chciałbym przedstawić Wam mój projekt elektryfikacji Decathlonowego RockRidera ST540. Baza jak na razie seryjna z przebiegiem ~200km. Głównym powodem przez który się zdecydowałem na wykonanie przeróbki był dostęp do pakietów 2s1p 18650, a jak wiadomo za darmo to uczciwa cena. Liczę na Waszą pomoc w osiągnięciu celu, podpowiadajcie i śmiało krytykujcie jak któreś założenie będzie błędne!
Akumulator:
Niestety większość pakietów które wpadają mi w ręce są markowane Yuntong 7.4V 2000mAh 14.8Wh, a same ogniwa oznaczeń nie mają więc nie wiadomo jaką mają wydajność. Pojemność trzymają znamionową. Na szczęście pakiety z jednego modelu to Samsungi ICR18650-22P SDI i to na nich oprę budowę akumulatora. Traktuje to jako akumulator chwilowy dzięki któremu skupię się na reszcie podzespołów które muszę kupić. Jak wszystko będzie poskładane do kupy będę dążył do budowy akumulatora z nowych i pewnych ogniw. Akumulator będzie 13s7p lub jak się zmieści 8p. Koszyki również będą drukowane. Na ogniwa mam nowe koszulki, większość fabrycznych przy rozklejaniu została uszkodzona. Dodatkowe izolatory na plusy będą z odzysku (pościągane z padniętych ogniw).
BMS już posiadam 13s 60A
Wstępnie chciałem też zbudować zgrzewarkę do ogniw. Pierwszą próba był zakup zgrzewarki pokroju kweld, a raczej chińskiego odpowiednika. Niestety przy pierwszej próbie zgrzania wybuchła i to dosłownie. Nie polecam.
Drugą opcją jest oczywiście zgrzewarka z transformatora z mikrofalówki. Poczytałem trochę i wychodzi, że moc uzyskana z typowego transformatora może mieć problemy z grubszym niklem, więc finalnie nie wiem czy budować czy jednak oddać pakiet do zgrzania komuś w okolicy. W razie czego sterownik do budowy własnej zgrzewarki tego typu posiadam. Przydałaby mi się osobista, ale jak już budować to taką co da sobie radę w większości scenariuszy
Skrzynka:
To drugi element który pochłonie trochę czasu i zaraz za akumulatorem jest zagadką jak wyjdzie. Aktualnie mieszkam w bloku i nie mam dostępu do wyposażonego garażu więc odpada zabawa żywicą, szlifowanie itp. ale mam drukarkę 3D i postanowiłem, że skrzynka będzie drukowana. Razem z projektowaniem uczę się Fusiona 360, bo to mój pierwszy tak zaawansowany projekt. Zazwyczaj robiłem proste uchwyty na narzędzia czy drukowałem po prostu jakieś gotowce dostępne w sieci. Na razie przyjąłem szerokość wewnętrzną 12cm, ale wydaje mi się, że to jednak za dużo i nie wiem czy nie zwęzić jej. Zarys projektu prezentuje się tak:
A tu dla przykładu KT48SVPRCK 43x83x255mm i jedno 18650. Jak widać miejsca jest sporo, ale z 2 strony 13s8p zajmuje prawie idealnie całą wolną przestrzeń i szersza skrzynka umożliwi np. ułożenie kabli nie wzdłuż sterownika, a obok niego.
Na szybko przyłożyłem szablon i teoretycznie mieści się 104 ogniwa czyli 13s8p.
Do tego muszę pomyśleć gdzie porobić otwory na przewody wchodzące i na gniazdo ładowarki. Na przewody wiadomo jak najniżej i w dół by woda nie wpływała do środka, a gniazdo ładowania w bocznej części w okolicach siodełka by nie haczyć kolanami. Nie chcę wiercić w ramie i robić jakiś otworów gwintowanych do montażu skrzynki. Będą przykręcane mocowania (coś jak ma Taba) które będą trzymały skrzynkę w oparciu o ramę. Każdy drukowany panel będzie miał przez swoją szerokość pasek o zwiększonym wypełnieniu by przewiercić otwory montażowe takich uchwytów.
