Mxus 3K Turbo szacunkowe obliczenia Wh/Km
-
- Forumowicz
- Posty: 213
- Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
- Lokalizacja: Wrocław
Mxus 3K Turbo szacunkowe obliczenia Wh/Km
Obejrzałem dokładnie film omawiający sprawność silników ebike:
Film dotyczy symulatora silników dostępnego tutaj:
https://ebikes.ca/tools/simulator.html
Założyłem, że to co autor filmu mówi jest prawdą a sam kalkulator liczy poprawnie. Nie będę z tym polemizował nie jestem fachowcem od silników, wykonałem te obliczenia z ciekawości dla siebie i nie twierdzę że są zgodne z rzeczywistością.
Przeliczyłem sprawność i zużycie energi dla mojego roweru dla nachyleń stoku w stopniach: 0,2,4,6,8,10,12,14,16,18 Silnik to MXUS 3K Turbo 16x4 sterownik ML60 pakiet 60V waga całości 160kg. Dodatkowo Human power = 0W (brak wspomagania)
Przedstawię wyniki ale zanim to zrobię w skrócie co z tego filmu zrozumiałem i jak to policzyłem, obliczenia wykonałem zgodnie z autorem filmu:
Typowa symulacja z tego kalkulatora słabo odnosi się do rzeczywistości gdyż dotyczy przypadku przyśpieszania od zera z maksymalną możliwą mocą. Gdy symulacja pokazuje np. max prędkość 50 km/h to np w punkcie 10 km/h rower wciąż przyśpieszał. Błąd polega na tym że chcielibyśmy, przynajmniej ja taki błąd popełniałem, odczytywać osiągi silnika (sprawność, zużycie mocy) z tego wykresu przy jeździe ze stałą prędkością np 10 km/h czyli przy braku przyśpieszenia, czyli zupełnie coś innego niż obrazuje wykres.
Pionowa linia na wykresie oznacza punkt zerowego przyśpieszenia, czyli sytuację gdy siły oporu zrównoważą siłę napędową.
Autor proponuje przestawienie typu kontrolera na "Torque" a następnie wykonanie serii symulacji ze zmianą parametru "Throttle" i zgranie wyników. Każdy wiersz to wyniki symulacji zczytane z pozycji kursora czyli przypadku jazdy przy stałej prędkości.
Kolejnym etapem jest import do excela i wykonanie wykresu XY, gdzie X to prędkość a Y zużycie Wh/Km. Ja dodatkowo wykreśliłem sprawność przy tej prędkości. W kolejnych postach screeny z symulacji...
Film dotyczy symulatora silników dostępnego tutaj:
https://ebikes.ca/tools/simulator.html
Założyłem, że to co autor filmu mówi jest prawdą a sam kalkulator liczy poprawnie. Nie będę z tym polemizował nie jestem fachowcem od silników, wykonałem te obliczenia z ciekawości dla siebie i nie twierdzę że są zgodne z rzeczywistością.
Przeliczyłem sprawność i zużycie energi dla mojego roweru dla nachyleń stoku w stopniach: 0,2,4,6,8,10,12,14,16,18 Silnik to MXUS 3K Turbo 16x4 sterownik ML60 pakiet 60V waga całości 160kg. Dodatkowo Human power = 0W (brak wspomagania)
Przedstawię wyniki ale zanim to zrobię w skrócie co z tego filmu zrozumiałem i jak to policzyłem, obliczenia wykonałem zgodnie z autorem filmu:
Typowa symulacja z tego kalkulatora słabo odnosi się do rzeczywistości gdyż dotyczy przypadku przyśpieszania od zera z maksymalną możliwą mocą. Gdy symulacja pokazuje np. max prędkość 50 km/h to np w punkcie 10 km/h rower wciąż przyśpieszał. Błąd polega na tym że chcielibyśmy, przynajmniej ja taki błąd popełniałem, odczytywać osiągi silnika (sprawność, zużycie mocy) z tego wykresu przy jeździe ze stałą prędkością np 10 km/h czyli przy braku przyśpieszenia, czyli zupełnie coś innego niż obrazuje wykres.
Pionowa linia na wykresie oznacza punkt zerowego przyśpieszenia, czyli sytuację gdy siły oporu zrównoważą siłę napędową.
Autor proponuje przestawienie typu kontrolera na "Torque" a następnie wykonanie serii symulacji ze zmianą parametru "Throttle" i zgranie wyników. Każdy wiersz to wyniki symulacji zczytane z pozycji kursora czyli przypadku jazdy przy stałej prędkości.
