EV-Traktorek V2
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
EV-Traktorek V2
Hej,
Po czasie wraca mój temat traktorka ogrodniczego.
Na starym forum był temat z silnikiem od szorowarki. Temat upadł że względu na dużą masę silnika i akumulatorów i złego napędu (pasek klinowy)
Tym razem postanowiłem zregenerować most i zrobić ramę od podstaw.
Mniejszą niż w zwykłych kosiarkach (mały, zwinny)
Co do silnika zainspirował mnie tutejszy projekt (Sirgregs) ale ja mam wolne dwa silniki
MY1020Z które bym chciał wykorzystać.
Zrobiłem próbę i okazało się że kompletnie odwrotnie dostałem przekładnie. Na 3 obroty silnika przypada 1 obrót koła na moście.
Czy jest ktoś kto może mi pomóc w tej kwestii?
Myślę że najbardziej komfortowym rozwiązaniem będzie napęd poprzez pasek od rozrządu co o tym myślicie?
Po czasie wraca mój temat traktorka ogrodniczego.
Na starym forum był temat z silnikiem od szorowarki. Temat upadł że względu na dużą masę silnika i akumulatorów i złego napędu (pasek klinowy)
Tym razem postanowiłem zregenerować most i zrobić ramę od podstaw.
Mniejszą niż w zwykłych kosiarkach (mały, zwinny)
Co do silnika zainspirował mnie tutejszy projekt (Sirgregs) ale ja mam wolne dwa silniki
MY1020Z które bym chciał wykorzystać.
Zrobiłem próbę i okazało się że kompletnie odwrotnie dostałem przekładnie. Na 3 obroty silnika przypada 1 obrót koła na moście.
Czy jest ktoś kto może mi pomóc w tej kwestii?
Myślę że najbardziej komfortowym rozwiązaniem będzie napęd poprzez pasek od rozrządu co o tym myślicie?
Na starum forum mialem 400 postów :-(
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
Skoro masz aż dwie przekładnie silnik <> kolo to i końcowe obroty na kole są tak małe. Albo połączysz bezpośrednio silniki MY1020Z z kołami, dobierając odpowiednie przełożenie (zębatki) do oczekiwanych obrotów koła, albo zwiększysz obroty na moście do oczekiwanej prędkości kół. Wał przekładni był zapewne napędzany silnikiem 3500 - 4500 RPM, a ty go napędzasz ~100 RPMSaku pisze: ↑03 kwie 2022, 22:10........ Co do silnika zainspirował mnie tutejszy projekt (Sirgregs) ale ja mam wolne dwa silniki
MY1020Z które bym chciał wykorzystać.
Zrobiłem próbę i okazało się że kompletnie odwrotnie dostałem przekładnie. Na 3 obroty silnika przypada 1 obrót koła na moście. ......
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
Re: EV-Traktorek V2
Chciałbym napędza koła przez most bo bez tego nie będę miał możliwości zmiany biegów.
Na silniku jest napisane 460r/mini przy 24V czyli przy 480V mamy 920?
Na silniku jest napisane 460r/mini przy 24V czyli przy 480V mamy 920?
Na starum forum mialem 400 postów :-(
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
W zależności od mocy ten silnik ma następujące obroty przy 48 V.
350 wat - 400 RPM
450 wat - 450 RPM
600 wat - 480 RPM
Tak więc masz 400 do 480 RPM na wyjściu z silnika. Dalej masz następne przełożenie 14/36T (0.39 x) co zmniejsza Ci prędkość do 155 - 187 RPM na wale fabrycznej przekładni. Tak więc realnie napędzasz wał przekładni ~160 RPM zamiast 2000 - 3000 RPM. Albo wymienisz silnik na taki bez zamontowanej przekładni (MY 1020 bez Z), albo na silniki założysz duże zębatki a na wał przekładni małą zębatkę.
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
Re: EV-Traktorek V2
Racja.
Jakie rozwiązanie uważasz za lepsze?
Zostawić te dwa silniki dając duże koła pasowe na nie czy dać pojedynczy 1000W ale też to mam z przekładnią planetarną.... ??
Jakie rozwiązanie uważasz za lepsze?
Zostawić te dwa silniki dając duże koła pasowe na nie czy dać pojedynczy 1000W ale też to mam z przekładnią planetarną.... ??
- Załączniki
-
- IMG-20220406-WA0000.jpg (15.25 KiB) Przejrzano 3916 razy
Na starum forum mialem 400 postów :-(
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
Po pierwsze oba są do du*y, gdyż podwójnie/potrójnie tracisz na przełożeniu/sprawności.
Po drugie; nie jestem jasnowidzem i nie wiem co tak naprawdę zamierzasz zrobić/uzyskać. Aby sensownie odpowiedzieć na tak postawione pytanie warto by znać;
* Prędkość maksymalną jaką zamierzasz uzyskać na najszybszym przełożeniu.
