Na wstępie chciałbym podziękować Tas za poradnik a także wszystkich użytkowników tego forum i poprzedniego za całą wiedzę o budowie rowerów elektrycznych
Od dłuższego czasu szukałem informacjami o budowie roweru i ukrywałem się na forum jako „Gość’’. Dzięki zebranej wiedzy zabrałem się za swój własny projekt.
W założeniach rower ma być przede wszystkim lekki o średniej mocy oraz zasięgu. Prędkości max. 35-40km/h.
Budowę zacząłem już praktycznie od maja ale dzielę się z wami dopiero teraz, ponieważ Kim bym był jeśli bym nie wydziwiał?
Będzie to trochę niestandardowa jednostka, której nie byłem pewny czy wypali.
A co takiego niestandardowego posiada?
Skrzynka na baterię oraz elektronikę ma być „scalona’’ z ramą. Jednym słowem skrzynka ma szerokość od 44mm do 50mm grubości w zależności od grubości ramy.
Więc zacznijmy od podzespołów:
- Bateria 13s5p Sanyo GA
- Sterownik Barmal X2
- Przerobiony przez Glebora silnik Bionx pierwszej generacji
- BMS Bluetooth
- Przetwornice itp.
A teraz czemu wybrałem te podzespoły
Bateria 13s5p dla tego że więcej akumulatorów w takiej skrzynce po prostu nie wejdzie. Sanyo GA wybrałem ponieważ mają najlepszy stosunek pojemność/wydajność. Będę pobierał z nich max 5A
Sterownik od Barmala dla tego że jest fajny i dobry a przede wszystkim jest mały a żaden większy by się nie zmieścił.
Silnik Bionxa dla tego że pomimo niskiej wagi jest wstanie wytrzymać duże prądy.
BMS Bluetooth, ponieważ łatwo można sprawdzić stan akumulatora
Rower ma być ok 1200w 13s 25a.
Dla czego nie więcej? Po prostu baterie więcej nie dadzą a nie chce ich katować a zarazem silnik dużo więcej nie przyjmie.
Takie rozwiązanie jest najbardziej optymalne moc/waga/zasięg.
Elektryk powstaje na Hardtailu Meridy. Jest to fajny lekki rower z dużym trójkątem.
Niestety przed zaczęciem prac zapomniałem zrobić zdjęcia więc wstawiam zdjęcie samej ramy. Prace aktualnie są już dość mocno zaawansowane.
Akumulatory zostały sprawdzone i wyselekcjonowane.
Są już polutowane paskami miedziowymi w koszykach na plaster miodu w wersji tylko krańcowej aby bateria była jak najwęższa.
Zostało przylutować bms i wyprowadzić przewody.
Pojemnik na akumulatory prawie skończony zostały ostatnie poprawki i można obklejać folą karbonową.
Zdjęcia z budowy zaraz wstawię
Teraz czeka mnie spore wyzwanie zrobienia blokady na koło, ponieważ oś silnika jest okrągła.
Trochę mnie to zaskoczyło a powoduję to nie małe problemy. Ale jakoś damy rade.