a. Systemu amortyzacji dopełnia siodełko Lepper Primus (na marginesie, mega wygodne). Później pozostała jeszcze kwestia wykonania błotników i ich mocowań (amortyzacja trochę temat utrudnia). Ostatecznie udało się je wykonać (przód z ciętego i spawanego błotnika z MZ) i można było rozbierać całość i zacząć przygotowywać do malowania.

Obrazek

Dla uzyskania trwałej powłoki zdecydowałem się na malowanie proszkowe.

Obrazek
Obrazek

Po zmontowaniu całości pozostała kwestia ułożenia instalacji elektrycznej i podpięcia całości. W pierwszych planach było zastosowanie zestawu sterownik + LCD3 + watomierz, ale ostatecznie zdecydowałem się na użycie EV computera.
Obrazek
Obrazek

Obrazek

I to był strzał w 10. Ten komputerek naprawdę robi robotę. A po informacji o planowanych zmianach w sofcie potwierdza mi się że to były dobrze wydane pieniądze. Mamy wszystko w jednym, licznik, watomierz, sterownik z limiterem, (3 profile), pomiar temperatury i wiele innych. Polecam.

Waga całego roweru (ze wszystkim) ok 42 kg. Na chwile obecną pozostało podłączyć czujniki temperatury i założyć nową przygotowaną do projektu kierownicę (jest w trakcie chromowania).
Podsumowując myślę, że założenia projektu udało się spełnić w 100%, a jazda tym rowerem naprawdę daje sporo frajdy. 😊

Kurczę, ale się rozpisałem. Jeśli ktoś miałby jakieś pytania proszę pisać, postaram się odpowiedzieć.

Ostatecznie rower prezentuje się następująco:

Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony 13 kwie 2018, 21:13 przez Iceman, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Electric cruiser

Post autor: EV-Maniak »

Wow! Ale żeś się orobił! Jestem pełen podziwu :shock:

---edit----
Kurczę... jaki Ty łebski jesteś! :shock:

----edit2---
Jakie wszystko dopracowane, ja pierniczę... :shock:
Awatar użytkownika
Back
Forumowicz
Posty: 67
Rejestracja: 18 lut 2018, 20:40
Lokalizacja: CBR
Kontakt:

Re: Electric cruiser

Post autor: Back »

Chapeau bas!!! 10/10
To co zrobiłeś z tyłem... robi wrażenie. Nawet takie detale jak stacyjka i zegarek - super pomysł.
Czarny kolor zdecydowanie bardziej za mną przemawia :)
Jedynie ten kask... :)

Jak się sprawdza amortyzacja z przodu?
Zagłębiam się w struktury, budowli z tektury.
Awatar użytkownika
Iceman
Forumowicz
Posty: 347
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser

Post autor: Iceman »

Dzięki Panowie
Back pisze:
20 kwie 2018, 12:27
Jak się sprawdza amortyzacja z przodu?
Powiem szczerze że bardzo dobrze. Przy normalnym użytkowaniu roweru zarówno tył jak i przód robi robotę.

Co do kasku to czekam na czarną wersję hyban+. Zobaczę jak się sprawdzi.
Awatar użytkownika
Iceman
Forumowicz
Posty: 347
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser

Post autor: Iceman »

Krótka fotorelacja z budowy:
djmarcin56
Forumowicz
Posty: 256
Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Electric cruiser

Post autor: djmarcin56 »

Jak się korzysta z ev computera? zadowolony jesteś? jakieś szczegóły czy było warto?
Awatar użytkownika
Iceman
Forumowicz
Posty: 347
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser

Post autor: Iceman »

Generalnie mogę powiedzieć że w moim przypadku to jeden z lepszych zakupów. Jestem z niego bardzo zadowolony. Wszystkie informacje w jednym miejscu. Kontrola poboru prądu, napięcia, pojemność aku ipt. 3 konfigurowalne ustawienia (limity). Dzisiaj podłączyłem PAS i po konfiguracji mam jeden z trybów pełen legal. I dwa z dodatkowymi ustawieniami. Muszę jeszcze podłączyć termistory i będzie pełen komplet.
PiotrW
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 19 kwie 2018, 23:26
Lokalizacja: wawa

