Strona 1 z 1

Cargo bike

: 23 kwie 2018, 22:50
autor: krawcu
Zamierzam zbudować cargo bike do przewożenia trójki dzieci.
Skrzynia będzie miała długość ok 1 metra i szerokość 89,5 cm (razem z kołami).
Jako baza posłuży mi jakiś stary rower (nie wiem czy nie składak Wigry 2). Lub najlepiej coś co ma 26" koła z tyłu.

Napęd będzie za pomocą Bafanga BBS01 oraz baterii w bidonie 36V (może z czasem będzie większa)

W projekcie sugeruję się opisem konstrukcji z tej strony: http://www.instructables.com/id/how-to- ... argo-bike/

W skrzyni chcę mieć koła 20". Początkowo myślałem że zastosuję przednie koła ze składaków Wigry ale ich nie dam rady hamować bo nie są przystosowane do hamulcy.
Skoro więc muszę kupić jakieś koła to pomysł padł żeby zrobić to z przytupem i dać hamulce tarczowe (dobra sprawność w każdych warunkach).
I tu się pojawia problem bo nie wiem co powinienem kupić. Jakie polecacie piasty, szprychy, obręcze tarcze hamulcowe oraz mechanizm hamulcy (linka czy hydrauliczny)?
A może ktoś ma do sprzedania już gotowe koła?

Na razie znalazłem takie obręcze: http://allegro.pl/obrecz-alexrims-dm-22 ... 95789.html

Re: Cargo bike

: 26 kwie 2018, 12:32
autor: krawcu
Naprawdę nikt nie jest w stanie mi nic poradzić?

Re: Cargo bike

: 26 kwie 2018, 12:42
autor: Umbur
Oczekujesz, że każdy poda Ci wszystko na tacy. ;)
Nie podajesz w ogóle żadnych danych. Cargo - ale na co? Jaki ciężar? Po czym ma jeździć? Z jaką prędkością?
Ramę na napęd elektryczny powinieneś mieć z tyłu bardziej masywną - sztywniejszą.
Możesz dać hamulce tarczowe. Wydaje mi się, że łatwiej z hydraulicznymi.
Piasty - po prostu pod tarczę.
Obręcze jakieś mocniejsze, a szprychy standard.

Re: Cargo bike

: 26 kwie 2018, 13:31
autor: WojtekErnest
Proponuję abys odwiedzil strony holenderskie. Tam zaznaczysz rozne konstrukcje aby sie przekonac jaki rodzaj cargo bike bedzie dla Ciebie odpowiedni.

Re: Cargo bike

: 26 kwie 2018, 17:03
autor: Monsterelcykler P
Siemka
Ja buduje mocne cargo rowery, chętnie pomogę :)
Jedna z moich konstrukcji

Re: Cargo bike

: 27 kwie 2018, 23:59
autor: krawcu
W pierwszym poście napisałem, że to ma być do przewożenia dzieci :)
Dzieci będą siedzieć w dwóch rzędach (na przodzie i na tyle skrzyni). Z jednej strony dwójka z drugiej jedno. Jak znam życie to będą się wymieniać i raz dwójka będzie siedziała obok siebie na przodzie tyłem do kierunku jazdy a raz na tyle przodem do kierunku jazdy.
Chłopaki obecnie ważą po ok 16-17 kg. Myślę że rower powinie być przystosowany do przewożenia ciężaru przynajmniej 80-100 kg.

Rower ma być zrobiony ze skrzynią z przodu (tak jak w przykładnie z linku z pierwszego postu). To ma być taka riksza ale z osią skrętu pod skrzynią a nie na tylnej ścianie skrzyni. Coś jak w filmiku Monsterelcykler P. Różnica tylko taka że napęd chcę mieć w suporcie a nie w tylnym kole.

Holenderskich produktów już troszkę naoglądałem i mniej więcej mam zamysł jak to zrobić. Interesują mnie teraz najbardziej koła z hamulcami (nigdy nie miałem do czynienia z tarczowymi) oraz oś skrętu.
Monsterelcykler P pisze:Ja buduje mocne cargo rowery, chętnie pomogę :)
Jak masz rozwiązaną oś skrętu? Czy to jest na łożyskach stożkowych czy wykorzystujesz pivot z roweru?

Re: Cargo bike

: 28 kwie 2018, 0:07
autor: krawcu
Zapomniałem jeszcze dodać ze głównie będę jeździć po utwardzonych nawierzchniach (asfalt, ścieżki rowerowe, chodniki).
Prędkości jakie będę rozwijał to raczej coś w okolicach 25km/h mi wystarczy.

