Derbi Senda 50 cm Cross konwersja na EV
-
- Nowicjusz
- Posty: 13
- Rejestracja: 07 mar 2021, 20:23
- Lokalizacja: Zabrze
Derbi Senda 50 cm Cross konwersja na EV
Witam, Szanowne Grono EV - sympatyków.
Liczę na pomoc w budowie i konstruktywną krytykę
Postanowiłem przekonwertować cross-a do zabawy po bezdrożach i polnych drogach.
Wybrałem Derbi Senda 50 cm Cross zarejestrowanego, aby móc po czarnym też się poruszać.
Plan: instalacja silnika w miejscu oryginału. Wymiana tylnej zębatki na większą.
Akumulatory to chyba LiFePo4.
Silnik około 3 KW - Może QS 138.
Kontroler Sabek lub Kelly - choć Kelly ma dużo modeli i coś się uda wybrać.
Zasięg - Spokojna jazda - 60-70 km. Zabawa 25 - 40 minut.
Po konwersji na EV zmiana napędu na Elektryczny w Dowodzie Rejestracyjnym.
Prędkość na drogach publicznych 45 km/h.
W terenie nie wiem ile potrzeba.
Łańcuch prawdopodobnie 428.
Zębatka przód 14z - tył 90z.
W tej chwili przednie lagi zostały poddane regeneracji u mechanika, nowe opony, dętki, łożyska w kołach.
Paweł
Liczę na pomoc w budowie i konstruktywną krytykę
Postanowiłem przekonwertować cross-a do zabawy po bezdrożach i polnych drogach.
Wybrałem Derbi Senda 50 cm Cross zarejestrowanego, aby móc po czarnym też się poruszać.
Plan: instalacja silnika w miejscu oryginału. Wymiana tylnej zębatki na większą.
Akumulatory to chyba LiFePo4.
Silnik około 3 KW - Może QS 138.
Kontroler Sabek lub Kelly - choć Kelly ma dużo modeli i coś się uda wybrać.
Zasięg - Spokojna jazda - 60-70 km. Zabawa 25 - 40 minut.
Po konwersji na EV zmiana napędu na Elektryczny w Dowodzie Rejestracyjnym.
Prędkość na drogach publicznych 45 km/h.
W terenie nie wiem ile potrzeba.
Łańcuch prawdopodobnie 428.
Zębatka przód 14z - tył 90z.
W tej chwili przednie lagi zostały poddane regeneracji u mechanika, nowe opony, dętki, łożyska w kołach.
Paweł
- Maran_hand
- Forumowicz
- Posty: 956
- Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
- Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów
-
- Forumowicz
- Posty: 171
- Rejestracja: 22 maja 2018, 0:04
- Lokalizacja: Pod Krakowem
Re: Derbi Senda 50 cm Cross konwersja na EV
Zestawem, który da Ci bardzo przyzwoite wrażenia z jazdy, a jednocześnie będzie najprostszy w zastosowaniu jest qs138 v3 + Votol em-200. Qs138 v3 czyli wersja z wbudowaną redukcją obrotów, nie będziesz musiał zmieniać tylnej zębatki na większą, zastosujesz łańcuch standardowej długości, a dodatkowo do tego silnika kupisz zębatkę na łańcuch 428 w normalnym sklepie, bez dorabiana. Tą wersję również można zamocować w ten sposób, że zębatka jest możliwie najbliżej miejsca, w którym była ori zębatka, a dodatkowo zajmuje mniej miejsca, bo cały silnik jest przesunięty jakby bardziej w dół. Votol natomiast pozwoli Ci na jakieś 18-20 kW, co w takiej Derbi powinno być wystarczające. Moim zdaniem nie ma sensu brać innego napędu, wiem, bo sprawdzałem
-
- Nowicjusz
- Posty: 13
- Rejestracja: 07 mar 2021, 20:23
- Lokalizacja: Zabrze
Re: Derbi Senda 50 cm Cross konwersja na EV
LiFePo4 - Dużo cykli, możliwość poboru dużego prądu, bardzo stabilne napięcie od 100% - do 20% pojemności. Nie muszą być zgrzewane, można je łatwo przezbroić na inny układ połączeń. Minus dość duża masa i objętość. Znikomy wzrost temperatury przy pracy. Bardzo mały rozjazd ogniw, nie wymagają każdorazowego balansowania. Zakupiłem już kilka ogniw Headway LFP 38120.
Poszerzyłem ramę Falcona dla tych ogniw i jest tam QS205 - porzuciłem projekt Falcona - czasowo. Silnik QS205 5 to jeden wielki grzejnik - podjazd na Szyndzielnię - styczeń tego roku prawie ugotowany QS 205 5T. Po płaskim spoko QS205 daje radę.
Do Derbi Senda, silnik który posiadam to QS 138 90H. Troszkę boję się Chińskich przekładni zębatych. Zębatka 90z już przyszła, zamawiałem ją w firmie www.dixerparts.com. Jestem na etapie budowy pojemnika na aku. Liczba ogniw jak największa, ale mało miejsca - zobaczymy co się zmieści. Dobrze by było z 3,5 kWh - 4 kWh. Przy 15 kW to mi wystarczy na 14 minut zabawy. Silnik QS 138 90H posiada zębatkę przykręcaną na stożek i wpust 14z - 428.
