Trochę póżno Was znalazłem...

ODPOWIEDZ
amciu
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 24 wrz 2018, 3:36

Trochę póżno Was znalazłem...

Post autor: amciu »

Witam Panów :) ,
...lepiej może niż wcale.
Temat trakcji elektrycznej jest dla mnie pasjonujący od dość dawna. Całościowo, silniki od najmniejszych do największych jednostek, od ułamków grama do kilkunastu ton. Z zawodu i hobby jestem elektronikiem, elektromechanikiem i mechanikiem.
Dziecięciem będąc jeszcze, zamarzyłem sobie - jak już będę dorosły - zbudować samochód elektryczny.

W zasadzie na początku powinienem przeczytać wszystko na tym Forum, ale nie dałem rady... Będę czasem prosił o naprowadzenie na interesujący mnie szczegół. Skromnym zasobem własnej wiedzy i doświadczenia nt. silników i sterowników, instalacji, także akku i BMS-ów chętnie się podzielę.
Jestem zielony w temacie aktualnego poziomu technicznego oferty rynkowej, choć "małe conieco" już tu zobaczyłem.
Rowerami elektrycznymi interesowałem się bliżej ok. 20 lat wstecz, coś tam nawet zmajstrowałem jeżdżącego...

Do niezwłocznej rejestracji na Waszym Forum skłoniła mnie jedna taka fotka...
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Trochę póżno Was znalazłem...

Post autor: Umbur »

amciu pisze:
24 wrz 2018, 4:02
Do niezwłocznej rejestracji na Waszym Forum skłoniła mnie jedna taka fotka...
A gdzie ta fotka? :)
Awatar użytkownika
GiantTrance3KW
Forumowicz
Posty: 174
Rejestracja: 04 maja 2017, 14:10
Lokalizacja: Kołobrzeg

Re: Trochę póżno Was znalazłem...

Post autor: GiantTrance3KW »

Elo ;)
amciu
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 24 wrz 2018, 3:36

Re: Trochę póżno Was znalazłem...

Post autor: amciu »

Umbur pisze:
24 wrz 2018, 11:21
amciu pisze:
24 wrz 2018, 4:02
Do niezwłocznej rejestracji na Waszym Forum skłoniła mnie jedna taka fotka...
A gdzie ta fotka? :)
Dzięki za miłe przyjęcie :)
Fotka przysmażonego uzwojenia w temacie "7x9 - tragedia". To uzwojenie to rzeczywiście tragedia jest...
Gdyby wykonać je jak Bozia przykazała (a nie chińscy bożkowie taniości), to pewnie zmieściłoby się tam 130...150% tej miedzi, co jest. To zmniejszyłoby odpowiednio straty rezystancyjne i poprawiło odprowadzanie ciepła do rdzenia stojana. Także żywotność dobrze wykonanego uzwojenia jest wyższa, głównie z powodu duuużo mniejszej liczby skrzyżowań drutów. Każde takie skrzyżowanie to potencjalne zwarcie międzyzwojowe wskutek dużego punktowego nacisku na emalię. Jeżeli do tego uzwojenie jest lużne, nie impregnowane właściwym lakierem, to drgania i pełzanie termiczne dokonają swego dość szybko...
Przeczytałem tu gdzieś, że nie impregnowane uzwojenie jest lepsze, bo można wetknąć gdzieś termosensory (termistory, czujniki krzemowe, diody).
Nie mogę się z tym zgodzić z wyżej wymienionych powodów. Termosensory instaluje się przed impregnacją, po dwa lub trzy na każdą fazę. Prościutki układ zbiorczy oparty o wzmacniacze operacyjne czuwa nad tym interesem, podając logiką dodatnią zezwolenie na pracę - to po to, żeby w razie elektrycznego zerwania połączenia napęd się wyłączył. Trzeba by jednak wyciągnąć na zewnątrz napędu dwa, lepiej trzy cienkie przewody i poszukać dla nich miejsca dołączenia w sterowniku - na pewno takie się znajdzie.

P.S.: sorki, że się tak poprzechwalam, jakoś muszę usprawiedliwić moje krytyczne spojrzenie na chińszczyznę (i tak dobrze, że w ogóle jest coś w przystępnej cenie...). Przezwoiłem setki najróżniejszych silników, także robię silniki BLDC od podstaw, również do przekładniowych napędów rowerowych. Staranność wykonania podnosi koszty pozornie, bo zwykle tylko raz się robi/płaci/pracuje, potem urządzenie ma być niekłopotliwe, czyli niezawodne.
Taka jest idea wiodąca, ale często nie wytrzymuje w zderzeniu z życiowymi realiami Naszego Kraju.
ODPOWIEDZ