Re: Electric cruiser

Post autor: PiotrW »

wyszedl zajebiaszczo, komfort jazdy pewnie tez super.
BUDOWA AKUMULATORÓW
ZGRZEWANIE PAKIETÓW
E-BIKEi KARIWA USZYTE NA MIARĘ :)
Awatar użytkownika
Iceman
Forumowicz
Posty: 347
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser

Post autor: Iceman »

PiotrW dzięki. Co do jazdy, to dla mnie jest bardzo wygodna.Wyprostowana pozycja, amortyzacja, dobre siodełko i komfort gwarantowany. W niedzielę zrobiłem 52 km bez zatrzymania i po powrocie zero dyskomfortu.
Awatar użytkownika
Back
Forumowicz
Posty: 67
Rejestracja: 18 lut 2018, 20:40
Lokalizacja: CBR
Kontakt:

Re: Electric cruiser

Post autor: Back »

Kask już doszedł? (ja jestem bardzo zadowolony)
Zagłębiam się w struktury, budowli z tektury.
Awatar użytkownika
darki
Forumowicz
Posty: 113
Rejestracja: 25 lut 2018, 7:30
Lokalizacja: podkarpacie

Re: Electric cruiser

Post autor: darki »

Gratuluję projektu. Rewelacyjnie wyszło. Super. Podziwiam . Przyjemność z jazdy musi być ogromna :).
Budujesz swojego Ebika.
Szukasz jakiegoś drobiazgu.
Poszukaj w mojej SZufladzie.
tel. 693 004 127
Pozdrawiam
PiotrW
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 19 kwie 2018, 23:26
Lokalizacja: wawa

Re: Electric cruiser

Post autor: PiotrW »

Tylko jezdzic, taki troche pożeracz kilometrów :)
BUDOWA AKUMULATORÓW
ZGRZEWANIE PAKIETÓW
E-BIKEi KARIWA USZYTE NA MIARĘ :)
Awatar użytkownika
Iceman
Forumowicz
Posty: 347
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser

Post autor: Iceman »

Back kask dotarł. W niedziele przeszedł swój pierwszy test długodystansowy i generalnie jestem zadowolony. Trochę taki hokejowy ale ogólnie ok.

darki jazda faktycznie sprawia sporo przyjemności. Efekt potęguje spore zainteresowanie i ciekawość rowerem.

Właśnie zastanawiam się nad dłuższą trasą, zobaczymy wg wskazań EV i przy wspomaganiu powinienem zrobić ze 120/ 130 km. Trzeba pomyśleć gdzie się wybrać.
Awatar użytkownika
Iceman
Forumowicz
Posty: 347
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser

Post autor: Iceman »

Wstawiłem też coś z jazdy
Awatar użytkownika
darki
Forumowicz
Posty: 113
Rejestracja: 25 lut 2018, 7:30
Lokalizacja: podkarpacie

Re: Electric cruiser

Post autor: darki »

:D Super przyjemność
Apropo mam pytanie. Gdzie można kupić ten watomierz, komputerek EV?
Budujesz swojego Ebika.
Szukasz jakiegoś drobiazgu.
Poszukaj w mojej SZufladzie.
tel. 693 004 127
Pozdrawiam
Paff
Forumowicz
Posty: 110
Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
Lokalizacja: Poznań

Re: Electric cruiser

Post autor: Paff »

darki pisze:
19 maja 2018, 10:40
:D Super przyjemność
Apropo mam pytanie. Gdzie można kupić ten watomierz, komputerek EV?
http://89.78.10.171/pl/index.html
stanley
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 30 kwie 2017, 22:10

Re: Electric cruiser

Post autor: stanley »

Super ten komputerek. Też sobie zapodam
:mrgreen: Stanley
ODPOWIEDZ