* Średnicę kół napędowych.
* Przewidywany maksymalny ciężar całości (pojazd, użytkownicy, itp.).
* Teren w którym traktorek/pojazd będzie użytkowany.
Jeżeli wcześniej przekładnia była napędzana bezpośrednio z silnika spalinowego (3 - 5 tys RPM / 1 - 3 kW (1.5 - 5 KM)) to stosowanie silników przekładniowych jest bez sensu. Chcąc pozostać przy którymś z silników co podałeś, to pozostanie Ci jedynie demontaż przekładni w silniku 1 kW, obliczenie potrzebnej przekładni do oczekiwanej prędkości na kole i połączenie bezpośrednie wirnika silnika z osią przekładni.
Wizualnie koło napędowe ma zapewne z 30 cm średnicy, co przy aktualnej konfiguracji/przełożeniu powinno dać z 8 km/godz. Jeżeli na wał przekładni dasz zębatkę 11 - 14T podniesiesz prędkość do ~20 km/godz.
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
Re: EV-Traktorek V2
"Po pierwsze oba są do du*y, gdyż podwójnie/potrójnie tracisz na przełożeniu/sprawności.
Po drugie; nie jestem jasnowidzem i nie wiem co tak naprawdę zamierzasz zrobić/uzyskać. Aby sensownie odpowiedzieć na tak postawione pytanie warto by znać;
3 Prędkość maksymalną jaką zamierzasz uzyskać na najszybszym przełożeniu.
4 Średnicę kół napędowych.
5 Przewidywany maksymalny ciężar całości (pojazd, użytkownicy, itp.).
6 Teren w którym traktorek/pojazd będzie użytkowany"
Ad1- chciałbym wykorzystać ten most gdyż mam w nim 5 biegów +R co ma dla mnie bardzo duże znaczenie. Hak, przyczepka, brona. Co proponujesz w takim razie?
Ad2- Jak już wspomniałem to ma być traktorek uzytkowy do prac przydomowych
Ad3- Vmax jaki by mnie usatysfakcjonował to 25-30km/h
Ad4- Koło ma 43cm
Ad5- Pojazd 80-95kg? Użytkownik jeden 80-95kg + wspomniana mała przyczepka 80x120cm 2osie.
Ad6- Teren zwykły z lekkimi wzniesieniami, drogi polne.
Dodatkowo wspomnę, że zasięg max to 10km.
A co myslisz o zastosowaniu silnika takiego typu jak BM1424?
Może jakiś inny silnik?
Po drugie; nie jestem jasnowidzem i nie wiem co tak naprawdę zamierzasz zrobić/uzyskać. Aby sensownie odpowiedzieć na tak postawione pytanie warto by znać;
3 Prędkość maksymalną jaką zamierzasz uzyskać na najszybszym przełożeniu.
4 Średnicę kół napędowych.
5 Przewidywany maksymalny ciężar całości (pojazd, użytkownicy, itp.).
6 Teren w którym traktorek/pojazd będzie użytkowany"
Ad1- chciałbym wykorzystać ten most gdyż mam w nim 5 biegów +R co ma dla mnie bardzo duże znaczenie. Hak, przyczepka, brona. Co proponujesz w takim razie?
Ad2- Jak już wspomniałem to ma być traktorek uzytkowy do prac przydomowych
Ad3- Vmax jaki by mnie usatysfakcjonował to 25-30km/h
Ad4- Koło ma 43cm
Ad5- Pojazd 80-95kg? Użytkownik jeden 80-95kg + wspomniana mała przyczepka 80x120cm 2osie.
Ad6- Teren zwykły z lekkimi wzniesieniami, drogi polne.
Dodatkowo wspomnę, że zasięg max to 10km.
A co myslisz o zastosowaniu silnika takiego typu jak BM1424?
Może jakiś inny silnik?
Na starum forum mialem 400 postów :-(
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
Skoro ma to być w pełni użytkowy traktorek ogrodniczy;Saku pisze: ↑10 kwie 2022, 21:25Ad1- chciałbym wykorzystać ten most gdyż mam w nim 5 biegów +R co ma dla mnie bardzo duże znaczenie. Hak, przyczepka, brona. Co proponujesz w takim razie?
Ad2- Jak już wspomniałem to ma być traktorek uzytkowy do prac przydomowych
Ad3- Vmax jaki by mnie usatysfakcjonował to 25-30km/h
Ad4- Koło ma 43cm
Ad5- Pojazd 80-95kg? Użytkownik jeden 80-95kg + wspomniana mała przyczepka 80x120cm 2osie.
Ad6- Teren zwykły z lekkimi wzniesieniami, drogi polne.
