W fabrycznych konstrukcjach często spotyka się oprócz rękawa/koszulki termokurczliwej, dodatkowy rękaw z grubej (ok3 mm) twardej zapewne trudnopalnej gumy. Nadto są uzupełnienia z grubej twardej gąbki. Wtedy pakiet jest elastycznie unieruchomiony i zabezpieczony. Ale to ma sens gdy sama konstrukcja jest zrobiona pewnie aby pod naciskiem nie doszło do zwarcia jakiegokolwiek - z +.
Wybuch baterii w e-bike
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Wybuch baterii w e-bike
Oj kurcze straszycie tym tematem, że masakra...
Czyli najlepiej e-bajka trzymać na dworze pod azbestowym kocem...
Czyli najlepiej e-bajka trzymać na dworze pod azbestowym kocem...
-
- Forumowicz
- Posty: 279
- Rejestracja: 01 mar 2018, 12:59
- Lokalizacja: Poznań
Re: Wybuch baterii w e-bike
Ja nie ukrywam że czuje się swobodniej z ebikiem od kiedy ładuje go w blaszanym garażu, bez samochodu w środku
ale to trochę wmówiona swoboda bo telefon, tablet, laptop, wkretartka, wszystko się ładuje i lezy w domu.
ale to trochę wmówiona swoboda bo telefon, tablet, laptop, wkretartka, wszystko się ładuje i lezy w domu.
-
- Forumowicz
- Posty: 558
- Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
- Lokalizacja: Kęty
Re: Wybuch baterii w e-bike
Jest tyle urządzeń, które powoduje więcej wypadków i jakoś nikt się tym nie przejmuje. A tutaj jest panika. Dużo urządzen przy zplocie zdarzeń mogą zrobić krzywdę. Głupia instalacja elektryczna powoduje dużo pożarów. Telefon posiada także aku lion też trzymiesz go w metalowej obudowie 24/h. Wypadki się zdarzają i będą cały czas trzeba zachowywać zasady bezpieczeństwa, ale w paranoje nie ma co wpadać.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
- tas
- Administrator
- Posty: 2995
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Wybuch baterii w e-bike
strach wynika z niewiedzy.
Wystarczy rozumieć co się ma i jak się o to dba i można spać spokojnie
Wystarczy rozumieć co się ma i jak się o to dba i można spać spokojnie
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
Ci co kupują gotowe pakiety, nie wiedzą jak są w rzeczywistości zabezpieczone. Więc się boją.
A inni co zrobili to dla siebie niedbale, też się boją.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- verre
- Forumowicz
- Posty: 767
- Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
- Lokalizacja: Śląskie
-
- Forumowicz
- Posty: 279
- Rejestracja: 01 mar 2018, 12:59
- Lokalizacja: Poznań
Re: Wybuch baterii w e-bike
Jeżeli ktoś się nie zna od podstaw na tym temacie i robi aku po lekturze bloga i forum to oczywiste że ma wątpliwości i się boi, nawet jeżeli zrobił to porządnie. Ja starałem się lutować ogniwa bardzo starannie i każdy lut sprawdzałem czy się nie odrywa, okleiłem aku kaptonem, taśmą zbrojoną i gumą i mocowałem na piankę, a i tak staram się unikać szybkiej jazdy po dziurach żeby mi się coś w środku nie oderwało, nie przetarło. Pierwsze ładowanie to siedziałem w zasięgu ładowarki kilka godzin "w razie awarii". Teraz już z większą pewnością przychodzę na koniec ładowania nie wyglądając obłoków dymu
-
- Forumowicz
- Posty: 186
- Rejestracja: 19 lut 2018, 18:01
Re: Wybuch baterii w e-bike
Używam takiej skrzynki do przechowywania lipo. Wystarczy zdjąć uszczelkę, która jest na rancie skrzynki a chroni amunicję przed zawilgoceniem i mamy "bullet proof" skrzynkę na baterię. Zresztą na youtube jest dużo filmów z tą skrzynką i aku. Daje radę. Gdzieś widziałem patent, jak na górnej klapie tej skrzynki, facet dokleił piasek w workach strunowych. W testach wypadło rewelacyjnie. Ja zawsze w plecaku na ebajku, mam mini saperkę, mojego syna kandydującego na survivalovca
-
- Forumowicz
- Posty: 224
- Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
- Lokalizacja: Łódź
Re: Wybuch baterii w e-bike
Przegrzanie modułów tesli (brak bmsa). Zapewne identycznie zachowałyby się nasze akumulatory.