Re: Cargo bike

: 28 kwie 2018, 22:09
autor: noisuee
krawcu pisze:
28 kwie 2018, 0:07
Zapomniałem jeszcze dodać ze głównie będę jeździć po utwardzonych nawierzchniach (asfalt, ścieżki rowerowe, chodniki).
Prędkości jakie będę rozwijał to raczej coś w okolicach 25km/h mi wystarczy.
Z mojego doswwiadczenia to te rowery nadaja sie do prędkości maks. 15kkm/h.

Re: Cargo bike

: 29 kwie 2018, 22:58
autor: Ledo
Widziałem dorosłą parę w sklepowym cargobike jak na zdjeciu ponizej, pan pedałował, pani siedziała sobie w kufrze opatulona 5 miśkami i śmigali z przepisowym 25km/h i dwa banany na twarzy :)
Obrazek

Zaletą dwóchkółek w cargo jest możliwość przechylania się na zakrętach, przez co możesz jechać szybciej.
Mając kufer z przodu z dwoma kołami, czyli coś pod riksze, ciężka masa na przodzie to skręcanie czymś takim jest b. trudne a co za tym idzie z prędkością to tak jak koledzy piszą 15km/h max i np jedno koło wpada w dziure (dwa koła na przedniej osi) i kierownica ucieka i pojazd sam skręca.
Wydaje mi się że lepszym rozwiązaniem będzie tylnia oś z dwoma kołami a przód jedno koło mając wciąż kufer przed sobą i podgląd na dzieci.
Ciężko mi coś więcej doradzić bo nie jeździłem cargo jako kompaktowy rower - ja doczepiam przyczepke na hak gdzie masa dochodzi do 200kg, ale tam raczej dzieci bym wolał nie wciskać.
Na pełnym załadunku jazda powyżeh 15km/h to samobójstwo przyczepka spycha mnie, a jak jest pusta, to i 50km/h i jest pelna kontrola nad pojazdem

Re: Cargo bike

: 30 kwie 2018, 22:56
autor: krawcu
Na razie wożę dwójkę dzieci w przyczepce z tyłu i jedno w foteliku ale to się przestaje sprawdzać dlatego cargo będzie robione. Trójkołowiec ze skrzynią z przodu wydaje mi się jedynym rozsądnym rozwiązaniem teraz. Jeśli prędkość będzie musiała być mniejsza to nie ma problemu. Zazwyczaj i tak na jeden rzut nie robię więcej niż 4km (w sporadycznych porywach 10km).

A nie będzie miał ktoś takiego cargo bike na zlocie? W sobotę się wybieram to chętnie pogadam ewentualnie pooglądam :)

Re: Cargo bike

: 01 maja 2018, 5:16
autor: WojtekErnest
Często widuję (W-wa Wilanów) takie baby cargo.

Re: Cargo bike

: 01 maja 2018, 9:08
autor: krawcu
Na pewno to jest łatwiejsze w prowadzeniu ale nie przewiozę w tym trzech chłopaków na raz.

Re: Cargo bike

: 01 maja 2018, 9:38
autor: Monsterelcykler P

Tym przewieziesz :)
I to bardzo szybko :)
Bateria 20s 28Ah Sony vtc 5
Sabvoton 72080

Re: Cargo bike

: 01 maja 2018, 14:24
autor: krawcu
Ze względu na to że będę woził w tym dzieci to chcę to zrobić tak by było w zgodzie z przepisami. Dlatego do napędu posłuży Bafang BBS01 250W. Wczoraj zamówiłem.

Re: Cargo bike

: 01 maja 2018, 21:41
autor: noisuee
Powinienem być na zlocie ze swoim cargo.

Re: Cargo bike

: 01 maja 2018, 22:18
autor: WojtekErnest
krawcu pisze:
01 maja 2018, 14:24
Ze względu na to że będę woził w tym dzieci to chcę to zrobić tak by było w zgodzie z przepisami. Dlatego do napędu posłuży Bafang BBS01 250W. Wczoraj zamówiłem.
Troje dzieci i Ty,, no to moze być łatwo przegrzać silnik. W kazdym razie zrób duzy aku, bo w takich konstrukcjach nie ma problemu miejsca.

