Riese & Müller
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Riese & Müller
Masz jak rozumiem, sprawny/uruchomiony przez sirgregs'a rower. Włączasz więc zasilanie na sterownik, na kostce (najlepiej rozłączonej) zmierz napięcia pomiędzy poszczególnymi pinami. Jeżeli do kostki dochodzą jakieś kable koloru czerwonego i czarnego to zlokalizujesz piny z tymi kablami. Jeżeli masz dostęp do kabli w kostce opisz kolory lub zrób zdjęcie. Będziemy się dalej zastanawiać
Tak swoją drogą, jak już tak profesjonalnie załatwiłeś sprawę , to dlaczego nie zwiększyłeś średnicy zębatek
Tak swoją drogą, jak już tak profesjonalnie załatwiłeś sprawę , to dlaczego nie zwiększyłeś średnicy zębatek
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Tkoko nie zrozumieliśmy się albo nie czytasz wystarczająco uważnie. Fabryczne czujniki z silnika bosch nie są do niczego podłączone. Wystaje tylko gniazdo przyłączeniowe którego zdjęcie umieściłem. Z drugiej strony nie widać nic. Wszystko jest zabudowane. Zresztą dzięki filmikowi zamieszczonemu przez kolegę wibi doszedłem do wniosku, że czujnik, który mam zabudowany to tylko czujnik momentu. Czujnik PAS montowany był na oddzielnej płytce. Na przedstawianej fotce nie ma więc już czego szukać. Przewody podłączone były do pinów które wykazują określoną oporność z sąsiednimi. Pozostałe trzy są do niczego nie podłączone. Zmyliło mnie 6-pinowe gniazdo podobnie jak na płytce oryginalnego sterownika. Muszę kombinować dalej.
A odnośnie przekładni to znów nie czytałeś uważnie. Zwiększyłem koła. Była przekładnia 60z/15z a ja dałem 72z/18z. Przy czym koło 72z jest największe produkowane przy tej podziałce. Większa podziałka z kolei odpadła ze względu na ilość zębów małego koła. To co tam siedzi to największa przekładnia dostępna z półki, która dała się zamknąć w fabrycznym korpusie.
A odnośnie przekładni to znów nie czytałeś uważnie. Zwiększyłem koła. Była przekładnia 60z/15z a ja dałem 72z/18z. Przy czym koło 72z jest największe produkowane przy tej podziałce. Większa podziałka z kolei odpadła ze względu na ilość zębów małego koła. To co tam siedzi to największa przekładnia dostępna z półki, która dała się zamknąć w fabrycznym korpusie.
-
- Forumowicz
- Posty: 107
- Rejestracja: 12 maja 2018, 23:33
- Lokalizacja: Będzin-Śląsk
Re: Riese & Müller
Ponieważ zależy Ci na PASie to wydaje mi się,że możesz to szybko uzyskać. Na filmie który znasz, facet w pewnym momencie (2.22 min.) wyciąga właśnie czujnik halla PASu.Widać też, że jest tam otwór przez który widać plastykowe koło związane z korbą pedału.Sprawdź czy w tym białym,plastykowym kole nie są wtopione magnesy które "pobudzały" by ten wyciągnięty czujnik. Sprawdzić możesz czymś metalowym (gwoździem lub śrubokrętem) wodząc po tym plastykowym,powinno przyciągać w miejscach gdzie są magnesy. Jeśli tak to teraz wystarczy tylko dorobić jakiś uchwyt dla czujnika tak by miał jakiś kontakt magnetyczny z magnesem (sami) i masz gotowy PAS,tylko go podłączyć do sterownika.
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Wibi, magnesów w białym kole nie ma pozatapianych. Koło magnesowe jest z drugiej strony wału i to właśnie to miejsce skąd gość wyciąga dodatkową płytkę z czujnikiem halla, więc spostrzeżenia masz słuszne. Czyli wystarczy dołożyć odpowiedni czujnik halla i powinno działać. Słowo klucz to "odpowiedni". Dotychczas myślałem, że czujniki halotronowe występują w dwóch wersjach jako analogowe ( liniowe ) takie jak np. w manetkach jak i cyfrowe ( przełączające ) takie jak w silniku. Okazuje się jednak, że czujniki halotronowe cyfrowe wykonywane są jako omnipolarne, unipolarne oraz bipolarne. Dodatkowo mogą występować w wersji zatrzaskowej. Logika podpowiada, że powinien być jakiś bipolarny. Hmm. Nie dość, że jest tego dużo to przy moim stanie wiedzy jakiej wersji bym nie rozpatrywał nie rozumiem jakim cudem czujnik pas działa przy kręceniu korbą tylko w jedną stronę. I bądź tu mądry...
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Riese & Müller
jeśli sobie radzicie z niemieckim, to zapewne na niemiecim forum pedelców uzyskalibyście te informacje, mają dużo wiedzy.
Pytanie przy okazji, jak wygodnie jeździ się tym rowerem? Wisi jeden na allegro i myślę czy go nie zelektryfikować...
Pytanie przy okazji, jak wygodnie jeździ się tym rowerem? Wisi jeden na allegro i myślę czy go nie zelektryfikować...
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Kajman dzięki. Po głębszym zastanowieniu sądzę jednak, że nie ma co się skupiać na oryginalnym rozwiązaniu boscha tym bardziej, że może mieć jakieś autorskie wstawki i sygnał nie koniecznie typowy, który czytać będzie jedynie oryginalny sterownik boscha. Tam trzeba wstawić typowy czujnik halotronowy stosowany w typowym PAS i tyle.
Odnośnie wygody jazdy nie potrafię Ci póki co jednoznacznie odpowiedzieć. Jeździłem nim stosunkowo niewiele. Właściwy osąd można będzie wyrobić sobie dopiero po dłuższej trasie. Ja sporo jeżdżę analogowym mtb i do takiej jazdy jestem przyzwyczajony, ale moja małżonka już po pierwszej przejażdżce nie chce wsiadać na stary rower i strasznie naciska żebym skończył ten. Pozycja za kierownicą jest zupełnie inna, bardziej wyprostowana tak jak w typowo miejskim rowerze a do tego dochodzą zalety pełnej amortyzacji. Zależy do czego kto chce używać roweru. Myślę, że do jazdy miejskiej czy wycieczek typowo rowerowymi szlakami jest to bardzo dobre rozwiązanie. Z tym, że rower już tak nie wygląda jak na pierwszej fotografii. Wróciłem do oryginalnej kierownicy, mniejszego balonu opon, błotników, oświetlenia itd.
