e-Optima rider

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
ODPOWIEDZ
Sietas
Forumowicz
Posty: 408
Rejestracja: 20 lut 2018, 0:11

Re: e-Optima rider

Post autor: Sietas »

Goliath pisze:
04 lis 2018, 17:51
Inc0 pisze:
04 lis 2018, 12:49
...uczulam na blokady obrotu osi robione z amelinium nieznanego stopu bo amelinium nie jest równe amelinium i różnice we własnościach poszczególnych stopów sa duże , osobiście uważam że najlepiej sprawdza się stopy PA4 , PA6, PA9
Może dość głupie zadam pytanie, ale... Jak rozpoznać /odróżnić rodzaj stopu amelinium będąc na "złomowisku" w poszukiwaniu materiału na blokadę ??
PA9 nie jest drogie wbrew pozorom, nie opłaca się szukać po złomowiskach. Zobaczę ile go ma i mogę Ci o grubości 12mm udostępnić
grafffik

Re: e-Optima rider

Post autor: grafffik »

zastanawia mnie po co trzymasz ta regernację skoro sam piszesz że jest symboliczna
nie odczytałem powiedz. 2 baterie masz połączone w szereg czy przełączasz je jedna za drugą /
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: e-Optima rider

Post autor: Inc0 »

Regeneracje trzymam nie ze względu na odzysk energii ale dlatego że to jest zarąbiste wspomaganie skuteczności tylnego hamulca z efektem w pewnym stopniu zbliżonym do tego jaki daje ABS. Baterie obie identyczne 13s5p mam podłączone równolegle czyli tak jakbym miał jedna duża 13s 10p , Początkowo miałem zamiar po rozładowaniu jednej przełączać zasilanie na druga w założeniu miało to zabezpieczyć mi powrót z wycieczek zawsze z napędem pod "napięciem" ( gdy wyczerpała by się pierwsza bateria odtrąbiłbym powrót i załączał bym druga). Po rozmowie z osoba która w temacie ogniw i pakietów siedzi od dawna , z racji że obie baterie są identyczne postanowiłem je rozładowywać razem, jednocześnie z obu czerpiąc energie co ma gwarantować mniejsze obciążenie przypadające na pojedyncze ogniwo w pakiecie przy okazji gwarantuje równomierne zużycie obu baterii co ma znaczenie przy połączeniu dwóch baterii równolegle. Natomiast ładowanie baterii odbywa się po uprzednim ich rozdzieleniu, za pomocą dwóch identycznych ładowarek. Początkowo ładowałem je z dwóch ładowarek nie rozłączone od siebie i dochodziło do kuriozalnej sytuacji typu że jedna bateria ładowała się w 2h a druga w 4h, obecnie ładowane oddzielnie czasy ładowania dla obu różnią się o około 1min
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: e-Optima rider

Post autor: Inc0 »

Znalazłszy chwile czasu i pół deka chęci postanowiłem sprawdzić jak sie maja cele w akumulatorach po sezonie ( dla przypomnienia sa to dwa bidony hailonga 13s5p na ogniwach Sanyo GA pracujące w trajce spięte równolegle) po rozkreceniu obudowy ukazał mi się taki niepokojący mnie widok ....
Obrazek
a to jego przyczyna....
Obrazek
i zastosowane lekarstwo ....
Obrazek

Ale wracajac do meritum tak wyglądają cele:
bidon nr1
1. 4,17
2. 4,16
3. 4,16
4. 4,17
5. 4,16
6. 4,16
7. 4,16
8. 4,16
9. 4,16
10. 4,17
11. 4,17
12. 4,16
13. 4,17
bidon nr2
1. 4,18
2. 4,16
3. 4,16
4. 4,16
5. 4,16
6. 4,16
7. 4,16
8. 4,16
9. 4,16
10. 4,17
11. 4,16
12. 4,16
13. 4,17
dodam że ostatnio ładowany był do pełna jakieś 2 tygodnie temu a pomiar wykonałem miernikiem który jakieś 15 lat temu kupiłem na bazarze za 30pln pytanie do znawców ogniwologi celowej czy mam sie czym przejmować czy mogę spać spokojnie?
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: e-Optima rider