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
- GiantTrance3KW
- Forumowicz
- Posty: 174
- Rejestracja: 04 maja 2017, 14:10
- Lokalizacja: Kołobrzeg
Re: Wybuch baterii w e-bike
Kolejny materiał napawający optymizmem szczególnie jak mieszkamy z pojazdem pod jednym dachem i do tego w bloku
Ale uj z tym Panowie ! Nie dygamy !
Przecież i tak wcześniej czy później wszyscy i wszystko obróci się w pył na tej planecie
Carpe diem
Ale uj z tym Panowie ! Nie dygamy !
Przecież i tak wcześniej czy później wszyscy i wszystko obróci się w pył na tej planecie
Carpe diem
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
Im wiecej gasi, tym wiekszy ogień i wybuch rozrywanych ogniw.
Nie widać czy zapłon nastąpił w czasie ładowania pakietu.
[EDYTA] : W 3:14 widać jak odłącza ładowanie, już po zapaleniu się pakietu.
Z innych komentarzy wynika ze były połączone dwa pakiety które się rózniły stanem naładowania.
Nie widać czy zapłon nastąpił w czasie ładowania pakietu.
[EDYTA] : W 3:14 widać jak odłącza ładowanie, już po zapaleniu się pakietu.
Z innych komentarzy wynika ze były połączone dwa pakiety które się rózniły stanem naładowania.
Ostatnio zmieniony 23 lis 2018, 22:33 przez WojtekErnest, łącznie zmieniany 1 raz.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- GiantTrance3KW
- Forumowicz
- Posty: 174
- Rejestracja: 04 maja 2017, 14:10
- Lokalizacja: Kołobrzeg
Re: Wybuch baterii w e-bike
Też mi się wydaje że strażacy na luzie podeszli do tematu, i nie wiem , ale wygląda jakby wodą to dogaszali...ogólnie fajerwerki od początku rozwinęły się dość burzliwie na końcu, ale tych ogniw tam trochę było..
- tas
- Administrator
- Posty: 2995
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Wybuch baterii w e-bike
Dobrze, że są takie filmy, może "inżyniery" co opisują na forum swoje "mądrości" o ładowaniu i użytkowaniu akumulatorów bez BMSów czy ładowaniu z zasilaczy z radiostacji z demobilu będą mieli mniej naśladowców
Pozdrawiam użytkowników śpiących spokojnym snem
Pozdrawiam użytkowników śpiących spokojnym snem
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 279
- Rejestracja: 01 mar 2018, 12:59
- Lokalizacja: Poznań
Re: Wybuch baterii w e-bike
888 ogniw, moje 40 ogniw chyba szybko by sie wypalilo w porwnaniu do tego
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
Z opisów wynika, że połączono (szeregowo lub równoległe) dwa pakiety po 444 ogniw, które różniły się napięciami. No i ładowano je 'jakimś' zasilaczem z 'jakimś' prądem bez ochrony BMS i kontroli napięć segmentów.
Oryginalny aku Tesli w samochodzie lub power wall-ach ma budowę modułową i jak wiadomo każdy moduł ma BMS 6S i w połączeniu szeregowym sterowane szyną komunikacyjną przez centralny komputer. Tu z oczywistych powodów tych elementów, jak i instalacji chłodzącej nie było.
A taki BYL ładny ten 'amerykancki' samochód....
Oryginalny aku Tesli w samochodzie lub power wall-ach ma budowę modułową i jak wiadomo każdy moduł ma BMS 6S i w połączeniu szeregowym sterowane szyną komunikacyjną przez centralny komputer. Tu z oczywistych powodów tych elementów, jak i instalacji chłodzącej nie było.
A taki BYL ładny ten 'amerykancki' samochód....
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
Re: Wybuch baterii w e-bike
może trzeba by opracować np. pojemniki na przetrzymywanie baterii. np. z kwasówki. wsadzało by się taką baterię do pojemnika, zamykało na zamek czy na śruby. w obudowie było by do ładowania do którego podłączało by się baterie w środku a z zewnątrz ładowarkę. w przypadku kiedy ładowarka zawiedzie, jedynym dostępem do powietrza i do ujścia ew. ognia będzie własnie złącze ładowarki, które się stopi prędzej czy później, lecz można by zrobić od wewnętrznej strony zakładki blokujące ogień, - takie jak są np. w piecach na eko groszek, do dopalania sadzy.
jest pomysł na biznes ? jest
jest pomysł na biznes ? jest
- equid
- Forumowicz
- Posty: 783
- Rejestracja: 26 mar 2018, 13:36
- Lokalizacja: zory
Re: Wybuch baterii w e-bike
Podstawowym problemem przy zapłonie akumulatorów jest to, że mają własną energię do której uwolnienia nie potrzeba tlenu . Jeżeli potem chcemy taki akumulator zgasic to jest to praktycznie nie możliwe. Jedynie co możemy zrobić to dać się temu wypalić w niepalnym otoczeniu. Jeszcze można spróbować odciąć dopływ powietrza dzięki czemu może nie dojdzie do zapłonu dymu i widowiskowego miotacza ognia , chociaż przy większych pakietach jest to prawie nie możliwe.