Dodatkowo wspomnę, że zasięg max to 10km.
A co myslisz o zastosowaniu silnika takiego typu jak BM1424?
Może jakiś inny silnik?
Ad 3. jeżeli maksymalne przełożenie które podałeś na początku jest prawdziwe, czyli na 3 obroty małej zębatki silnika masz 1 obrót koła, to aby uzyskać prędkość 25 km/godz potrzebujesz przełożenia silnik <> przekładnia 0.77 raza, czyli zębatka silnika 14T i 18T na skrzyni biegów;
przełożenie silnik <> skrzynia 0.78, RPM silnika 420, obwód koła 1.3 m,
0.78 * 420 * 1.3 * 0.06 = 25.6 km/godz.
Ad 5. cały zestaw to ~500 kg, te dwa zamontowane silniki to 0.9 kW / 2.4 Nm (1.3 KM) tyle co stare Komarki. Kiepsko to widzę ale możesz spróbować jak to będzie się zachowywało w takiej konfiguracji.
Silnik BM1424 w wersji 2.2 kW (3KM) 7.2 Nm będzie 3 - 5 krotnie mocniejszy
https://pl.aliexpress.com/i/32968125748.html
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
Rozwinę nieco temat mocy silnika w traktorku ogrodniczym. 20 lat temu miałem czeski zestaw Terra Vari.
https://allegro.pl/oferta/glebogryzarka ... gLWbfD_BwE
Do małego gospodarstwa/ogrodu świetna sprawa. Składało się go jak klocki lego. Potrzeba było małego rozstawu kół, żaden problem wystarczyła skrzynia biegów i koła i już było 40 cm. Trzeba zwiększyć rozstaw kół na bruzdy, żaden problem odkręcasz jedną śrubę zakładasz odpowiednie dystanse i już masz 60, 70 czy 80 cm rozstaw kół. Trzeba glebogryzarkę, zdejmujesz koła zakładasz noże (małe, duże) i w pole. Prędkość maksymalna na drodze 20 km/godz, w polu 5 km/godz, do tego bieg wsteczny i sprzęgło automatyczne. Jeżeli przejrzysz specyfikacje techniczne silników takich urządzeń, to minimalne moce to 5 KM (3.7 kW). Aby taki traktorek sprostał oraniu, bronowaniu musi mieć odpowiednią prędkość i moc. Praktycznie nawet z takim traktorkiem nieźle się pociłem przy pracy.
https://allegro.pl/oferta/glebogryzarka ... gLWbfD_BwE
Do małego gospodarstwa/ogrodu świetna sprawa. Składało się go jak klocki lego. Potrzeba było małego rozstawu kół, żaden problem wystarczyła skrzynia biegów i koła i już było 40 cm. Trzeba zwiększyć rozstaw kół na bruzdy, żaden problem odkręcasz jedną śrubę zakładasz odpowiednie dystanse i już masz 60, 70 czy 80 cm rozstaw kół. Trzeba glebogryzarkę, zdejmujesz koła zakładasz noże (małe, duże) i w pole. Prędkość maksymalna na drodze 20 km/godz, w polu 5 km/godz, do tego bieg wsteczny i sprzęgło automatyczne. Jeżeli przejrzysz specyfikacje techniczne silników takich urządzeń, to minimalne moce to 5 KM (3.7 kW). Aby taki traktorek sprostał oraniu, bronowaniu musi mieć odpowiednią prędkość i moc. Praktycznie nawet z takim traktorkiem nieźle się pociłem przy pracy.
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
Re: EV-Traktorek V2
""Ad 3. jeżeli maksymalne przełożenie które podałeś na początku jest prawdziwe, czyli na 3 obroty małej zębatki silnika masz 1 obrót koła, to aby uzyskać prędkość 25 km/godz potrzebujesz przełożenia silnik <> przekładnia 0.77 raza, czyli zębatka silnika 14T i 18T na skrzyni biegów;
przełożenie silnik <> skrzynia 0.78, RPM silnika 420, obwód koła 1.3 m,
0.78 * 420 * 1.3 * 0.06 = 25.6 km/godz.""
W tym opisie liczyłeś dla obrotu koła napędowego czy koła zębatego na skrzyni?
Bo ja w opisie podawałem, że chodzi o koło zębate na skrzyni względem tych na silnikach.
Znalazłem jeszcze ciekawszy silnik 1500W i wydaje mi się że ciekawsza cena.
Proszę, pomóżcie mi wybrać!
