zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
djmarcin56
Forumowicz
Posty: 256
Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Post autor: djmarcin56 »

Z tym oporem silnika to jest troche gorzej niż tam Goliath pisze, weź pod uwagę, że masz pod wiatr często itd. to tak pewnie jak byś jechał to z 15km.h max bo sam rower będzie też 2 razy cięższy jakieś 30kg a silnik nc 7x9 ma chyba największe opory z tych przytoczonych tu.
Co do aku to czemu nie bierzesz ogniw ncr18650B? to one wychodzą najlepiej tylko napisz cenę używek bo w tabelce masz cenę jak za nowe to samo.
Z nich pakiet 14s10p lub 16s10p i by było ok bo więcej to nie potrzebna totalnie waga.
Wogóle analizując twoje potrzeby to koledzy ci tu wrzucili zestaw odrazu jak na górki jakieś a tobie połowa tej mocy potrzebna i teraz ci powiem czemu...
Zakładając, że te 40km/h to potrzebne max przez większość czasu bo masz ścieżki rowerowe i miasto i tam to najlepiej 25km/h czasem 30km/h bo niema co przeginać i trzeba uważać a w wekendy na trasach możesz sobie odkręcić manetke bardziej a w terenie i tak szybciej nie pojedziesz niż 40km/h jeśli to równa droga gruntowa lub szlaka/żwir a tylko na asfalcie jest okazja na więcej to do tego ci potrzeba mocy odpowiednio około...
- 25km/h to jakieś 250w jak pod wiatr to x2 = 500W
- 30km/h jakieś 350w-400w jak pod wiatr to x2 = 700-800W
- 40km/h to jakieś 500-700w jak pod wiatr to ponad 1000W trochę

Wielkich gór tam raczej nie masz więc można założyć, że jak chcesz sobie poużywać w wekend w terenie to 2000W by ci starczyło i idąc tym tropem po co ci taki wielki sterownik i po co 60v? wystarczy spokojnie 30-35A i 48v jeśli silnik by było coś pokroju 10x6 bo wtedy max prędkość to ponad 50km/h a jak ma być ten 7x9 to podobna prędkość na 16s :) wybór należy do ciebie bo rower masz z tych delikatniejszych a nie jakiś mocny i tam moce powyżej 2kW też moim zdaniem są nie na miejscu i raczej mając te 3kw w rowerze to i tak byś z nich nie korzystał nawet albo bardzo sporadycznie a rower napewno by dłużej posłużył.
Żeby nie było to moc potrzebną do jazdy podałem z swoich obserwacji na silniku 1km/h na 1v, bateria 36v, max speed na pełnej baterii 42-43km/h.
sambor
Forumowicz
Posty: 523
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42

Re: zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Post autor: sambor »

Styl jazdy się zmienia po założeniu prądu. Jeśli nie miałeś wcześniej skutera/motocykla, to za bardzo się nie orientujesz w prędkościach jakie będą Ci służyć.
Z obserwacji widzę, że osoby, które chciały mieć 35km/h szybko przyzwyczajają się i zaczynają myśleć o czymś szybszym. Składałem znajomej rower, chciała 40/h, zrobiłem z zapasem 50/h. Po miesiącu było za mało. Ale nie przesadzajmy.
Zużycie 12Wh/km jest przy prędkości 25km/h. Przy 50km/h jest około 30Wh. Jeśli zrobisz baterię 2000Wh, to zasięg około

160 przy 25/h
110 przy 35/h
95 przy 40/h
70 przy 50/h
(mam to w domu dokładnie policzone, ale zasięgi orientacyjne wystarczą, bo nigdy nie ma idealnych warunków bezwietrznych, a każdy wiatr z wyjątkiem niemal dokładnie w plecy przeszkadza, bo trzeba kontrować, aby nie wypaść z wektora ruchu)

Gdy jeździsz rekreacyjnie wtedy zadowala prędkość 30-35. Gdy dojeżdżasz co dzień do pracy, to założę się, że będziesz jechał na maks. A wtedy bateria znika w oczach.

Jeśli zdecydujesz się na NC10x6, to nie stawia on niemal żadnych oporów podczas pedałowania. O "zabrakło prądu" nagle nie obawiaj się. Wskaźnik napięcia pokazuje ile go masz i wystarczy zwolnić np. do 25km/h by z lekkim dopedałowaniem przejechać na rezerwie jeszcze 20-30km.
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1320
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Post autor: Goliath »

Max. prąd sterownika będzie takim "wyznacznikiem' dla budowy baterii... bo silnik /tak jak to już napisał Yasiu77/ wszystko przyjmie, kwestia jak długo :D
Yasiu77 pisze:
25 maja 2018, 1:47
...moc silnika zależy tylko od mocy sterownika a czy silnik to wytrzyma to już inna historia.
Zakładając max. prąd w granicy 45A który będzie sterownik pobierał z akumulatora trzeba policzyć minimalną ilość ogniw połączonych równolegle tworzących jeden blok "S"
Dla przykładu ogniwo:
Panasonic NCR18650A 3100mAh https://nexun.pl/shop/ogniwa-18650/91-p ... 00mah.html
Podany jest maksymalny prąd rozładowania w pakiecie (w rowerze elektrycznym): 4.5A* na 1 ogniwo.
Prosta kalkulacja
max. prąd sterownika / max. prąd 1 ogniwa = minimalna ilość ogniw na i blok "S'
45A / 4,5A = min. 10 ogniw ---> wychodzi minimalny akumulator 16S10P - 60V 31Ah ~ 1800Wh /w sumie 160 ogniw