- Eryk
- Forumowicz
- Posty: 450
- Rejestracja: 02 maja 2017, 21:18
- Lokalizacja: Wadowice
Re: Wybuch baterii w e-bike
Piękne fajerwerki w Nowy Rok nie trzeba już inwestować w pirotechnikę wystarczy odpalić stare ogniwa Morał z tego taki że zabezpieczeń nigdy nie za wiele.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
Lepiej zabezpieczyc aby PRZYCZYNA zaplonu nie była mozliwa niż zabespieczac się pŕzed skutkami.
Ale osobny rozdzial to prowadzacy działalność gospodarcza, warsztaty i ich ew. odpowiedzialność gdy klientowi, towarowi zrobi sie z tego powodu 'krzywda' dużej warosci.
Ale osobny rozdzial to prowadzacy działalność gospodarcza, warsztaty i ich ew. odpowiedzialność gdy klientowi, towarowi zrobi sie z tego powodu 'krzywda' dużej warosci.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
Coś mi się zdaje,że tas,glebor,cyklonebike,elektro-bikes,Piotr W i inni przestaną Cię lubić za to ciągłe straszenie ,,krzywdą dużej wartości''WojtekErnest pisze: ↑24 lis 2018, 21:20Lepiej zabezpieczyc aby PRZYCZYNA zaplonu nie była mozliwa niż zabespieczac się pŕzed skutkami.
Ale osobny rozdzial to prowadzacy działalność gospodarcza, warsztaty i ich ew. odpowiedzialność gdy klientowi, towarowi zrobi sie z tego powodu 'krzywda' dużej warosci.
- GiantTrance3KW
- Forumowicz
- Posty: 174
- Rejestracja: 04 maja 2017, 14:10
- Lokalizacja: Kołobrzeg
Re: Wybuch baterii w e-bike
Strach chyba nikomu nie pomoże..czytam dużo, słucham, oglądam, analizuję, wyobrażam sobie różne realne scenariusze, no i żartuję nawet aby odpędzać czarne chmury z głowy...i co...w niczym mi to nie pomaga
Taki urok tego naszego "paliwa" - energii, na którym jeździmy że niestety...bywa że dzieje się, zagrożenie oczywiście istnieje, i co mogę...nic - bezsilność oprócz oczywiście zdrowego rozsądku - podstawowych zasad zapobiegania.
Póki co jestem spokojny dopóki mój rower obok mnie jest spokojny Jeśli on odpukać zrobi się niespokojny to ja wtedy nawet nie zdążę się już zaniepokoić
Taki urok tego naszego "paliwa" - energii, na którym jeździmy że niestety...bywa że dzieje się, zagrożenie oczywiście istnieje, i co mogę...nic - bezsilność oprócz oczywiście zdrowego rozsądku - podstawowych zasad zapobiegania.
Póki co jestem spokojny dopóki mój rower obok mnie jest spokojny Jeśli on odpukać zrobi się niespokojny to ja wtedy nawet nie zdążę się już zaniepokoić
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
Akurat wymienieni przez Ciebie są znani z tego ze wiedzą co robią, znaja PRZYCZYNY problemow
i na naszych forach NIE MA negatywnych przykładów ich pracy. Co więcej, aktywnie wskazują przyklady niepoprawnych czy wręcz 'skandalicznych' konstrukcji tych niektórych innych...
Stąd w wielu miejscach sami ich polecamy
No a Ci inni, w tym wielu dla nas anonimowych, powinni rozpoczynając działalność w tym zakresie, znać granice swej produkcji i odpowiedzialnosci.
Film z ostatniego linku dotyczy USA, ale jednak WARSZTATU który tej 'palnej' konstrukcji nie przemyslal lub z niewiedzy zlekcewazyl...
Więc ja tylko o tym...