Boczne ścianki chcę przykręcać w wtopione tulejki gwintowane m3 jak na przykładzie
Szczelność ma zapewnić uszczelka okrągła 3mm na którą jak widzicie przygotowałem rowek. Taki sam rowek będzie w bocznych ściankach. Jestem ciekawy jak się sprawdzi. W razie czego tylną ściankę można uszczelnić sylikonem, ale przednia tak czy inaczej musi dać się ściągać. Tu chętnie wysłuchałbym kogoś kto również ma skrzynkę drukowaną i może coś podpowiedzieć. Ewentualnie biorę pod uwagę zmianę konceptu i ścianki boczne nasuwane na skrzynkę tak jak ma się to w przypadku laminowanych konstrukcji. Łączenia paneli oczywiście będzie trzeba również uszczelnić bo nie są idealne
Silnik:
Zanim to wszystko ruszyło myślałem by wziąć 3k turbo który nudziłby się z takim osprzętem, ale byłby na przyszłość w razie chęci zwiększenia woltażu nowym akumulatorem czy zmiany roweru. Po zagłębieniu się bardziej w temat uznałem, że to spory przerost formy nad treścią. Ceny szaleją, a akumulator będzie jaki będzie więc stawiam na MXUS 30H 1500w nawój jeszcze do uzgodnienia. Myślę, że to będzie najlepszy wybór do tej konstrukcji.
Sterownik:
Z uwagi, że ogniwa według specyfikacji mają wydajność 10A, ale są z depakietów chciałbym ograniczyć się do poboru ~5A. Tutaj jestem totalnie w kropce i liczę na Waszą pomoc w wyborze. Na pewno musi być KT bo mam już do niego wyświetlacz. Jakbym upchał 8p to wyjdzie lekko ponad 5A przy sterowniku 45A.
Zarządzanie sterownikiem:
Standardowy KT-LCD3 48V.
Reszta którą chcę zainstalować/muszę kupić:
- Manetka - rozumiem, że będzie pasowała każda z trzema przewodami?
- Czujnik PAS
- Jest sens instalacji oddzielnego woltomierza podłączonego do baterii?
- blokady obrotów 12m
- Odpowiednia ładowarka
- Części do akumulatora:
- - Gniazdo XT90 do połączenia akumulatora z gniazdem do ładowania
- Gniazdo XT90 do podłączenia akumulatora ze sterownikiem
- Gniazdo do ładowarki
- Giętkie przewody (jaki przekrój)?
- Taśma kaptonowa
Czym, jaką przelotką, zabezpieczyć otwór na przewody w skrzynce?
Jaką szerokość powinna mieć taśma niklowa?
Im dłużej piszę ten wątek i patrzę na zdjęcia dochodzę do wniosku, że 12cm szerokości wewnętrznej to za dużo. Jaką szerokość średnio obieracie? Dodając ścianki załóżmy po 0,5cm to mamy 13cm, a do pedałów już blisko. Zastanawiam się, czy nie wstrzymać się z drukowaniem do zakupu docelowego sterownika i na jego podstawie dobrać szerokość.
Worklog pozwoli mi usystematyzować wiedzę i pomysły, bo do tematu siadam, czytam, projektuje, a potem miesiąc dwa nie myślę nawet o tym i muszę szukać notatek czy przypominać sobie na czym skończyłem. Możliwe, że i teraz o czymś zapomniałem co brałem pod uwagę, lub przeoczyłem coś o czym powinienem wiedzieć. Dlatego liczę na Wasza pomoc.
PS. sorki za brudny rower, ale ostatnio w kółko leje, a jeździć trzeba.