387,64 zł 10%OFF | 1800W elektryczny trójkołowiec 48V 60V 72V 3200 obr./min 3600 obr./min szybki bezszczotkowy silnik różnicowy
https://a.aliexpress.com/_u9yv8S
387,64 zł 10%OFF | 1800W elektryczny trójkołowiec 48V 60V 72V 3200 obr./min 3600 obr./min szybki bezszczotkowy silnik różnicowy
https://a.aliexpress.com/_voaH1M
Co do filmów to Jarekogarek dobry gość! Ogląda się
przełożenie silnik <> skrzynia 0.78, RPM silnika 420, obwód koła 1.3 m,
0.78 * 420 * 1.3 * 0.06 = 25.6 km/godz.""
W tym opisie liczyłeś dla obrotu koła napędowego czy koła zębatego na skrzyni?
Bo ja w opisie podawałem, że chodzi o koło zębate na skrzyni względem tych na silnikach.
Znalazłem jeszcze ciekawszy silnik 1500W i wydaje mi się że ciekawsza cena.
Proszę, pomóżcie mi wybrać!
387,64 zł 10%OFF | 1800W elektryczny trójkołowiec 48V 60V 72V 3200 obr./min 3600 obr./min szybki bezszczotkowy silnik różnicowy
https://a.aliexpress.com/_u9yv8S
387,64 zł 10%OFF | 1800W elektryczny trójkołowiec 48V 60V 72V 3200 obr./min 3600 obr./min szybki bezszczotkowy silnik różnicowy
https://a.aliexpress.com/_voaH1M
Co do filmów to Jarekogarek dobry gość! Ogląda się
Na starum forum mialem 400 postów :-(
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
Tak to jest jak nie wiadomo co kto ma na myśli.
To że przy zębatkach 14/36T jest przełożenie 1 do 3 (dokładnie 2.57 ) to było dla mnie oczywiste i tego nie brałem pod uwagę.
Podaj teraz ile obrotów na wejściu skrzyni biegów (na tej dużej zębatce) potrzeba by uzyskać jeden obrót koła. Podaj to dla największego i najmniejszego biegu. Na pewno żeby uzyskać prędkość 25 km/godz potrzebujesz ~320 obrotów koła.
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
Re: EV-Traktorek V2
Eh kurde zapomniałem, że chciałeś też dla pierwszego biegu...
Sprawdziłem tylko na piątym i jest 13 obrotów dużej zębatki na jeden koła.
Sprawdziłem tylko na piątym i jest 13 obrotów dużej zębatki na jeden koła.
Na starum forum mialem 400 postów :-(
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
To tak jak myślałem i pisałem na początku. Aby uzyskać prędkość 25 km/godz, na wale skrzyni biegów potrzebujesz 4 - 4.2 ty obrotów. Potrzebujesz więc silnika BEZPRZEKŁADNIOWEGO o jak najwyższym RPM i mocy, a i tak zapewne będziesz potrzebował większą zębatkę na silnik a mniejszą na wał skrzyni biegów.
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
Np. taki gotowy 3000 kW. 4 - 5 tys obrotów.
https://pl.aliexpress.com/item/10050030 ... -recommend
to samo z pełniejszą specyfikacją
https://pl.aliexpress.com/item/10050041 ... 301eb068-1
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
Re: EV-Traktorek V2
No spoko. Zobaczymy co z tego będzie zamówiłem ten zestaw na alledrogo z magazynu z Niemiec bo tam brak przy płatności...
No dobra, ale jakie teraz zębatki powinny być na skrzyni biegów a jaką na tym silniku?
No dobra, ale jakie teraz zębatki powinny być na skrzyni biegów a jaką na tym silniku?
Na starum forum mialem 400 postów :-(
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
Najlepiej byłoby bezpośrednio połączyć ten sinik sprzęgłem odśrodkowym od traktorka Terra Varii
https://wimet.poznan.pl/category/mikrociagniki
https://www.google.com/search?q=sprz%C4 ... utc=sp-006
po dodaniu gazu traktorek sam ruszy.
Jeżeli chcesz łączyć zębatkami (niepotrzebne straty mocy) to wystarczy przełożenie 1 : 1, prędkość z 30 km/godz, do 1 " 1.2 (12/14T) prędkość 25 km/godz.
-
- Forumowicz
- Posty: 152
- Rejestracja: 19 lut 2018, 18:49
- Lokalizacja: Łódź
Re: EV-Traktorek V2
Ten silniczek bezszczotkowy 3000W ma praktycznie takie same wymiary jak MY1020 który wsadziłem do swojego traktorka. Bez problemu wejdzie pionowo pod fotel i da się połączyć wał silnika bezpośrednio z pionowym wałem mostu.
Ruszać powinien bez problemu nawet bez żadnego sprzęgła skoro MY1020 rusza po trawie z obciążeniem 200kg zupełnie leciutko. Jedyne co zastanawiające to to że sterownik w opisie podłączeń nie ma przewodów do obsługi halli. Ale sam silnik chyba ma czujniki halla.