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
Ty zasiałeś ziarno niepokoju,inni strachu,a jeszcze inni obawy i rośnie taki mały ,kłujący myśli kaktus
- tas
- Administrator
- Posty: 2995
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Wybuch baterii w e-bike
strach sie rodzi z najzwyklejszej niewiedzy
zamiast siac ziorko strachu sadzcie ziorko wiedzy
dopoki jest akceptacja spolecznosci na ladowanie ladowarkami modelarskimi, uzywanie buzzerow, ladowanie bez bmsow, ladowanie zasilaczami bez wszystkich 3 faz ladowania i inne metody rodem z poczatku lat 2000 to sie takie rzeczy beda dzialy.
Wy znacie z forum 3 przypadki z kraju, a ja znam ich ze 20 nie opisanych i (prawie) ZAWSZE to byla wina ze ktos na nowo wymyslal kwadrature kola i robil to po swojemu bo sie nie doszkolil, bo mu sie wydawalo albo sluchal sie magikow inzynierow.
zamiast siac ziorko strachu sadzcie ziorko wiedzy
dopoki jest akceptacja spolecznosci na ladowanie ladowarkami modelarskimi, uzywanie buzzerow, ladowanie bez bmsow, ladowanie zasilaczami bez wszystkich 3 faz ladowania i inne metody rodem z poczatku lat 2000 to sie takie rzeczy beda dzialy.
Wy znacie z forum 3 przypadki z kraju, a ja znam ich ze 20 nie opisanych i (prawie) ZAWSZE to byla wina ze ktos na nowo wymyslal kwadrature kola i robil to po swojemu bo sie nie doszkolil, bo mu sie wydawalo albo sluchal sie magikow inzynierow.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 515
- Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19
Re: Wybuch baterii w e-bike
Z tymi zasilaczami to też zależy. Ja używam takiego z regulacją napięcia i prądu, ale robię to świadomie i wiem co trzeba i jak ustawić, aby to działało bezpiecznie.
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
Pomiędzy zasilaczem,a ładowarką wydaje mi się jest jest różnica/chyba,że się mylę/,więc w tym przypadku starajmy się używać prawidłowej nazwy urządzenia,bo to także może stać się przyczyną tego , czego dotyczy tytuł niniejszego tematu;)
Ostatnio zmieniony 25 lis 2018, 10:39 przez tatar, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 515
- Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19
Re: Wybuch baterii w e-bike
Pod warunkiem, że nie masz regulacji prądu, to jest. Gdy masz regulację prądu, jest to w tym przypadku nic innego, jak faza CC w ładowarce.
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
Nie każdy musi o tym wiedzieć.Dla Ciebie to oczywiste,dla mnie np. nie.Posiadam /dla przykładu/ zasilacz warsztatowy z regulacją napięcia i prądu,ale nie używam go jako ładowarki,bo nie chce eksperymentować z czymś,co dla mnie nie jest ładowarką.Napis na urządzeniu ,,Zasilacz regulowany'',jest dla mnie tylko zasilaczem
Ostatnio zmieniony 25 lis 2018, 10:51 przez tatar, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 515
- Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19
Re: Wybuch baterii w e-bike
Dlatego napisałem, że jak ktoś jest świadomy. W każdym innym przypadku nie polecam, wystarczy ustawić złe napięcie końcowe lub za duży prąd i można uszkodzić akumulator.
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
Ok,ale to wprowadza mylne pojęcie dla ludzi,którzy są laikami/albo prawie/ w elektryce i elektronice
-
- Forumowicz
- Posty: 515
- Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19
Re: Wybuch baterii w e-bike
Obawiam się, czy laik powinien budować takie rzeczy. No ale skoro była mowa o zasilaczach, chciałem dodać małe sprostowanie.
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
Wbrew pozorom bardzo wiele osób konstruuje e-pojazdy,bo kolega ma,bo modne ,bo fajne itp.,więc z tematem budowy byłbym dalece ostrożny w osądach/Starczy nasze forum-pomóżcie w budowie nie nie znam się,a chciałbym-temat często widziany.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
Zasilaczem lab. czyli takim ktory ma regulacje pradu max oczywiscie da się naładować. Ale:
- to jest tylko prad MAX czyli poczatkowy
- zasilacz lab. nie ma tego czego mają współczesne ladowarki, czyli fazy posredniej tj probkowania czyli pomiaru chwilowego, spadku napiecia na pakiecie po ustaniu ladowania i przechodzenia do kolejnej fazy fazy z jeszcze nizszym prądem.
- automatyzacji calego procesu.