Kolejne ogniwa
Samsung INR18650-35E 3450mAh https://nexun.pl/shop/ogniwa-18650/102- ... 50mah.html
Podawany jest maksymalny prąd rozładowania w pakiecie (w rowerze elektrycznym): 5.5A* na 1 ogniwo.
45A / 5,5A = min 9 ogniw ---> wychodzi minimalny akumulator 16S9P - 60V 31Ah ~1800Wh /w sumie 144 ogniw

Sony US18650V3 2250mAh https://nexun.pl/shop/ogniwa-18650/224- ... 50mah.html
Podany jest maksymalny prąd rozładowania w pakiecie (w rowerze elektrycznym): 7A* na 1 ogniwo.
45A / 7A = min. 7 ogniw ---> wychodzi minimalny akumulator 16S7P - 60V 15,7Ah ~920Wh /w sumie 112 ogniw

Sony US18650VTC4 2100mAh https://nexun.pl/shop/ogniwa-18650/96-s ... 00mah.html
Podawany jest maksymalny prąd rozładowania w pakiecie (w rowerze elektrycznym): 10A* na 1 ogniwo.
45A / 10A = min. 5 ogniw ---> wychodzi minimalny akumulator 16S5P - 60V 10,5Ah ~620Wh /w sumie 80 ogniw

Zauważ że ja liczyłem minimalną ilość ogniw dla max. prądu sterownika.
Ty chcąc mieć min. 100km zasięgu musisz przy budowie akumulatora brać pod uwagę jeszcze jego pojemność / ilość zmagazynowanej energii w Wh/
Zakładając 15Wh/km... musisz budować akumulator mający min. 1500Wh. dokładając kolejne ogniwa w większej ilości "P"

Co do BMS-a z nexun-a 100A/10A - 100A oznacza max. jego prąd jaki może przez siebie przepuścić w stronę sterownika , 10A - max. prąd ładowania baterii.
djmarcin56 pisze:
25 maja 2018, 11:51
Zakładając, że te 40km/h to potrzebne max przez większość czasu bo masz ścieżki rowerowe i miasto i tam to najlepiej 25km/h czasem 30km/h bo niema co przeginać i trzeba uważać a w wekendy na trasach możesz sobie odkręcić manetke bardziej a w terenie i tak szybciej nie pojedziesz niż 40km/h jeśli to równa droga gruntowa lub szlaka/żwir a tylko na asfalcie jest okazja na więcej to do tego ci potrzeba mocy odpowiednio około...
- 25km/h to jakieś 250w jak pod wiatr to x2 = 500W
- 30km/h jakieś 350w-400w jak pod wiatr to x2 = 700-800W
- 40km/h to jakieś 500-700w jak pod wiatr to ponad 1000W trochę
Tu zgodzę się z djmarcin56-em :D
Przez większość czasu będziesz jeździł wykorzystując 20-40% mocy sterownika... ale są chwile gdzie te 2,5kW się przydaje :D

Swój opis opieram na własnym doświadczeniu.
Do tej pory śmigałem na NC7x9 + GT1500 + 20S na kołach 26" i mojej wadzę ok.120kg 8-)
Dla mnie NC7x9 bez prądu to nie problem :P choć widzę że to kwestia indywidualna ;)
Awatar użytkownika
tomekS
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: 22 maja 2018, 21:23

Re: zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Post autor: tomekS »

djmarcin56 pisze:
25 maja 2018, 11:51
Co do aku to czemu nie bierzesz ogniw ncr18650B? to one wychodzą najlepiej tylko napisz cenę używek bo w tabelce masz cenę jak za nowe to samo.
No to był mój pierwszy wybór, ale póki co to nie znalazłem używek, nie przeglądałem szczegółowo forum, dlatego odpuściłem
djmarcin56 pisze:
25 maja 2018, 11:51
wystarczy spokojnie 30-35A i 48v
Z tego co się naczytałem i nauczyłem, przez te kilka dni :), to z 14s czy 16s będę miał odpowiednio 51.8V i 59.2V, więc jak to się ma do sterownika który sugerujesz, czy to jednak nie ma znaczenia?
Kellys Clif 90 | MXUS 30H (7X9) | 16s11p
djmarcin56
Forumowicz
Posty: 256
Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Post autor: djmarcin56 »

Sterownik na 48v uciągnie 14s ale jak chcesz 16s to juz 60v :)
Porównaj sobie wagę i wymiary tego sterownika na 30a i tego na 45a oraz wagę baterii bo na jednym i drugim mozesz zaoszczedzić na końcowej wadze roweru, niema co robić mocno na zapas jak i tak tego nie wykorzystasz a na codzień jednak będzie to odczuwalne bo będziesz z tym jeździć.
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1320
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Post autor: Goliath »