Re: Cargo bike

: 09 maja 2018, 22:44
autor: PiotrW
Jesli Bafang to min 750W ew. wersja 1000w - ta juz znacznie drozsza, ale 750w to mozna na ali wyrwac za rozsadne pieniadze 425$, A nie myslales zeby dac tradycyjny DD. Mxus 3k duzo moze, nie jest jakis wielki, podpinasz FOCa i masz naprawde bezglosny rower cargo. Sam chcialem cos takiego zbudowac, narazie jest grana przyczepka rowerowa, ale to nie to samo co kosz na przodzie :)

Re: Cargo bike

: 10 maja 2018, 9:34
autor: krawcu
Bafanga i tak miałem kupić do innej konstrukcji więc na początek jego zastosuję i zobaczę jak się będzie sprawował.
Na zlocie przejechałem się takim kargo (nie pamiętam którego z forumowiczów) i dochodzę do wniosku że najprawdopodobniej zamienię bafanga na napęd w tylne koło. Tylko będę potrzebować coś z PASem a nie manetką bo tym będzie też dziadek jeździł i boję się ze z manetką może przesadzić.

Re: Cargo bike

: 10 maja 2018, 10:26
autor: PiotrW
ojtam ojtam. PASa jak ustwisz na max wspomaganie to tez mozna sie niezle rozbujac ;)

Re: Cargo bike

: 30 maja 2018, 10:33
autor: stanley
Normalnie taczki :-)

Re: Cargo bike

: 30 maja 2018, 13:57
autor: krawcu
Prace nad tą konstrukcją czasowo zawieszone... ale powinny ruszyć pod koniec czerwca.

W między czasie zelektryfikowałem obecny rower. Niedługo napiszę moje wrażenia.

Re: Cargo bike

: 01 lip 2018, 18:18
autor: WojtekErnest
W centrum Wiednia w zasadzie niemal wszystkie wozidla turystow, to ebajki. Są konstrukcje na przednie kolo, midy i z silnikiem ukrytym pod siedzeniem, polaczonym lancuchem pedalami. Z reguly woza poza 'fiakrem' 2 dorosle osoby.

Re: Cargo bike

: 05 lip 2018, 21:09
autor: WojtekErnest
stanley pisze:
30 maja 2018, 10:33
Normalnie taczki :-)
Np. taka..

Re: Cargo bike

: 06 lip 2018, 8:34
autor: noisuee
Ładniusia "taczka", na zimę do swojego cargo będę zakładał taki daszek. Tylko jeszcze nie zdecydowałem czy samemu robić, czy kupować.

Re: Cargo bike

: 21 wrz 2018, 20:24
autor: WojtekErnest
Świeże doniesienie z Holandii : Kobitka wiozla czworke dzieci ebaikiem w skrzyni z przodu. Zawiodl hamulec ( byc moze regen), krzyczala ze nie dzialaja, i przy zamkniętym szlabanie wjechali... 4 dzieci nie zyje. Tragedia ale pewnie bedzie "jatka" o niebezpiecznych ebajkach.,

Re: Cargo bike

: 02 paź 2018, 22:28
autor: krawcu
Troszkę mnie tu nie było....

Trafił mi w ręce fabryczny cargo bike w stanie wymagającym generalnego remontu.

Rozebrałem go na części. Rama wyczyszczona i pomalowana od nowa. Rama skrzyni częściowo wyspawana na nowo bo stara miała dziury od rdzy.
Wygląda to teraz tak:

Obrazek

Z tyłu jest silnik 250W od glebora. Oryginalnie nie było w tym rowerze przerzutek i tak chciałem to zostawić. Założyłem jednorzędowy wolnobieg no i jest problem... zobaczcie jak jest przekoszona linia łańcucha:
Obrazek

Obrazek

To przesunięcie wynosi ok 15 mm.

Co mi radzicie w takim wypadku?
1. Jakieś dystanse?
2. Założenie kilkurzędowego wolnobiegu + przerzutki?
A może jeszcze coś innego?

Re: Cargo bike

: 03 paź 2018, 17:53
autor: Yin
krawcu pisze:
02 paź 2018, 22:28
2. Założenie kilkurzędowego wolnobiegu + przerzutki?
Tak będzie chyba najprościej, po za tym takiemu silnikowi przyda się wsparcie z nóg a nogom przerzutki :) Fajna maszyna swoją drogą :) Zastanawia mnie mocowanie skrzyni a konkretniej jej związek z kontem główki ramy - w jednośladzie wyprzedzenie wpływa na stabilność prowadzenia i skrętność, tu jeśli dobrze widzę po fotce wyprzedzenia nie ma - to jest zrobione dla większej manewrowości? Nie ma problemu z myszkowaniem przy wyższych prędkościach?