Post autor: mr_x »

Wg mnie cele są dość równe i nie ma co się przejmować rozjazdem na poziomie 0,02V.
grafffik

Re: e-Optima rider

Post autor: grafffik »

Powiedziałabym ze jak nowe
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: e-Optima rider

Post autor: WojtekErnest »

Pomiary nie wskazuja na prohlem.
Ale sam piszesz o niepokojacym WIDOKU. Co tam się dzieje ?
Mnie zastanawia Twoj cyt :
"Pomiary (jesli prawdziładowałem je z dwóch ładowarek nie rozłączone od siebie i dochodziło do kuriozalnej sytuacji typu że jedna bateria ładowała się w 2h a druga w 4h, obecnie ładowane oddzielnie czasy ładowania dla obu różnią się o około 1min"

Czy te aku sa połączone również celami S, czyli pozostale 12 kabli idzie do drugiego pakietu , czy tylko pradowe plus i minus ?
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
grafffik

Re: e-Optima rider

Post autor: grafffik »

nie jestem pewien, ale to chyba tak jak z normalnymi aku kiedyś, że wpierw 1 akumulator ładowował się do stanu drugiego, a potem 2 jednocześnie do wspólnych wartości.
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: e-Optima rider

Post autor: Inc0 »

pracuja oba jednoczenie połączone równolegle czyli jak 13s10p do ładowania jeden zawsze odłączam od roweru i ładuje oba osobno z dwu ładowarek ( z wyjątkiem kilku pierwszych ładowań gdy ładowały się oba jednocześnie złączone równolegle z dwu ładowarek o czym wspomniałem wcześniej) moje zaniepokojenie wywołał ten "piękny " wygnieciony dołeczek w pakiecie przez te wypukłość w obudowie. Obawiałem się że może to doprowadzić do wgniecenia obudowy ogniwa i spowodować to zwarcie wewnątrz ogniwa i pożar zwłaszcza że przy skręcaniu obudowy wyraźnie wyczuwalna była " kołyska" po operacji juz nie występuje a pakiet siedzi ciasno
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: e-Optima rider

Post autor: WojtekErnest »

grafffik pisze:
29 gru 2018, 8:28
nie jestem pewien, ale to chyba tak jak z normalnymi aku kiedyś, że wpierw 1 akumulator ładowował się do stanu drugiego, a potem 2 jednocześnie do wspólnych wartości.
Powiedzialbym ze to niezbyt 'normalne'. No bo albo aku się różnią, albo progi BMS -ow albo wręcz uszkodzenie ich mosfetow ladowania lub wręcz prozaicznq sprawa czyli różne doprowadzenia zasilania/ladowania tych aku.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: e-Optima rider

Post autor: Inc0 »

Przyczyna jest mi nieznana dlaczego dwa identyczne bidony ( ogniwa,bms) połączone równolegle ładowane każdy ze swojej ładowarki (dwie identyczne) osiągały pełne naładowanie w bardzo rożnym tempie jak wspomniałem jeden 2h a drugi 4h. Od czasu gdy ładuje je odseparowane od siebie różnica ta jest niewielka rzędu 1minuty i nie wnikam dalej w ten temat dlaczego tak się dzieje. Jedyne co zrobię to żeby sobie życie uprościć i do ładowania nie musieć zdejmować jeden bidon do każdego ładowania z szyny to przerobie instalacje dokładając w przewód minusowy obu bidonów przed ich połączeniem się zawleczkę podwójna XT90antispark wtedy zamiast zdejmować bidon i go rozpinać z instalacji będę wyciągać zawleczkę na czas ładowania . Po ładowaniu będę ja zakładać z powrotem .
Tu dopytam kwestie techniczna czy lepiej na minusowych przewodach czy na plusowych te zawleczkę zapodać ( pamiętajmy że jeden biegun obu akumulatorów będzie podłączony do instalacji roweru/sterownika ciągle
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: e-Optima rider

Post autor: tatar »

Nie ma znaczenia czy plus,czy minus,instalacja i tak będzie odłączona od akumulatorów/zasilania/,ważne ,że będzie to antispark.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: e-Optima rider

Post autor: WojtekErnest »

Inc0 pisze:
30 gru 2018, 10:32
Przyczyna jest mi nieznana dlaczego dwa identyczne bidony ( ogniwa,bms) połączone równolegle ładowane każdy ze swojej ładowarki (dwie identyczne) osiągały pełne naładowanie w bardzo rożnym tempie jak wspomniałem jeden 2h a drugi 4h.
To sugeruje, że ten szybko ładowany aku, był pewnie ładowany 'bokiem' przez drugą (dwie) ładowarkę. Zatem nie wiadomo czy de facto BMS jest sprawny w 100 %, bo to on przypuszczalnie musiał bokiem puszczać dodatkowy prąd odcinając lub ograniczając swój aku.
Wszystkie takie patenty jak zrównoleglanie pakietów aku z elektroniką czy proste fizyczne zrównoleglanie teoretycznie jednakowych zasilaczy, będzie zawsze ryzykowne. To że jednostkowo przy dochowaniu nawyższej staranności to się udaje, nie jest dowodem że tak będzie zawsze, przy rozjeżdzaniu się pakietów, temperatur, szarpnięciach prądu itp. trudnych do przewidzenia stanów nieustalonych.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: e-Optima rider

Post autor: Inc0 »

Sterownik doi jak zakładam( nie wiem czy słusznie) równo oba bidony co zdaje się potwierdzać fakt iż czasy ich naładowania do pełna różnią się nieznacznie i co potwierdzały kilkukrotnie przeprowadzone pomiary napięcia bidonów przed ładowaniem ale już po rozłączeniu ich od siebie i zawsze były takie samo dla obu
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: e-Optima rider

Post autor: EV-Maniak »

@ Inc0,
Ale fajna masz trojke!
Ladnie wszystko porobiles.
Ty to jestes szpenio 😉

Taka trojka fajna sprawa dla wygody na dalekie wyprawy. Jeszcze przyczepke do niej i mozna jechac w swiat 🙂
Awatar użytkownika
Yin
Forumowicz
Posty: 964
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: e-Optima rider

Post autor: Yin »

henio pisze:
03 sty 2019, 8:33
Ale fajna masz trojke!
Trajkę, trójki mamy w uzębieniu :) Żeby nie było całkiem offtop to zainteresowanych takimi konstrukcjami namawiam do szukania pod frazami: recumbent trike, recumbent tadpole trike, recumbent delta trike i recumbent fwd trike.
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
sannis
Forumowicz
Posty: 186
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:01

Re: e-Optima rider

Post autor: sannis »

Trojka, to ino chyba jak toczka, a nie trójka:)
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: e-Optima rider

Post autor: Inc0 »

henio wygodnie jest nie przeczę , do full wypasu brakuje tylko przedniego zawieszenia amortyzowanego. Chodził mi po głowie matix ( full amortyzowana trajka całkiem blisko mojej lokalizacji domowej produkowana bo tylko jakieś 60-70km) ale nówka sztuka z elektyfikacja kosztowała by tyle co calkiem suto dopieszczony falcon a że nie trafiłem na odpowiednia oferte na rynku wtórnym i nawineła sie optima wiec zamiast czekać niewiadomo ile na księcia z bajki hrabianka wyszła za wojewodę ;P i nie żałuje na asfalty i szutry lekki teren daje rade doskonale .
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: e-Optima rider

Post autor: tatar »

Yin pisze:
03 sty 2019, 13:54
henio pisze:
03 sty 2019, 8:33
Ale fajna masz trojke!
Trajkę, trójki mamy w uzębieniu :) Żeby nie było całkiem offtop to zainteresowanych takimi konstrukcjami namawiam do szukania pod frazami: recumbent trike, recumbent tadpole trike, recumbent delta trike i recumbent fwd trike.
Żeby nie było :D http://www.wikiwand.com/pl/Trojka_(zaprz%C4%99g_konny)
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: e-Optima rider

Post autor: Inc0 »

Sezon trwa kilometry sie nawijają na licznik i ofc dopieszczanie maszyny postepuje powoli ale systematycznie. lata zrobiły swoje i zagłówek został mocno nadgryziony zebem czasu Obrazek
wiec zastąpił go nowy od ventisit'a Obrazek
Tylne koło odziedziczyło oponę po fabrycznym kole Optimy czyli dość wąska i z bieżnikiem mocno szosowym konkretnie schwalbe marathon racer 26"x1,5
ObrazekObrazek
niskie opory toczenia i bardzo dobra przyczepność na suchej nawierzchni to jej największe zalety niemniej gdy wylądowała w jednym kole z silnikiem juz na pierwszej przejażdżce sie dobitnie przekonałem (ssssnake :P ) ze w tych warunkach ta opona musi byc napompowana na ful czyli 5,5-6,0 bar ale wtedy jest twarda jak kamulec i miała niekorzystny wpływ na komfort jazdy . Ostatnimi czasy coraz częściej zapuszczam się w leśne trakty Obrazek
i to co było zaleta na asfaltach w pisaku się łatwo zagrzebuje. Gwoździa do trumny tej oponie wbił poślizg na mokrej nawierzchni jaki zaliczyłem ostatnio za sprawa zablokowanego tylnego koła omal nie wpadając na skrzyżowanie w stylu żużlowym. Długo nie zastanawiając sie stara opona wróciła na stare koło jej miejsce zajęła nowa schwalbe marathon GT 26"x 2,0
ObrazekObrazek
szersza i z bieżnikiem o większej dzielności terenowej która mam nadzieje spisze sie lepiej na mokrej nawierzchni i na drogach gruntowych bo komfort jazdy jest wyraźnie lepszy . Przy okazji tej operacji konieczny jest nowy szerszy błotnik oraz zauważyłem że obręcz dokonuje swojego żywota tj. pojawiają się pęknięcia wokół otworów nypli Obrazek

wkrótce ja wymienię zapewne na jakąś kapslowana, jaka obręcz polecacie mocna niezbyt szeroka i w budżecie około stówy.
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: e-Optima rider

Post autor: Inc0 »

Dawno nic nie działo sie w temacie wiec kilka modyfikacji jakie zaszły opisze i zapowiem te które są w trakcie realizacji .
jak widać w poprzednim poście chińska obręcz utraciła swój mandat do bycia zaufaną częścią trajki i została po odmowie wykonania tej operacji przez kilka serwisów rowerowych zasłaniali sie nawałem pracy i kazali przyjść po sezonie :/ wiec postanowiłem że sam to uczynię i po długim ociąganiu sie i wielokrotnym przekładaniu na tzw "jutro" została wreszcie zastąpiona przez nowa obręcz, kapslowana Mavic XM319 z szprychami sapim hard. Operacja wymiany obręczy i jej zaplotu została przeprowadzona przeze mnie samodzielnie w ten sam dzień w którym zrobił ten sam manewr leszczu ..ciekawy zbieg okoliczności XD , i poszło to o wiele sprawniej niż się tego spodziewałem i wyszło naprawdę nieźle jeśli chodzi o bicie a jak wyszło z naprężeniami szprych no cóż starałem sie by szprychy z lewej strony były naciągnięte w miarę równo Obrazek
Kolejna modyfikacja jaka w miedzy czasie wykonałem to zamontowanie zakupionych na aliexpres lampki podpatrzone u kolegi z forum które maja dwa niezależne zestawy diod oraz bez wygibasów z przełącznikami , diodami czy opornikami 3 tryby mocy oświetlenia i dwa tryby świateł "pozycyjnych" a ponadto stylistycznie lepiej sie wpasowały w moja wizje tego wodziła ze względu na czerwone akcenty Obrazek
następna rzeczą która jest jeszcze w trakcie realizacji jest zastąpienie rolki plastikowej prowadzącej łańcuch pod siedziskiem ( która jest stopniowo i nieubłaganie rzeźbiona przez łańcuch ) na model z aluminium i zębatką stalowa prowadzącą łańcuch obudowa jest gotowa i obecnie oczekuje na wycięcie zębatki Obrazek z tego miejsca dziękuje kolegom którzy zaangażowali sie w pomoc w jej wykonaniu i przeniesieniu projektu z papieru do pliku w programie CAD :) cdn....
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
ODPOWIEDZ