Czyli uzywamy w razie konieczności, ale trudno to polecać powszechnie, tym bardziej gdy jak widac z opisów, nie brakuje osob które nie odrozniaj prądu od napiecia, uzywania multimetru itp
No i nie dziwcie się apelom TAS-a i innych doswiadczonych kolegow, by uzywalc do tego celu sprawdzonych i automatycznych urzadzen.
- to jest tylko prad MAX czyli poczatkowy
- zasilacz lab. nie ma tego czego mają współczesne ladowarki, czyli fazy posredniej tj probkowania czyli pomiaru chwilowego, spadku napiecia na pakiecie po ustaniu ladowania i przechodzenia do kolejnej fazy fazy z jeszcze nizszym prądem.
- automatyzacji calego procesu.
Czyli uzywamy w razie konieczności, ale trudno to polecać powszechnie, tym bardziej gdy jak widac z opisów, nie brakuje osob które nie odrozniaj prądu od napiecia, uzywania multimetru itp
No i nie dziwcie się apelom TAS-a i innych doswiadczonych kolegow, by uzywalc do tego celu sprawdzonych i automatycznych urzadzen.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 515
- Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19
Re: Wybuch baterii w e-bike
Jak ktoś nie odróżnia prądu od napięcia, to trudno polecić samodzielną budowę. Poważnie, taki ktoś może przecież nie poradzić sobie nawet z przylutowaniem przewodów. Tutaj zgadzam się jak najbardziej, że niech osoba nie mająca pojęcia o ładowaniu nie używa nic, poza ładowarką, co już pośrednio napisałem wcześniej.
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
Dlatego pisząc powinniśmy używać prawidłowej nazwy urządzenia przystosowanego do konkretnego celu.Ładowarka,to ładowarka:zasilacz,to zasilacz.To co dla niektórych jest oczywiste,na innych może sprowadzić mnóstwo kłopotówWojtekErnest pisze: ↑25 lis 2018, 11:09Zasilaczem lab. czyli takim ktory ma regulacje pradu max oczywiscie da się naładować. Ale:
- to jest tylko prad MAX czyli poczatkowy
- zasilacz lab. nie ma tego czego mają współczesne ladowarki, czyli fazy posredniej tj probkowania czyli pomiaru chwilowego, spadku napiecia na pakiecie po ustaniu ladowania i przechodzenia do kolejnej fazy fazy z jeszcze nizszym prądem.
- automatyzacji calego procesu.
Czyli uzywamy w razie konieczności, ale trudno to polecać powszechnie, tym bardziej gdy jak widac z opisów, nie brakuje osob które nie odrozniaj prądu od napiecia, uzywania multimetru itp
No i nie dziwcie się apelom TAS-a i innych doswiadczonych kolegow, by uzywalc do tego celu sprawdzonych i automatycznych urzadzen.
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
Re: Wybuch baterii w e-bike
Niestety ale troszkę inaczej to funkcjonuje. Ta 3 faza to jest ładowanie stałym napięciem. Często stare ładowarki uznawaly koniec ładowania jako moment osiągnięcia Vmax przez co nie został aku naladowany do 100%. W tej chwili na podstawie pomiaru pradu, 3 faza kończy się spadkiem prądu do określonej wartości (która przeważnie jest za mała dla dużych aku). Zasilacz laboratoryjny będzie wykonywał wszystkie 3 fazy prawidłowo lecz nie skonczy ladować.WojtekErnest pisze: ↑25 lis 2018, 11:09Zasilaczem lab. czyli takim ktory ma regulacje pradu max oczywiscie da się naładować. Ale:
- to jest tylko prad MAX czyli poczatkowy
- zasilacz lab. nie ma tego czego mają współczesne ladowarki, czyli fazy posredniej tj probkowania czyli pomiaru chwilowego, spadku napiecia na pakiecie po ustaniu ladowania i przechodzenia do kolejnej fazy fazy z jeszcze nizszym prądem.
-
- Forumowicz
- Posty: 460
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: Wybuch baterii w e-bike
Cóż nadal twierdzę, ze dobra ładowarka modelarska jest dużo lepsza od kiepskiego lub choćby popularnego taniego bms.
Jednak należy ŚWIADOMIE nastawić parametry -i warto mieć tak dobraną ładowarkę, żeby parametrów nie dało się przekroczyć. ZAWSZE ładować z podpiętym gniazdem balancera.
np. ładowarka dająca max 5A nigdy nie przeciąży prądowo aku który wolno ładować 20ma... Poprzez wejście balancera ładowarka sama rozpozna ilość ogniw w szeregu -i zablokuje błędnie ustawione napięcie -nie rozpocznie ładowania. Jeśli mamy w aku ilość sekcji odpowiadająca ilości obsługiwanej przez ładowarkę -praktycznie nie ma możliwości przeładowania...