Ruszać powinien bez problemu nawet bez żadnego sprzęgła skoro MY1020 rusza po trawie z obciążeniem 200kg zupełnie leciutko. Jedyne co zastanawiające to to że sterownik w opisie podłączeń nie ma przewodów do obsługi halli. Ale sam silnik chyba ma czujniki halla.
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
Jeżeli w skrzyni jest sprzęgło to OK, jak brak sprzęgła to kiepsko będzie wrzucać biegi, a jak nie będzie zerowego biegu to traktorek sam będzie jeździł.
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
Re: EV-Traktorek V2
W skrzyni nie ma sprzęgła. Nie miałem nigdy takiego sprzetu z biegami i wlasnie mnie zastanawia jak sa wbijane biegi w czasie jazdy....
Na starum forum mialem 400 postów :-(
-
- Forumowicz
- Posty: 152
- Rejestracja: 19 lut 2018, 18:49
- Lokalizacja: Łódź
Re: EV-Traktorek V2
Normalnie daje się zmieniać biegi w czasie jazdy. Tylko w sumie nie jest to nawet konieczne no chyba że chcesz się z kimś ścigać i wykorzystać maksymalne przyspieszenie jakie tylko jest możliwe
Jest jak w standardowym motocyklu przy zmianie biegu w górę bez sprzęgła, po prostu odpuszczasz gaz na ułamek sekundy naciskając na dzwigienkę zmiany biegów i wchodzi kolejny bieg i gaz do dechy.
W konwersji 126p na elektryka też często wywalają sprzęgło razem z silnikiem spalinowym a zostaje skrzynia oryginalna i to jeździ. Link do filmu o konwersji malucha https://youtu.be/j0vOGD0Ch80
Jest jak w standardowym motocyklu przy zmianie biegu w górę bez sprzęgła, po prostu odpuszczasz gaz na ułamek sekundy naciskając na dzwigienkę zmiany biegów i wchodzi kolejny bieg i gaz do dechy.
W konwersji 126p na elektryka też często wywalają sprzęgło razem z silnikiem spalinowym a zostaje skrzynia oryginalna i to jeździ. Link do filmu o konwersji malucha https://youtu.be/j0vOGD0Ch80
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
W przypadku silnika elektrycznego sprzęgło nie jest tak istotne jak w silniku spalinowym. Zapewne będzie się dało zmieniać biegi, tyle że kosztem ewentualnego uszkodzenia zębatek. Choćby z tego powodu dałbym sprzęgło które jednak fizycznie odłącza masę wirującego silnika. Ponadto łatwiej będzie ustawić/wyregulować silnik w osi gdyż takie sprzęgło eliminuje minimalne odchyłki w osi. Problem z osiowością eliminuje przegub.
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
Re: EV-Traktorek V2
Silnik+sterownik dotarł
Teraz trzeba tylko jakoś rozwiązać połączenie to z tylnym mostem...
Sirgregs masz jakąś fotkę jak to zrobiłeś?
Bo już to przerabiałeś i sprzegielko nie wydało...
Teraz trzeba tylko jakoś rozwiązać połączenie to z tylnym mostem...
Sirgregs masz jakąś fotkę jak to zrobiłeś?
Bo już to przerabiałeś i sprzegielko nie wydało...
Na starum forum mialem 400 postów :-(
-
- Forumowicz
- Posty: 152
- Rejestracja: 19 lut 2018, 18:49
- Lokalizacja: Łódź
Re: EV-Traktorek V2
Dałem dwa sprzęgiełka (łączniki bezluzowe) i wałek pośredni.
Tylko te sprzęgiełka muszą być z przekładką z tworzywa koniecznie i takie wytrzymają.
U mnie poległo sprzęgiełko takie "zwijane" aluminiowe jakby sprężynka. Są fotki w moim temacie.
Sprzęgiełka z przekładką z tworzywa jak niżej dadzą radę.
O lepszą fotkę ciężko bo tam w mojej konstrukcji ciasno i rama zasłania.
Tylko te sprzęgiełka muszą być z przekładką z tworzywa koniecznie i takie wytrzymają.
U mnie poległo sprzęgiełko takie "zwijane" aluminiowe jakby sprężynka. Są fotki w moim temacie.
Sprzęgiełka z przekładką z tworzywa jak niżej dadzą radę.
O lepszą fotkę ciężko bo tam w mojej konstrukcji ciasno i rama zasłania.