Re: Cargo bike

: 03 paź 2018, 19:55
autor: WojtekErnest
Ten wygląda delikatnie ale firmowo.

Re: Cargo bike

: 04 paź 2018, 8:18
autor: krawcu
Yin pisze:
03 paź 2018, 17:53
Zastanawia mnie mocowanie skrzyni a konkretniej jej związek z kontem główki ramy - w jednośladzie wyprzedzenie wpływa na stabilność prowadzenia i skrętność, tu jeśli dobrze widzę po fotce wyprzedzenia nie ma - to jest zrobione dla większej manewrowości?
Wyprzedzenie jest ale bardzo małe. Wynosi może jeden centymetr. Dodatkowo oś skrętu nie jest prostopadle do ramy tylko pod małym kątem.
Przed remontem przejechałem się tym rowerem może z 50 metrów więc nie mogę powiedzieć za dużo o prowadzeniu. Na pewno przy większych prędkościach jest podatny na wywrotki przy skrętach. Zakładam że nie będę nim jeździł szybciej niż 20 km/h.

A jak założyć przerzutki do roweru który nie ma na nie mocowań?

Re: Cargo bike

: 04 paź 2018, 20:13
autor: Yin
Szukaj pod hasłem "przerzutka na oś koła".

Re: Cargo bike

: 01 gru 2018, 19:58
autor: WojtekErnest
Nowy Cargo Bike firmy VW.
Ładniusi...

Re: Cargo bike

: 01 gru 2018, 20:49
autor: tatar
WojtekErnest pisze:
01 gru 2018, 19:58
Nowy Cargo Bike firmy VW.
Ładniusi...
Robimy?Jeden podobny zrobiłem/z napedem DD/,mogę i taki :D

Re: Cargo bike

: 01 gru 2018, 21:01
autor: WojtekErnest
Obiecujący...
Najmniejszy w historii marki pojazd dostawczy między przednimi kołami posiada platformę, na której można osadzić skrzynię o pojemności 0,5 m³. Specjalna konstrukcja przedniej osi sprawia, że platforma ze skrzynią nie pochylają się na zakręcie.
Cargo e-Bike będzie produkowany w fabryce Volkswagena Samochody Użytkowe w Hanowerze, a w salonach sprzedaży pojawi się w 2019 roku.

Czytaj więcej: https://www.wyborkierowcow.pl/cargo-e-b ... lkswagena/

Re: Cargo bike

: 01 gru 2018, 21:20
autor: tatar
Nie pochyla się,bo jest sztywny jak wóz drabiniasty :D

Re: Cargo bike

: 06 lut 2019, 12:25
autor: krawcu
Założenia konstrukcji się zmieniły bo jak wiecie udało mi się kupić gotowy rower ale w opłakanym stanie:
Obrazek Obrazek

Rozebrany został na części pierwsze. Piaskowanie, malowanie a wcześniej wyspawana od nowa rama skrzynie bo stara miała dziury na wylot.
Na tyle koło z silnikiem przekładniowym 250W 36V od glebora.
Obecnie wygląda to tak:
Obrazek Obrazek

Co zostało do zrobienia:
- założenie błotników na przodzie (to na zdjęciu to jest tak na słowo honoru) - obecnie przygotowywane są do druku 3D adaptery
- dokończenie siedzisk - blokady i pasy, może również jakaś tapicerka z gąbką
- polutowanie baterii 10s20p z ogniw laptopowych
- kabelkologia - połaczenie wszystkiego, kable od PAS trzeba jeszcze przedłużyć

Re: Cargo bike

: 14 lip 2020, 16:36
autor: WojtekErnest
A to jest fajny pomysł na prostą przeróbkę niemal każdego roweru na CARGO.
Przyjrzycie się uważnie.

Re: Cargo bike

: 14 lip 2020, 21:39
autor: Baranski86
WojtekErnest pisze:
14 lip 2020, 16:36
A to jest fajny pomysł na prostą przeróbkę niemal każdego roweru na CARGO.
Przyjrzycie się uważnie.
Gdzie sie wpina ten dyszel? Przy suporcie ?

Re: Cargo bike

: 15 lip 2020, 3:14
autor: WojtekErnest
Sam dyszel raczej jest tylko mocowaniem do suportu, wzmocnienia i stabilnosci tak dlugiego pojazdu. Ale do skręcania wykorzystuje sie widelki oryginalnego roweru. B.sprytne wg mnie.