Odnośnie wygody jazdy nie potrafię Ci póki co jednoznacznie odpowiedzieć. Jeździłem nim stosunkowo niewiele. Właściwy osąd można będzie wyrobić sobie dopiero po dłuższej trasie. Ja sporo jeżdżę analogowym mtb i do takiej jazdy jestem przyzwyczajony, ale moja małżonka już po pierwszej przejażdżce nie chce wsiadać na stary rower i strasznie naciska żebym skończył ten. Pozycja za kierownicą jest zupełnie inna, bardziej wyprostowana tak jak w typowo miejskim rowerze a do tego dochodzą zalety pełnej amortyzacji. Zależy do czego kto chce używać roweru. Myślę, że do jazdy miejskiej czy wycieczek typowo rowerowymi szlakami jest to bardzo dobre rozwiązanie. Z tym, że rower już tak nie wygląda jak na pierwszej fotografii. Wróciłem do oryginalnej kierownicy, mniejszego balonu opon, błotników, oświetlenia itd.
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Riese & Müller
Poszukaj takiego PAS'a,
https://sprzedajemy.pl/czujnik-pas-syst ... nr36666712
czujnik jest na tyle mały że być może uda Ci się włożyć go w miejsce oryginalnego. Po odcięciu części trzymającej, masz "rurkę", średnica ~8mm długość ~10mm. A tematu dokładnie nie śledziłem, a myślałem że sirgregs uruchomił rower na fabrycznym sterowniku. Podziwiałem tylko "profesjonalne" podejście do tematu
https://sprzedajemy.pl/czujnik-pas-syst ... nr36666712
czujnik jest na tyle mały że być może uda Ci się włożyć go w miejsce oryginalnego. Po odcięciu części trzymającej, masz "rurkę", średnica ~8mm długość ~10mm. A tematu dokładnie nie śledziłem, a myślałem że sirgregs uruchomił rower na fabrycznym sterowniku. Podziwiałem tylko "profesjonalne" podejście do tematu
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Tkoko dziękuję za opinię i podpowiedź. W ostateczności faktycznie kupię kompletny PAS, ale wolałbym tego uniknąć biorąc pod uwagę, że czujnik PAS to ok 40 zł a hallotron 2 do 5 zł.
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Riese & Müller
Tylko że czujnik PAS a hallotron, to nie to samo. Hallotron jak już zauważyłeś reaguje na pole magnetyczne, odpowiednią zmianą stanu wyjścia. Czujnik PAS natomiast wysyła odpowiedni sygnał/impulsy na wejście sterownika. Dodatkowo reaguje na kierunek obrotów magnesów. Tak więc na samym hallu raczej tego nie osiągniesz, przynajmniej mi się to nie udało. Owszem "pseudo PAS" na hallu, przynajmniej przy wysokiej kadencji korby/magnesów działał nawet dosyć dobrze, lecz przy małych obrotach korby, jazda z takim "PAS'em", jest mało komfortowa, by nie rzec "do bani".
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Może miałeś niewłaściwy hallotron ? Nie chcę się wymądrzać bo faktycznie się nie znam.
Rozbierałeś kiedyś czujnik PAS ? Ja tak. mam jeden jedyny niesprawny i go rozebrałem. W korpusie z tworzywa sztucznego wklejony jest czujnik hallotronowy na klejem na ciepło. Nic więcej nie znalazłem. Oznaczenie układu U18 a poniżej 314. Nie znalazłem takiego układu u nas. Znalazłem podobny na aliexpres:
https://pl.aliexpress.com/item/10-pcs-U ... d6314c55-0
1,38$ za 10 szt. Wziąłbym w ciemno ale dwa miesiące czekać mi się nie uśmiecha.
Ale może masz rację i to wcale nie hallotron a jakiś inny wąsko specjalizowany układ.
Rozbierałeś kiedyś czujnik PAS ? Ja tak. mam jeden jedyny niesprawny i go rozebrałem. W korpusie z tworzywa sztucznego wklejony jest czujnik hallotronowy na klejem na ciepło. Nic więcej nie znalazłem. Oznaczenie układu U18 a poniżej 314. Nie znalazłem takiego układu u nas. Znalazłem podobny na aliexpres:
https://pl.aliexpress.com/item/10-pcs-U ... d6314c55-0
1,38$ za 10 szt. Wziąłbym w ciemno ale dwa miesiące czekać mi się nie uśmiecha.
Ale może masz rację i to wcale nie hallotron a jakiś inny wąsko specjalizowany układ.
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Riese & Müller
To jest hall, tyle że z niższym napięciem min. Być może da się go zastąpić np. TLE 4935, nieco wyższe napięcie min, czyli 3.8V, zamiast 2.5V, i inna czułość. W załącznikach masz parametry.
- Załączniki
-
- halotron U18.pdf
- (57.18 KiB) Pobrany 5353 razy
-
- _Hall TLE 4905l.pdf
- (104.17 KiB) Pobrany 179 razy
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami i doświadczeniami ostatnich dni wniosek mam jeden. Jestem zbyt głupi na zabawy z prądem.
Kupiłem kilka różnych cyfrowych bipolarnych czujników hallotronowych. Przećwiczyłem je po kolei na różne sposoby które wpadły mi do głowy. Najpierw podłączając zasilanie i badając co się dzieje na wyjściu. Na wyjściu pojawiało się zgodnie z przewidywaniami albo 0 albo napięcie zasilające czyli stan niski albo wysoki w zależności od działania pola. Sprawdzałem najpierw zwykłym magnesem a później kołem magnesowym starego czujnika PAS oraz fabrycznym kołem magnesowym Bosch zamontowanym na wale korb. Zmiany następują przy obrocie koła pasowego. W przypadku koła typowego czujnika 5 razy na obrót zgodnie z ilością magnesów a w przypadku oryginalnego napędu Bosch 12 razy na obrót. Przy czym zmiany następują niezależnie od kierunku obrotów. W związku z efektami podłączyłem hallotron bezpośrednio do sterownika silnika. Obracanie kołem magnesowym typowego czujnika załącza silnik przy kręceniu w jedną stronę. Kręcąc w stronę przeciwną nic się nie dzieje. Kierunek obrotów przy którym działa napęd zależy od położenia hallotronu. Po obróceniu czujnika o 180 stopni wymagany kierunek obrotów się zmienia. Niestety niezależnie od położenia czujnika hallotronowego nie udało mi się załączyć napędu przy użyciu oryginalnego koła magnesowego Bosch.Po wielu próbach, ćwiczeniach , zmianach poddałem się i zamontowałem typowy zewnętrzny czujnik PAS. Z racji dostępnego miejsca nie obyło się bez modyfikacji. Koło magnesowe musiałem roztoczyć do średnicy umożliwiającej założenie koła bezpośrednio na korbę i wkleić je glut pistoletem. Wspornik oprawy hallotrony też musiałem zrobić na nowo. W tej postaci czujnik działa i z racji braku sukcesu z wykorzystaniem oryginału Bosch tak musi zostać chociaż nie jestem w pełni tym rozwiązaniem ukontentowany. W każdym razie teraz jest przynajmniej możliwość walczyć dalej z instalacją elektryczną. Jak zdobędę więcej wiedzy może wrócę do próby schowania tego do środka opierając się o oryginalne koło magnesowe.