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
Najprościej i najtaniej, sprzęgło od piły;
https://allegro.pl/oferta/beben-sprzegl ... ab3347c20c
lub mocniejsze od skuterów, quadów;
https://allegro.pl/oferta/sprzeglo-komp ... gIGNfD_BwE
lub łańcuchem tak jak wcześniej miałeś połączone.
https://allegro.pl/oferta/beben-sprzegl ... ab3347c20c
lub mocniejsze od skuterów, quadów;
https://allegro.pl/oferta/sprzeglo-komp ... gIGNfD_BwE
lub łańcuchem tak jak wcześniej miałeś połączone.
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
Re: EV-Traktorek V2
Super. Dziki! Mam obraz tego jak to zrobić ogólnie.
Mam tylko jeden problem.
Jak połączyć sprzegielko z silnikiem... tam jest na wałku na silniku gwint i fasolka 10mm na 8mm na której jest zębatka....
Mam tylko jeden problem.
Jak połączyć sprzegielko z silnikiem... tam jest na wałku na silniku gwint i fasolka 10mm na 8mm na której jest zębatka....
Na starum forum mialem 400 postów :-(
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
Najprościej wziąć sprzęgło z pilarki. Do zębatki silnika dospawać trzy wpusty wchodzące w trzy ramiona sprzęgła (od strony sprężyn), to wszystko skręcić (najlepiej spasowaną/toczona nakrętką). Można również zamiast spawania w miejsce zębatki zrobić podkładkę z odpowiednimi wpustami jak wyżej.
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
Re: EV-Traktorek V2
Przyznam szczerze że nie spodziewałem się takiej Petardy
Jestem naprawde mega zaskoczony osiągami!
Mam dwa problemy które ciężko mi jest rozwiązać.
Pierwszy to taki, że dalej z przekazaniem napedu z silnika na most. Zastosowałem sprzegielko aluminiowe ale nie do końca zdaję to jednak egzamin i zamówiłem sprzęgło odśrodkowe sugerowane przez tkoko. Zobaczymy jaki się to sprawdzi....
Drugi problem to taki ze jak mam sterowanie gazem na manetce motocyklowej to jest spoko. Jestem w stanie płynnie regulować przyspieszenie ale problem pojawia się kiedy podlaczam gaz nożny. Pojawiają się szarpania wynikające z bezwładnego ruchu nogi takjakby ten gaz jest zbyt czuły....
Jestem naprawde mega zaskoczony osiągami!
Mam dwa problemy które ciężko mi jest rozwiązać.
Pierwszy to taki, że dalej z przekazaniem napedu z silnika na most. Zastosowałem sprzegielko aluminiowe ale nie do końca zdaję to jednak egzamin i zamówiłem sprzęgło odśrodkowe sugerowane przez tkoko. Zobaczymy jaki się to sprawdzi....
Drugi problem to taki ze jak mam sterowanie gazem na manetce motocyklowej to jest spoko. Jestem w stanie płynnie regulować przyspieszenie ale problem pojawia się kiedy podlaczam gaz nożny. Pojawiają się szarpania wynikające z bezwładnego ruchu nogi takjakby ten gaz jest zbyt czuły....
Na starum forum mialem 400 postów :-(
-
- Forumowicz
- Posty: 152
- Rejestracja: 19 lut 2018, 18:49
- Lokalizacja: Łódź
Re: EV-Traktorek V2
A ten pierwszy problem to przypadkiem obracający się wał silnika w zacisku sprzęgła?
Jeśli tak to też mi się to pojawia przy zbyt dużym obciążeniu przy ruszaniu. Jakiś wpust czy coś w tym stylu by się przydało.
Drugi problem to się pojawia jak próbuję ruszyć traktorkiem stojąc obok i naciskając pedał gazu na przykład ręką. Jak siedzę na traktorku to nie ma problemu najmniejszego z dodawaniem gazu nogą. Jedzie równo i stabilnie.
Jeśli tak to też mi się to pojawia przy zbyt dużym obciążeniu przy ruszaniu. Jakiś wpust czy coś w tym stylu by się przydało.
Drugi problem to się pojawia jak próbuję ruszyć traktorkiem stojąc obok i naciskając pedał gazu na przykład ręką. Jak siedzę na traktorku to nie ma problemu najmniejszego z dodawaniem gazu nogą. Jedzie równo i stabilnie.
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
Re: EV-Traktorek V2
Nie nie tu mam to w miarę dobrze skręcone na dwie śruby które klinika się na tych płaskich częściach walka silnika (co są do dokrecania zebatki)
Z gazem dziś sprawdzałem i jest on zbyt czuły... reaguje za bardzo na delikatny ruch nogi przez co pojawiają się takie szarpania kurde nie mam pomysłu jak sobie z tym poradzić....
A Ty jaki masz pedał gazu?
Z gazem dziś sprawdzałem i jest on zbyt czuły... reaguje za bardzo na delikatny ruch nogi przez co pojawiają się takie szarpania kurde nie mam pomysłu jak sobie z tym poradzić....