@tomekS - na czym aktualnie stoisz ?? Jak postępy ??
Awatar użytkownika
tomekS
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: 22 maja 2018, 21:23

Re: zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Post autor: tomekS »

@Goliath, póki co mam specyfikacje dzięki pomocy i poradzie Tasa i znalazłem na forum osobę która mi zrobi pakiet z ogniw za rozsądną cenę :) Narazie czekam na dostawę silników, za robotę i zakupy wezmę się pewnie w lipcu. Z najważniejszych elementów stanęło na
  • MXUS 30H (7X9) TYŁ KASETA, WOLNOBIEŻNY
  • GT 1500W, 48-84V, 45A
  • BMS 4-16S LIPO/LIION - 50A/5A
  • SAMSUNG INR18650-29E 2900MAH - 16s11p
Kellys Clif 90 | MXUS 30H (7X9) | 16s11p
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1320
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Post autor: Goliath »

tomekS pisze:
06 cze 2018, 23:34
Narazie czekam na dostawę silników, za robotę i zakupy wezmę się pewnie w lipcu.
To czekam na Twój projekt w osobnym wątku w dziale "Własne konstrukcje"... trzymam kciuki ;)
Ostatnio zmieniony 06 cze 2018, 23:46 przez Goliath, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Post autor: Inc0 »

silnik nie zje więcej iz sterownik mu zapoda wiec pomimo że silnik bedzie miał potencjał miec 1,5kW ciagłej ale realnie bedzie miec tyle na ile sterownik mu pozwoli
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
Awatar użytkownika
tomekS
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: 22 maja 2018, 21:23

Re: zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Post autor: tomekS »

Cześć
Chciałem podpytać o hamulce. Chcę wymienić z 160mm na 203mm. Pytanie czy wystarczy wymiana samych tarczy, czy muszę wymienić wszystko, a może tylko tarcze i zaciski. Jak to najlepiej zrobić, żeby miało sens ?
Kellys Clif 90 | MXUS 30H (7X9) | 16s11p
Paweł
Forumowicz
Posty: 224
Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
Lokalizacja: Łódź

Re: zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Post autor: Paweł »

Potrzebujesz jeszcze adapter
djmarcin56
Forumowicz
Posty: 256
Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Post autor: djmarcin56 »

Jak chcesz tylko tarcze zmieniać to wystarczy kupić większe i nowy dłuższy adaper do ramy żeby zacisk zamocować :)
Jak chcesz przód i tył to zobacz czy możesz w widelcu zamocować wogóle większą niż 180mm bo do tego musić być mocny widelec.
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Post autor: Inc0 »

Troszkę ci pokomplikuje potrzebujesz adapter do konkretnej tarczy i konkretnego koła przód lub tył oraz typu montażu przykładowo chcesz zamontowac z przodu tarcze 203mm a z tyłu 180mm z przodu masz na lewej goleni widelca albo montaż typu IS łopatologicznie: czyli dwa otwory skierowane w te samą stronę co os koła lub montaż typu PM czyli otwory są pod kątem 90st do osi koła . Zakładam że nie masz hamulców/zacisków starych z montażem IS tylko nowszej generacji z montażem PM a widelec przedni masz z montażem IS wiec potrzebujesz na przód adapter tarczy hamulcowej 203mm IS/PM front( przód) z tyłu również zakładam że masz w widelcu montaz IS wiec dla tarczy 180mmtylnego hamulca wybierasz adapter tarczy hamulcowej 203mm IS/PM front (przód ) bo adapter do przedniego hamulca pasuje do tylnego z tarcza o rozmiar mniejsza trzeba go tylko zamontować tyłem na przód :)
Ostatnio zmieniony 04 lip 2018, 22:40 przez Inc0, łącznie zmieniany 1 raz.
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
Awatar użytkownika
tomekS
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: 22 maja 2018, 21:23

Re: zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Post autor: tomekS »

djmarcin56 pisze:
04 lip 2018, 22:32
Jak chcesz przód i tył to zobacz czy możesz w widelcu zamocować wogóle większą niż 180mm bo do tego musić być mocny widelec.
Trochę nie rozumiem, masz na myśli czy widelec wytrzyma, czy coś innego ?
Kellys Clif 90 | MXUS 30H (7X9) | 16s11p
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Post autor: Inc0 »

nie każdy widelec zdzierży na dłuższą metę siły jakie powstają przy hamowaniu hebli z dużymi tarczami
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
djmarcin56
Forumowicz
Posty: 256
Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: zobaczyłem, poczytałem, zajarałem się, przerabiam

Post autor: djmarcin56 »

wbij w google widelec jaki masz i zaraz na jakąkolwiek oferte sklepu wejdziesz to masz opis z jaką tarczą maks możesz używać :)
W elektryku tymbardziej masz duże siły hamowania bo większe prędkości i można dużo szybciej widelec zajechać albo urwać wręcz mocowanie jak hamulce będą mocne
ODPOWIEDZ