Kolejnym etapem jest import do excela i wykonanie wykresu XY, gdzie X to prędkość a Y zużycie Wh/Km. Ja dodatkowo wykreśliłem sprawność przy tej prędkości. W kolejnych postach screeny z symulacji...
-
- Forumowicz
- Posty: 213
- Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Mxus 3K Turbo szacunkowe obliczenia Wh/Km
Nachylenie 0 stopni
Nachylenie 2 stopnie:
Nachylenie 4 stopnie:
Nachylenie 2 stopnie:
Nachylenie 4 stopnie:
-
- Forumowicz
- Posty: 213
- Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Mxus 3K Turbo szacunkowe obliczenia Wh/Km
Nachylenie 8 stopni
Nachylenie 10 stopni
Nachylenie 12 stopni
Nachylenie 10 stopni
Nachylenie 12 stopni
-
- Forumowicz
- Posty: 213
- Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Mxus 3K Turbo szacunkowe obliczenia Wh/Km
Nachylenie 6 stopni
Nachylenie 14 stopni
Nachylenie 16 stopni
Nachylenie 14 stopni
Nachylenie 16 stopni
-
- Forumowicz
- Posty: 213
- Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Mxus 3K Turbo szacunkowe obliczenia Wh/Km
Nachylenie 18 stopni
Podsumowując i uogólniając: jedź 20-25 km/h to zajedziesz najdalej a prędkości rzędu 5 km/h to gigantyczne marnotrawienie energii.
pozdrawiam
Roland
Podsumowując i uogólniając: jedź 20-25 km/h to zajedziesz najdalej a prędkości rzędu 5 km/h to gigantyczne marnotrawienie energii.
pozdrawiam
Roland
-
- Forumowicz
- Posty: 2100
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Mxus 3K Turbo szacunkowe obliczenia Wh/Km
Jaki nawój silnika jest testowany?
Ja mam silnik szybki 3T i u mnie nie ma przedziału 5km/h tylko już przy 10km/h jest marnowanie energii.
Dla silnika wysokoobrotowy wydajniej pracuje koło 30km/h ale mimo tego przy tej prędkości jest mała sprawność silnika.
Najmniej Wh/km używają silniki niskoobrotowy np 6T jego prawność przy 20-25km jest lepsza od silnika wysokoobrotowego
Jeśli ktoś chce najmniejsze uzycie energii Wh/km i stawia na zasięg powinien używać silnika nisko obrotowego
Ja mam silnik szybki 3T i u mnie nie ma przedziału 5km/h tylko już przy 10km/h jest marnowanie energii.
Dla silnika wysokoobrotowy wydajniej pracuje koło 30km/h ale mimo tego przy tej prędkości jest mała sprawność silnika.
Najmniej Wh/km używają silniki niskoobrotowy np 6T jego prawność przy 20-25km jest lepsza od silnika wysokoobrotowego
Jeśli ktoś chce najmniejsze uzycie energii Wh/km i stawia na zasięg powinien używać silnika nisko obrotowego
Ostatnio zmieniony 16 gru 2021, 16:34 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 213
- Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Mxus 3K Turbo szacunkowe obliczenia Wh/Km
Symulacja była dla silnika 16 x 4
Tak wiem, praktyka mówi o tym że szybki nawój jest mniej sprawny jednak teoria mówi że są równe sobie w zakresie niskich i średnich mocy.
Ja już drugi rok jeżdżę na 3K w nawonu 16 x 4, od jakiegoś czasu zbieram statystyki zuzycia mocy na różnych trasach, podjazdach itd, kupiłem stojan 12 x 5, na święta wymieniam i będę testował i porównywał, wyniki obublikuję.
Tak wiem, praktyka mówi o tym że szybki nawój jest mniej sprawny jednak teoria mówi że są równe sobie w zakresie niskich i średnich mocy.
Ja już drugi rok jeżdżę na 3K w nawonu 16 x 4, od jakiegoś czasu zbieram statystyki zuzycia mocy na różnych trasach, podjazdach itd, kupiłem stojan 12 x 5, na święta wymieniam i będę testował i porównywał, wyniki obublikuję.
-
- Forumowicz
- Posty: 2100
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Mxus 3K Turbo szacunkowe obliczenia Wh/Km
No właśnie teoria tak mówi a u mnie praktycznie na uzwojeniu 4T miałem zasięg 90km a przy 3T już spadła do 60÷70km.