A Ty jaki masz pedał gazu?
Na starum forum mialem 400 postów :-(
-
- Forumowicz
- Posty: 152
- Rejestracja: 19 lut 2018, 18:49
- Lokalizacja: Łódź
Re: EV-Traktorek V2
Pedał gazu mam klasyczny z magmy. Nic innego sensownego budżetowego nie ma raczej na allegro.
A to w czym problem z tym sprzęgiełkiem? W jakim sensie nie zdaje egzaminu?-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
Przerób manetkę moto na pedał gazu. Przymocuj obejmami płytkę z plastiku, sklejki, metalu do rękojeści manetki Kawałek rurki na której można nałożyć manetkę przytwierdź do podstawy, w miarę potrzeby dołóż sprężynę by zwiększyć opór obrotu i już masz manetkę nożną.
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
Re: EV-Traktorek V2
Właśnie też tak pomyślałem by manetki przerobić lub dorobić ramię i pedały gazy na linkę połączyć z tym...
Ja mam taki z alli.
Ja mam taki z alli.
Na starum forum mialem 400 postów :-(
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
Re: EV-Traktorek V2
Ciągle jakieś problemy wychodzą w trakcie prac nad tym traktorkiem
Już mnie to zaczyna denerwować.
Rozwalilem przekładnie kierownicza od gokarta z aliex. Znalazłem w db stanie oryginał i jest już ok.
Jak miałem problem z podałem gazu z który sobie poradziłem dokładając mocną sprężynę tak teraz mam problem z przekazaniem napędu z silnika na most.
Problem polega na tym że silnik niby 3KW a ma problem na 5 i 4 biegu z ruszaniem.
Zacina się i piszczy. Po pchnięciu pomagając mu lub z delikatnej górki problem znika.
Na 3, 2, 1 i R tego nie ma.
Czy po usunieciu sprzegielka i założenie sprzęgła ośrodkowego od piły spalinowe ten problem zniknie?
Już mnie to zaczyna denerwować.
Rozwalilem przekładnie kierownicza od gokarta z aliex. Znalazłem w db stanie oryginał i jest już ok.
Jak miałem problem z podałem gazu z który sobie poradziłem dokładając mocną sprężynę tak teraz mam problem z przekazaniem napędu z silnika na most.
Problem polega na tym że silnik niby 3KW a ma problem na 5 i 4 biegu z ruszaniem.
Zacina się i piszczy. Po pchnięciu pomagając mu lub z delikatnej górki problem znika.
Na 3, 2, 1 i R tego nie ma.
Czy po usunieciu sprzegielka i założenie sprzęgła ośrodkowego od piły spalinowe ten problem zniknie?
Na starum forum mialem 400 postów :-(
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
Po to "jakiś Bóg" wymyślił skrzynię biegów by ruszać/rozpędzać się z niskiego biegu. W aucie ze 100 konnym silnikiem też nikt nie startuje z maksymalnego przełożenia/biegu.Saku pisze: ↑01 cze 2022, 22:54......... Problem polega na tym że silnik niby 3KW a ma problem na 5 i 4 biegu z ruszaniem.
Zacina się i piszczy. Po pchnięciu pomagając mu lub z delikatnej górki problem znika.
Na 3, 2, 1 i R tego nie ma.
Czy po usunieciu sprzegielka i założenie sprzęgła ośrodkowego od piły spalinowe ten problem zniknie?
Przy sprzęgle odśrodkowym zapewne ruszysz w takich warunkach, lecz satysfakcja będzie krótkotrwała bo zapewne szybko spalisz okładziny sprzęgła.
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5885
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
Re: EV-Traktorek V2
Panowie w Samochodach w skrzynkach biegów do tego celu służą synchronizatory. Chyba o tym zapomnieliscie...
W tych skrzynkach tego nie ma więc wiadomym jest że skrzynia się rozsypie zapinajac biegi w czasie jazdy.
Na starum forum mialem 400 postów :-(
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5885
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
ej ale co ma zmiana biegu do ruszania z biegu ?? na moje to jęczysz ze nie możesz STARTOWAĆ z 5ki ...
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
Jeszcze w latach 70 - 80 tych Stary czy Jelcze miały skrzynię bez synchronizacji. Po to proponowałem Ci SPRZĘGŁO ODŚRODKOWE byś nie miał problemu z synchronizacją biegów
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
Re: EV-Traktorek V2
Po testach i licznych kombinacjach ze sprzegielkami aluminiowymi już powinienem się poddać, ale tego nie zrobię
Nie zdaje egzaminu silnik bezpośrednio połączony ze skrzynia biegów. Problem polega na tym, że od biegu trzeciego w górę silnik sobie nie radzi i zaczyna się głośne trzepotanie z okolic przeniesienia napedu. Gdy przełączam biegi w czasie jazdy to jest ok, ale ze wzrostem obciążenia bardzo szybko się to pogarsza i silnik rozłącza napęd.