Kupiłem kilka różnych cyfrowych bipolarnych czujników hallotronowych. Przećwiczyłem je po kolei na różne sposoby które wpadły mi do głowy. Najpierw podłączając zasilanie i badając co się dzieje na wyjściu. Na wyjściu pojawiało się zgodnie z przewidywaniami albo 0 albo napięcie zasilające czyli stan niski albo wysoki w zależności od działania pola. Sprawdzałem najpierw zwykłym magnesem a później kołem magnesowym starego czujnika PAS oraz fabrycznym kołem magnesowym Bosch zamontowanym na wale korb. Zmiany następują przy obrocie koła pasowego. W przypadku koła typowego czujnika 5 razy na obrót zgodnie z ilością magnesów a w przypadku oryginalnego napędu Bosch 12 razy na obrót. Przy czym zmiany następują niezależnie od kierunku obrotów. W związku z efektami podłączyłem hallotron bezpośrednio do sterownika silnika. Obracanie kołem magnesowym typowego czujnika załącza silnik przy kręceniu w jedną stronę. Kręcąc w stronę przeciwną nic się nie dzieje. Kierunek obrotów przy którym działa napęd zależy od położenia hallotronu. Po obróceniu czujnika o 180 stopni wymagany kierunek obrotów się zmienia. Niestety niezależnie od położenia czujnika hallotronowego nie udało mi się załączyć napędu przy użyciu oryginalnego koła magnesowego Bosch.Po wielu próbach, ćwiczeniach , zmianach poddałem się i zamontowałem typowy zewnętrzny czujnik PAS. Z racji dostępnego miejsca nie obyło się bez modyfikacji. Koło magnesowe musiałem roztoczyć do średnicy umożliwiającej założenie koła bezpośrednio na korbę i wkleić je glut pistoletem. Wspornik oprawy hallotrony też musiałem zrobić na nowo. W tej postaci czujnik działa i z racji braku sukcesu z wykorzystaniem oryginału Bosch tak musi zostać chociaż nie jestem w pełni tym rozwiązaniem ukontentowany. W każdym razie teraz jest przynajmniej możliwość walczyć dalej z instalacją elektryczną. Jak zdobędę więcej wiedzy może wrócę do próby schowania tego do środka opierając się o oryginalne koło magnesowe.
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Riese & Müller
A dlaczego nie skorzystałeś z czujnika który Ci proponowałem
po usunięciu "zbędnego plastiku", miałbyś walec 8mm (średnica) x 8-12mm długość, który zapewne mógłbyś włożyć w miejsce oryginalnego czujnika Bosch, tym bardziej że czujnik jest dosyć tolerancyjny, i u mnie działał jeszcze przy 1cm odległości od magnesów.
po usunięciu "zbędnego plastiku", miałbyś walec 8mm (średnica) x 8-12mm długość, który zapewne mógłbyś włożyć w miejsce oryginalnego czujnika Bosch, tym bardziej że czujnik jest dosyć tolerancyjny, i u mnie działał jeszcze przy 1cm odległości od magnesów.
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Tkoko, nie skorzystałem bo takiego nie mam . Problem zresztą nie leży w gabarytach bo testowałem gołe czujniki hallotronowe. W żadnym położeniu, żaden czujnik z tych które mam na wbudowanym kole magnesowym Bosch nie działa. Tzn. miernik pokazuje zmiany ale już sterownik na nie nie reaguje. Na kole magnezowym zewnętrznego czujnika działa każdy. Dlatego wsadziłem czujnik hallotronowy w obudowę starego niesprawnego PAS i zamontowałem jak zamontowałem. Może to głupie ale działa. A jak działa to chyba nie jest takie głupie.
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Temat PAS z grubsza ogarnięty, chwila wolnego, więc czas zabrać się za instalację. Z racji tego, że EV-computer chcę wykorzystać w każdej funkcji jaką proponuje instalacja będzie miała więcej kabelków niż zwykle. EV-computer sterować będzie też oświetleniem łacznie z kierunkowskazami i światłem stopu. Ponieważ jednak zabawy z prądem nie są moją mocną stroną staram się podejść do tematu skrupulatnie, systematycznie i bez emocji. W pierwszej kolejności po wybraniu przebiegu instalacji i weryfikacji dostępnych mi przewodów narysowałem schemat, który może nie jest super poprawny ale pozwoli mi się zorientować co z którego końca do jakich przewodów podłączyć.
c.d.n.
Następnie część praktyczna czyli poprzeciąganie przewodów przez ramę.
Kolejny etap to polutowanie wszystkiego do kupy wzorując się na schemacie. Zostały w ten sposób dwa końce instalacji. Z jednej strony do podłaczenia EV-computer a z drugiej sterownik i akumulator.
Pracę kończę podlutowując EV-computer.
Można przystąpić do testów. W dalszym ciągu nie mam skończonego docelowego akumulatora więc testy na dostępnym pakiecie 10S podłączonym tymczasowo. Wymaga to zmiany konfiguracji EV-computera.c.d.n.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Kajman, to w większości przewody sygnałowe dlatego takie malutkie . Większe obciążenie generuje jedynie oświetlenie a i to w sumie nie przekracza 300mA a zwykle koło 50mA. Całość instalacji zabezpiecza bezpiecznik 500mA zgodnie ze schematem autora EV-computera.
Też mnie przerażała ilość przewodów. Na szczęście dobrze się przygotowałem. Rozrysowanie schematu z oznaczeniem wiązek i kolorów przewodów znacznie ułatwiało prace. Dodatkowo przed każdym lutowaniem lutowany przewód wcześniej przepikałem miernikiem czy aby na pewno za dobry chwyciłem. Dzięki temu prawie wszystko się udało. Prawie, bo jedyny element którego nie sprawdzałem wcześniej to kontaktronowy czujnik prędkości. No i oczywiście nie działa . Musze dziś sprawdzić jego instalację i poszukać błędu. Następnie wstępne testy i ustawienia.