Poszerzyłem ramę Falcona dla tych ogniw i jest tam QS205 - porzuciłem projekt Falcona - czasowo. Silnik QS205 5 to jeden wielki grzejnik - podjazd na Szyndzielnię - styczeń tego roku prawie ugotowany QS 205 5T. Po płaskim spoko QS205 daje radę.
Do Derbi Senda, silnik który posiadam to QS 138 90H. Troszkę boję się Chińskich przekładni zębatych. Zębatka 90z już przyszła, zamawiałem ją w firmie www.dixerparts.com. Jestem na etapie budowy pojemnika na aku. Liczba ogniw jak największa, ale mało miejsca - zobaczymy co się zmieści. Dobrze by było z 3,5 kWh - 4 kWh. Przy 15 kW to mi wystarczy na 14 minut zabawy. Silnik QS 138 90H posiada zębatkę przykręcaną na stożek i wpust 14z - 428.
-
- Forumowicz
- Posty: 433
- Rejestracja: 20 maja 2019, 22:28
Re: Derbi Senda 50 cm Cross konwersja na EV
A co Powiesz na taki silnik:
https://www.olx.pl/d/oferta/silnik-bldc ... M8m1Y.html
https://www.olx.pl/d/oferta/silnik-bldc ... M8m1Y.html
-
- Nowicjusz
- Posty: 13
- Rejestracja: 07 mar 2021, 20:23
- Lokalizacja: Zabrze
Re: Derbi Senda 50 cm Cross konwersja na EV
No nie wiem czy silniki servo, a o takim chyba mówimy, czy nadają się do napędu pojazdów. Silnik servo z reguły posiada resolver - starsze rozwiązania lub enkoder z dodatkowymi 3 fazami pozycji wału silnika. Popularne kontrolery EV wymagają czujników Halla. Kelly produkuje kontrolery z opcją resolvera, ale w momencie zamawiania trzeba wybrać czy Halle czy resolver.
Servo-napędy często wymagają wyższego napięcia zasilania niż 60 - 120 V. Popularne serva Chińskie zasilane są z 230V AC lub z 3x400V AC. Zajmuję się zawodowo naprawą obrabiarek CNC tak że posiadam kilka różnych silników servo.
Kontroler dotarł i jest to Kelly KLS 96501 8080I
Servo-napędy często wymagają wyższego napięcia zasilania niż 60 - 120 V. Popularne serva Chińskie zasilane są z 230V AC lub z 3x400V AC. Zajmuję się zawodowo naprawą obrabiarek CNC tak że posiadam kilka różnych silników servo.
Kontroler dotarł i jest to Kelly KLS 96501 8080I
- Eryk
- Forumowicz
- Posty: 450
- Rejestracja: 02 maja 2017, 21:18
- Lokalizacja: Wadowice
Re: Derbi Senda 50 cm Cross konwersja na EV
Te silniki z linku powyżej, pracują w skuterze elektrycznym pod kontrolą sterownika sevcon. Podobno pchane jest w nie nawet 14kW chwilowo. Jeżeli chce się więcej to raczej odpadają.
-
- Nowicjusz
- Posty: 13
- Rejestracja: 07 mar 2021, 20:23
- Lokalizacja: Zabrze
Re: Derbi Senda 50 cm Cross konwersja na EV
Bawiłem się kiedyś kontrolerem Chińskim blokowym który nie wymagał sygnału Halli. Podłączałem do różnych silników servo ale szału nie było, niskie obroty - bo niskie napięcie zasilania, chyba 60 V. Nie miałem jak sprawdzić momentu obrotowego.
- radasss
- Forumowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Derbi Senda 50 cm Cross konwersja na EV
Jak potrzebujesz popatrzeć i porozmawiać z konstruktorem takiego pojazdu to zapraszam do mnie.
Jest nawet na sprzedaż silnik ReVolt Sh160 z mocowaniem i kompletną przekładnią.
Jest nawet na sprzedaż silnik ReVolt Sh160 z mocowaniem i kompletną przekładnią.
Ostatnio zmieniony 12 lis 2021, 20:43 przez radasss, łącznie zmieniany 2 razy.
warsztatmotocykli.pl
-
- Nowicjusz
- Posty: 13
- Rejestracja: 07 mar 2021, 20:23
- Lokalizacja: Zabrze
Re: Derbi Senda 50 cm Cross konwersja na EV
Dziękuję koledze radasss za bardzo cenne uwagi odnośnie napędu. Łańcuch troszkę mnie bulwersował hałasem i kolega przekonał mnie aby go nie stosować. Dzięki za miłą rozmowę tel.
Teraz muszę dopasować koła pasowe i pasek, tak aby przełożenie wyszło około 1:6.
Teraz muszę dopasować koła pasowe i pasek, tak aby przełożenie wyszło około 1:6.