Należy kontrolować max rozładowania odpowiednio wysoko odcięcie poprzez sterownik -oraz każdorazowo przy ładowaniu kontrola na ładowarce rozjazdów napięć. .
ładowanie ładowarkami modelarskimi TYLKO DLA ŚWIADOMYCH MAJĄCYCH WIEDZĘ UŻYTKOWNIKÓW.
Ładowanie jakimiś zasilaczami -to proszenie się o kłopoty. podobnie jak ładowanie typowo rowerową ładowarką (wiec bez wbudowanego balancera) i nie używanie bms.
Niechlujna izolacja, możliwość mechanicznego uszkodzenia baterii i zwarcia -to błędy kardynalne.
Jednak należy ŚWIADOMIE nastawić parametry -i warto mieć tak dobraną ładowarkę, żeby parametrów nie dało się przekroczyć. ZAWSZE ładować z podpiętym gniazdem balancera.
np. ładowarka dająca max 5A nigdy nie przeciąży prądowo aku który wolno ładować 20ma... Poprzez wejście balancera ładowarka sama rozpozna ilość ogniw w szeregu -i zablokuje błędnie ustawione napięcie -nie rozpocznie ładowania. Jeśli mamy w aku ilość sekcji odpowiadająca ilości obsługiwanej przez ładowarkę -praktycznie nie ma możliwości przeładowania...
Należy kontrolować max rozładowania odpowiednio wysoko odcięcie poprzez sterownik -oraz każdorazowo przy ładowaniu kontrola na ładowarce rozjazdów napięć. .
ładowanie ładowarkami modelarskimi TYLKO DLA ŚWIADOMYCH MAJĄCYCH WIEDZĘ UŻYTKOWNIKÓW.
Ładowanie jakimiś zasilaczami -to proszenie się o kłopoty. podobnie jak ładowanie typowo rowerową ładowarką (wiec bez wbudowanego balancera) i nie używanie bms.
Niechlujna izolacja, możliwość mechanicznego uszkodzenia baterii i zwarcia -to błędy kardynalne.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
Dlaczego sądzisz, że w 3 fazie ladowarki specjalistyczne, mają za mały prąd końcowy który jest między 80-150 mA (przynajmniej ja takie spotykam) ?
Przeciez w tym czasie balansery zbijaja jedynie 50-60 mA, a pakiet w tym czasie łagodnie stygnie i wyrównuje się i stabilizuje cześć rownolegla.
To wlasnie uważam za jedną z zalet automatycznych ładowarek specjalistycznych.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- tas
- Administrator
- Posty: 2995
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Wybuch baterii w e-bike
Obecnie są na rynku 2 rozwiązania:
"Nowego" typu BMSy i Ładowarki ladujące do ~4.15V (przykład to te dostępne w nexunie, ładowarki mają 3 fazę na ~150mA)
"Starszego" typu BMSY i Ładowarki ładujące do ~4.20V (przykłady dużo z aliexpress, a tu już z 3 fazami jest różnie)
I teraz co się stanie jeśli
1. do BMSa balansujacego do 4.2V prądem 50mA podłączycie ładowarkę 3 fazową "ładującą" do 4.15V?
2. do BMSa balansujacego do 4.15V prądem 50mA podłączycie ładowarkę która nie ma 3 fazy lub ta faza ustawiona jest na dość niski prąd np 50mA
"Nowego" typu BMSy i Ładowarki ladujące do ~4.15V (przykład to te dostępne w nexunie, ładowarki mają 3 fazę na ~150mA)
"Starszego" typu BMSY i Ładowarki ładujące do ~4.20V (przykłady dużo z aliexpress, a tu już z 3 fazami jest różnie)
I teraz co się stanie jeśli
1. do BMSa balansujacego do 4.2V prądem 50mA podłączycie ładowarkę 3 fazową "ładującą" do 4.15V?
2. do BMSa balansujacego do 4.15V prądem 50mA podłączycie ładowarkę która nie ma 3 fazy lub ta faza ustawiona jest na dość niski prąd np 50mA
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
Re: Wybuch baterii w e-bike
Ogniwo ma pewną pojemność czyli ile ładunku w sobie zmieści. W notach przynajmniej tych ogniw co używamy do 4,2V jest prad zakończenia ladowania 50mA. Jeśli ladujemy dalej to pchamy dalej ładunek w niego.WojtekErnest pisze: ↑26 lis 2018, 7:03
Dlaczego sądzisz, że w 3 fazie ladowarki specjalistyczne, mają za mały prąd końcowy który jest między 80-150 mA (przynajmniej ja takie spotykam) ?