Też mnie przerażała ilość przewodów. Na szczęście dobrze się przygotowałem. Rozrysowanie schematu z oznaczeniem wiązek i kolorów przewodów znacznie ułatwiało prace. Dodatkowo przed każdym lutowaniem lutowany przewód wcześniej przepikałem miernikiem czy aby na pewno za dobry chwyciłem. Dzięki temu prawie wszystko się udało. Prawie, bo jedyny element którego nie sprawdzałem wcześniej to kontaktronowy czujnik prędkości. No i oczywiście nie działa . Musze dziś sprawdzić jego instalację i poszukać błędu. Następnie wstępne testy i ustawienia.
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Czujnik prędkości ogarnięty ( urwałem przewód przy zamykaniu obudowy) i można było przystąpić do wstępnych testów. Przejechałem póki co w sumie koło 30km i wnioski mam następujące:
- czujnik PAS nawet najprostszy w napędzie mid jest doskonałym rozwiązaniem. Siłę wspomagania i uzyskiwaną prędkość można swobodnie kreować przekładnią. Jeśli dodatkowo jest to przekładnia bezstopniowa jak w moim rowerze to praca napędu jest tak przyjemna i kulturalna, że dyskusyjnym staje sens stosowania manetki .
- EV-computer jest genialnym urządzeniem. Założyłem na wstępie wykorzystanie wszystkich możliwości jakie prezentuje. Stąd taka pajęczyna kabelków w rowerze. Tak więc EV-computer nadzoruje pracę manetki i czujnika PAS. Czuwa nad oświetleniem dziennym i światłami zasadniczymi.
Nadzoruje pracą światła stop oraz kierunkowskazów. Monitoruje stan akumulatora poprzez zarówno pomiar napięcia jak i za pomocą dołączonego bocznika prądu pobieranego przez sterownik. Posiada wbudowane trzy niezależne limitery za pomocą których można ograniczyć w dowolny sposób pobierany prąd, pobieraną moc, maksymalną szybkość, używanie manetki, czujnika PAS itp. Bez ograniczeń rower był bardzo narowisty. Bezczujnikowy silnik potrafił szarpać przy intensywniejszym użyciu manetki ale wystarczyło wprowadzić limit pobieranego prądu na 15A ( mimo,że sterownik daje z siebie max koło 14A ) a algorytmy ograniczające w EV-computerze powodowały, że manetkabardzo złagodniała. Reaguje teraz leniwie i dostojnie. Jej leniwość można regulować zmieniając wagę parametru ograniczenia prądu. Jeśli ktoś woli od urządzeń plug&play eksperymentować i swobodnie pod swoje preferencje dobierać parametry pracy sterownika i silnika to jest to urządzenie dla niego.
Sam rower na zastępczym pakiecie 10S rozbujał się do 35 km/h na samej manetce. Wspomagając uzyskałem 43,5km/h ale dalej wspomagać się już nie da. Brakuje przełożenia . Maksymalny pobór prądu 14,3A i moc koło 550W. Silnik nagrzał się podczas intensywnej jazdy z maksymalną mocą przez kilka minut do 49 stopni. Ale temperatura zaraz spadała po odpuszeniu manetki. Zachowawczo ustawiłem limit temperatury na 80 stopni. Temperatura sterownika nie przekroczyła 35 stopni.
Generalnie z wyników jestem bardzo zadowolony. Zastanawiam się nawet czy jest sens zasilania 48V jak zaplanowałem bo przy 36V uzyskuję całkowicie satysfakcjonujące efekty. No ale akumulator w budowie zgodnie z planem więc te rozważania to musztarda po obiedzie .
Co zostało do zrobienia. Dokupić przedni hamulec ( ten co był to nie do pary, prawie nie hamował i miał za krótki przewód po zmianie kierownicy). Skończyć i zamontować akumulator. no i będzie można pokazać rower w całej okazałości.
Już na poprzednim forum pojawiły się propozycje wykorzystania do obudowy akumulatora kanału wentylacyjnego. Po wstępnych przymiarkach poszedłem tą drogą. Obudowa będzie oklejona czarną folią W obudowie zmieści się pakiet 13S5P i sterownik.
c.d.n.
- czujnik PAS nawet najprostszy w napędzie mid jest doskonałym rozwiązaniem. Siłę wspomagania i uzyskiwaną prędkość można swobodnie kreować przekładnią. Jeśli dodatkowo jest to przekładnia bezstopniowa jak w moim rowerze to praca napędu jest tak przyjemna i kulturalna, że dyskusyjnym staje sens stosowania manetki .
- EV-computer jest genialnym urządzeniem. Założyłem na wstępie wykorzystanie wszystkich możliwości jakie prezentuje. Stąd taka pajęczyna kabelków w rowerze. Tak więc EV-computer nadzoruje pracę manetki i czujnika PAS. Czuwa nad oświetleniem dziennym i światłami zasadniczymi.
Nadzoruje pracą światła stop oraz kierunkowskazów. Monitoruje stan akumulatora poprzez zarówno pomiar napięcia jak i za pomocą dołączonego bocznika prądu pobieranego przez sterownik. Posiada wbudowane trzy niezależne limitery za pomocą których można ograniczyć w dowolny sposób pobierany prąd, pobieraną moc, maksymalną szybkość, używanie manetki, czujnika PAS itp. Bez ograniczeń rower był bardzo narowisty. Bezczujnikowy silnik potrafił szarpać przy intensywniejszym użyciu manetki ale wystarczyło wprowadzić limit pobieranego prądu na 15A ( mimo,że sterownik daje z siebie max koło 14A ) a algorytmy ograniczające w EV-computerze powodowały, że manetkabardzo złagodniała. Reaguje teraz leniwie i dostojnie. Jej leniwość można regulować zmieniając wagę parametru ograniczenia prądu. Jeśli ktoś woli od urządzeń plug&play eksperymentować i swobodnie pod swoje preferencje dobierać parametry pracy sterownika i silnika to jest to urządzenie dla niego.
Sam rower na zastępczym pakiecie 10S rozbujał się do 35 km/h na samej manetce. Wspomagając uzyskałem 43,5km/h ale dalej wspomagać się już nie da. Brakuje przełożenia . Maksymalny pobór prądu 14,3A i moc koło 550W. Silnik nagrzał się podczas intensywnej jazdy z maksymalną mocą przez kilka minut do 49 stopni. Ale temperatura zaraz spadała po odpuszeniu manetki. Zachowawczo ustawiłem limit temperatury na 80 stopni. Temperatura sterownika nie przekroczyła 35 stopni.
Generalnie z wyników jestem bardzo zadowolony. Zastanawiam się nawet czy jest sens zasilania 48V jak zaplanowałem bo przy 36V uzyskuję całkowicie satysfakcjonujące efekty. No ale akumulator w budowie zgodnie z planem więc te rozważania to musztarda po obiedzie .