W jaki sposób zredukować obroty silnika Ok 30-40% ?
Nie zdaje egzaminu silnik bezpośrednio połączony ze skrzynia biegów. Problem polega na tym, że od biegu trzeciego w górę silnik sobie nie radzi i zaczyna się głośne trzepotanie z okolic przeniesienia napedu. Gdy przełączam biegi w czasie jazdy to jest ok, ale ze wzrostem obciążenia bardzo szybko się to pogarsza i silnik rozłącza napęd.
W jaki sposób zredukować obroty silnika Ok 30-40% ?
Na starum forum mialem 400 postów :-(
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: EV-Traktorek V2
Tak jak przypuszczałem/pisałem wcześniej, zbyt niska moc silnika do zamierzonych osiągów traktorka jest przyczyną problemów. "Trzepotanie" sprzęgła jest wynikiem braku mocy/prędkości na sprzęgle i rozłączania/uślizgów sprzęgła. Przełączanie biegów tylko w czasie jazdy to normalne przy tego typu sprzęgle, należy to robić "szybko" przy jak najwyższej prędkości, by nie stracić obrotów i mocy na sprzęgle. Aby zmienić przełożenie, zmniejszyć obroty a zwiększyć moc najprościej użyć dodatkowego sprzęgła z zębatką i zrobić przekładnię łańcuchową jak miałeś pierwotnie.Saku pisze: ↑02 wrz 2022, 22:00........... Nie zdaje egzaminu silnik bezpośrednio połączony ze skrzynia biegów. Problem polega na tym, że od biegu trzeciego w górę silnik sobie nie radzi i zaczyna się głośne trzepotanie z okolic przeniesienia napedu. Gdy przełączam biegi w czasie jazdy to jest ok, ale ze wzrostem obciążenia bardzo szybko się to pogarsza i silnik rozłącza napęd.
W jaki sposób zredukować obroty silnika Ok 30-40% ?
https://allegro.pl/listing?string=sprz% ... e%20gokart
Im większe/cięższe sprzęgło tym mniejszy będzie efekt "trzepotania" sprzęgła.
- Eryk
- Forumowicz
- Posty: 450
- Rejestracja: 02 maja 2017, 21:18
- Lokalizacja: Wadowice
Re: EV-Traktorek V2
Nie wiem ile masz tam miejsca ale może dałby radę tam pas zębaty typu np. M5 lub M8 i odpowiedniej wielkości koła pasowe do uzyskania pożądanego przełożenia.
- Saku
- Forumowicz
- Posty: 72
- Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21
Re: EV-Traktorek V2
tkoko pisze: ↑03 wrz 2022, 8:23Tak jak przypuszczałem/pisałem wcześniej, zbyt niska moc silnika do zamierzonych osiągów traktorka jest przyczyną problemów. "Trzepotanie" sprzęgła jest wynikiem braku mocy/prędkości na sprzęgle i rozłączania/uślizgów sprzęgła. Przełączanie biegów tylko w czasie jazdy to normalne przy tego typu sprzęgle, należy to robić "szybko" przy jak najwyższej prędkości, by nie stracić obrotów i mocy na sprzęgle. Aby zmienić przełożenie, zmniejszyć obroty a zwiększyć moc najprościej użyć dodatkowego sprzęgła z zębatką i zrobić przekładnię łańcuchową jak miałeś pierwotnie.Saku pisze: ↑02 wrz 2022, 22:00........... Nie zdaje egzaminu silnik bezpośrednio połączony ze skrzynia biegów. Problem polega na tym, że od biegu trzeciego w górę silnik sobie nie radzi i zaczyna się głośne trzepotanie z okolic przeniesienia napedu. Gdy przełączam biegi w czasie jazdy to jest ok, ale ze wzrostem obciążenia bardzo szybko się to pogarsza i silnik rozłącza napęd.
W jaki sposób zredukować obroty silnika Ok 30-40% ?
https://allegro.pl/listing?string=sprz% ... e%20gokart
Im większe/cięższe sprzęgło tym mniejszy będzie efekt "trzepotania" sprzęgła.
Miałeś rację. Teraz pytanie. Jakiej średnicy dobrać koła zebate na skrzynie i na silnik?
Traktorek na oryginalnym silniku miał prędkość max 9km/h a tu było chyba jakoś koło 25kmh co się okazało sporo za duża jednak... pomijam wyjący most przy takiej prędkości
Wystarczy 15kmh.
Podeślę foty wieczorkiem ile jest miejsca, ale myślę ze dość sporo jak na taką konstrukcje.
Na starum forum mialem 400 postów :-(