Przykład:
Ładowarka ma prad końca ladowania (większy niż balansowania) 150mA, co przy 10P i rozpoczętym balansowaniu daje prad końca ladowania wynoszący 10mA.(balansowanie 50mA).
Ładunek nadprogramowy będzie przesyłany od momentu kiedy osiagnelo ogniwo 50mA aż do 10mA. Może nie dużo ale jednak jest to nadwyżka.
Ncr18650b 65mA
18650 pf 55mA
-
- Forumowicz
- Posty: 267
- Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35
Re: Wybuch baterii w e-bike
Kiedyś bawiłem się bananami, pomagał mi syn, odwróciłem się po suszarkę, a syn wepchnał za głęboko śrubokręt i co? dokładnie to samo. Poszedł błyskawicznie błotek, rozwaliłem plastik i błyskawicznie wyciąłem baterię której nie dało się dotknąć i trafiła do dużego zbiornika by ostygła i na balkon. Też są mega denger. Długo się same nagrzewają, nawet po ładowaniu.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
@wwojciech przeczytaj dokładnie co napisał Tas. Bo analizujesz w zasadzie pojedyńcze NOWE ogniwa nie patrząc na współpracę z BMS oraz charakterystykę działania ładowarka/BMS którą trzeba 'brać' łącznie. Co to oznacza : b. różne prądy ładowania przy zbliżaniu się do progów w obszarze 4,15 - 4,20 i zmienne w trakcie eksploatacji RW, co powoduje że nawet ogniwo które ma w spoczynku 4,15 V a już nieco większe RW, gdy dostanie nawet mały prąd z ładowarki ma dość szybko ok 4,20 którego NIE UTRZYMUJE po odłączeniu. A do tego trzeba dodać jednak jednak to, że w praktyce są na rynku proste ładowarki, które bym umownie określił jako 3-ci typ (wg kwalifikacji Tas-a) które utrzymują prąd rzędu 1 A przy ogniwach naładowanych na 4,15-4,16V.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
Re: Wybuch baterii w e-bike
Musisz napisać wszystko dużymi literami żeby bylo bardziej jasne. Stosujesz ładowarkę która jest szkodliwa dla nowych ogniw żeby była dobra po 600cyklach? Jeśli ogniwo ma duże Rw to taki aku wyrzucam bo szkoda wozic balast.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
Zeby bylo bardziej jasne, takie 2 pytania do Ciebie :
1. "Nowego" typu BMSy i Ładowarki ladujące do ~4.15V (przykład to te dostępne w nexunie, ładowarki mają 3 fazę na ~150mA)" to wg Ciebie dobre rozwiazanie ?
2. Taki przeklad : Pakiet RW nowych ogniw 28-35, używane po roku czy 2, część ma nawet 50 mR.
Wyrzucasz czesc, całość, naprawiasz ? Czy raczej masz ładowarkę/BMS sobie z tym radzi kosztem dłuższego balansowania ?
To są pytania wielu użytkowników na które staramy się odpowiadać lub wskazywac zagrożenia.
1. "Nowego" typu BMSy i Ładowarki ladujące do ~4.15V (przykład to te dostępne w nexunie, ładowarki mają 3 fazę na ~150mA)" to wg Ciebie dobre rozwiazanie ?
2. Taki przeklad : Pakiet RW nowych ogniw 28-35, używane po roku czy 2, część ma nawet 50 mR.
Wyrzucasz czesc, całość, naprawiasz ? Czy raczej masz ładowarkę/BMS sobie z tym radzi kosztem dłuższego balansowania ?
To są pytania wielu użytkowników na które staramy się odpowiadać lub wskazywac zagrożenia.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 932
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Wybuch baterii w e-bike
A jak mam BMSa z Bluetooth to jakie wartości progów odcinania ustawić żeby współgrało z ładowarką ? Na chybił trafił czy można wartości zadane odczytać ze specyfikacji (której nikt nie podaje) ładowarki ?
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
Re: Wybuch baterii w e-bike
Ad1 w przypadku ładowania do 4,15 zejscie ponizej progu Icut 50mA na ogniwo jest bezpieczne. 0,05V mnie od 4,2V to kilka procent mniejsza pojemnosc ogniwa, a zakres przeładowania to promile więc daleko do 100% pojemności.