Oczywiście mówię niskich i średnich mocy jadąc prędkością 30÷40km/h.
Praktycznie u mnie nie ma nachylenia terenu 0 stopni zawsze jest trochę pod górę i trochę gazu też należy dać do przyspieszenia.
Na 3T nie miałem możliwości zrobienia zasięgu takich jak miałem na silniku 4T.
Teraz będę zmieniać na nawój 5T tuning i liczę że zasięg mi wrośnie do ponad 100km
Na 3T jadąc 5÷7km/h pod górę zagrzałem silnik do 140℃ jadąc tą samą trasę ale już większa prędkością temperatura była o wiele mniejsza według odczytu temperatury komputera MPe.
Według twojego danych w górach najlepiej jechać pod górę jak najszybciej jak jest możliwe na niskich obrotach straty są kosmiczne.
Ostatnio zmieniony 16 gru 2021, 22:55 przez Dede, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Forumowicz
- Posty: 30
- Rejestracja: 18 lut 2018, 21:59
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Mxus 3K Turbo szacunkowe obliczenia Wh/Km
Podczas moich empirycznych przygód z 3k turbo w wersji 16x4 to najbardziej silnik się grzał i najwięcej Wh/km spożywał w momencie szybkich przyspieszań. Przejazd tą samą trasą na różnych trybach sterownika (limit Amper) w sumie z praktycznie taką samą prędkością przelotową dawał spore różnice. Prawdopodobnie dlatego że przy małej prędkości sterownik i tak pompował prąd w silnik przy małej jego sprawności na niskich RPM a niewiele było z tego pożytku.
Wcześniej : Pomógł 48 razy, postów 1897. - wiadomo gdzie ...:-)
-
- Nowicjusz
- Posty: 1
- Rejestracja: 04 lis 2023, 15:32
Re: Mxus 3K Turbo szacunkowe obliczenia Wh/Km
Witam. Mogę prosić o pomoc ? Widzę że jesteście w temacie a ja jestem laikiem .jeździłem kiedyś motocyklami teraz jeżdżę rowerem i chciałbym żeby też była adrenalina . Dlatego pomyślałem o silniku mxus 3k turbo . Wiem że są oznaczenia nawoje i że 4t to uniwersalny taki środek siła prędkość . Ale po przeczytaniu waszych wpisie sam nie wiem czego się trzymać . Potrzebuję coś na szutry .. przelecieć przez park .. wzniesienia max 15 % reszta to ścieżki rowerowe po chodniku i asfalt.. co będzie najlepsze która wersja jaki nawój ?? W końcu chyba nie siła a prędkość ale czy aż 5t ??? I chyba 21/3. Sorry jeśli się mylę .. proszę o wyrozumiałość. Co będzie jadło mało prądu i dawało frajdę z jazdy . Czekam na wiadomość. Pozdrawiam
- 2kola
- Forumowicz
- Posty: 278
- Rejestracja: 25 lip 2019, 15:56
Re: Mxus 3K Turbo szacunkowe obliczenia Wh/Km
Wejdź na kalkulator i sobie oblicz. Sam musisz zdecydować jaki vmax cie interesuje.HARRY1000 pisze: ↑04 lis 2023, 15:42Witam. Mogę prosić o pomoc ? Widzę że jesteście w temacie a ja jestem laikiem .jeździłem kiedyś motocyklami teraz jeżdżę rowerem i chciałbym żeby też była adrenalina . Dlatego pomyślałem o silniku mxus 3k turbo . Wiem że są oznaczenia nawoje i że 4t to uniwersalny taki środek siła prędkość . Ale po przeczytaniu waszych wpisie sam nie wiem czego się trzymać . Potrzebuję coś na szutry .. przelecieć przez park .. wzniesienia max 15 % reszta to ścieżki rowerowe po chodniku i asfalt.. co będzie najlepsze która wersja jaki nawój ?? W końcu chyba nie siła a prędkość ale czy aż 5t ??? I chyba 21/3. Sorry jeśli się mylę .. proszę o wyrozumiałość. Co będzie jadło mało prądu i dawało frajdę z jazdy . Czekam na wiadomość. Pozdrawiam
http://nexun.home.pl/kalkulator.php?Nap ... Kolo=26%22
Pamiętaj, że im większy vmax tym gorsze przyśpieszenie (moment obrotowy) i mniejszy zasięg.