Co zostało do zrobienia. Dokupić przedni hamulec ( ten co był to nie do pary, prawie nie hamował i miał za krótki przewód po zmianie kierownicy). Skończyć i zamontować akumulator. no i będzie można pokazać rower w całej okazałości.
Już na poprzednim forum pojawiły się propozycje wykorzystania do obudowy akumulatora kanału wentylacyjnego. Po wstępnych przymiarkach poszedłem tą drogą. Obudowa będzie oklejona czarną folią W obudowie zmieści się pakiet 13S5P i sterownik.
c.d.n.
- elektrotonus
- Forumowicz
- Posty: 1259
- Rejestracja: 19 lut 2018, 15:53
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Riese & Müller
Pokaz foto złożonej barterii przed wsadzeniem w te obudowę. To tunel wentylacyjny ? Jakie ma wymiary ?
- Wheller DD 250 W - w planowanej modernizacji :-) https://tiny.pl/tnmmg
- Rockrider MID 750 W - "Srebrna Strzała" ;-) https://tiny.pl/tnmmh
- Samurai DD 3500 W - prawie gotowy :) https://tiny.pl/tnmxv
- Rockrider MID 750 W - "Srebrna Strzała" ;-) https://tiny.pl/tnmmh
- Samurai DD 3500 W - prawie gotowy :) https://tiny.pl/tnmxv
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Tak to kanał wentylacyjny 120x60 prosto z Castoramy. Na zakończenie zaślepki i łączniki.
Do skończenia baterii muszę poczekać na BMS i trochę to potrwa pewnie.
Do skończenia baterii muszę poczekać na BMS i trochę to potrwa pewnie.
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Dotarł BMS więc trzeba powoli kończyć rower. Bateria w konfiguracji 13S5P. Z racji kształtu obudowy będzie w 4 blokach 3S5P i zostanie 1S5P razem z BMSem i sterownikiem. Baterię lutuję. Lutuję pierwszy raz więc proszę o wyrozumiałość.
Poszczególne bloki 3S5P zabezpieczam obustronnie płytką z 1mm tekstolitu. Po przymiarce poszczególe bloki zostały polutowane i podłączyłem przewody do BMSa. POszczególne przewody poznaczyłem żeby się nie pogubić. Dodatkowo przed każdym lutowaniem sprawdziłem poprawnośc wybranego przewodu miernikiem.
Po polutowaniu całości sprawdziłem przyrost napięcia kolejnych cel na wtyczce BMSa w stosunku do przewodu masowego.
Po dwukrotnym sprawdzeniu odważyłem się wsadzić wtyczkę do BMSa. Ponieważ nic nie wybuchło i iskry się też nie sypały zdecydowałem się podłączyć ładowarkę. No i stan na tą chwilę jest taki, że ładowarka sobie szumi, napięcie powoli przyrasta, zarówno ogniwa jak i BMS się nie grzeje.
Tak więc jestem dobrej myśli. Jeśli nie będzie żadnych specjalnych uwag jutro okleję dodatkowo baterię taśmą montażową, zapakuję do obudowy i spróbuję przymierzyć całość ze sterownikiem do roweru.
c.d.n.
Poszczególne bloki 3S5P zabezpieczam obustronnie płytką z 1mm tekstolitu. Po przymiarce poszczególe bloki zostały polutowane i podłączyłem przewody do BMSa. POszczególne przewody poznaczyłem żeby się nie pogubić. Dodatkowo przed każdym lutowaniem sprawdziłem poprawnośc wybranego przewodu miernikiem.
Po polutowaniu całości sprawdziłem przyrost napięcia kolejnych cel na wtyczce BMSa w stosunku do przewodu masowego.
proszę bardzo: Coś trzeba poprawić, zmienić ? Czy jest w miarę ok ?elektrotonus pisze: ↑28 cze 2018, 14:25Pokaz foto złożonej barterii przed wsadzeniem w te obudowę. (...)
Po dwukrotnym sprawdzeniu odważyłem się wsadzić wtyczkę do BMSa. Ponieważ nic nie wybuchło i iskry się też nie sypały zdecydowałem się podłączyć ładowarkę. No i stan na tą chwilę jest taki, że ładowarka sobie szumi, napięcie powoli przyrasta, zarówno ogniwa jak i BMS się nie grzeje.
Tak więc jestem dobrej myśli. Jeśli nie będzie żadnych specjalnych uwag jutro okleję dodatkowo baterię taśmą montażową, zapakuję do obudowy i spróbuję przymierzyć całość ze sterownikiem do roweru.
c.d.n.
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
No i mam problem. Mój optymizm był przedwczesny. Po naładowaniu pakietu sprawdziłem napięcie na poszczególnych celach. Na wszystkich napięcie wynosiło 4,06V a na jednej 4,23V. Wielkość napięcia traktuję orientacyjnie z racji marketowego miernika ale rozjazd już nie.
Cała bateria poskładana była z nieużywanych ogniw. Napięcie na wszystkich było jednakowe z dokładnością 0,01V. Po naładowaniu już nie.
Mam rozumieć, że w tej odstającej od reszty celi jest trefne ogniwo, które powoduje, że cała cela naładowała się szybciej ?
Na tą chwilę rozbierać już pakiet czy jeszcze jakąś diagnostykę przeprowadzić ?
Cała bateria poskładana była z nieużywanych ogniw. Napięcie na wszystkich było jednakowe z dokładnością 0,01V. Po naładowaniu już nie.
Mam rozumieć, że w tej odstającej od reszty celi jest trefne ogniwo, które powoduje, że cała cela naładowała się szybciej ?
Na tą chwilę rozbierać już pakiet czy jeszcze jakąś diagnostykę przeprowadzić ?
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Riese & Müller
może, nie musi tak być. tu by się przydała ładowarka, pokazałaby rezystancję każdej sekcji i wiedziałbyś czy tam coś jest nie tak. A jak go złożyłeś, na pełnych ogniwach czy nie?
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Nie ładowałem do pełna. Napięcia miały równe więc składałem bez doładowywania. Ładowałem dopiero całość po złożeniu i podłączeniu do BMS.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Riese & Müller
teraz to już można gdybać, naładuj kolejno sekcje do pełna i zostaw, zobaczysz czy się napięcie trzyma, ew wyjeździj i zobacz czy się rozjeżdża
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Riese & Müller
No dobra, ale przed założeniem wyrównaj jak masz czym. Bo jak założysz niewyrównany, to takim prawdopodobnie pozostanie A musiałbyś go do końca rozjechać, żeby zobaczyć czy najwyższe napięcie stało się najniższym (co miałoby miejsce w wypadku padniętych cel w sekcji)
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Ok. Mam prostą ładowarkę modelarską Turnigy accucell 6. Wyrównam cele i wtedy założę. Dzięki.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Riese & Müller
no i pięknie. A czy ona przypadkiem nie pokazuje, dość przybliżenie i luźno, ale rezystancji ładwanych aku? Niektóre o dziwo to miały.
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Obawiam się, że rezystancji nie pokazuje. Ale sprawdzę dokładnie będąc w domu bo głowy nie dam sobie urwać.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Riese & Müller
Sądzę że ten segment najwyższy jest źle polaczony/rozłączony styk. Obciaz całość czymś, żarówki samochodowe i sprawdz czy szybciej spada napiecie od pozostalych
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
No właśnie zanim zabrałem się za wyrównywanie podłączyłem pakiet do roweru mimo różnic napięć żeby zobaczyć jak się napęd sprawuje przy 48V. Przejechałem może z półtora km. Zabrałem pakiet do domu i sprawdziłem. Wszystkie segmenty równo po 4,03V łącznie z tym podejrzanym.
W związku z tym podłączyłem ładowarkę pod całość. Po naładowaniu ( zielona dioda na ładowarce ) wszystkie segmenty równo po 4,17V. Mierzę marketowym miernikiem więc faktycznie może być inaczej ale na bank równo. Założyłem pakiet do roweru. Jutro jak pogoda dopisze planuję przejechać może koło 50km i sprawdzę ponownie sekcje. Rozłączony styk jest dość mało prawdopodobny. Baterię lutowałem a każde ogniwo łączy się z co najmniej dwoma innymi. Naprawdę małe szanse żebym któregoś ogniwa nie podlutował. No ale z drugiej strony cudów nie ma i każdy skutek ma swoją przyczynę.
W związku z tym podłączyłem ładowarkę pod całość. Po naładowaniu ( zielona dioda na ładowarce ) wszystkie segmenty równo po 4,17V. Mierzę marketowym miernikiem więc faktycznie może być inaczej ale na bank równo. Założyłem pakiet do roweru. Jutro jak pogoda dopisze planuję przejechać może koło 50km i sprawdzę ponownie sekcje. Rozłączony styk jest dość mało prawdopodobny. Baterię lutowałem a każde ogniwo łączy się z co najmniej dwoma innymi. Naprawdę małe szanse żebym któregoś ogniwa nie podlutował. No ale z drugiej strony cudów nie ma i każdy skutek ma swoją przyczynę.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Riese & Müller
No i to jest zastanawiające. Bo skoro te 4. 06 V i ten z 4.23 V spadły do 4 .03 V, to ten segment nie jest równy z pozostałymi
Sprawdź na dłuższym odcinku.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Dzięki WojtekErnest. Taki mam plan. Z drugiej strony zastanawia, że przy doładowaniu wszystkie podniosły się równo. Cuda jakieś...
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Trochę dziś udało się przejechać. Mniej niż planowałem. Raptem 25 km. Przegoniła mnie pogoda i uciekające powietrze z tylnego koła
Nie mniej starałem się rower trochę pomęczyć w miarę możliwości. Sytuacja wygląda następująco: Czyli:
średnie zużycie energii w bieżącym cyklu 0,75kWh/100km
szacowany zasięg w bieżącym cyklu 121,8km
dotychczas przejechane w bieżącym cyklu 24,6km
całkowite zużycie energii 187,7Wh
całkowite zużycie energii 3,54Ah
maksymalna moc 721W
maksymalny prąd 14,5A
Sam napęd sprawuje się bardzo dobrze. Reanimowana przekładnia nawet nie jęknęła . Napęd do ok 200W jest bezgłośny. Wraz ze wzrostem mocy powyżej tej wartości słychać go coraz bardziej.
Natomiast odnośnie baterii. Po teście baterię wyciągnąłem, zabrałem do domu, odłączyłem BMS i sprawdziłem cele. Wszystkie mają jednakowo 4,00V.
I teraz nasuwają się pytania:
Czy obciążenie było zbyt małe i test zbyt krótki żeby wykazać różnice i może powinienem pakiet rozładować w znacznie większym stopniu, czy jednak powinienem rozebrać pakiet, rozlutować grupy i organoleptycznie sprawdzić lutowanie w podejrzanej celi, czy może potraktować pierwsze pomiary po pierwszym ładowaniu jako wybryk ? Staram się do każdej pracy podchodzić dość pedantycznie i słowo daję nie wierzę, że mógłbym dwa lutowania na jednym ogniwie wykonać źle dlatego nie uśmiecha mi się rozbieranie pakietu z drugiej strony do pomiarów podchodziłem równie pedantycznie i mierzę każdą celę trzykrotnie i różnica przy pierwszych pomiarach nie była wyimaginowana.
Nie mniej starałem się rower trochę pomęczyć w miarę możliwości. Sytuacja wygląda następująco: Czyli:
średnie zużycie energii w bieżącym cyklu 0,75kWh/100km
szacowany zasięg w bieżącym cyklu 121,8km
dotychczas przejechane w bieżącym cyklu 24,6km
całkowite zużycie energii 187,7Wh
całkowite zużycie energii 3,54Ah
maksymalna moc 721W
maksymalny prąd 14,5A
Sam napęd sprawuje się bardzo dobrze. Reanimowana przekładnia nawet nie jęknęła . Napęd do ok 200W jest bezgłośny. Wraz ze wzrostem mocy powyżej tej wartości słychać go coraz bardziej.
Natomiast odnośnie baterii. Po teście baterię wyciągnąłem, zabrałem do domu, odłączyłem BMS i sprawdziłem cele. Wszystkie mają jednakowo 4,00V.
I teraz nasuwają się pytania:
Czy obciążenie było zbyt małe i test zbyt krótki żeby wykazać różnice i może powinienem pakiet rozładować w znacznie większym stopniu, czy jednak powinienem rozebrać pakiet, rozlutować grupy i organoleptycznie sprawdzić lutowanie w podejrzanej celi, czy może potraktować pierwsze pomiary po pierwszym ładowaniu jako wybryk ? Staram się do każdej pracy podchodzić dość pedantycznie i słowo daję nie wierzę, że mógłbym dwa lutowania na jednym ogniwie wykonać źle dlatego nie uśmiecha mi się rozbieranie pakietu z drugiej strony do pomiarów podchodziłem równie pedantycznie i mierzę każdą celę trzykrotnie i różnica przy pierwszych pomiarach nie była wyimaginowana.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Riese & Müller
A może przy pierwszym użyciu ogniwa były po prostu znacznie więcej nierówne.
Lub jednak jest zamaskowany problem styku.
Nie masz wyjścia, musisz obserwować. Wyjeździj tak aby było średnio 3,5V.
Lub jednak jest zamaskowany problem styku.
Nie masz wyjścia, musisz obserwować. Wyjeździj tak aby było średnio 3,5V.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Dzięki za odpowiedź. Że muszę obserwować mam świadomość. Ale założyć baterię tak jak jest teraz i zjechać do 3,5V czy wcześniej naładować i sprawdzić jeszcze po naładowaniu ? Jak lepiej ? Mam nadzieję, że pogoda poprawi się na tyle, że da się pojeździć więcej. Jeszcze muszę dętkę zmienić a mimo, że to mid to przekładnia nuvinci pokazuje w tym przypadku minusy
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Dzięki Kajman. Tak zrobię.
A minusy takie miałem na myśli, że koła nie zdejmuje się tak prosto jak w rowerze ze zwykła przerzutką.
A minusy takie miałem na myśli, że koła nie zdejmuje się tak prosto jak w rowerze ze zwykła przerzutką.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Riese & Müller
Hmm, jakoś szczególnie ciężej też nie Coś za coś, ja tam jazdę na nuvinci uwielbiam
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Jeszcze drugi minus to masa przekładni. Ale jak mówisz coś za coś. Mnie też nuvinci uwiodła . A wracając do tematu mojej baterii...
Korzystając z pięknej pogody po kolejnych 70km bateria prezentuje się tak:
1S-3,54V
2S-3,54V
3S-3,54V
4S-3,54V
5S-3,54V
6S-3,54V
7S-3,54V
8S-3,55V
9S-3,54V
10S-3,54V
11S-3,54V
12S-3,55V
13S-3,55V
Przy czym podejrzana cela była 6. W związku z powyższym planuje naładować pakiet do pełna, sprawdzić jeszcze raz napięcie poszczególnych cel i jeśli nie będzie rozjazdów zamontować baterię do roweru na gotowo. Przy kolejnych ładowaniach będę zwracał uwagę na napięcie całego pakietu. A na koniec sezonu wymontuję ponownie pakiet i posprawdzam cele indywidualnie. Może być ?
Korzystając z pięknej pogody po kolejnych 70km bateria prezentuje się tak:
1S-3,54V
2S-3,54V
3S-3,54V
4S-3,54V
5S-3,54V
6S-3,54V
7S-3,54V
8S-3,55V
9S-3,54V
10S-3,54V
11S-3,54V
12S-3,55V
13S-3,55V
Przy czym podejrzana cela była 6. W związku z powyższym planuje naładować pakiet do pełna, sprawdzić jeszcze raz napięcie poszczególnych cel i jeśli nie będzie rozjazdów zamontować baterię do roweru na gotowo. Przy kolejnych ładowaniach będę zwracał uwagę na napięcie całego pakietu. A na koniec sezonu wymontuję ponownie pakiet i posprawdzam cele indywidualnie. Może być ?
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Riese & Müller
Nie widac problemow, chyba ze w czasie wstrząsów cos sie zadzialo.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
No właśnie w czasie wstrząsów nie bardzo, bo jedyna sytuacja kiedy cele miały rozjazd wystąpiła po pierwszym ładowaniu baterii zaraz po poskładaniu. Dziś po ładowaniu też nie stwierdziłem rozjazdów. Wszystko ładnie równo naładowane.
Tak czy inaczej bardzo dziękuję za pomoc i porady. Póki co montuję baterię na gotowo i będę pilnował co się dzieje. Rozumiem, że ewentualne rozjazdy skutkować będą niższym napięciem całego pakietu po całkowitym naładowaniu bo BMS odłączy ładowanie po pełnym naładowaniu najsłabszej celi ? I taka obserwacja jako ogólny pogląd wystarczy ? Indywidualny pomiar cel jest na dłuższą metę dość upierdliwy. Raz czy dwa w sezonie na początek i koniec jak sugerował Tas to tak ale nie przed i po każdym ładowaniu
Dziś za oknem piękna pogoda więc wybiorę się na dłuższą przejażdżkę. Z racji zakończenia prac i testów wypada w końcu pokazać rower w całości i zrobić jakieś podsumowanie
Tak czy inaczej bardzo dziękuję za pomoc i porady. Póki co montuję baterię na gotowo i będę pilnował co się dzieje. Rozumiem, że ewentualne rozjazdy skutkować będą niższym napięciem całego pakietu po całkowitym naładowaniu bo BMS odłączy ładowanie po pełnym naładowaniu najsłabszej celi ? I taka obserwacja jako ogólny pogląd wystarczy ? Indywidualny pomiar cel jest na dłuższą metę dość upierdliwy. Raz czy dwa w sezonie na początek i koniec jak sugerował Tas to tak ale nie przed i po każdym ładowaniu
Dziś za oknem piękna pogoda więc wybiorę się na dłuższą przejażdżkę. Z racji zakończenia prac i testów wypada w końcu pokazać rower w całości i zrobić jakieś podsumowanie
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Riese & Müller
No właśnie to jest trudne do uchwycenia. Bo to ogniwo o napięciu 4,25 podwyższa sumę napięć i gdy pozostałe mają np 4,17 to suma całości nie sugeruje problemu. No chyba że pozostałe maja w tym czasie np 4,11V, wtedy oczywiście tak.Paff pisze: ↑15 lip 2018, 8:00Rozumiem, że ewentualne rozjazdy skutkować będą niższym napięciem całego pakietu po całkowitym naładowaniu bo BMS odłączy ładowanie po pełnym naładowaniu najsłabszej celi ? I taka obserwacja jako ogólny pogląd wystarczy ? Indywidualny pomiar cel jest na dłuższą metę dość upierdliwy.
W takich pakietach powinno być gniazdo serwisowe czyli łatwo dostępne gniazdo zrównoleglone z gniazdem balansera.Wtedy można to częściej sprawdzić bez rozpinania pakietu.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Dzięki za wyjaśnienie.WojtekErnest pisze: ↑15 lip 2018, 12:03W takich pakietach powinno być gniazdo serwisowe czyli łatwo dostępne gniazdo zrównoleglone z gniazdem balansera.Wtedy można to częściej sprawdzić bez rozpinania pakietu.
A można pomiary poszczególnych cel robić gdy pakiet jest podłączony do BMS ? Elektronika BMS nie powoduje przekłamań pomiarów ?
I jeszcze jedno pytanie. Czy można takie dodatkowe złącze wykorzystać później do ewentualnego wyrównania cel bez odpinania BMSa ?
Ostatnio zmieniony 15 lip 2018, 15:21 przez Paff, łącznie zmieniany 1 raz.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Riese & Müller
możesz, bo wpinasz się w cele poza bms. I tak, jeśli zrobisz sobie np 2 złącza po 7-8 t możesz cele wyrównać chińskim balanserem za 40zł
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Riese & Müller
Dzięki Kajman. A dlaczego dwa złącza a nie jedno ? Nie ma balanserów na 13S ? Poszukam takich kabelków z gniazdami i balanserów i wyprowadzę od tyłu. Tylny dekiel zapewnia swobodniejszy dostęp. Będzie łatwiej serwisować.
Ok. Czas na małe podsumowanie.
W stosunku do zakupionej bazy ( zdjęcie z pierwszego postu ) rower zmienił się w sposób następujący:
- doszła nowa konstrukcja przekładni pasowej 1 stopnia w miejsce oryginalej przekładni zębatej z zębami skośnymi. Zgodnie z obliczeniami nowa przekładnia powinna sprostać przeniesieniu mocy ciągłej 660W.
- montaż zewnętrznego czujnika PAS z racji braku wiedzy umożliwiającej uruchomienie czujnika opartego na wewnętrznym kole magnesowym,
- montaż świateł dziennych, świateł stop, kierunkowskazów, sygnału dzwiękowego i połaczenie wszystkiego stosowną instalacją,
- montaż EV-computera nadzorującego pracę zewnętrznego sterownika,
- budowa pakietu 13S5P na ogniwach INR18650-35E
- zabudowa pakietu wraz ze sterownikiem w kanale wentylacyjnym,
- uruchomienie całości Kompletny rower nie jest lekki. Gotowy do jazdy z pakietem 13S5P waży równo 30kg. No ale też mały nie jest a do tego solidna stalowa rama robią swoje.
Póki co przejechałem rowerem kilkaset km. Wstępnie z pakietem 36V, który mam od poprzedniego roweru a ostatnio z nowym pakietem 13S. Rower spisuje się znakomicie. Zreanimowana przekładnia działa bez zarzutu mimo przeciązania jej mocą
ok. 750W. Kapitalną robotę robi EV-computer. Manetkę nadzoruje właśnie EV-computer. Dzięki temu niezaleznie od możliwości sterownika jest możliwość korzystania z tempomatu, wprowadzenia limitu pobieranego prądu, mocy, temperatury czy prędkości maksymalnej.
W połączeniu z obsługa PAS daje to możliwość ustawienia roweru absolutnie zgodnego z litera prawa. EV- computer posiada trzy niezalezne limitery więc można szybko przełączyć sposób limitowania stosownie do sytuacji. Kapitalnie sprawuje się możliwość płynnego
ustawienia siły wspomagania PAS przez EV-computer co w połaczeniu z napędem mid i bezstopniową przekładnią nuvinci pozwala poruszać się ze wspomaganiem z dowolną prędkością ustawianą w locie manetką przekładni. Zachowuje się wtedy optymalną kadencję i siłę wspomagania.
Ten sposób wspomagania jest tak naturalny i wygodny, że spokojnie można zrezygnować z manetki. Oczywiście jak ktoś rower traktuje jak trower a nie motor . Ja lubię jazdę na analogowym rowerze a tego typu subtelne wspomaganie powoduje jedynie,
że jedzie się dalej i szybciej nic nie tracąc z przyjemnści pedałowania. Komfort jazdy poprawia też pełne zawieszenie. Czas jednak oddać rower w ręce prawowitej właścicielki czyli małżonki i wrócić do mojego analogowego roweru. Co rzecz jasna nie znaczy, że z roweru żony nie będę korzystał w przypadku konieczności miejskich
wycieczek. A może czas dołożyć prąd i do mojego roweru ? Zabawa w końcu przy konwesji przednia .
end of story
Ok. Czas na małe podsumowanie.
W stosunku do zakupionej bazy ( zdjęcie z pierwszego postu ) rower zmienił się w sposób następujący:
- doszła nowa konstrukcja przekładni pasowej 1 stopnia w miejsce oryginalej przekładni zębatej z zębami skośnymi. Zgodnie z obliczeniami nowa przekładnia powinna sprostać przeniesieniu mocy ciągłej 660W.
- montaż zewnętrznego czujnika PAS z racji braku wiedzy umożliwiającej uruchomienie czujnika opartego na wewnętrznym kole magnesowym,
- montaż świateł dziennych, świateł stop, kierunkowskazów, sygnału dzwiękowego i połaczenie wszystkiego stosowną instalacją,
- montaż EV-computera nadzorującego pracę zewnętrznego sterownika,
- budowa pakietu 13S5P na ogniwach INR18650-35E
- zabudowa pakietu wraz ze sterownikiem w kanale wentylacyjnym,
- uruchomienie całości Kompletny rower nie jest lekki. Gotowy do jazdy z pakietem 13S5P waży równo 30kg. No ale też mały nie jest a do tego solidna stalowa rama robią swoje.
Póki co przejechałem rowerem kilkaset km. Wstępnie z pakietem 36V, który mam od poprzedniego roweru a ostatnio z nowym pakietem 13S. Rower spisuje się znakomicie. Zreanimowana przekładnia działa bez zarzutu mimo przeciązania jej mocą
ok. 750W. Kapitalną robotę robi EV-computer. Manetkę nadzoruje właśnie EV-computer. Dzięki temu niezaleznie od możliwości sterownika jest możliwość korzystania z tempomatu, wprowadzenia limitu pobieranego prądu, mocy, temperatury czy prędkości maksymalnej.
W połączeniu z obsługa PAS daje to możliwość ustawienia roweru absolutnie zgodnego z litera prawa. EV- computer posiada trzy niezalezne limitery więc można szybko przełączyć sposób limitowania stosownie do sytuacji. Kapitalnie sprawuje się możliwość płynnego
ustawienia siły wspomagania PAS przez EV-computer co w połaczeniu z napędem mid i bezstopniową przekładnią nuvinci pozwala poruszać się ze wspomaganiem z dowolną prędkością ustawianą w locie manetką przekładni. Zachowuje się wtedy optymalną kadencję i siłę wspomagania.
Ten sposób wspomagania jest tak naturalny i wygodny, że spokojnie można zrezygnować z manetki. Oczywiście jak ktoś rower traktuje jak trower a nie motor . Ja lubię jazdę na analogowym rowerze a tego typu subtelne wspomaganie powoduje jedynie,
że jedzie się dalej i szybciej nic nie tracąc z przyjemnści pedałowania. Komfort jazdy poprawia też pełne zawieszenie. Czas jednak oddać rower w ręce prawowitej właścicielki czyli małżonki i wrócić do mojego analogowego roweru. Co rzecz jasna nie znaczy, że z roweru żony nie będę korzystał w przypadku konieczności miejskich
wycieczek. A może czas dołożyć prąd i do mojego roweru ? Zabawa w końcu przy konwesji przednia .
end of story
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1288
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51