Ad2. Akumulator który mialem pierwszy w rowerze osiągnął juz 100mA, co w zimie go wykluczylo z gry. Zrobił 700cykli a mimo to niema rozjazdów, trzyma równo napięcia na każdej sekcji. Dodam że na początku kariery zdarzało mi się kilka razy pojedyncze cele przeladowac za wysokim napięciem i również rozładować zbyt nisko.
Gdy juz sie zaczynają tak duże rozjazdy należy się zastanowić nad sensem walczenia z takim aku. Jeśli juz nie wyrabia bms czyli różnica co każde lądowanie jest wieksza niż 0,1. To problem się pogłębia (użytkowa pojemność spada z każdym cyklem). Mozna walczyc I podratowac ładowarka modelarska/żarówka/rezystorem żeby znowu miec wieksza pojemność użytkową na kilka kolejnych cykli. Trzeba polegać na BMSie.
Zwiększona RW to mniejsza moc maksymalna więc tez zaczyna rowerek słabiej jechać.
Nawiązując do tematu głównego ogniwa są bezpieczne nawet przeladowujac je wyższym napięciem. Test bezpieczeństwa dla jednego ogniwa mówi o długotrwałym ładowaniu napięciem 12V (prądu nie pamiętam ale to byl zakres Amper). Ma się świecić ale nie moze wybuchnąć. W pakiecie niema szans powtorzyc taki test - ogniwa nagrzewaja się wgledem siebie.
Ad2. Akumulator który mialem pierwszy w rowerze osiągnął juz 100mA, co w zimie go wykluczylo z gry. Zrobił 700cykli a mimo to niema rozjazdów, trzyma równo napięcia na każdej sekcji. Dodam że na początku kariery zdarzało mi się kilka razy pojedyncze cele przeladowac za wysokim napięciem i również rozładować zbyt nisko.
Gdy juz sie zaczynają tak duże rozjazdy należy się zastanowić nad sensem walczenia z takim aku. Jeśli juz nie wyrabia bms czyli różnica co każde lądowanie jest wieksza niż 0,1. To problem się pogłębia (użytkowa pojemność spada z każdym cyklem). Mozna walczyc I podratowac ładowarka modelarska/żarówka/rezystorem żeby znowu miec wieksza pojemność użytkową na kilka kolejnych cykli. Trzeba polegać na BMSie.
Zwiększona RW to mniejsza moc maksymalna więc tez zaczyna rowerek słabiej jechać.
Nawiązując do tematu głównego ogniwa są bezpieczne nawet przeladowujac je wyższym napięciem. Test bezpieczeństwa dla jednego ogniwa mówi o długotrwałym ładowaniu napięciem 12V (prądu nie pamiętam ale to byl zakres Amper). Ma się świecić ale nie moze wybuchnąć. W pakiecie niema szans powtorzyc taki test - ogniwa nagrzewaja się wgledem siebie.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wybuch baterii w e-bike
@Wojciech czyli się zgadzamy .
Ad2 Ja wprawdzie 'interweniuje gdy gdy rozjazd się utrzymuje 30-50 mV i balansowania jest zauważalnie dłuższe. A to przez pierwsze 2 lata eksploatacji wystarczy wg mnie sprawdzić 2 razy w roku.
Ad2 Ja wprawdzie 'interweniuje gdy gdy rozjazd się utrzymuje 30-50 mV i balansowania jest zauważalnie dłuższe. A to przez pierwsze 2 lata eksploatacji wystarczy wg mnie sprawdzić 2 razy w roku.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 515
- Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19
Re: Wybuch baterii w e-bike
Dlaczego niby?
O ile nie odłączę zasilacza, napięcie będzie poprawne, sekcje akumulatora równe, to na końcu prąd będzie zbliżał się do zera. I nie jest to magia, tylko prawo Ohma.
- tas
- Administrator
- Posty: 2995
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Wybuch baterii w e-bike
i nie spadnie do 0, BMS będzie balansować wiecznie bo zamiast zasilacz się wyłaczyć to dostarcza energie do balansowania, po 3 miesiącach darlingtony się wygrzeją od rezystorów balastujacych i się zewrą i rozładują sekcje same do 1V jak ktoś tego nie wyłapie i o jaki ten BMS zły i nie dobry bo się zepsuł...
Tak wygląda teoretyzowanie vs praktyka użytkowa.
Tak wygląda teoretyzowanie vs praktyka użytkowa.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl